Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suku haluaa järjestää suuren joulujuhlan meillä

Vierailija
19.11.2017 |

Asumme isossa omakotitalossa, mutta silti! En halua heitä tänne jouluksi. Pohdin jo lomamatkan varaamista Thaimaahan koko perheelle, kun kuulin anopin suunnitelmista.

Olenko itsekäs?

Kommentit (170)

Vierailija
41/170 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoitat päivää ennen että nyt on hirveä ripuli koko talossa. Tai sitten sanot suoraan nyt, että ei kiitos. Kyllä jouluna saa olla itsekäs ja vain oman perheen kanssa.

Vierailija
42/170 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otat pitopalvelusta kaikki tarjoilut sekä astiat ja ilmoitat summan per perhe. Kaikki pääsee tasapuolisesti osallistumaan kustannuksiin eikä kenekään tarvitse seistä hellan ääressä koko joulua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/170 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellisiä ihmisiä kun ovat sitä mieltä että omassa kodissa on pakko järjestää suvulle joulujuhlat tavalla tai toisella vaikka ei halua!!!!

Vierailija
44/170 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi täällä kommentoidaan, että vain suomenruotsalaisilta onnistuu hyvän mielen sukujoulu? Itse olen täysin suomenkielisestä suvusta, mieheni samoin ja lähes kaikki ystäväni. Omassa perheessäni on aina vietetty sukujouluja, ja miehen suvussa samoin. Kaikin puolin olemme aina olleet läheisiä sukulaisten kanssa. Samoin ne ystäväni, joiden sukulaisasioista jotain tiedän.

Muuttakaa itse käytöstänne, jos omat sukujoulunne tai sukulaisenne ovat ”hirveitä”.

Kauheaa oman kodin mollaamista ja suomalaisuuden pilkkaamista sanoa, ettei suomalaisilta onnistu kiva sukujoulu. Ehkä teidän suvussanne ei, mutta suomalaisista se ei kerro mitään!

Suomenruotsalaiset eivät ole edes puolta penniä parempia tai fiksumpia kuin suomalaiset. Lopettakaa muiden ylistys ja eläkää omaa elämäänne arvostaen.

Vierailija
45/170 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaat hommat

Anoppi laatikot

Miehen sisko kinkku

Sinä jälkkärit

Jollekin viinit ja juustot

Joulupukki

Jne

Miksi jaoit hommia vain naisille......?

Koska niin se todellisuudessa menee. En minä ainakaan lähde siihen pelleilyyn että pitäisi nyt esittää että miehet on tasavertaisina joulun ruokia laittamassa. Bullshit! Puhutaan nyt edes totta tällä palstalla.

t:sivusta toinen

Ai? Mun mielestä taas ajatus itsestäni tai veljen vaimosta laittamassa jouluruokia on ihan absurdi. Tai edes ruokakaupassa käymisestä :) Ja olen siis nainen

Vierailija
46/170 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaat hommat

Anoppi laatikot

Miehen sisko kinkku

Sinä jälkkärit

Jollekin viinit ja juustot

Joulupukki

Jne

Martti tulee etukäteen imuroimaan ja moppaamaan ja vaihtaa jouluverhot.

Pertti imuroi vieraiden lähdettyä ja kantaa huonekalut takaisin paikoilleen.

Mortti hoitaa glögin lämmityksen ja tarjoilun non-stoppina koko juhlan ajan.

Vertti hoitaa tiskit ja vie roskikset.

Kalamies-Kalle onkii joulukalan ja savustaa sen.

Ville tekee rosollin.

Valle tuo jätskit ja tekee paikan päällä pannukakun ja paistaa sen jälkkäriksi.

Vierailija
47/170 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin ihmettelen kovin miten vaivalloiseksi on sukujoulun järjestäminen mennyt! Suomalainen nainen ei näköjään osaa kuin kontrolloida, vinkua rahasta ja tasa-arvosta ja haukkua anoppia.

Onneksi mulla on sekä omatoiminen, lämmin ja suurpiirteinen suku että maailman paras anoppi! Ilolla kestitsen kotonani eikä ikinä ole tarvinnut yksin köökissä seisoa.Vastaisiko metsä nyt niinkuin sinne huutaa....

Vierailija
48/170 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin ihmettelen kovin miten vaivalloiseksi on sukujoulun järjestäminen mennyt! Suomalainen nainen ei näköjään osaa kuin kontrolloida, vinkua rahasta ja tasa-arvosta ja haukkua anoppia.

Onneksi mulla on sekä omatoiminen, lämmin ja suurpiirteinen suku että maailman paras anoppi! Ilolla kestitsen kotonani eikä ikinä ole tarvinnut yksin köökissä seisoa.Vastaisiko metsä nyt niinkuin sinne huutaa....

Ihmettele vaan, jos muuhun ei ymmärrys riitä. Muiden suvut ja perheet eivät toimi samoin kuin sinun, joten hoida vaan omat asiasi.

Vierailija
49/170 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, ei, ei ja hei! kirjoitti:

Ei missään nimessä moista jos ei ole oma idea ja löydy haluja!

Jos käy muiden valmistamissa "jouluissa", niin voiko edes kieltäytyä? Varsinkaan selityksellä ku emmmä haluuuuuuuuuu...

No mitäs jos on hampaat irvessä käynyt istumassa siellä anopin luona joka joulu, vaikka olisi tehnyt mieli olla vain kotona ihan oman perheen kesken kaikki nämä joulut? Jos on siis vihannut yli kaiken näitä sukujouluja mutta on sitten muiden mieliksi mennyt mukaan ja koettanut vain kestää senkin pakkopullan?

Nyt olisi siis hyvä hetki irtautua koko typerästä perinteestä. Minä tein niin kahden miehensukujoulun jälkeen. Mies oli hyvillään. Hänkin haluaa viettää joulua ihan vain vaimon ja lapsen kanssa, vaikka olen yrittänyt ängetä häntä kaikin mokomin äitinsä joulupöydän ääreen, ettei anopille tule paha mieli hirveän miniän tähden.

Vierailija
50/170 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä maasta olet kotoisin? Keneltä olet perinyt tuon vit*umaisen luonteesi?

Vierailija
51/170 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä ihmiset ovat erilaisia. Minusta isot sukujuhlat ovat ihania. Olenkin nyt neljänä vuonna järjestänyt meillä joulun vieton vaikka kovin iso talo ei olekaan. Parhaimmillaan meitä on ollut lähes 20 ja mukavaa oli. Mutta Ap, jos asia ahdistaa niin sanot siitä anopille. Voittehan tehdä esim niin että kukin vieraista tuo jotain tarjoiltavaa mukanaan ja ovat apuna keittiössä.

Vierailija
52/170 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä ihmiset ovat erilaisia. Minusta isot sukujuhlat ovat ihania. Olenkin nyt neljänä vuonna järjestänyt meillä joulun vieton vaikka kovin iso talo ei olekaan. Parhaimmillaan meitä on ollut lähes 20 ja mukavaa oli. Mutta Ap, jos asia ahdistaa niin sanot siitä anopille. Voittehan tehdä esim niin että kukin vieraista tuo jotain tarjoiltavaa mukanaan ja ovat apuna keittiössä.

Kylläpä ihmiset ovat tosiaan erilaisia, omituista. Sukuni on mukava ja samoin on mieheni suku, mutta juhlista en välitä. Olen suorastaan allerginen sukujuhlille ja jotkut häät ovat kamalampia juhlia mitä tiedän.

Jos ap siis ei halua sukua heille, niin se on päätetty sitten. Talon koko ei ole syy järjestää juhlia siellä. Nyt jämäkkyyttä peliin vain ja muiden mielipiteitä ei tarvitse kuunnella.

Vierailija
53/170 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu siitä, miten usein olette olleet muiden järjestämissä valmiissa pöydissä. Jos ette ole, et ole itsekäs. Jos olette, olet itsekäs.

En ole AP, mutta kommentoin tähän, että en haluisi käydä muillakaan, mutta ihan kohteliaisuuttani käyn. Suuttumus on valtaisa, jos kehtaa olla menemättä.

Vierailija
54/170 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä ihmettä. Jos et halua sukujoulua teille niin sanot ysävällisesti, mutta suoraan ettet aijo järjestää sellaista teillä, ajatus on liian stressaava. Todellakaan ei ole velvollisuutta alkaa järjestämään sukujoulua omassa kodissaan! Jokainen toimii niin kuin kokee hyväksi ja oikeaksi. Jos joku toinen haluaa sellaisen järjestää ja kutsua sinutkin niin se on heidän päätöksensä. Miten ihmiset eivät osaa puhua suoraan?

Vierailija
55/170 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otat pitopalvelusta kaikki tarjoilut sekä astiat ja ilmoitat summan per perhe. Kaikki pääsee tasapuolisesti osallistumaan kustannuksiin eikä kenekään tarvitse seistä hellan ääressä koko joulua.

Tämä on loistava idea,

Vierailija
56/170 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoittaisin omalta osaltani, että ei ikinä. Jos mies haluaa kestitä sukuaan, niin siitä vaan, mutta minä en ole silloin paikalla vaan yksin matkoilla. Valitkoon itse ja hoitakoon asian äitinsä kanssa.

Vierailija
57/170 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse juhlaihminen, mutta ymmärrän täysin aloittajaa. Vaikka kuinka jakaisi tuomisia, niin yleensä se on talonväki, joka ne ruoat joutuu tarjolle laittamaan, kaivelemaan hienommat astiat, pesemään ne ennen ja jälkeen juhlan, etsimään paikat kaapeista, siivoamaan ja jynssäämään ennen ja jälkeen juhlan.

Kun mahat on täynnä, niin harvan vieraan perse nousee sohvalta tiskaamaan, jäähdyttelemään ruoan jämiä, kelmuttamaan jämäruokia jne. Ja samaan aikaan pitäisi olla jo kahvit ja kakut pöydässä.

Vielä jos vieraat jäävät yöksi, niin vastassa on petien tekeminen, lakanat, iltapalat, aamupalat.

Vierailija
58/170 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on loistava idea,

Kannattaa myös kerätä maksut etukäteen, koska joku laistaa muuten kumminkin.

Vierailija
59/170 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, ei, ei ja hei! kirjoitti:

Ei missään nimessä moista jos ei ole oma idea ja löydy haluja!

Jos käy muiden valmistamissa "jouluissa", niin voiko edes kieltäytyä? Varsinkaan selityksellä ku emmmä haluuuuuuuuuu...

Jos käy muiden järjestämissä jouluissa siksi että on pakko kun joku muu haluuuuu, niin miksi pitäisi itse järjestää sama paska siksi että joku muu haluuuu?

Vierailija
60/170 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu siitä, miten usein olette olleet muiden järjestämissä valmiissa pöydissä. Jos ette ole, et ole itsekäs. Jos olette, olet itsekäs.

Ei se ihan noinkaan mene. Ei kaikki osallistu sinne muiden järkkäämiin sukujuhliin riemusta kijuen vaan usein siellä ollaan lähinnä velvollisuudentunnosta ja muiden mieliksi. Pikemminkin niiden jokavuotisten sukujuhlien vaatiminen on itsekästä, sillä silloin muut joutuu aina luopumaan omista suunnitelmistaan jonkun toisen sukujuhlahaaveiden vuoksi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yksi