Ennusteen mukaan tänä vuonna syntyneen ikäluokan koko on alle 48 000
Mitä ajatuksia syntyvyyden romahdus herättää? Eläkkeet jää maksamatta ja ei riitä hoitajia vanhuksille jne.
Kommentit (236)
En asu enää Suomessa, joten ihan sama minulle. :)
Sama vaikka kuihtuisi koko maa pois. Itse asun dynaamisessa ja kasvavassa, mutta kehittyneessä maassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän on ihan selvä asia, kun nuoria naisia ei palkata, kun pelätään heidän jäävät äitiyslomille. Raskaana pitäisi jaksaa painaa täysillä töissä vaikka raskaudessa olisi ongelmia. Äitiyslomalle jäävä nainen kuppaa työnantajaa, liian nopeasti töihin palaava hylkää lapsensa, hoitovapaalla nainen makaa ja sylkee kattoon sekä kuppaa mieheltä viimeiset rahat, töissä olevan naisen lapset sairastavat liikaa ja taas tulee poissaoloja.
Kaikkein pahinta on, jos nainen tekee lapset opiskelujen ollessa kesken tai jopa työttömänä. Nainen ei saa myöskään olla liian nuori eikä liian vanha. Yhden tekevä on itsekäs, toisen tekevä on itsekäs ja enemmän lapsia tekevä se vasta itsekäs onkin.
Onneksi olen omat lapset jo tehnyt, nykyisessä tilanteessa en lapsia hankkisi. Nuoria naisia käy sääliksi.
Niin työnantajan ongelma ei ole se että joku sikiää.
Jokaisen pitäisi ITSE maksaa lapsentekonsa.
Eduskuntaa myöten ollaan huolissaan alhaisesta syntyvyydestä, joten kulujen pitäisi mennä valtion piikkiin eikä naisten työnantajille.
Hurjan pieneltä luvulta kuulostaa.. Karua miten Suomen ikärakenne vanhenee.
Olen itse 27 v., ns. nainen parhaassa iässä lapsensaannin kannalta, mutta oman taloudellisen tilanteen ja skeptisten tulevaisuusnäkymien vuoksi en ole ihan heti lapsentekohommiin alkamassa.
Onneksi saamme itse päättä lisäännymmekö vaiko emme.
Tuo ei ole kovin tärkeää, mutta tärkeää on lapsista huolehditaan kaikenlaisista, partaisista ainakin :)
Pitää huomioida että 13% syntyvistä lapsista syntyy ei-suomalaisille naisille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän on ihan selvä asia, kun nuoria naisia ei palkata, kun pelätään heidän jäävät äitiyslomille. Raskaana pitäisi jaksaa painaa täysillä töissä vaikka raskaudessa olisi ongelmia. Äitiyslomalle jäävä nainen kuppaa työnantajaa, liian nopeasti töihin palaava hylkää lapsensa, hoitovapaalla nainen makaa ja sylkee kattoon sekä kuppaa mieheltä viimeiset rahat, töissä olevan naisen lapset sairastavat liikaa ja taas tulee poissaoloja.
Kaikkein pahinta on, jos nainen tekee lapset opiskelujen ollessa kesken tai jopa työttömänä. Nainen ei saa myöskään olla liian nuori eikä liian vanha. Yhden tekevä on itsekäs, toisen tekevä on itsekäs ja enemmän lapsia tekevä se vasta itsekäs onkin.
Onneksi olen omat lapset jo tehnyt, nykyisessä tilanteessa en lapsia hankkisi. Nuoria naisia käy sääliksi.
Niin työnantajan ongelma ei ole se että joku sikiää.
Jokaisen pitäisi ITSE maksaa lapsentekonsa.
Minä ymmärrän, että jokainen joka tekee lapsia on vastuussa myös lastensa elättämisestä ja kasvattamisesta. Yhteiskunta tukee kuitenkin monia muita ihmisryhmiä ja paljon suuremmilla summilla kuin kotona lapsiaan hoitavia vanhempia. Esim. työmarkkinatuki on lähes kaksinkertainen kotihoidontukeen verrattuna. Lastaan kotona hoitava äiti kuitenkin tekee kokoajan työtä yhteiskunnan hyväksi kasvattamalla ja huolehtimalla lapsestaan. Lapsesta tulee tuleva veronmaksaja. Työtön sen sijaan ei tee mitään yhteiskunnan hyväksi ja ansiosidonnaisella hän voi elellä herroiksi kotiäitiin verrattuna. Nyt on jo nähtävissä kuinka työpaikkoja katoaa esim. opetusalalta, koska lapsia ei synny. Eli tukemalla syntyvyyttä tuetaan myös uusien työpaikkojen syntymistä. Mitä vähemmän lapsia syntyy, sitä vähemmän on tulevia veronmaksajia ja yritysten asiakkaita.
Harvimmin esiin nostetaan myöskään yritysten saamia tukiaisia. Yritystukia ja maataloustukia maksetaan miljardeilla euroilla vuodessa. Yrittäjät ovat kaikkein suurimpia tukien saajia, mutta silti he voivat hyvin kevein perustein laittaa yt-neuvottelut pystyyn ja potkia porukkaa pihalle.
Eivätkä kaikki eläkeläisetkään ole pienituloisia. Pitäisikö eläkkeissäkin olla jokin katto. Onko esim. 10 000 euron kuukausieläke vähän ylimitoitettu varsinkin jos eliniän odote lähenee 100 vuotta?
Jotta syntyvyys saataisiin nousuun tarvittaisiin monia malleja, joilla helpotetaan työn ja perhe-elämän yhteensovittamista ja toisaalta lapsiperheiden köyhyyttä. Nämä mallit voisivat olla verotuksellisia tai suoria tukia lapsiperheille. Mielestäni tärkeintä olisi kuitenkin saada muutos ihmisten asenteisiin. Vanhemmuutta pitää arvostaa koko yhteiskunnassa!
Täytyy sanoa, että nykypäivän meno on mennyt Suomessa niin kummalliseksi ja aina vaan pahenee. Jos en olisi lapsia jo ehtinyt tekemään, en olisi enää varmaan uskaltanutkaan. Suomi ei tunnu enää yhtä turvalliselta paikalta kasvattaa lasta. Koulutuksen laatu heikkenee koko ajan, hinnat nousee, yt-neuvottelut seuraa toisiaan, hallituksen toiminta tuntuu ajoittain hölmöläisten puuhastelulta, kirkon toiminta on mennyt sellaiseksi sekoiluksi, etten halua olla enää osa sitä.
Tiedän, että moni jättää lapset tekemättä epävarmojen tulevaisuudennäkymien takia. Heidän mielensä on muuttunut ihan muutaman vuoden aikana.
Saman näkee myös ainakin meidän lähikyliemme lapsimäärissä. Vuonna 2010 syntyi ennätysmäärä lapsia, yli 30. Trendi on ollut rajusti laskeva, tänä vuonna on syntynyt laskujeni mukaan vain 4 vauvaa.
Monella lapsiperheellä on todella tukalaa, sen näkee jo joulupuu ym keräysten saajamääristä. Vanhempia syyllistetään, kun lapset on tehty ja rahat ei riitäkään. Ei niitä lapsia voi varmasti takaisinkaan työntää rahatilanteen muuttuessa.
Eläkkeen takia en ole huolissani syntyvyyden laskusta, en jaksa uskoa saavani eläkettä vanhana. Ehkä jossain vaiheessa on aika itsekin pakata muuttolaatikot ja lähteä. Lasten tähden. Viimeinen sammuttakoot valot.
Aika moni miettii myös sitä, mihin tulevaisuuteen lapsensa tekee. Luonnonkatastrofit, öljy, ruoka- ja vesisodat, ydinsodat jne ovat kaikki asioita jotka meidän lapsemme tulevan kohtaamaan. Lähitulevaisuudessa siintää jo maan jakautuminen, josta johtuen ulkona liikkuminen tulee olemaan yhä vaarallisempaa. On mahdotonta sanoa, miten lapsi pitäisi kasvattaa että selviää siitä kaikesta. oppi&ilolelut ja hyvät matikannumerot eivät silloin auta. Vaikka en ole uskonnollinen, voi olla että uskonto on tulevaisuudessa ainoa asia joka tuo jäljelle jääville lohtua.
Kuoleva sivilisaatio... Kun elollinen unohtaa tärkeimmän tehtävänsä eli lisääntymisen -> sukupuutto. That's it. ainakin tämä meidän "heimo" kuolee pois. Ihmiskunta sinällään jatkuu, koska jotkut muut lisääntyy riittävästi.
Tämmöistä se on. Kaikkea aikansa. Ihmisen ja eläinten biologinen ainoa merkitys on loppujen lopuksi se, että tehdään jälkeläisiä ja jatketaan elämää. Jos se ei ole enää merkittävää, kyse on biologian kannalta vääristymästä ja hyvä syy loppua semmoinen haara.
Tämä on ihan tietoisen työn tulosta.
Käynnissä on kansanmurha.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ihan tietoisen työn tulosta.
Käynnissä on kansanmurha.
Tuleepa mieleen yksi maa, missä vastaava kansanmurha saatiin pysäytettyä ehkä ajoissa. Nimittäin itänaapurimme. Sieltä potkittiin helvettiin ne omaa maataan ja kansaansa vihanneet ihmiset, sen tappamista organisoineet jne.
Ja tänään Yle kertoo miten sikäläisen it-firman henkilökunta saapui Suomeen "pikkujouluihin". Mukana on nuorten työntekijöiden lapset ja vauvat. Hiukan eri meno kuin Suomessa.
Lapsiperheille pitäisi antaa paljon rahaa, että uskaltavat lisääntyä. Ulkomaalaisten tuominen tänne vain lisää elatuksen taakkaa. He eivät tähän menoon sopeudu. Ei tuoteta ihmisiä vaan tehdään itse kun se on turvallista.
On vaarana seuraava dystopia: Suomessa ei synny dynaamisia, edelläkävijäyrityksiä ja tuotteita. Vienti vähenee ja on yksipuolista muutamien jalastamattomien tuotteiden varassa kitkuttelua. Kansa vanhenee vääjäämättä ja lapsia syntyy yhä vähemmän. Koska eläkeläisiä ei voi suoraan tappaakaan eikä uskalleta leikata eläkkeitä, lopulta väestöltä joudutaan lopettamaan ja leikkasmaan rajusti kaikkia Kelan maksamia etuuksia. Syntyvyys romahtaa. Koska eliitti on suojannut etunsa ja rahansa ulkomaille, voivat he käyttää jäljelläolevaa työvoimaa orjinaan. Koska työpaikkoja ei perinteisessä mielessä synny, valtio maksaa pientä toimeentulotukirahaa orjatyötä vastaan. Asumistuki on lopetettu ja ihmiset pakotetaan muuttamaan valtion osoittamiin tyhjentyneisiin päiväkoteihin ja kouluihin, joihin on rakennettu kämppiä. Talot on home- ja kosteusvaurioisia ja koska niitä ei rempata, asuminen on lähes ilmaista. Koulutettu nuori väestö, jota vielä on, muuttaa heti ulkomaille, jos kykenevät. Valtio tuo lisää orjatyöläisiä köyhistä maista ja koska he tekevät enemmän lapsia eivätkä käytä ehkäisyä, suurin osa väestöstä on tummaihoisia 50 vuoden päästä. Toivottavasti olen väärässä.
Ensin halutaan ihmisten tekevän lapsia ja sitten kauhistellaan, jos jossakin perheessä on enemmän kuin 2 lasta.
Kunpa sama trendi saataisiin muuallekin maailmaan istutettua.
Luonto voisi paljon paremmin, jos ihmisiä olisi vain miljardi. Tai miljoona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syy on siinä, etteivät nuoret naiset tee lapsia, vaan lykkäävät ja pitkittävät lapsentekoa. Lapset tulee tehdä nuorena. Jos on syntynyt ennen vuotta 2000, niin pitäisi alkaa jo vakavasti suunnitella lastentekoa. Ennen vuotta 1995 syntyneillä alkaa olla jo kiire ja kiire on sitä kovempi, mitä kauempana oma syntymävuosi tuosta on.
Metsään mennään siinä ja pahasti, kun tämä yhteiskunta painottaa, että pitää kouluttautua, pitää viettää nuoruutta, rellestää, harrastaa ja matkustaa. Todellisuudessa omat lapset antavat elämään sisältöä paljon enemmän. Sitäpaitsi esim. sitä matkustelua voi tehdä sitten nelikymppisenä, kun on lapset jo tullut kasvatettua.
Yhteiskunnan kulttuuria ja arvoja pitäisi muuttaa siihen suuntaan, että ihmiset alkaisivat haluamaan ja arvostamaan lastentekoa huomattavasti nuoremmalla iällä, kuin mikä se ikä nykyisellään on. Totta hitossa se lapsiluku jää pieneksi, jos lastentekoa aletaan ensimmäistä kertaa edes AJATTELEMAAN joskus kolmekymppisenä tai kenties vasta senkin jälkeen.
Laitetaanpa näille lukemattomille alapeukuttajille vähän faktaa tähän asiaan:
https://www.vauva.fi/artikkeli/vauvakuume/tutkimus_tassa_iassa_lastente…
"Kolmesta lapsesta haaveilevilla 90 prosentin todennäköisyys edellyttää, että töpinäksi laitetaan jo naisen ollessa 23."
Niin! Tutkimusten mukaan melko moni haluaa sen 3 lasta. Ja tällä hetkellä 23-vuotiaiden ikä menee vuonna 1994 syntyneissä, vähän reilun kuukauden päästä jo ensimmäiset -95 syntyneet täyttävät sen 23 vuotta.
Eli ei siis ole ollenkaan liioiteltua sanoa, että ennen vuotta 1995 syntyneillä alkaa olla jo kiire lastenteon suhteen, varsinkin jos lastentekoa ei ole ollenkaan vielä edes suunniteltu. Ja -95 tai sen jälkeen syntyneilläkin on jo korkea aika SUUNNITELLA lastentekoaan. Harvoin kun siitä suunnittelusta heti hypätään hommiin, vaan siinä voi aikaa mennä hyvinkin jopa vuosia.
T: #6.
90 syntynyt nainen täällä hei. En tunne yhtäkään ikätoveriani, itseni mukaan lukien, joka haluaisi enempää kuin aivan maksimissaan kaksi lasta. Moni ei halua yhtäkään. Itse haluaisin, mutta minulle on ihan se ja sama onko lapset biologisesti jälkeläisiäni vai eivät.
Aika moni noista on maahanmuuttajien lapsia.
Ei minulla ole mitään heitä vastaan, mutta tilannehan on se, että kantasuomalaiset lopulta häviävät.
Sopeudutaan työpaikkojen määrään ja näytetään muille maille mallia. Hienoa!
Tämä tässä.
En ymmärrä, miksi suomalaiset vouhkaavat, että pitäisi synnyttää lisää ja lisää lapsia. Syntyvyyden lasku on välttämätöntä, jotta ihmiskunta ja maapallon muut eläinlajit sekä kasvusto eivät tuhoudu. Maapallo ei pysty kannattelemaan enää paljoa enempää ihmisiä. Toivottavasti syntyvyys laskisi lähivuosina useimmissa muissakin maissa.