Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En ole koskaan käynyt gynekologilla enkä aio käydä vastaisuudessakaan

Vierailija
20.11.2017 |

Ikää on 30, vakituinen suhde ja kymmenisen vuotta sitten aloitun seksielämän.
En aio koskaan mennä gynelle. Kysyttävää?

Kommentit (228)

Vierailija
221/228 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onnea vaan valitsemallasi tiellä. Siellä voi muhia syövän esiaste tai kasvain joita ei huomata ajoissa. Mutta onhan se ällöä käydä lääkärillä.

sullakin voi muhia aivokasvain tai maksasyöpä, koska oot viimeksi käynyt otattamassa koepalan maksastasi tai aivokuvauksessa, muista käydä joka vuosi, ettei vain mikään pääse salaa muhimaan.

Ja kaikki muut elimet ja ruumiinosat myös, tossa oli vasta kaksi kohtaa..

Vierailija
222/228 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Papilloomavirusta (joka voi aiheuttaa kondyloomaa, mutta useimmiten se on oireeton) ei voi mitata kuin kohdunsuun limakalvoa testaamalla. Se tehdään papa-kokeen yhteydessä. Papilloomavirus tarttuu PÄÄASIASSA sukupuoliteitse, mutta se on niin helppo tarttumaan, että sen voi periaatteessa saada vaikka vessan istuimesta. Oireetonkin papillooma voi  kuitenkin olla sitä tyyppiä, joka voi aiheuttaa nuorilla naisilla erittäin vaarallista kohdunkaulan syöpää.

Tämän palstan tasosta kertoo tosi paljon pari päivää sitten käyty papilloomavirusrokotus, jonka moni ajatteli jättää ottamatta tyttärelleen. Ja nyt sitten tämä: ei tutkita, ei testata. Jotenkin tuntuu, että osalla ihmisistä on kyllä esim. peruskoulu mennyt ihan hukkaan. Tällä asialla ei ole mitään tekemistä esim. hormonaalisen ehkäisyn kanssa. Esimerkiksi minun motivaationi käydä säännöllisesti gynellä on perusterveydenhuolto. 

minua taas säälittää sinunkaltaisesi hyväuskoinen hölmö, joka käyttää lastaan koekaniinina täysin arvaamattomalle rokotteelle, jonka vaikutuksista ei ole mitään näyttöä ja kestää vuosikymmeniä, että sellaisia luotettavasti saadaankaan.

rokotevastainen en ole, mutta joku hpv-rokotus tytöille, haloo, kuka järkevä ihminen altistaisi tyttörensä moiselle ilman mitään tietoa mitä se tekee vuosien saatossa.

en minä ainakaan, ei se musta huonoa äitiä tee, vaan päinvastoin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/228 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Jos vaihdevuodet aiheuttavat ongelmia, menen tavalliselle lääkärille, tuskin sillonkaan on pakko antaa alapäätä kaivella."

Kuule aivan varmasti kaivellaan alapäätä, jos koet esim tarvitsevasi hormonikorvaushoitoja. Jaksoin minäkin vielä 30-kymppisenä naureskella, että vaihdevuosivaivat ovat vain korvien välistä kiinni. Sainpahan tuntea nahoissani totuuden. Ei niitä kaikille tule, mulle tulivat vaivat, jotka lähestulkoon invalisoivat työikäisen ihmisen.

En mennyt gynelle riemusta kiljuen gynelle, mutta menin kuitenkin ja todellakin sain avun.

Sen näkee sitten, mutta menen tavalliselle lääkärille, kun alkaa päästä vippaamaan. Missään en väittänyt että kuvittelisin vaihdevuosien olevan helppo nakki, äitini oli kuin sekopäinen saatana siihen aikaan, ehkä mua odottaa sama kohtalo. Mutta siis menen ihan tavalliselle lääkärille, en gynekologille, ja toivottavasti en joudu kaivelun kohteeksi, toivottavasti joku pääpilleri riittää, en halua hormoneja syödä kun niiltä oon välttynyt tähänkin asti- Toivotaan ettei ole vaikeita oireita luvassa. En ole työelämässä onneksi, olen jo valmiiksi "invalisoitunut".

n45

Juuri näin teen minäkin jos tulee vaihdevuosioireita joista ei ilman apua selviä.

Vierailija
224/228 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaus: "Siten voitaisiin hoitaa sairaus."

Onko näin? Siinä voi käydä monella eri tavalla, eteenkin nykypäivän terveydenhuollon ammattilaisten ammattitaidottomuutta huomioon ottaen... Saatta olla, että lääkärit eivät kykene syystä tai toisesta hoitamaan mitään. Kaikki nääs eivät halua tietää paljonko aikaa on jäljellä. 

Vierailija
225/228 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

ggffwfw kirjoitti:

Jos ei käytä hormoniehkäisyä eikä harrasta seksiä missä esim. kondylooman tartuntamahdollisuus, niin miksi käydä?

niinpä, ei miksikään. jotkut vain tuntuvat tekevän kaiken mekaanisesti, kun ajattelevat että kunnon ihminen tekee sitä ja tätä.

ei tulisi mieleenkään antaa ronklata kohtuani kenenkään niin vaan huvikseen, ei sinne ole tarkoitus minkään esineen tunkeutua kopeloimaan, sanoohan sen ihan perusjärkikin.

Ei mahalaukkua tai muitakaan elimiä  turhanpäiten altisteta bakteereille ja ronklailla ja oteta koepaloja. en ymmärrä miksi kilttinaiset on noin tottelevaisia, ei miehetkään mene vuosittain otattamaan koepalaa palleistaan tai niiden virtsaputkeen ei työnnellä levittimiä ihan vain varmuuden vuoksi. naisten pitäisi alkaa muistaa että aina ei tarvitse totella,kaikki ei ole aina järkevää mitä jotkut toiset tekevät, tai tarpeellista kaikille ihmisille.

vaikka gynekologi on olemassa ja kohtu, ei nainen ole sairas vaikka sillä on toosa.

EI pelkästään sen vuoksi tarvitse erikoislääkärillä juosta ilman vaivoja, että sattuu olemaan nainen. ei naiseus ole sairaus. Te monet tunnutte näin ajattelevan ja teette elämänne vaikeammaksi mitä sen tarvitsisi olla. otan osaa.

Vierailija
226/228 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et käy varmaan hammaslääkärissäkään. Miksi hampaita pitäisi vahdata hysteerisesti? Mitä väliä, että pienen reiän paikkaaminen olisi helpompaa ja halvempaa kuin juurihoito, johon sitten päädytään, kun tilanne on saanut kehittyä pitkälle? Yli nelikymppisenä pitäisi alkaa käydä silmälääkärissä. Silmänpainesairaus tuhoaa silmää ja on oireeton. Mutta mitä turhaan hysterisoida juuri silmiä, eihän näkökyky nyt niin tärkeää ole? 45-vuotiaana pitäisi alkaa käydä mammografiassa. Mutta miksi niitä rintojakaan pitäisi hysteerisenä kytätä. Eihän sillä niin väliä, paitsi että levinnyt rintasyöpä on kuolemaan johtava sairaus, kun paikallisesta kasvaimesta voi selvitä pienellä leikkauksella. Verikokeissakin pitäisi käydä, mutta miksi juuri haiman ja maksan toimintaa pitäisi hysteerisenä kytätä, jostain kolesterolista ja verenpaineesta puhumattakaan? Korkea verenpaine voi olla oireeton ja johtaa hoitamattomana kuolemaan, mutta samapa tuo.

En itsekään ravaa vuosittain turhissa tutkimuksissa. Mutta on sulaa hulluutta olla käymättä ilmaisissa seulonnoissa. Esimerkiksi papa-kokeet ovat vähentäneet naisten kuolleisuutta kohdunkaulasyöpään 80%. Ennen muinoin gynekologiset syövät olivat hyvin yleisiä. Nykyään niihin ei enää tarvitse kuolla, koska naiset käyvät lääkärissä ja papa-kokeissa.

Mutta luultavasti vaihdevuosioireet viimeistään ajavat sinut gynelle. Sitten varmaan nolottaa, kun ei ole ennen käynyt. Kuulostat kyllä tosi lapselliselta.

Toistan; käyn tutkimuksissa jos jotain vaivaa ilmenee.

Yleensä rintasyöpä on jo pitkällä, jos sen itse tuntee. Samoin särkevä hampaassa on jo iso reikä, joka on voinut pahimmillaan levittää tulehdusta koko kehoon. Lisäksi monet sairaudet ovat täysin oireettomia. Esimerkiksi aivohalvaus voi viedä kertalaakista ihmisen, joka ei ole edes tiennyt kärsivänsä korkeasta verenpaineesta. Samoin sydän- ja verisuonitaudit voivat rauhassa kehittyä, kun kolesterolia ei mitata, jotta siihen voisi puuttua. Esidiabeetikot voivat vielä saada taudin estettyä, jos saavat ajoissa tiedon poikkeavista sokeriarvoista. Ja kohdunkaulasyöpä on myös jo edennyt pitkälle, jos alkaa olla kipuja ja vuotoja. Seulonnassa löydetään syövän täysin oireettomat esiasteet, jotka voidaan hoitaa pois ennen syövän kehittymistä.

No mihin luulet tämän elämän johtavan? :D

Vierailija
227/228 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea kypsästä asenteestasi ap. Rehellisesti sanottuna mua ei kiinnosta, jos joku ei välitä terveydestään...

Itse sain tietää 19-vuotiaana, että minulla on kondylooma. En olisi saanut tietää, jos en gynellä kävisi. Itselläni aiheutui lieviä solumuutoksia, jotka hoidettiin pois. Ei sitä ikinä tiedä mitä sitä kohdalle osuu ja mulla olis kohta varmaan syöpä, jos kieltäytyisin tutkimuksista. Ja juu ei mulla tuntunu missään olevan mitään vikaa, joten kyseinen diagnoosi sai kyllä aluksi tunteet pintaan. Nyt oon 23-vuotias ja käyn gynellä puolen vuoden tai vuoden välein, lääkärin määräyksestä riippuen. Ja mä menen sinne kyllä ihan mielelläni ja arvostan hoitoa jota on mahdollisuus saada.

Vierailija
228/228 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittämättä ketään pelotella tai käännyttää, kerronpa minäkin oman tarinani lyhyesti....

Minäkin ajattelin kuten ap muutamia vuosia sitten. Nykyään (lähinnä mieheni vuoksi) käytän e-pillereitä, joiden hormonit mukailevat mahdollisimman tarkasti naisten omassa kehossa olevia. En edelleenkään mene mitenkään mielissäni paikat levällään lääkärin hoitopöydälle, ja hoidan kuivuus- tai muut vaivat vain yleislääkärillä ja pilleriasiat/papat terveydenhoitajalla perheneuvolassa. Perheneuvolan palvelut ovat täällä meillä kaikki ilmaisia. Papa minulla on ollut tähän saakka aina puhdas, vasta 2 kertaa otettu. Minulle oli tuo eka käynti melko traumatisoiva, mutta olen sen jälkeen pyytänyt toisen lääkärin, ja yksinkertaisesti vaan vaientanut mieleni mennessäni vastaanotolle. Ei se edelleenkään kivaa ole, ja papan viimeinen osio tuntuu inhalta joka kerta, mutta onneksi vain kerran viidessä vuodessa.