Mies ja teini ei suostu syömään välipaloja, aina vaan lämmintä ruokaa. Olisiko tuhteja välipalavinkkejä, joita kokeilla?
Ihan alkuun sanon, ettei nyt ole tarkoitus tehdä mitään syöppömiesketjua vaan oikeasti etsiä ratkaisuja, kun tässä on teinipoikakin kuviossa mukana. Ongelma: lämmin ruoka on aina loppu ja sitä joutuu tekemään ihan koko ajan, koska sekä mies että teinipoika syövät lämmintä ruokaa monta kertaa päivässä. Tietenkin kaksi kertaa päivässä tulee syödä iso ja täyttävä lämmin ateria. Mutta nuo syövät vähintään kolme isoa lämmintä ateriaa päivässä ja useimmiten enemmänkin. Ja tietysti syövätkin, koska tavalliset välipalat ei maistu kummallekaan.
Aamupala on ainut, mikä ei ole ollut ongelmana. Silloin kumpikin syö puuroa ja leipää. Päivän muut ateriat oikeastaan ovat ongelma. Lounaalla iso lämmin ateria, sitten iltapäivällä taas iso lämmin ateria, pahimmillaan alkuillasta lämmin ateria ja sitten aina iltapalaksi lämmin ateria. Leipääkin syövät, mutta lähinnä lämpimän aterian lisukkeena. Olen ihmetellyt, että miten aamupalaksi heille muka riittää puuro ja leipä, mutta iltapalaksi ja muiksi välipaloiksi se ei käy.
Teinipoika on tuntunut ottavan vaikutuksia isältään, koska nuorempana poika söi kyllä hyvin jugurtteja, rahkoja, hedelmiä. Nykyään ei syö noita, koska isäkään ei syö. Korkeintaan banaania joskus. Kasviksia ja salaatteja ovat tottuneet syömään kotona ainakin yhdellä lämpimällä aterialla, mutta nämä "välipala-ateriat" usein ottavat jääkaapista ilman kasvislisää.
Saisinko siis tukevia välipalaehdotuksia? Pelkästä leivästä ei kuulemma lähde nälkä ja jugurtteja ja rahkoja eivät suostu syömään. Todella puisevaa olla jatkuvasti kauhan varressa ja kantaa ruokaa kaupasta selkä vääränä.
Kommentit (143)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa ihan mun miehiltä:) Poika syö 2 isoa, lämmintä ateriaa kotona ja isänsä 2-3, kun ottaa aina yhden aterian evääksi. Viikonloppuisin kulutus vielä hurjempaa kun ovat kotosalla. Silloin todellakin saa asua keittiössä:D Ja silloin pitää myös olla aina jälkkäriä, joten lisätyötä.
Olisi joskus kiva lähteä harrastamaan mukaan, vaikka laskettelemaan vapaapäivinä, mutta palatessaan pitää olla heti ruoka valmiina, nälkäisiä kun sitten ovat, joten jään suosiolla laittamaan sitä.
Meillä syövät myös todella huonosti mitään normi välipaloja, mut minkäs teet. Olen yrittänyt leipiä, rahkaa, hedelmiä mut piloille menevät.
Ei se auta kun vaan yrittää jaksaa ruokkia pojat. Ruoanlaitto on ikään kuin mun harrastus:DVoi pyhä yksinkertaisuus näitä "mun miehet"- mammoja. Siinä vaan avuttomuus kulkee sukupolvelta toiselle, kun mamma häärää safkaa nenän eteen tilausten mukaan. Minkä kruunun oikein luulette tuolla touhulla saavanne? Ainakin tuleva miniä vihaa teitä.
Juuri ajattelin samaa oman poikani kohdalla. Siis sitä, että hänestä kasvaa kädetön, kun teen kaikki kotihommat. Mutta poika harrastaa tosissaan omaa lajiansa. Treeneihin menee päivässä 4-5 tuntia ja yksi vapaapäiivä viikossa. Loput ajat menee kouluun ja kavereitakin pitäisi joskus nähdä. Olen siis katsonut, että sillä vapaapäivällään poika saa tehdä mitä haluaa. Jos se on pyykinpesu, niin ok, mutta jops se on kaverit, leffa tms. niin sekin ok.
Poika varmaan harrastaa iloisena siinäkin vaiheessa, kun hän on kahden pikkulapsen isä ja kotona väsynyt vaimo yrittää pitää hermonsa/ paletin kasassa.
Minkä hemmetin takia täysijärkienn mies tekisi lapsia
Minä laitan koulupäivinä kaksi lämmintä ateriaa, vaikka koulussakin muka sellainen on.
Sillä einesmätöllä ei vaan teinit pärjää.
Nytkin oli pasta ja kanapihvit ja salaatti odottamassa koulusta tulevia ja samalla kun paistoin kanapihvit uunissa, tein myös pellillisen pannukakkua.
Olen todennut että terveellisimmin syövät, kun on ns kunnon ruokaa.
Yleensä kaapissa on aina kahta lajia salaattia ja wokki ja kanaa/kalaa jota lämmittää.
Parina päivänä viikossa teen isot satsit ruokaa, joita sitten syödään aina pari päivää.
Harmi kun suurimmassa osassa työpaikkojakaan ei saa kunnon ruokaa vaikka miten maksaisi.
Vierailija kirjoitti:
Minä laitan koulupäivinä kaksi lämmintä ateriaa, vaikka koulussakin muka sellainen on.
Nytkin oli pasta ja kanapihvit ja salaatti odottamassa koulusta tulevia ja samalla kun paistoin kanapihvit uunissa, tein myös pellillisen pannukakkua.
Yleensä kaapissa on aina kahta lajia salaattia ja wokki ja kanaa/kalaa jota lämmittää.
Parina päivänä viikossa teen isot satsit ruokaa, joita sitten syödään aina pari päivää.
Koulujen ruoka on aivan kamalaa. Oikeaa ruokaa se ei ole nähnytkään. Saat jopa Lidl pakastelokerosta parempaa ruokaa kuin koulun ruokalasta.
Vierailija kirjoitti:
Mikä se toinen ruoka on?
Ja miksi joku paistaisi kanapihvejä valmiiksi? Pahaa lämmitettynä. Samoin pasta. Se tehdään tuoreena.
Koululaisten äiti ei käy töissä? Ja silti tekee ruokaa moneksi päiväksi kerrallaan
Meillä ei maistu lämmitettävä ruoka. Pitää olla tuoretta. Ainakin kaikki pihvit ja leikkeet pitää syödä tuoreena pannulta. Lämmitettynä on pahaa. Kastikkeet on ok. Esim lasagne on myös tympeää lämmitettynä. Meillä nälkäinen teinipoika on myös kriittinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä se toinen ruoka on?
Ja miksi joku paistaisi kanapihvejä valmiiksi? Pahaa lämmitettynä. Samoin pasta. Se tehdään tuoreena.
Koululaisten äiti ei käy töissä? Ja silti tekee ruokaa moneksi päiväksi kerrallaan
No se riippuu. Mitä milloinkin.
Ei kana ole lämmitettynä pahaa. Sen pihvin voi myös käyttää toisessa ateriassa kanasalaattiin.
Tänään loppu pasta menee tänään pastasalaattiin.
Teen kyllä töitä, älä huoli, kotitoimistossa tänään. Viikonloppunakin toisen päivän töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulujen ruoka on aivan kamalaa. Oikeaa ruokaa se ei ole nähnytkään. Saat jopa Lidl pakastelokerosta parempaa ruokaa kuin koulun ruokalasta.
Aivan.
Se voi myös olla ihan järkyn aikaisin, tyyliin kymmeneltä. Ainakin meillä on lapsilla kiljuva nälkä, kun tulevat koulusta kolmen, neljän maissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa ihan mun miehiltä:) Poika syö 2 isoa, lämmintä ateriaa kotona ja isänsä 2-3, kun ottaa aina yhden aterian evääksi. Viikonloppuisin kulutus vielä hurjempaa kun ovat kotosalla. Silloin todellakin saa asua keittiössä:D Ja silloin pitää myös olla aina jälkkäriä, joten lisätyötä.
Olisi joskus kiva lähteä harrastamaan mukaan, vaikka laskettelemaan vapaapäivinä, mutta palatessaan pitää olla heti ruoka valmiina, nälkäisiä kun sitten ovat, joten jään suosiolla laittamaan sitä.
Meillä syövät myös todella huonosti mitään normi välipaloja, mut minkäs teet. Olen yrittänyt leipiä, rahkaa, hedelmiä mut piloille menevät.
Ei se auta kun vaan yrittää jaksaa ruokkia pojat. Ruoanlaitto on ikään kuin mun harrastus:DVoi pyhä yksinkertaisuus näitä "mun miehet"- mammoja. Siinä vaan avuttomuus kulkee sukupolvelta toiselle, kun mamma häärää safkaa nenän eteen tilausten mukaan. Minkä kruunun oikein luulette tuolla touhulla saavanne? Ainakin tuleva miniä vihaa teitä.
Juuri ajattelin samaa oman poikani kohdalla. Siis sitä, että hänestä kasvaa kädetön, kun teen kaikki kotihommat. Mutta poika harrastaa tosissaan omaa lajiansa. Treeneihin menee päivässä 4-5 tuntia ja yksi vapaapäiivä viikossa. Loput ajat menee kouluun ja kavereitakin pitäisi joskus nähdä. Olen siis katsonut, että sillä vapaapäivällään poika saa tehdä mitä haluaa. Jos se on pyykinpesu, niin ok, mutta jops se on kaverit, leffa tms. niin sekin ok.
Poika varmaan harrastaa iloisena siinäkin vaiheessa, kun hän on kahden pikkulapsen isä ja kotona väsynyt vaimo yrittää pitää hermonsa/ paletin kasassa.
Ainakin se tuolla kropalla saa niitä naisia. Ehkä aikuisena sitten samalla tarmolla keskittyy perheeseen tai töihin. Luultavasti hän on aktiivinen aikuisenakin. Mistä sen tietää, mutta näillä mennään nyt. Voihan hän palkata sille nääntyneelle, aina kotona olevalle puolisolle siivoojan. Mutta uskon, että tuleva puoliso on itsekin aktiivista sorttia.
Jos kerran lähtökohta on, että ap haluaa itse hääriä siellä keittiössä ja myös ehkäistä sitä, etteivät mies ja teini popsi kauheita määriä leikkeleitä paljaaltaan, niin silloin olisi parasta tehdä isoja keittoja ja vuokaruokia, joissa on ne kasvikset mukana. Siskonmakkarakeitonkin voi tehdä ilman perunaa pelkistä keittojuureksista, on erittäin helppo laittaa, kun ottaa valmiita juurespusseja pakastealtaasta. Borssi toimii myös (syödään smetanan kanssa). Gruusialainen kaalilaatikko on myös täyttävää ja hyvää, kaalikeittokin käy.
Jos ei halua että miesväki syö kokolihat paljaaltaan, niin sitten ne pitää yksinkertaisesti pienä sinne ruuan sekaan.
Ja miksi ruokaan ei saisi mennä rahaa? Onko teillä jotenkin tiukka rahatilanne? Kyllä meilläkin menee miehen kanssa helposti 600€/kk ja mieheltä lisäksi lounaisiin 200€/kk, mutta mitä sitten? Menee ankeuttamisen puolelle jos liian halvalla yrittää selvitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saisiko niitä välipalavinkkejä? Kuten sanoin, ei ole tarkoitus tehdä mitään mollausketjua. Rakastan miestäni ja poikaani ja tahdon heille vain parasta.
Ap
Ei aikuiset mitään välipaloja tarvitse.
No kyllä varmana tarvitsee jos liikkuu. Ja ap voisiko mies tehdä ruoat itselleen ja pojalle? He varmaan tietävät myös mikä täyttäisi hyvin
Vierailija kirjoitti:
Tee saatana vaikka kalakukko. Ja sitten klimppisoppaa. Ja sitten maksalaatikkoa.
Olipa taas vaikeaa keksiä.
:D
Siis monta kertaa päivässä pitää olla laittamassa lämmintä ruokaa ja mies ja poika ovat sitä vielä syömässäkin monta kertaa päivässä? Käykö ap tai hänen miehensä ollenkaan töissä? Ja käykö poika koulua? Vai koko perhe on vaan kotona syömässä aamusta iltaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin se tuolla kropalla saa niitä naisia. Ehkä aikuisena sitten samalla tarmolla keskittyy perheeseen tai töihin. Luultavasti hän on aktiivinen aikuisenakin. Mistä sen tietää, mutta näillä mennään nyt. Voihan hän palkata sille nääntyneelle, aina kotona olevalle puolisolle siivoojan. Mutta uskon, että tuleva puoliso on itsekin aktiivista sorttia.
Tuleva puoliso ei voi olla aktiivista sorttia. Kuka sitten sitä ruokaa tekisi, jos muijakin kävisi hölkällä sata kertaa viikossa? Se kädetön mieskö?
Ap, sulla oli asiallinen kysymys, älä välitä näistä kiukkupusseista, se on niiden elämää se.
Riisiä ja kanakastiketta kun teet, tee myöhemmin paistettua riisiä: mukana munaa, pakastemaissia ja herneitä, kinkkua tai katkarapuja.
Keittoja kalalla, tai makkaralla, jauhelihalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saisiko niitä välipalavinkkejä? Kuten sanoin, ei ole tarkoitus tehdä mitään mollausketjua. Rakastan miestäni ja poikaani ja tahdon heille vain parasta.
Ap
Ei aikuiset mitään välipaloja tarvitse.
No kyllä varmana tarvitsee jos liikkuu. Ja ap voisiko mies tehdä ruoat itselleen ja pojalle? He varmaan tietävät myös mikä täyttäisi hyvin
Ihan älytön tämä välipalakulttuuri. Kyllä aterioilla pitää syödä siten, että jaksaa seuraavaan ateriaan. Enkä tarkoita ruuan määrää.
Voisit mennä miehen kanssa ikeaan ostamaan keittoastiat moninkertaisille annoksille pata- ja laatikkoruokia. Tämän jälkeen valmistat viikolla kerran päivässä ison lasagnen, risottoa, kinkku/janssonin/lohi tms. kiusausta, lihapullakastiketta tai mitä ikinä olette tottunut syömään sieltä edullisimmasta ja helpoiten monistettavasta päästä. Tämän jälkeen miesväki itse lämmittää santseja mikrossa. Joskus voit hemmotella makkaralla tai munakkaalla iltapalalla. Viikonloppuna teet sitten kaksi satsia. Aamuksi järjestät uunipuuroa, munakkaita ja vaikka papuja, munia ja pekonia. Lämpimiä voileipiä voivat itse tehdä ja laittaa mikroon. Ostakaa uusien keittoastioiden lisäksi mikro, jos sitä ei ole. Älä sitten pihtaa ruokaa ja lisukkeita varsinaisena ruoka-aikana, että tulevat täyteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä se toinen ruoka on?
Koululaisten äiti ei käy töissä? Ja silti tekee ruokaa moneksi päiväksi kerrallaanNo se riippuu. Mitä milloinkin.
Ei kana ole lämmitettynä pahaa. Sen pihvin voi myös käyttää toisessa ateriassa kanasalaattiin.
Tänään loppu pasta menee tänään pastasalaattiin.
Teen kyllä töitä, älä huoli, kotitoimistossa tänään. Viikonloppunakin toisen päivän töissä.
On se todella pahaa lämmitettynä. Sen pihvin paistaa muutamassa minuutissa. Miksi paistaisi lämmitettäväksi?
Minä olen kyllä aikuinen, mutta tuo rytmi ei toimisi ollenkaan. Jos yöpaasto venyy yli kymmenen tunnin niin migreeni on taattu. Eli huomauttaisin vain ettei se mikä sopii sinulle välttämättä sovi kaikille, eikä kysymys aina ole vain omasta haluamisesta.
En kyllä ymmärrä tuota toista ääripäätäkään, että kaikki ruoka pitää olla lämmintä ruokaa ja sitä pitäisi syödä kokoajan ja vielä eri ruokaa joka kerta, kamalaa ajan ja rahan tuhlausta.