Äidin tuomio koveni yli kaksi kertaisesti hovioikeudessa.
http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201711212200547797_u0.shtml
Kun katsoin sitä videota ja sen pikkulapsen kamppailua hengestään, itkin niin paljon. Ja olen niin onnellinen tuosta tuomion kovenemisesta, 4kk ehdollista on järkyttävä vitsi.
Ja olen äiti itsekin, en ikinä jättäisi uimataidotonta lastani yksin. Lapseni on minun vastuulla, ei uimavalvojan eikä muiden uimareiden!
Kommentit (89)
Ihan oikein. Erehdyin kanssa katsoon sen ja itku pääsi.
Miksei muut paikalla olleet saaneet tuomioita? Hehän vain toljotti kasvot vedessä tajuttomana kelluvaa lasta, eivätkä auttaneet😡
Vierailija kirjoitti:
Jos ei-mitään kovenee yli kaksinkertaiseksi ei-mitään niin se on silti ei-mitään.
Ehdollinen tuomio ei ole yhtään mitään.
Totta tuokin. Mutta 4kk on jo loukkaus... toivottavasti tulee muitakin seuraamuksia, vaikkei niitä lehdessä kirjoitetakkaan.
Ap
Minua jotenkin inhottaa, kun kaikki katsovat vain muualle. Sitten yksi pakotettuna nostaa saamaan happea, kun ihan syliin kelluu.
Vierailija kirjoitti:
Miksei muut paikalla olleet saaneet tuomioita? Hehän vain toljotti kasvot vedessä tajuttomana kelluvaa lasta, eivätkä auttaneet😡
Vaikea sanoa. Ei näe kun ei osaa katsoa. Ei voi ajatellakkaan, että lapsi on uimataidoton, koska ajatuksenakin uimataidottoman yksin jättämiseksi uimaan on niin absurdi, joten ei jää seuraamaan lasta. Veikkaan siis.
Kaipa pitäisi olla itse siellä, että voisi arvioida, kuinka hyvin pinnan alle näkee kun vesi ja valot heijastuu ja väreilee.
Ap
Olihan se aika kammottava video, mutta pitää ymmärtää, että hukkuvat ei todellakaan näytä hukkuvilta.
Noissa kylpylöissä lapset koko ajan sukeltelee. Miten voisi tietää tuntemattomasta lapsesta että tämä on yksin siinä ja hukkumassa?
Toinen asia on se, että kaikki katsoo koko ajan silmä kovana omia lapsiaan että ne eivät huku. Ja toiset (lapsettomat) taas olettaa, että kaikilla lapsilla on siinä jossain vieressä se oma vanhempi huolehtimassa.
10kk ehdollista. Jenkeissä tulis varmaan ainakin 20 vuotta kakkua.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on jo ainakin suuntaa antavaa. Eikö tuollaista välinpitämätöntä hylkäämista pitäisi luokitella jo joksikin tapon yritykseksi? Kyllähän sen lapsen hengellä olisi leikitelty, vaikka ei olisikaan liian syvään altaaseen mennyt.
Ap
Poreisessa vedessä pää pinnan tasolla ei todellakaan näe mitään vaikka vieressä kelluisi. Kokeilkaa! Ihan turha huudella, että kyllä te olisitte huomanneet, tuosta kulmasta se on mahdotonta. Siksi uimavalvojat istuvat ylhäällä ja veden alla on kamera.
Vierailija kirjoitti:
Ei ehkä ihan noin paljoa. Se äiti joka tappoi lapsensa suolalla sai 20 vuotta. Veikkaisin että tuo saisi jotain 10.
Taas sama tuomitseva laulu. Ihan varmaan kaikki tuomitsijat huomais hukkumaisillaan olevan lapsen altaassa kun vahtii omiaan silmä kovana. Voisin vähän samaan tapaan samaa sanoa kaikista autoilijoista jotka täällä pirkanmaalla kurvailee että kuinka te että huomaa eteen pomppivia peuroja vaikka minä olen selvinnut 30 vuotta täällä ainuttakaan kolaria.
Sama vastaus pätee kumpaankin tapaukseen: Ei se ole niin yksiselitteistä. Siinä videolla oli muitakin lapsia jotka sukelteli ja viipyi pitkään pinnanalla. Sivulta havainnoijan aivot tekee oletuksia, jotka voivat johtaa vääriin johtopäätöksiin. Ja sivullinen havainnoi yleensä sitä mitä haluaa. Jos et ole valveutunut sivullisten valvomiseen, aivoilla on uskomaton kyky keskittyä tiettyyn asiaan. Silloin tällaiset seikat saattavat jäädä huomioimatta. Sinänsä äidin valvontavastuuta en kyseenalaista ja siinä ko. äiti teki väärin. Ja jos ketä niin uimavalvojaa olisi pitänyt mielestäni rangaista. Hänen tehtäviinsähän se ylipäätään kuuluu. Mitä hän ylipäätän on tarkkaillut jos ei uima-allasta.
Vierailija kirjoitti:
En myöskään ymmärrä tuota. Moni katsoi ja lähti pois..? Mitä v...?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikea sanoa. Ei näe kun ei osaa katsoa. Ei voi ajatellakkaan, että lapsi on uimataidoton, koska ajatuksenakin uimataidottoman yksin jättämiseksi uimaan on niin absurdi, joten ei jää seuraamaan lasta. Veikkaan siis.
Kaipa pitäisi olla itse siellä, että voisi arvioida, kuinka hyvin pinnan alle näkee kun vesi ja valot heijastuu ja väreilee.
Ap
Oli myös vanhempia lastensa kanssa jotka osaavat kyllä katsoa. Olen itse pelastanut kaksi kertaa uimataidottoman lapsen. Toisen kerran uimahallissa toisen kerran järvessä.
Lapsi yrittää tarttua vanhempaa naista ja nostaa kummatkin kädet hädän merkiksi ilmaan. Ei todellakaan silloin käännytä pois ja poistuta.
Joo, kaikessa karmeudessaan hyvä että ihmiset näkevät tämän.
Tuskin kukaan tuolla olleesta uimarista olisi jättänyt lasta hukkumaan jos olisi tiennyt miten hukkuva käyttäytyy.
Sarjakuvissa ja elokuvissa huutavat ja huitovat kädet ylhäällä ja uppoavat suorana pinnan alle. Vastuu on täysin äidin, muita kypylän asiakkaita on väärin syyllistää. Yleinen asiasta informointi ei lienee olisi turhaa.
Todella surullinen ja ahdistava video. Luulisi, että nelikymppisellä äidillä olisi jo sen verran älliä, että lasta ei jätetä yksin.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi yrittää tarttua vanhempaa naista ja nostaa kummatkin kädet hädän merkiksi ilmaan. Ei todellakaan silloin käännytä pois ja poistuta.
Sä jälkiviisaana tiedät että lapsella on hätä ja tulkitset kaikki lapsen pärskimiset hädän merkiksi.
Paikalla oleva ei tiennyt että lapsella on hätä. Et ilmeisesti ole koskaan nähnyt vedessä ties millä tavoin räpiköiden leikkiviä lapsia joilla ei ole mitään hätää.
Uimamaisteri kirjoitti:
Joo, kaikessa karmeudessaan hyvä että ihmiset näkevät tämän.
Tuskin kukaan tuolla olleesta uimarista olisi jättänyt lasta hukkumaan jos olisi tiennyt miten hukkuva käyttäytyy.
Sarjakuvissa ja elokuvissa huutavat ja huitovat kädet ylhäällä ja uppoavat suorana pinnan alle. Vastuu on täysin äidin, muita kypylän asiakkaita on väärin syyllistää. Yleinen asiasta informointi ei lienee olisi turhaa.
Puhdasta paskaa. Jos sä näet, että joku on hädässä se on autettava. Jotain hakataan, raiskataan tai on hukkumassa pitää mennä väliin tai sitten tatuoida otsaan sana pelkuri tai nynny. Ootsä nynny uimamestari?
En usko että kukaan jättää hukkuvaa pelastamatta jos sellaisen tilanteen näkee. Tuossa tilanteessa sitä ei osaa ajatella että joku hukkuu kun pinta heijastaa.
Ja tuo lievennys tuomioon koska teko pääsi julkisuuteen... voi jumaliste, saako antaa kovemmalla asteikolla tuomion, jos asia onnistutaan salaamaan?
Nykyisin käytännössä pahinta mitä tapahtuu asian tulleassa ilmi, on julkinen häpeä, paheksunta ja naurunalaiseksi joutuminen, ennen vanhaan tuohon listaan olisi lisätty hyvin suuri lynkkaamisriski aka kuolema.
Sietääkin hävetä, kyse ei ollut mistään huolimattomuudesta tai vahingosta jossa lapsi olisi karannut, vaan vanhempi tietentahtoen poistui tilasta, jättäen uimataidottoman pikkulapsen yksin syvien vesien ääreen. Kas kun ei vielä lykännyt puukkoa käteen, heittänyt vettä kaakeleille ja laittanut juoksemaan.
Ap