Kohdun limakalvon paksuuntuma
Kävin elokuussa gynellä sekaisin olevien vuotojen takia. Löytyi munasarjakysta (joka oli lokeroitumaton mutta melko suuri, 5cm) ja gyne totesi kohdun limakalvon okevan paksuuntunut, 12 mm. Kierron vaiheesta oli tuolloin vaikea sanoa mitään, koska pitkän vuotovälin jälkeen oli vuotanut enemmän tai vähemmän jo useamman viikon. Sain Primolutit 3 kk:ksi, joilla vuodot tasaantui, eli nyt kaikki ok. Kontrolli on vuodenvaihteessa, ja jäi mieleen, että gyne puhui pipella-näytteestä (joka on kuulemma kivulias!) jos limakalvo edelleen paksu. Nyt kun olen asiaa googlettanut, niin on tullu mieleen, että onkohan toi 12 mm kovin paha? Te, kenellä ollut vastaavaa, auttoiko Primolut, vai pitikö ottaa näyte? Ikää mulla kohta 45, eli vaihtarit kolkuttelee varmaan. Ei synnytyksiä, ja pelottaa toi näytteenotto ihan järjettömästi!!!
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon näytteen suhteen on sitten aivan täysin eri juttu kivulloisuuden puolesta onko synnyttänyt tai synnyttämätön. Synnyttäneillä useimmiten kipu ei ole erityisen pahaa, moni kuvaa kuukautiskipumaiseksi tai vähän papa-kokeen ottoa kovemmaksi. Sen sijaan synnyttämättömällä kokeen ottamiseksi kohdunkaulaa täytyy keinotekoisesti laajentaa ja useimmilla se sattuu kyllä valitettavasti melkoisesti. Kannattaa ottaa esilääkitykseksi reseptivapaita kipulääkkeitä, esim. ibuprofeenia 400-800 mg ja parasetamolia gramman verrran.
Voi myös laittaa puudutuspiikin. Kunnallisella ehkä eivät anna. Itse sain yksityisellä gynekologilla kierukan laitossa. On noita kipuja ollut niin paljon että ei kiinnosta kärsiä enää yhtään enempää jos sen voi välttää.
Ai puudutuskin olis mahdollinen! Yksityisellä kävin minäkin, ja olen kyllä valmis maksamaan palvelusta. Sattuiko puudutus? Ja sattuiko kierukan laitto puudutettuna? Miksi ihmeessä tästä mahdollisuudesta ei puhuta. Onko nämä "naisten jutut" aina semmosia, että kärsi kärsi, niin ne on muutkin kärsineet...
Ap
Minulle ei saatu edes markkinoiden pienikokoisinta hormonikierukkaa asennettua, vaikka olen synnyttänyt viisi lasta alateitse. Nuorimman puolitoista vuotta aikaisemmin.
Kierukka laitettiin sitten nukutuksessa samalla kun kohdun limakalvolta näytteet ja paksuuntuneen limakalvon kaapiminen pois.
Ikää oli silloin 48v.
Joo niin se taitaa olla, että kärsi vaan. Minulta otettiin limakalvonäyte eilen yksityisellä ja voin sanoa, että yhtä helvettiä. Lääkäri näki tarpeelliseksi ottaa käynnillä ilman ennakkotietoa. En olisi iki maailmassa suostunut ilman puudutusta jos olisin tiennyt. En ole synnyttänyt, joten kohdunkaula oli todella ahdas. Älkää ikinä suostuko ilman puudutusta. Oli pahoinpidelty olo, oksetti ja itkin puoli tuntia toimenpiteen jälkeen kun kouristi ja kouristi, enenkuin kipulääke auttoi. Ei tälläisiä tarvitse kenenkään sietää. Ihmettelen kyllä lääkärin asennetta, kun sanoo, että ei ole kivulias, vaikka näkee, että synnyttämätön. Eikä myöskään lopeta vaikka asiakas huutaa ja itkee tuskissaan. Sitten sanoo vaan jälkikäteen, että anteeks juu, olet kipuherkkä, ihan kuin olisin joku poikkeus , vaikka muutkin kokeneet samaa. Multa on sentään murtunut usempikin luu toisen sairauden takia ja koko elämä täynnä kipua muutenkin. Ja sitä suuremmalla syyllä, jos olen kipuherkkä, eikö voi tehdä puudutuksessa toisella kertaa? Tein valituksen lääkäristä.
Minulle kerran tehty sairaalaoloissa. Niin helvetillinen kipu kesti ja kesti. Oli kylläkin kokenut gynekologi. Huusin tuskasta. Nyt pitäisi tehdä uudelleen ja kävin tutulla yksityislääkärillä ja hän sanoi että kohdun suu on hyvin ahdas. Miksi meidän naisten pitää muka kärsiä. Eri sairaaloissa on eri käytännöt-sain TYKSissä pienessä operaatiossa humautusnukutuksen ja ystävällisen kohtelun kun näkivät että tärisin ja pelkäsin. Nyt tässä toisessa sairaalassa ovat kiukkusia kun kerroin etten suostu tähän kohdun ronkkimiseen ilman kunnon kivunlievitystä. Raskas olo ja pelko on. Toiset pääsevät työnantajan vakuutuksen turvin aina yksityiselle puolelle ja saavat hyvää hoitoa.
kauhukokemus kirjoitti:
Joo niin se taitaa olla, että kärsi vaan. Minulta otettiin limakalvonäyte eilen yksityisellä ja voin sanoa, että yhtä helvettiä. Lääkäri näki tarpeelliseksi ottaa käynnillä ilman ennakkotietoa. En olisi iki maailmassa suostunut ilman puudutusta jos olisin tiennyt. En ole synnyttänyt, joten kohdunkaula oli todella ahdas. Älkää ikinä suostuko ilman puudutusta. Oli pahoinpidelty olo, oksetti ja itkin puoli tuntia toimenpiteen jälkeen kun kouristi ja kouristi, enenkuin kipulääke auttoi. Ei tälläisiä tarvitse kenenkään sietää. Ihmettelen kyllä lääkärin asennetta, kun sanoo, että ei ole kivulias, vaikka näkee, että synnyttämätön. Eikä myöskään lopeta vaikka asiakas huutaa ja itkee tuskissaan. Sitten sanoo vaan jälkikäteen, että anteeks juu, olet kipuherkkä, ihan kuin olisin joku poikkeus , vaikka muutkin kokeneet samaa. Multa on sentään murtunut usempikin luu toisen sairauden takia ja koko elämä täynnä kipua muutenkin. Ja sitä suuremmalla syyllä, jos olen kipuherkkä, eikö voi tehdä puudutuksessa toisella kertaa? Tein valituksen lääkäristä.
Minulla ihan identtinen kokemus, mutta tänä vuonna. Yksityisellä vieläpä, jossa kuvittelin että on aikaa ja halua ottaa asiakkaan toiveet huomioon. Pyysin siis puudutusta, en saanut. Kaikki kipushokin oireet iski heti kun joku instrumentti osui sisälle, sattui niin etten kyennyt puhumaan saati huutamaan ja lääkäri ei tajua / välitä että todella sattuu. Lääkäri varmasti tietää että kohtuun osuessa voi joutua kipushokkiin ja lääkäri varmasti tunnistaa shokin oireet. Mutta kun ei lääkäri välitä, oli todellakin kuin pahoinpidelty olo tuon jälkeen, ihan kuten sinulla. Olin kipeä pitkään tuon jälkeen.
Minulle on tehty mm munanjohtimien aukiolotutkimus, on laitettu alkio kohtuun, ne ei sattuneet, ne oli korkeintaan epämiellyttävää. Pipelle oli järkyttävä kokemus eikä kyse ollut sekunneista.
Lamaannuttavaa polttavaa kipua. Jos ei ole synnyttänyt, kannattaa vaatia puudutus. (Itse vaadin ja maksan humautuksen, en kerta kaikkiaan uskalla enää uudestaan hereillä.)
Olen synnyttänyt, mutta toi tutkimus oli kamala.
Tehtiin vaan ilman ennakkoilmotusta, ja sanottiin että vähän pahempi kun papa,totuus oli potenssiin sata ja tuntui että se vaan kesti ja kesti. Traumat jäi.
Menin vuotohäiriöiden vuoksi, ikää 42v. Limakalvo paksu, otettiin näyte. Kun vastaus tuli ja oli normaali, niin sain ajan kohdun limakalvon lämpöpallohoitoon. Tämäkin tehtiin ihan polilla niin, että sain puudutteen kohdunkaulaan. Auttoi vuotoihin, nyt 5v viimeisistä kuukautisista. Näytettä ei tarvii jännittää.
Olen ensi viikolla menossa pipelle -näytteen ottoon. Kaksi synnytystä takana, toinen ilman kivunlievitystä. Viime syksynä kuitenkin kolonoskopiassa tuli juurikin pahoinpidelty olo, koska kivut oli lääkityksestä huolimatta sietämättömät ja lääkäri ei välittänyt. Saako tuon puudutuksen tässä näytteenotossa siis ihan vaan pyytämällä vastaanotolla vai onko muita kokemuksia? Tietysti etukäteen särkylääkkeet myös. Hus-alueella asun.
Minulla sattui todella paljon, mutta ottaja oli kokematon. Kipukynnykseni on korkea...
Se paksuuntunut limakalvo on ihan normaali juttu vaihtareissa, siinä vaiheessa kun menkkakierto on pidentynyt. On vielä estrogeeniä, ja limakalvo kasvaa, mutta ei välttämättä tule ulos enää normaalisti keltarauhashormonin puutteesta.
Itselläkin taatusti tuota ollut viimeiset muutaman vuoden, koska usean kuukauden tauon jälkeen menkat on olleet valtavat, eli siellä on sitä limakalvoa ollut runsaasti. En ole mihinkään gynelle mennyt kyllä, kun en ole kaivannut mitään apua esivaihdevuosiini. Siinähän menevät luonnollisesti.
Terolut 10pv kk auttoi ja auttaa. Varmaan Primolutkin. Samanlaisia. Näytteet otettiin suoraan gynellä ja ultra. Maksoi kauheasti silloin.
En itse otattaisi mitään näytteitä, koska on normaali osa esivaihdevuosiprosessia. Toki, onhan siinä pieni riski että paksuuntunut limakalvo muuttuu pahanlaatuiseksi, mutta varsin pieni. Ja kun jos ei käytä mitään hormonilääkkeitä, kuten itse en halua käyttää, niin siinähän se paksuntuu uudestaan se limakalvo taas seuraavalla kierrolla jos ovulaatiota ei tapahdukaan mikä on perimenopaussissa tavallista.
Voi myös laittaa puudutuspiikin. Kunnallisella ehkä eivät anna. Itse sain yksityisellä gynekologilla kierukan laitossa. On noita kipuja ollut niin paljon että ei kiinnosta kärsiä enää yhtään enempää jos sen voi välttää.