Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

riisiviinietikka, omenaviinietikka, valkoviinietikka...?

Vierailija
19.11.2017 |

Ruokaresepteissä käsketään laittamaan aina jotain noista, mutta ei mulla luonnollisesti ole kuin yhtä laatua kaapissa. Tällä hetkellä taitaa olla omenaviinietikka.

Onko noissa teidän mielestä jotain niin oleellista eroa, etten voisi käyttää riisiviinietikan tilalla omenaviinietikkaa tms?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin käytän omenaviinietikkaa. Varmaan ruuan maku ei ole sama kuin mitä reseptin kehittäjä on hakenut - mutta kokkaa useimmiten "sinne päin". Olen jostain oppinut (Kaisa Liski?) että ruuassa pitää olla suolaa, sokeria, jotain happoa (esim. etikkaa tai sitruunamehua) ... ja oliko vielä jokin neljäs komponentti, en muista. Pippuri?

En todellakaan jaksa ostaa arkiruuan laittoon kaikkia erilaisia viinietikoita. Tosin mainitsemasi riisiviinietikka voisi olla kokeilemisen arvoinen!!

Vierailija
2/9 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos kävisit joskus kaupassa?

Etikka on siitä helppo tuote, että se säilyy "ikuisesti" kaapissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohdit mallasviinietikan, shampanjaviinietikan, vadelmaviinietikan ja omenasiideriviinietikan :)

Vierailija
4/9 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei säily. Mä ostin omenaviinietikkaa ja avaamisen jälkeen viikossa sinne oli muodostunut valkoinen "kettu".

Vierailija
5/9 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riisiviinietikkaa en ole käyttänyt  kuin japanilaisiin ruokiin, se on minulla erikseen, muuten pärjäisi kyllä valkoviinietikalla ja punaviinietikalla. Tai sitten sillä omenalla. Väkiviinaetikkaa minulla on iso pullo lähinnä isompiin säilömisiin ja puhdistamisiin. 

Vierailija
6/9 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla punaviinietikka on mennyt pilalle, alkaa sakkautumaan. Muut etikat säilyy.

En tiedä, kuinka hyvin etikoiden ero tulee esiin lämpimän ruoan laitossa, mutta salaattikastikkeissa eri etikoiden maut kyllä nouseva esiin. Esimerkiksi väkiviinaetikka on turhan väkevää, omenaviinietikassa tai balsamicossa taas miellyttävä maku salaattikastiketta ajatellen. Valkoviinietikkakaan ei ole salaattikastikkeisiin paras.

Vierailija
7/9 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei säily. Mä ostin omenaviinietikkaa ja avaamisen jälkeen viikossa sinne oli muodostunut valkoinen "kettu".

Nyt ei ihan avautunut? Mitä sille etikalle tapahtui?

Tavallisesti pimeässä ja viileässä säilytettynä etikka pystyy muuttumattomana ainakin pari vuotta. Varmaan vähän etikkatyypistä riippuen. Joku hienostunut balsamiviinietikka voi olla herkempi ottamaan häiriötä makuunsa. Toisaalta onhan niitäkin kypsytelty vuosikausia.

Vierailija
8/9 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitä tää tarkoittaa? Joku läppä vai mikä repolainen pulloon mahtuu?

Vierailija
9/9 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan ketto.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kaksi