Mies ja teini ei suostu syömään välipaloja, aina vaan lämmintä ruokaa. Olisiko tuhteja välipalavinkkejä, joita kokeilla?
Ihan alkuun sanon, ettei nyt ole tarkoitus tehdä mitään syöppömiesketjua vaan oikeasti etsiä ratkaisuja, kun tässä on teinipoikakin kuviossa mukana. Ongelma: lämmin ruoka on aina loppu ja sitä joutuu tekemään ihan koko ajan, koska sekä mies että teinipoika syövät lämmintä ruokaa monta kertaa päivässä. Tietenkin kaksi kertaa päivässä tulee syödä iso ja täyttävä lämmin ateria. Mutta nuo syövät vähintään kolme isoa lämmintä ateriaa päivässä ja useimmiten enemmänkin. Ja tietysti syövätkin, koska tavalliset välipalat ei maistu kummallekaan.
Aamupala on ainut, mikä ei ole ollut ongelmana. Silloin kumpikin syö puuroa ja leipää. Päivän muut ateriat oikeastaan ovat ongelma. Lounaalla iso lämmin ateria, sitten iltapäivällä taas iso lämmin ateria, pahimmillaan alkuillasta lämmin ateria ja sitten aina iltapalaksi lämmin ateria. Leipääkin syövät, mutta lähinnä lämpimän aterian lisukkeena. Olen ihmetellyt, että miten aamupalaksi heille muka riittää puuro ja leipä, mutta iltapalaksi ja muiksi välipaloiksi se ei käy.
Teinipoika on tuntunut ottavan vaikutuksia isältään, koska nuorempana poika söi kyllä hyvin jugurtteja, rahkoja, hedelmiä. Nykyään ei syö noita, koska isäkään ei syö. Korkeintaan banaania joskus. Kasviksia ja salaatteja ovat tottuneet syömään kotona ainakin yhdellä lämpimällä aterialla, mutta nämä "välipala-ateriat" usein ottavat jääkaapista ilman kasvislisää.
Saisinko siis tukevia välipalaehdotuksia? Pelkästä leivästä ei kuulemma lähde nälkä ja jugurtteja ja rahkoja eivät suostu syömään. Todella puisevaa olla jatkuvasti kauhan varressa ja kantaa ruokaa kaupasta selkä vääränä.
Kommentit (143)
Paista pellillinen jauhelihapihvejä ja pakasta annoksiin.Kokojyväsämpylän tai reissumiehen kanssa niistä sitten hampurilaisia, salaattia, tomaattia, kurkkua , sipulia ja juustoa väliin.
Pitaleipää.Lämmitä leivät leivänpaahtimessa, väliin paistettua broilerinsuikaleita, salaattia, paprikaa, tomaattia, suolakurkkua
Lämpimiä tonnikalavoileipiä.
Oopperavoileipiä.Näihin voit käyttää niitä jauhelihapihvejä pakkasesta.
Nakkisämpylöitä
Tortilloja.Väliinpaistettua broileria, salaattia, paprikaa, sipulia, paprikaa, kevytcremefaraichea
Ei kenenkään pidä syödä tuollaisia määriä.
Kuulostaa ihan mun miehiltä:) Poika syö 2 isoa, lämmintä ateriaa kotona ja isänsä 2-3, kun ottaa aina yhden aterian evääksi. Viikonloppuisin kulutus vielä hurjempaa kun ovat kotosalla. Silloin todellakin saa asua keittiössä:D Ja silloin pitää myös olla aina jälkkäriä, joten lisätyötä.
Olisi joskus kiva lähteä harrastamaan mukaan, vaikka laskettelemaan vapaapäivinä, mutta palatessaan pitää olla heti ruoka valmiina, nälkäisiä kun sitten ovat, joten jään suosiolla laittamaan sitä.
Meillä syövät myös todella huonosti mitään normi välipaloja, mut minkäs teet. Olen yrittänyt leipiä, rahkaa, hedelmiä mut piloille menevät.
Ei se auta kun vaan yrittää jaksaa ruokkia pojat. Ruoanlaitto on ikään kuin mun harrastus:D
Itse olen todennut, että lämminruoka on helpompi kuin hirvittävä vuori välipaloja. Tee enemmän ruokaa ja delegoi ruuanlaittoa myös muille.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa ihan mun miehiltä:) Poika syö 2 isoa, lämmintä ateriaa kotona ja isänsä 2-3, kun ottaa aina yhden aterian evääksi. Viikonloppuisin kulutus vielä hurjempaa kun ovat kotosalla. Silloin todellakin saa asua keittiössä:D Ja silloin pitää myös olla aina jälkkäriä, joten lisätyötä.
Olisi joskus kiva lähteä harrastamaan mukaan, vaikka laskettelemaan vapaapäivinä, mutta palatessaan pitää olla heti ruoka valmiina, nälkäisiä kun sitten ovat, joten jään suosiolla laittamaan sitä.
Meillä syövät myös todella huonosti mitään normi välipaloja, mut minkäs teet. Olen yrittänyt leipiä, rahkaa, hedelmiä mut piloille menevät.
Ei se auta kun vaan yrittää jaksaa ruokkia pojat. Ruoanlaitto on ikään kuin mun harrastus:D
Voi pyhä yksinkertaisuus näitä "mun miehet"- mammoja. Siinä vaan avuttomuus kulkee sukupolvelta toiselle, kun mamma häärää safkaa nenän eteen tilausten mukaan. Minkä kruunun oikein luulette tuolla touhulla saavanne? Ainakin tuleva miniä vihaa teitä.
Vierailija kirjoitti:
Tutkija: Välipalat ovat turhia, kolme ateriaa päivässä riittää
Ruokaa mussutetaan pitkin päivää
Suomalaiset on opetttu syömään välipaloja. Tutkija Marja-Leena Ovaskainen pitää tapaa turhana.
Jatkuva syöminen on täysin turha, opittu tapa. Ihminen ei tarvitse ruokaa joka toinen tai kolmas tunti, eli välipalat voi jättää aivan hyvin pois.
Näin laukoo Kansanterveyslaitoksen erikoistutkija Marja-Leena Ovaskainen.
"Kunnolla pääaterialla syönyt ihminen ei tunne verensokerin laskua kahdessa tai kolmessa tunnissa."
Hänen mukaansa kolme pääateriaa riittää: aamiainen, lounas ja päivällinen.
"Naistenlehdissä tai ravitsemusterapeuttien ohjeissa ruokarytmiin kuuluvat lähes aina aamiainen, välipala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala.
Työikäisten ihmisten Findiet-tutkimuksen mukaan useimmat ihmiset syövät kuusi kertaa päivässä, jotkut 12 kertaa. Erityisen tuhoisaa usein syöminen on Ovaskaisen mukaan ylipainoisille.
Ovaskaisen mukaan välipalojen hylkäämistä puolustaa sekin, että useimmiten välipalat ovat makeampia ja rasvaisempia kuin pääateriat. Ainoat Ovaskaisen hyväksymät välipalat ovat kasviksia ja hedelmiä.
Harvaan syömisen teoriaa tukee erikoistutkijan mukaan Ranskan esimerkki.
Ranskalaistutkimuksessa kävi ilmi, että ranskalaiset istuvat syömään hyvin kolme kertaa päivässä eikä aikuisten välipaloja ei tunneta.
Samaa mieltä on Ranskassa lukuisia vuosia asunut nimettömänä pysyttelevä suomalaisnainen:
"Palatessani Suomeen järkytyin, kun näin, kuinka paljon aikuiset syövät välipaloja ja istuvat pullakahveilla."
"Ranskassa syöminen on kurinalaisempaa eikä napostelukulttuuria tunneta. Lapsille saatetaan koulupäivän jälkeen tarjota välipala ennen myöhään syötävää illallista, mutta jo teini-iässä tämäkin välipala jätetään pois", nainen kertoo.
"Lisämotivaatiota ruokakertojen harventamiseen voisivat antaa lepotauot ruuansulatuselimistölle. Helposti voisi kuvitella, että nykyihmisen ruuansulatuselimistö on kovalla rasituksella 612 ateriointikerrasta", Ovaskainen sanoo.
"Henkilökohtaisesti uskon, että ruuansulatuselimistö voi paremmin, kun syödään harvemmin."
"Myös hampaat hyötyvät harvemmasta syömisestä."
Jos on syönyt parin kolmen tunnin välein, kolmeen pääateriaan siirtyminen vaatii totuttelua: näläntunne voi yllättää. Parissa viikossa elimistö kuitenkin tottuu siihen ruokailurytmiin, jonka sille opetamme.
"Jos kolme pääateriaa päivässä johtaa valtavan suuriin aterioihin ja ahmimiseen, kannattaa ehkä harkita, onko omalla kohdalla suurempi riski syödä usein ja vähän vai kolme suurta ateriaa. Uskon, että useimmilla kolme ateriaa toimii", Ovaskainen sanoo.
Findiet-tutkimuksen mukaan ruuan ahmiminen painottuu iltaan. Liikkuminen television ja jääkaapin välillä on muoti, jota mainokset vielä ruokkivat. Kolmen pääaterian ohelle Ovaskainen haluaisikin palauttaa toisen vanhan säännön: syömistä tulisi välttää iltakuuden jälkeen.
Tutkimusten mukaan etenkin epäsäännölliset työvuorot altistavat epäsäännöllisyydelle myös ruokailussa. Tästä seuraa paino-ongelmia.
"Yövuorossa tulisi syödä kevyt pääateria kello yksi yöllä ja vielä vaikka hedelmä kolmen aikaan. Lisäisin kyllä päivätyöläisillekin tuohon kolmen aterian rytmiin iltapalan, jotta jaksetaan pitkä yö", toteaa vanhempi tutkija Jaana Laitinen Työterveyslaitoksesta.
Minä olen tuollaine haraan syöjä. Max kolme kertaa vuorokaudessa, enkä vedä mitään muuta kuin vettä siinä välissä. En edes kahvia tai teetä. Sokeriarvoni ovat päin honkia ja hoito on useampi ruoka-annos päivässä. Nyt yritän sitä tehdä, mutta juuri söin tänään ensimmäisen kerran. Mutta kieltämättä lounaalla on nälkä, kun syö aamulla kokonaisen reissumiespalan edestä vain puolikkaan.
Vanhanajan pelti lihapiirakka on hyvä, voi lämmittää mikrossa ja on täyttävää. Mustamakkara on helppo lämmittää paistinpannulla. Keitä paljon riisiä kerralla ja paista myöhemmin (fridrise) mukaan sipulia, kananmunaa ja kasviksia.
Tässä tulee mieleen vain kaksi vaihtoehtoa: joko tuon tyyliset miehet ovat kuin jotain avuttomia linnunpoikia joiden suuhun mami mättää sapuskaa ta sitten mami on ihan v*tun tyhmä ja antaa manipuloida itsensä passaamaan ihan itsestään huolehtimaan kykeneviä ihmisiä. Kannattaisi kyllä jutella jonkun asiantuntevan kanssa, minkätyyppisestä riippuvuushäiriöntä on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se auta kun vaan yrittää jaksaa ruokkia pojat. Ruoanlaitto on ikään kuin mun harrastus:DVoi pyhä yksinkertaisuus näitä "mun miehet"- mammoja. Siinä vaan avuttomuus kulkee sukupolvelta toiselle, kun mamma häärää safkaa nenän eteen tilausten mukaan. Minkä kruunun oikein luulette tuolla touhulla saavanne? Ainakin tuleva miniä vihaa teitä.
Juuri ajattelin samaa oman poikani kohdalla. Siis sitä, että hänestä kasvaa kädetön, kun teen kaikki kotihommat. Mutta poika harrastaa tosissaan omaa lajiansa. Treeneihin menee päivässä 4-5 tuntia ja yksi vapaapäiivä viikossa. Loput ajat menee kouluun ja kavereitakin pitäisi joskus nähdä. Olen siis katsonut, että sillä vapaapäivällään poika saa tehdä mitä haluaa. Jos se on pyykinpesu, niin ok, mutta jops se on kaverit, leffa tms. niin sekin ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se auta kun vaan yrittää jaksaa ruokkia pojat. Ruoanlaitto on ikään kuin mun harrastus:DVoi pyhä yksinkertaisuus näitä "mun miehet"- mammoja. Siinä vaan avuttomuus kulkee sukupolvelta toiselle, kun mamma häärää safkaa nenän eteen tilausten mukaan. Minkä kruunun oikein luulette tuolla touhulla saavanne? Ainakin tuleva miniä vihaa teitä.
Juuri ajattelin samaa oman poikani kohdalla. Siis sitä, että hänestä kasvaa kädetön, kun teen kaikki kotihommat. Mutta poika harrastaa tosissaan omaa lajiansa. Treeneihin menee päivässä 4-5 tuntia ja yksi vapaapäiivä viikossa. Loput ajat menee kouluun ja kavereitakin pitäisi joskus nähdä. Olen siis katsonut, että sillä vapaapäivällään poika saa tehdä mitä haluaa. Jos se on pyykinpesu, niin ok, mutta jops se on kaverit, leffa tms. niin sekin ok.
Poika varmaan harrastaa iloisena siinäkin vaiheessa, kun hän on kahden pikkulapsen isä ja kotona väsynyt vaimo yrittää pitää hermonsa/ paletin kasassa.
Annappa miesten huolehtia ruoastaan ihan itse.
Minä opetin sekä pojan että miehen laittamaan ruokaa. Tuleva miniäsi ei ole pitkäaikainen jos palvelet poikaa aikuiseksi saakka. Miehesi voi myös opetella kokkaamaan, sillä kokkaaminen on miesten hommaa.
Vierailija kirjoitti:
Ranskalaistutkimuksessa kävi ilmi, että ranskalaiset istuvat syömään hyvin kolme kertaa päivässä eikä aikuisten välipaloja ei tunneta.
Samaa mieltä on Ranskassa lukuisia vuosia asunut nimettömänä pysyttelevä suomalaisnainen:
"Palatessani Suomeen järkytyin, kun näin, kuinka paljon aikuiset syövät välipaloja ja istuvat pullakahveilla."
"Ranskassa syöminen on kurinalaisempaa eikä napostelukulttuuria tunneta.
Tämä. En tajua suomalaisten jatkuvaa pupeltamista. Toki jokainen tekee niin kuin itse haluaa, mutta aikuiselle riittää kolme ateriaa päivässä: kevyt aamiainen herättyä. Lounas 12-13 tienoilla. Illallinen illallisaikaan n. klo 19. Joskus saatan syödä hedelmän kahden kolmen maissa. Näillä eväillä olen pysynyt samassa painossa koko aikuisikäni (olen 46-v.) ja energiaa riittää koko päivän ajan. Ranskalaiset ovat vanha sivistyskanssa, kannattaisiko heistä ottaa oppia?
Vierailija kirjoitti:
Tutkija: Välipalat ovat turhia, kolme ateriaa päivässä riittää
Ruokaa mussutetaan pitkin päivää
Suomalaiset on opetttu syömään välipaloja. Tutkija Marja-Leena Ovaskainen pitää tapaa turhana.
Jatkuva syöminen on täysin turha, opittu tapa. Ihminen ei tarvitse ruokaa joka toinen tai kolmas tunti, eli välipalat voi jättää aivan hyvin pois.
Näin laukoo Kansanterveyslaitoksen erikoistutkija Marja-Leena Ovaskainen.
"Kunnolla pääaterialla syönyt ihminen ei tunne verensokerin laskua kahdessa tai kolmessa tunnissa."
Hänen mukaansa kolme pääateriaa riittää: aamiainen, lounas ja päivällinen.
"Naistenlehdissä tai ravitsemusterapeuttien ohjeissa ruokarytmiin kuuluvat lähes aina aamiainen, välipala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala.
Työikäisten ihmisten Findiet-tutkimuksen mukaan useimmat ihmiset syövät kuusi kertaa päivässä, jotkut 12 kertaa. Erityisen tuhoisaa usein syöminen on Ovaskaisen mukaan ylipainoisille.
Ovaskaisen mukaan välipalojen hylkäämistä puolustaa sekin, että useimmiten välipalat ovat makeampia ja rasvaisempia kuin pääateriat. Ainoat Ovaskaisen hyväksymät välipalat ovat kasviksia ja hedelmiä.
"Ranskassa syöminen on kurinalaisempaa eikä napostelukulttuuria tunneta. Lapsille saatetaan koulupäivän jälkeen tarjota välipala ennen myöhään syötävää illallista, mutta jo teini-iässä tämäkin välipala jätetään pois", nainen kertoo.
"Lisämotivaatiota ruokakertojen harventamiseen voisivat antaa lepotauot ruuansulatuselimistölle. Helposti voisi kuvitella, että nykyihmisen ruuansulatuselimistö on kovalla rasituksella 612 ateriointikerrasta", Ovaskainen sanoo.
"Henkilökohtaisesti uskon, että ruuansulatuselimistö voi paremmin, kun syödään harvemmin."
"Myös hampaat hyötyvät harvemmasta syömisestä."
Jos on syönyt parin kolmen tunnin välein, kolmeen pääateriaan siirtyminen vaatii totuttelua: näläntunne voi yllättää. Parissa viikossa elimistö kuitenkin tottuu siihen ruokailurytmiin, jonka sille opetamme.
"Jos kolme pääateriaa päivässä johtaa valtavan suuriin aterioihin ja ahmimiseen, kannattaa ehkä harkita, onko omalla kohdalla suurempi riski syödä usein ja vähän vai kolme suurta ateriaa. Uskon, että useimmilla kolme ateriaa toimii", Ovaskainen sanoo.
Findiet-tutkimuksen mukaan ruuan ahmiminen painottuu iltaan. Liikkuminen television ja jääkaapin välillä on muoti, jota mainokset vielä ruokkivat. Kolmen pääaterian ohelle Ovaskainen haluaisikin palauttaa toisen vanhan säännön: syömistä tulisi välttää iltakuuden jälkeen.
Tutkimusten mukaan etenkin epäsäännölliset työvuorot altistavat epäsäännöllisyydelle myös ruokailussa. Tästä seuraa paino-ongelmia.
"Yövuorossa tulisi syödä kevyt pääateria kello yksi yöllä ja vielä vaikka hedelmä kolmen aikaan. Lisäisin kyllä päivätyöläisillekin tuohon kolmen aterian rytmiin iltapalan, jotta jaksetaan pitkä yö", toteaa vanhempi tutkija Jaana Laitinen Työterveyslaitoksesta.
Tuo "syömistä vältetään iltakuuden jälkeen" ei sitten niihin ranskalaisiin elämäntapoihin oikein istukaan....
Itse uskon että tuo iltasyöminen riippuu siitä, onko aamu- vai iltarytminen ihminen. Itse olen hyvin iltarytminen ja mulle sopii parhaiten että päivän tukevin ateria on vasta klo 20-21 illalla. Päivällä ei oikein tee mieli ruokaa ja aamulla en saa mitään edes alas ilman oksetusta. Jotkut aamuihmiset taas olisivat supernälkäisiä jos söisivät ekan kerran päivässä klo 13 kuten minä, ja heille voi sopia tuokin ettei enää klo 18 jälkeen syödä.
onnko sillä jotain väliä onko se ruoka kylmää vai lämmintä jos ravintoarvot ovat kunnossa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ranskassa syöminen on kurinalaisempaa eikä napostelukulttuuria tunneta.
Tämä. En tajua suomalaisten jatkuvaa pupeltamista. Toki jokainen tekee niin kuin itse haluaa, mutta aikuiselle riittää kolme ateriaa päivässä: kevyt aamiainen herättyä. Lounas 12-13 tienoilla. Illallinen illallisaikaan n. klo 19. Joskus saatan syödä hedelmän kahden kolmen maissa. Näillä eväillä olen pysynyt samassa painossa koko aikuisikäni (olen 46-v.) ja energiaa riittää koko päivän ajan. Ranskalaiset ovat vanha sivistyskanssa, kannattaisiko heistä ottaa oppia?
Ranskassa syödään alkuruoka, pääruoka ja jälkiruoka.Myös koulussa ja ruoka on tasoltaan pikkuisen parempaa kuin Suomessa.
Pitsaa, hotdogeja, hampurilaisia, pasteijoita, kanankoipia, kinkkupiirakkaa... jne.
Näillä ainakin meillä pysyy nälkä pois aterioiden välillä.
Osta eineksiä, lihapiirakoita, roiskeläppäpizzoja ym. Veikkaan että muutaman päivän päästä alkaa "terveellisempi" ruoka maistumaan, vaikka ei lämmintä olisikaan.
Tuosta harvoin syömisestä. Törmäsin siihen kun asuin nuorena Italiassa italialaisen miehen avokkina. Minusta oli käsittämätöntä miten ihmiset pystyi elämään seuraavasti:
- aamulla musta kahvi. Jotkut ottivat sen kanssa keksin, jotkut ei mitään. Jotkut isoruokaiset miehet saattoivat syödä jonkun makean leivonnaisen aamulla, useimmat ei.
- lounas: jotain hyvin kevyttä esim. tramezzini voileipää
- päivällinen ilalla kotona: kolmen ruokalajin ateria viineineen
Mutta minäkin totuin siihen ajan kanssa, ja aamunälkä ei enää vaivannut sitten kun totutin itseni syömään oikein kunnolla täyteen illan aterialla. Ei tulisi enää mieleenkään palata siihen välipalojen natustamiseen ihan siksi, että silloin joutuu jatkuvasti miettimään syömisiään. Nyt suomessa mun rutiini on:
- aamu: musta kahvi
- lounas: bulgarian jogurtti, hedelmä
- päivällinen: kunnon ateria jolla ei rasvaa eikä kaloreita säästetä, lasi viiniä, jälkkäri
Wallah! kirjoitti:
Osta eineksiä, lihapiirakoita, roiskeläppäpizzoja ym. Veikkaan että muutaman päivän päästä alkaa "terveellisempi" ruoka maistumaan, vaikka ei lämmintä olisikaan.
Tai sitten käy niin että tulee riippuvaiseksi noiden mauista eikä enää maistu mikään muu. Itselläni olen aina huomannut että jos stressin ja kiireen takia elän jonkun aikaa pikaruoalla niin sen jälkeen tavallinen kotiruoka ei oikein maistu eikä tyydytä.
Jos ihmisellä on imeytymishäiriö, on pakko syödä paljon. Tuolla ruokamäärällä täytyy olla joko todella raju kulutus tai sitten imeytymisessä häikkää. Tai sitten annoskoot ovat pieniä.