Miksi raiskattua vaaditaan olemaan vaan niinkuin muutkin eikä saisi olla siitä seurauksia?
Kun ihminen tulee raiskatuksi koko yhteiskunta vaatii häneltä ihan samanlaisena oloa kuin ennenkin ja täyttä ymmärrystä kokemastaan teosta.
Mitenkä ihmeessä tällainen ihminen voisi ikinä olla enää kuin ne muut?
Tottakai asiasta on seurauksia ihan samalla tavalla kuin jos jalka leikattaisiin pois.
On tavattoman julmaa, että koko teko vaan lakaistaan maton alle ja se uhri saa kuitenkin nilkuttaa loppuelämänsä asian kanssa.
Kommentit (27)
Sana kirjoitti:
Aika usein raiskatut ymmärtääkseni itse eivät halua puhua asiasta. Sitten taas, jos ei ole kertonut traumaattisesta kokemuksestaan, mutta se vaikuttaa henkiseen vointiin, toimintakykyyn ja käyttäytymiseen, muut saattavat ihmetellä, miksi henkilö toimii niin...
Minusta tätä ongelmaa voisi korjata jonkin verran siten, että trauman kokenut halutessaan selvittäisi sen verran, että hänellä on traumatausta eikä hänen toimintakykynsä ole sen takia normaalilla tasolla, mutta lisäisi uteliaiden varalta, ettei halua kertoa asiasta enempää.
Tietysti aina tulee olemaan sitä psykologista tyyppiä olevia ihmisiä, jotka eivät hyväksy minkäänlaista alentunutta toimintakykyä, heikkouden ilmaisemista eikä varsinkaan yleisluontoisia selityksiä niille. Tälle asialle ei voine mitään.
Ei se auta kun ihmiset heti hätääntyvät että "unohda menneet!". Ihmiset ovat suurin osa tyhmiä. Sille ei kyllä voi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Sana kirjoitti:
Aika usein raiskatut ymmärtääkseni itse eivät halua puhua asiasta. Sitten taas, jos ei ole kertonut traumaattisesta kokemuksestaan, mutta se vaikuttaa henkiseen vointiin, toimintakykyyn ja käyttäytymiseen, muut saattavat ihmetellä, miksi henkilö toimii niin...
Minusta tätä ongelmaa voisi korjata jonkin verran siten, että trauman kokenut halutessaan selvittäisi sen verran, että hänellä on traumatausta eikä hänen toimintakykynsä ole sen takia normaalilla tasolla, mutta lisäisi uteliaiden varalta, ettei halua kertoa asiasta enempää.
Tietysti aina tulee olemaan sitä psykologista tyyppiä olevia ihmisiä, jotka eivät hyväksy minkäänlaista alentunutta toimintakykyä, heikkouden ilmaisemista eikä varsinkaan yleisluontoisia selityksiä niille. Tälle asialle ei voine mitään.
Ei se auta kun ihmiset heti hätääntyvät että "unohda menneet!". Ihmiset ovat suurin osa tyhmiä. Sille ei kyllä voi mitään.
Ihmiset ahdistuu ikävistä kertomuksista ja pelästyy. He pyrkivät torjumaan oman ahdistuksensa ja pelkonsa, joten siksi reagoivat noin "unohda menneet"-tavalla. Monikaan ei pysty kuuntelemaan ahdistumatta eikä heillä myöskään ole työkaluja käsitellä omaa syntynyttä ahdistusta, joten pyritään vaientamaan ahdistuksen lähde.
Sana kirjoitti:
Ai raiskatut eivät "ymmärtääksesi" halua puhua. Minä olen yrittänyt puhua useammalle ns ammattiauttajalle ja asia on sivuutettu tai puhuttu suoranaista roskaa. Älä jeesustele tällaisilla asioilla kun et kerran tiedä ihmisten asenteista ja käytöksestä näiden ongelmien osalta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Sana kirjoitti:
Ai raiskatut eivät "ymmärtääksesi" halua puhua. Minä olen yrittänyt puhua useammalle ns ammattiauttajalle ja asia on sivuutettu tai puhuttu suoranaista roskaa. Älä jeesustele tällaisilla asioilla kun et kerran tiedä ihmisten asenteista ja käytöksestä näiden ongelmien osalta mitään.
Olen tosi surullinen, että olet kohdannut ammattiauttajilta ammattitaidotonta käyttäytymistä. Eräs ammattiauttaja yritti syyllistää minua eräästä vastaavasta tilanteesta ja olin tapahtuma-aikaan lapsi. Ammattiauttajissa on ihan samalla tavalla mätäpaiseita kuin muillakin aloilla ja se on todella surullista. Itselläni onnisti kolmannen terapeutin kohdalla, hän sentään ymmärsi, että tekijä oli ainoa syyllinen tapatuneeseen.
Oletko puhunut kriisipuhelimessa tai vertaistukiryhmässä? Oliko suhtautuminen yhtään parempaa?
Kulttuurissamme ei osata kohdata, eikä olla läsnä. En tiedä muistatko uutisia kun Suomeen tuotiin sota-alueilla traumatisoituneita niin tutkimuksen mukaan suomalaiset ammattilaiset eivät osanneet kohdata itkevää aikuista miestä.
Jotkut ihmiset yrittävät kietoa kohtaamattomuuden vahvuuden harhaan. Kuitenkin se traumojen kohtaaminen on se joka vaatii vahvuutta, ei niiden unohtaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunta on viime aikoina nimenomaan panostanut erityisesti naisiin kohdistuvien rikosten (seksuaalirikokset ja lähisuhdeväkivalta) ennaltaehkäisyyn ja selvittämiseen. Rahaa liikkuu, tutkimuksia tehdään enemmän kuin koskaan. Joka mahdollisesta paikasta saa tukipalveluita (joissa suurin osa työskentelee palkatta!) jne jne... Samaa panostusta ei nähdä muualla. Joten voisko joskus olla ihan paikallaan nähdä myös asia tästä näkökulmasta?
Hahhah, missähän todellisuudessa elät. Veikkaan että seksuaalinen väkivalta ei ole koskaan koskettanut elämääsi millään tavalla. Kyllä se kuule on niin että mihin tahansa traumoihin on vaikea saada hoitoa ja niitä vähätellään ns ammattilaisten taholta edelleen, luultavasti koska suurimman osan äo ei vain riitä ymmärrykseen. Olet samaa sakkia.
Ikävä kyllä vaikka tutkimuksia tehdään ja rahaa panostetaan niin se todellinen hyöty tulee uhrin kohdalle vasta (kymmeniä) vuosia myöhemmin. Lankakerien päitä on kuitenkin alettu availemaan ja se on hyvä asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sana kirjoitti:
Olen tosi surullinen, että olet kohdannut ammattiauttajilta ammattitaidotonta käyttäytymistä. Eräs ammattiauttaja yritti syyllistää minua eräästä vastaavasta tilanteesta ja olin tapahtuma-aikaan lapsi. Ammattiauttajissa on ihan samalla tavalla mätäpaiseita kuin muillakin aloilla ja se on todella surullista. Itselläni onnisti kolmannen terapeutin kohdalla, hän sentään ymmärsi, että tekijä oli ainoa syyllinen tapatuneeseen.
Oletko puhunut kriisipuhelimessa tai vertaistukiryhmässä? Oliko suhtautuminen yhtään parempaa?
Kulttuurissamme ei osata kohdata, eikä olla läsnä. En tiedä muistatko uutisia kun Suomeen tuotiin sota-alueilla traumatisoituneita niin tutkimuksen mukaan suomalaiset ammattilaiset eivät osanneet kohdata itkevää aikuista miestä.
Jotkut ihmiset yrittävät kietoa kohtaamattomuuden vahvuuden harhaan. Kuitenkin se traumojen kohtaaminen on se joka vaatii vahvuutta, ei niiden unohtaminen.
Kiitos vastauksesta. Tässä asiassa on sellaisia juonteita, joita en voi tässä kuvata mutta jotka vaikuttivat suhtautumiseen. Muut asiat tulivat tärkeämmiksi. Se tuntui sivuuttamiselta enkä olisi uskonut miten pahalta se voi tuntua, suorastaan fyysiseltä.
Myöhemmin keskustelin psykologin kanssa, joka ainakin kuunteli. Hän ei ehkä muuten, ammatillisen suuntauksen ja persoonan puolesta, olisi ollut paras valinta omassa tilanteessani, mutta ainakin hän antoi tilaa ja käynneistä oli apua. Pelkkä kuulluksi tuleminen voi edes jonkin verran auttaa, ja sekin on paljon. Kunpa se tajuttaisiin paremmin.
Olen koska olen käynyt saman prosessin läpi ja saanut lopulta apua. Mutta ihminen ei pääse eteenpäin, jos ei saa apua, vaan silloin mieli alkaa ratkaista ongelmaa ja traumaa joskus hyvinkin erikoisilla tavoilla. Osaan kohdata, koska olen itse ollut samassa tilanteessa ja tiedän, että ihan pelkkä empaattinen kuuntelu ja läsnäolo auttaa jo paljon. Vasta kun kohdataan ja kuunnellaan sekä tarvittaessa ohjataan esim. terapiaan, voidaan keskittää huomiota enemmän ja enemmän tulevaan, voimavaroihin jne. Työ ei onnistu, jos ei kohdata ensin.