Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Silmälasien käyttäjät, apua!

Vierailija
19.11.2017 |

Hei, olen uusi rillipää, ja kaikki on tosiaan ihan uutta. Auttakaa, ja vastatkaa minulle muutamaan kysymykseen:
1. Kuinka usein peset linssit?
2. Millä aineella peset ja miksi?
3. Voiko Lidlistä ostetut silmälasien puhdistuspyyhkeet vairioittaa linssejä?

Ostin optikkoliikkeestä puhdistussuihketta, mutta vaikka kuinka paperilla kuivaan ja hinkutan, niin aina linsseihin jää jotain likaa reunoihin. Sitten ostin kertakäyttöisiä puhdistusliinoja Lidlistä, ja kas, nehän ovat supertehokkaita! Heti heräsi huoli, että voivatko olla pahaksi linsseille, kun niissä on selvästi tuoksusta päätellen alkoholia plus muita vahvoja aineita? Help! Pesen linssit pari kertaa päivässä, koska niihin tulee heti yläreunaan rasvatahroja ihosta (isot kehykset ja linssit). Onkohan liikaa pesua?

Kommentit (64)

Vierailija
1/64 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minun mielestäni 🙂 Mitä minä luulisin, niin tuskin sellaisia myytäisiin silmälaseille sopivina jos ne vaurioittaisi jotenkin?

Vierailija
2/64 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. aina kun ovat likaiset, päivittäin varmasti

2. astianpesuaineella tai silmälasien puhdistusaineella

3. en ole kokeillut, jos eivät näytä naarmuttavan tai samentavan, niin tuskinpa niistä haittaa on. Kyllä linssitkin käytössä vähän kuluvat ja naarmuttuvatkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/64 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pesen aamulla + tarvittaessa jos tulee iso tahra.

Pesen milloin milläkin, fairy+vesi, puhdistusneste tai pyyhe. En kuivaa paperilla vaan esim. kertakäyttöluutulla, vanhoilla alushousuilla tms. mikä ei nukkaa.

Vierailija
4/64 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minun mielestäni 🙂 Mitä minä luulisin, niin tuskin sellaisia myytäisiin silmälaseille sopivina jos ne vaurioittaisi jotenkin?

Ja 1. Nykyinen tahti on ihan ok

2. Silmälasien puhdistamiseen tarkoitettua tuotetta

3. Kuten sanoin, niin en luule niin

Vierailija
5/64 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän mikrokuituista pikkuliinaa (tuli rillien mukana) ja jos tarve niin vaatii niin Fairya lämpimään veteen ja sillä pesu (ei raakaa Fairya).

Vierailija
6/64 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paperi saattaa naarmuttaa, joten en sitä käyttäisi kuivaamiseen.

Vierailija
7/64 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen silmälasit yleensä päivittäin tai useamminkin, jos tarve vaatii. Käytän pesuun ihan hajustamatonta käsisaippuaa tai fairya. Huuhtelen lasit vesihanan alla, otan vähän pesuainetta sormiin ja pyöräytän linsseihin. Huuhtelen reilulla vedellä, varsinkin sangan ja linssien väliin jää helposti saippuaa ja likaa. Kuivaan kevyesti pehmeällä vessapaperilla. Hyvin puhdistuu. Olen käyttänyt silmälaseja ja 40 vuotta.

Mitään sitruunaa sisältävää pesuainetta ei saa käyttää linsseihin, sanoi optikko. Muuten käyttämäni pesutyyli on optikoista ollut ihan ok.

Vierailija
8/64 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos! Liikkeessä sanottiin, että fairy on pahaksi nykylinsseille, sitä ei saa käyttää. En tajunnut kysyä niistä puhdistusliinoista. Niissä on vaan niin voimakas tuoksu, että siksi aloin miettiä. Ne ovat kyllä halpoja ja hyviä, joku 50 kpl maksoi noin 3€. Kestää kuukauden suunnilleen, yhdellä liinalla puhdistaa helposti kahdet lasit. Onko kukaan muu kokeillut noita?

Vierailija
9/64 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen linssit aina kun ne ovat likaiset. Joskus pari kertaa päivässä ja joskus kerran viikossa.

Pesen kotona valmiiksi tehdyllä sekoituksella, jossa on ihan pikku tippa käsitiskiainetta ja paljon vettä pienessä sumutepullossa. Kuivaus pehmeään talouspaperiin. Vuosien kokeilujen perusteella tämä on paras tapa saada rasva, sadepisarat ja klähmät pois ilman kalvoja tai häikäisyjä tai vastaavia ja naarmuttamatta laseja tai rikkomatta pinnoitteita.

Kodin ulkopuolella pyyhin vain niillä mikrokuituliinasilla.

En usko lidlin tai vastaavien liinojen tekevän varsinaista vahinkoa, mutta mun kokemuksen mukaan niistä usein jää kalvo, joka hyvin nopeasti muuttuu ”sateenkaarenväriseksi”, eli lasit ei tule oikein puhtaaksi. Niissä on liikaa jotain pesuainetta. Naarmuuntumista tulee sittn, jos laseissa on esim hiekkapölyä ja putsaa ne vaan jollain liinalla huuhtomatta ensin pölyä pois juoksevalla vedellä.

Vierailija
10/64 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen kerran päivässä tai kahdessa. Tippa vihreeä fairya ja lämmintä hanavettä. Kuivaus talous- tai wc-paperilla riippuen pesupaikasta. Hyvin ovat kestäneet.

Tärkeätä on huuhdella kunnolla vedellä ensin, jos kiillottelet niitä (minulla ei ole kyllä ikinä ollut tarvetta "hinkata", ja laseja olen käyttänyt vuosikymmenet) - jos on joku roska linssissä ja hankaat sitä, voi naarmuttaa.

Reunat putsaan silloin tällöin tylpällä neulalla tai hammastikun kärjellä sekä pehmeällä paperilla, pehmeää pensseliäkin voi käyttää jos sinulla sellainen sattuu olemaan.

Perusperaate: lämmintä vettä ja lempeää käsittelyä.

Vierailija
11/64 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun et käytä laseja, säilytä silmälasikotelossa, ei ikinä pöydällä linssi pöydän pintaa vasten. Itselläni tärkeä juttu koska jos mies "joutuu" siirtämään lasini tieltään, hän voi huoletta laittaa ne vaikka roskaiselle pöydälle linssejä varomatta.

Tämä näkyy erona laseissamme: minun vanhatkin lasini ovat kirkkaat kun taas miehen suht uusissa laseissa on hankaumia kun hän pitää esim. taskussa ilman koteloa.

Vierailija
12/64 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on väärän malliset silmälasit, jos ottaa ihoon kiinni.

Vierailija
13/64 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen miedolla käsisaippualla, koska luin kerran jostain että astianpesuaine voi olla liian rankkaa ainetta kovapinnoitteelle tai vastaavaa. Kuivaan joko talouspaperilla tai vessapaperilla. Tärkeää ennen pesua on pestä sormet, koska niistä jää helposti rasvaa johonkinpäin linssiä jonka sitten huomaa kuivausvaiheessa.

Vierailija
14/64 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun ne olivat ainoat, jotka näyttivät hyvältä päässä. :/

Vierailija
15/64 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astianpesuainetta ja lämmintä (ei tulikuumaa) vettä. Kuivaus talouspaperilla. Harvemmin jaksaa läträtä puhdistusnesteiden kanssa. Linssinputsaukseen tarkoitetut mikroliinat on kyllä käteviä mukana pidettäväksi. 

Vierailija
16/64 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun et käytä laseja, säilytä silmälasikotelossa, ei ikinä pöydällä linssi pöydän pintaa vasten. Itselläni tärkeä juttu koska jos mies "joutuu" siirtämään lasini tieltään, hän voi huoletta laittaa ne vaikka roskaiselle pöydälle linssejä varomatta.

Tämä näkyy erona laseissamme: minun vanhatkin lasini ovat kirkkaat kun taas miehen suht uusissa laseissa on hankaumia kun hän pitää esim. taskussa ilman koteloa.

Kukaan muu ei siirtele laseja mihinkään. Optikko sanoi tuota samaa, mutta kun joudun koko ajan vaihtelemaan laseja (lukulasit ja kaukolasit), niiden asettelu koteloon on aika työlästä. Jos lasit ovat ikään kuin käyttövalmiina pöydällä, eikä kukaan niitä liikuttele, niin miten ne linssit siinä kuluvat? En tajua.

Vierailija
17/64 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen sateenkaari?

Vierailija
18/64 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Joka päivä ainakin aamulla. 

2. Fairylla, antaa minusta kaikkein parhaimman tuloksen. Suihkepullosta laimennettuna linsseille, puhtailla sormilla hieron linssejä ja pienesti valuvan hanan alla sivuttaisliikkeellä saan kaikki vesipisarat pois. 

3. Käytän myös näitä silloin kun olen liikkeellä, hädässä pärjää (eli kun ei ole hanaa ja fairya)

Mua ärsyttää ihan suunnattomasti likaiset linssit ja olen saanut kehitettyä tähän itselle parhaan puhdistuksen :D Tuntuu, että liinat jne. vaan sotkevat sen lian siihen... 

Vierailija
19/64 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun ne olivat ainoat, jotka näyttivät hyvältä päässä. :/

Melkein mihin tahansa kehyksiin saa nenää vasten tulevat tallat, jotka nostavat ne irti poskista. Ei tämä minullekaan selvinnyt kuin kypsässä keski-iässä kun tuli optikkoliikkeessä puhe turhan kapeasta nenän tyvestä.

Vierailija
20/64 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Putsaan välillä silmälasinpuhdistusliinalla (sain lasien mukana ja ilmaiseksi on kertynyt mainoksina jostain) ja välillä pesen ihan astianpesuaineella tai käsienpesusaippualla tai pyyhkäisen vain kostealla pyyhkeellä. Joudun pestä tai pyyhkiä liinalla päivittäin, koska olen töissä keittiöllä. Jostain on tullut meille erillistä silmälasinpuhdistusainettakin, mutta Fairy ajaa saman asian. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kahdeksan