60-lukulaiset vko 15
tervehdys uuteen viikkoon!
jossain tuolla räntäsateen joukossa joku tinttikin jaksaa laulaa, joten ehkäpä se kevät aikanaan saapuu...
mukava nelipäiväinen viikko tiedossa ja pääsiäisen jälkeen aloitan talviloman, jee!
kp taitaa olla 18, joten piinailut menee pääsiäiselle. mites sonjaemma ja emmi, eikös teillä ainakin ollut jo ihan piina parhaimmillaan? paidella taisi olla ovispäivät, mitenkäs ne muiden päivät menikään?
toivottavasti pietukin jaksaa edelleen positiivisella mielellä olla.
tulkaapahan kertoilemaan kuulumisia!
Kommentit (14)
on ollut kiireitä ja flunssassakin maannut tässä kotona joten ei ole päässyt kirjoittelemaan. Noista yksityinen -julkinen keskusteluista: USAhan nyt on yksi ääripää ja ei ehkä paras esimerkki. Tietenkin kaikkien tulisi saada parasta mahdollista hoitoa tulotasosta riippumatta. Minun pointtini oli itseasiassa lähinnä tuo joustavuus, hoidon taso ja ehkä tuo julkisen puolen toiminta ja miten se on yleensä organisoitu. Keski-Euroopassahan yleensä menet yksityiselle " omalääkärille" joka yleensä sitten on ns. sairaskassalääkäri eli kun sinulla on normaali sairasvakuutus niin voit käyttää silti yksityistä. Jos sitten taas on isompaa hoitoa niin silloin hoito on joko julkisella tai tosiaan maksat yksityistä vakuutusta ja käytät yksityisiä. Tästähän on erilaisia variaatioita, riippuen maasta.
Itsekin olin aikoinaan köyhä opiskelija, ja ihan tavallisella sairasvakuutuksella pääsin tarvittaessa naapuritalon " sairaskassa" -yksityislääkärille ilman että piti jonottaa tuntikausia jonnekin terveyskeskukseen/sairaalaan.
Mutta nyt sitten jännitellään ensi viikkoa tuleeko soittoa...
Onpas Emmillä nyt raskaita päiviä. Toivottavasti nyt perhe ja koira paranee pian.
Nyt pitää vielä kiireesti hoitaa pari asiaa ja lähteä pääsiäisen viettoon eli kotiin lepäämään ja flunssaa parantelemaan. Sitten olenkin heti matkoilla joten palaillaan viikon päästä.
Hyvää pääsiäistä kaikille!
parin päivän tauon jälkeen. Olen tehnyt pitkää työpäivää, reissussa vielä; eilen kotiuduin joskus 23 jälkeen. Ja maanantaina pitäisi lähteä taas, tällä kertaa Viron puolelle. Illalla sitten juuri ennen maatemenoa tajusin, että passini on vanhentunut. Sitä murehtiessä meni sitten puoli yötä. Onneksi vuoden passin saikin sitten 10 minuutissa poliisilaitokselta!
Vali vali... Mutta kyllä tämä naista syö, tavarat tippuu käsistä ja asiat mielestä silkan unenpuutteen takia. Onneksi nyt on muutama vapaa edessä, ehtii toipua.
Hyvää Pääsiäistä teille kaikille! Syökää paljon mämmiä ja levätkää!
-paide-
Minä odotan sitä joka keväistä auringonpaistetta, jotta saisi edes siitä parempaa mieltä. Tällainen keli ei oikein mieltä kohota. Onneksi huomisen jälkeen on neljä vapaata ja pääsee mökkeilemään itä-suomeen. Paistaisi aurinko niin voisi nenänpäätä ulkoiluttaa pilkkimisen merkeissä....
Kyllä kuulostaa rankalle emmin päivä. Tutulle kylläkin,minulla on sama juttu että äiti sairastaa yksin ja veljeni asuu samassa kaupungissa mutta ei käy saati soita. Itselleni lankeaa sitten se huolehtimisen osuus ja pari kertaa päivässä tulee soiteltua ja tarkistettua että kaikki on kohdallaan. Joskus on henkisestikin vaikeaa hoitaa äidin asioita täältä parin tunnin matkan päästä. Hän kun vielä asuu yksin. Joskus omat voimavarat ovat tosi vähissä ja oma perhekkin vie oman aikansa eikä joka suuntaan jaksa saati ehdi repemään. Koita emmi jaksaa, voimia sinulle.
Sonjaemma, toivotaan että nyt pääset sinne hoitoihin. Olen monesti talven aikana miettinyt sinun pitkää pinnaasituon hoidon osalta. Ei voi kun ihailla. Minulla ei hirvittävästi kokemusta omalta kohdalta ole yksityiseltä ja kunnalliselta. Lapset vien yleensä yksityiselle vaikka heillä ei vakuutusta ole. Onneksi ei ole ollut mitään suurta. Itse käyn kunnallisen työnantajan puolesta työterveyshuollossa, paitsi gynen käynnit. Olen joskus jonottanut lasten takia terveyskeskuksen puhelinpalveluun ja menettänyt hermot siinä. Meillä se toimii niin että ensin puhelimessa jutellaan hoitajan kanssa ja hän arvioi siinä tarvitseeko potilas hoitoa kiireellisesti vai ei. Ei siinä kipuilevan lapsen kanssa jaksa montaa tuntia neuvotella(jos nyt sattuu läpi pääsemään). Onneksi on sen verran vähän sairasteltu että vielä on raaskinnu maksaa yksityisen, Mutta totta se että eriarvoiseen asemaan meidät tällä menetelmällä hoidon suhteen asetetaan. Pidetään peukkuja sonjaemma että kaikki menee nyt niin kuin pitääkin.
Trattiksella ja tetillä on ihanaa pääsiäisen aikaa. Toivotaan että saatte molemmat ihanan yllätyksen. Paide taitaa odottaa jännityksellä vielä pääsiäisen yli. Entäs äippä?
No minä odotan edelleen tiputuksen loppumista. Kymmenes päivä jo menossa ja hermot riekaleina. Välillä tuntuu että nyt se loppuu mutta aina pari tippaa päivään tulee. Sanoivathan ne siellä sairaalassa että saattaa ihan hyvin vuotaa kaksi viikkoa mutta kuitenkin....Sitä niin odottaa pääsyä normaaliin rytmiin. Varmaan piristäisi mieltäkin. Huomasin muuten että suklaa maistuu taas tosi hyvältä. Taitaa osaksi mennä suruun ja osaksi normaalit halut ovat taas palanneet. Tammikuun jälkeen taas makea maistuu. Sehän tietää kadotettujen kilojen palaamista,voih. Täytyy yrittää pysyä lujana.
Nyt takaisin töiden pariin.
-pietu-
pääsiäinen ja häämöttävä talviloma vieneet kyllä viimeisetkin työmotivaatiot, etenkin kun puhelinkin yllättäen mykistynyt. jos huomenna vielä puoli päivää jaksaisi työpöytäänsä ihmetellä....
kp 20, eipä uutisia, vielä jonkinmoista " rintakipua" havaittavissa. tässä kierrossa jäi luget väliin, jotenkin meni se 15. kp ohi rekisteröinnin, ja ajattelin että ollaan sitten ilman. mielenkiintoista nähdä miten vaikuttaa kierron pituuteen.
mutta ulkona kuulkaa paistaa aurinko, hetki sitten oli ihan sininen taivas, nyt kyllä jo vähän pilveä pukkaa, mutta valoa näkyy kuitenkin!
Tulin toivottamaan trattikselle hyvää ja aurinkoista lomaa ja peukkuja tuleviin päiviin. Palaillaan myöhemmin vielä....
-pietu-
Onpa tosiaan ihanaa kun on kaksi nelipäiväistä työviikkoa(työintoni paistaa tuosta lauseesta). Trattiksella kuulostaa viikko ihanalle kun on lomaa tiedossa ja vielä piinailut edessä. Sonjaemmaa ja emmiä täälläkin huhuillaan ja odotellaan plussauutisia. Toivotaan että niitä tähän pääsiäisen alle saadaan. Kuinkas paide, teti ja äippä, eikös teilläkin ollut piinat edessä päin?
Loma tekisi itselleenkin hyvää mutta heinäkuuhun täytyy odottaa. Onneksi on sitten neljä viikkoa putkeen. No onhan näitä lyhyitä viikkoja toukokuussa parikin joten eiköhän nekin jotain auta. Kyllä tämä lumisade saisi jo loppua. Istuttelin viikonvaihteessa purkkeihin siemeniä jos vaikka onnistuisin niitä siirtämään maahan kun maa sulaa. Ennen en ole sellaisia harrastanutkaan mutta täytyy kokeilla. Voihan olla että sitä joutuu kaupasta edelleen kurpitsat ja purjot ostamaan mutta toivotaan että edes jokunen taimi onnistuu.
Suututtaa kun vieläkin muutaman tipan tuhruttaa aina silloin tällöin, ei kuitenkaan enää kunnolla ole vuotoa. Täytyy tunnustaa että väkisinkin tulee luettua noita odotussivuja ja haikealle tuntuu kun ei itsellä viikot olekkaan samassa kuin lokakuun odottajilla. Mutta tätä se elämä on. Hirvittävät halut ja into on korkealla seuraaviin yrityksiin. Kun vain alkaisi ne kuukautiset.
Aamupäivän istuin koulutuksessa joten alettava purkamaan työruuhkaa. Plussauutisia odotellessa.....
-pietu-
ja sitä lyhyen työviikon loppua jo täälläkin tähyillään... Odotusen mukaisesti ei plussauutisia täältä, ei ollut piinaakaan. Kp2 ja ilmoittauduin sitten ivf-hoitoon tänään. Jos nyt siis arpaonni suosii ja lääkäri suuressa armossaan (kun ehtii papereita katsomaan) niin päättää. Ensi viikolla sitten kai soittavat ja ilmoittavat jos hoitoon pääsee. On kyllä touhua. Toisaalta säälittäähän se kun on vähäiset resurssit mutta uskon kyllä että kunnolla organisoimalla hommat varmasti hoituisi paremmin. En usko että noilla yksityisilläkään sitä henkilökuntaa on niin ylenpalttisesti per potilas ja ihan eri tahti ja joustavuus.
Suomalaiset taitaa olla vain tälläista kilttiä jonottajakansaa, odotellaan nätisi omaa vuoroa mitään kyseenalaistamatta kunnes joku auktoriteetti tulee ja taputtaa päähän suopeasti. Ja kansa maksaa tyytyväisenä isoja veroja kun kuvittelee saavansa sen eteen muka maailman parasta hoitoa. Joopa. Itse alan enemmän ja enemmän kallistua siihen suuntaan että maksetaan paljon vähemmän veroja mutta sitten voisi ottaa yksityisen sairasvakuutuksen ja käyttää sitten yksityisiä palveluita. Muutama kaveri asuu Keski-Euroopassa ja itsekin siellä joskus asunut ja kyllä siellä ihan oikeasti saa nopeasti lääkärin ja hoitoa pieneenkin vaivaa. täällä jonotellaan puoli päivää lääkärin joka lähettää kotiin " osta buranaa" opastuksella, ja sanoo suoraan että voithan mennä yksityiselle (kas kun ei suoraan anna käyntikorttia).
Sorry, pientä paatosta taas, aina vaan alkaa keittää ja kehittelemään negatiivisia skenaarioita tuossa NKLn puhelinjonossa ;)
Tulkaas joku kertomaan iloisia uutisia. Plussauutiset jostain suunnasta piristäisi tätä harmaata päivää =)
Molskis vain tytöt,
Hyvää alku iltaa kaikille ! Täällä oli puhuttu ihan asiaa, tästä suomen Lääkäri-potilas politiikasta. Kyllä ihmetyttää tämä ikuinen ' suomi on maailman paras maa' kommentit. Kun asuin Jenkeissä, missä kaikki on kallista jne, niin täytyy vain todeta, että siellä sellaisella kohtalaisen edullisella vakuutuksella varustettu ihminen, sai ihan hyviä Lääkäripalveluja tilanteen niin vaatiessa. Maksoin vakuutuksestani sellaisen 12 dolllaria kuukaudessa oli opisk. vakuutus ja sidottu mieheni vakuutukseen. Ja sain käyttää sitä lääkäriä ketä halusin ja lääkäri menot saivat olla 2000 dollaria vuodessa siis aikas paljon jos on tälläinen perusterve ihminen, mutta sitten siellä oli kaikenlaisia kommentteja mm. raskauteen (jne) kohtiin eli silloinhan vakuutus on siellä elintärkeä, muutoin jos sitä ei ole napsahtaa sairaalasta lasku mikä saataa olla 35000-50000 dollaria ja jopa enempi jos komplikaatioita tmv. Kaavintakin oli muistaakseni hinnoiteltu 10000 dollarin kieppeille. Lääkäripalvelut olivat siellä parempia ihan public health servicesta alkaen. Ammattitaitoisia ja miellyttäviä lääkäreitä riitti.
Täällä kp:t27/25-31 siis muutamalla päivällä keskiverto kierron ohitse ollaan menty, mutta .. saas nähdä. Pientä etomisen tunnetta ollut, janoa ja päänsärkyä ja s u o n e n v e t o a :-D Testaan pääsiäisenä jos on aihetta, joten toivotaan, että siellä olisi pääsiäisylläri ..
trattiksella alkaa piina-tsemppiä sille suunnalle !!!!
Missä paide on ..? Teti millainen oli lomaviikkosi ? Toivottavasti oli hedelmällinen loma ja tuottaa tulosta !!!
Kaikille hyvää alkavaa pääsiäisviikkoa ! Minä olen ahkera ja teen töitä koko pääsiäisen! t.emmi
Työt leviää käsiin, mikä häiritsee vakavasti palstautumista...
Mulla kp 11 ja ovis oli/on tänään, tisseistä päätellen. Siemeniä on kylvetty ahkerasti silkasta sydämen ilosta ja puolipakollakin, miten milloinkin. Että siitä nyt ei ainakaan ole kiinni.
Tuosta terveydenhuoltojärjestelmästä mulla on sellainen käsitys, että yksityisiin vakuutuksiin perustuvat systeemit on hyviä ihmisille, jotka käyvät suht hyväpalkkaisissa töissä. Työttömillä tai hyvin pienituloisilla vakuutuksiin ei välttämättä ole varaa. Yhdysvalloissakin on vaikka kuinka paljon ihmisiä (en nyt tähän hätään muista lukua, mutta Bushin uudelleenvalinnan yhteydessä siitä taisi olla puhetta viimeksi), joilla ei ole sairasvakuutusta ja ovatkin sitten sairastuessaan hätää kärsimässä.
Suomessakin nuo jonot ovat vähän paikkakuntakohtaisia. Hesassa hommat on minun käsittääkseni harvinaisen huonosti järjestetty, vaikka lapsettomuushoitoihin kyllä taitaa olla jonoja joka paikassa. Siihen olen itsekin törmännyt, että terveyskeskuksessa kehotetaan hyvin herkästi kääntymään yksityislääkärin puoleen, jos jotain oikein kunnon hoitoa kaipaa. Viimeksi kun soitin viikonloppuna terveyskeskuksen puhelinneuvontaan, kerrottiin kyllä, että julkisen polille voi mennä jonottamaan, mutta " onhan niitä päivystysvastaanottoja yksityisilläkin lääkriasemilla." Artikulaatiostako ne puhelimessa päättelivät, että mulla voisi olla yksityislääkäriin varaa ja haluja? Julkiselle kuitenkin jonotin, kolme tuntia muistaakseni sillä kertaa... Muutenhan olen niitä hyväosaisia, joiden krempat hoitaa työtereyshuolto.
No tämä tästä... Mulla menee pari seuraavaa päivää työmatkalla enkä pääse nettiin. Trattikselle ja Emmille lykkyä tykö ja muille myös, tulen sitten taas loppuviikosta lukemaan kuulumisianne. Jo olis aika taas saada plussia tällekin porukalle... -paide-
Eli täälläkin jo kp2 eletään. Ne sitten alkoivat eilen, heti kun olin kirjoittanut tänne vauvaan, joku ihmeen psykologinen juttu sekin. Mutta alkoivat sellaisella oikein mustanpunaisella verellä mitä en ole vielä eläessäni nähnyt, lienekkö jotakin oikein vanhaa verta ? Mutta koitan jaksaa, vaikka nyt kyllä masentaa .. Ei voi mitään.
Vielä tuosta Amerikkalaisesta vakuutusjärjestelmästä. Siellä mm. jaetaan opiskelijoille ilmaisia vakuutuksia ja ne ovat ihan ' ok' vakuutuksia ja mm. laittomille maassaolijoille annetaan myöskin vakuutus, en muista nimiä, mutta esim. viime talvena siellä oli sellainen suuri laittomien vakuuttaminen käynnissä. Vakuutusyhtiön isot rekat missä oli toimistot sisätiloissa, olivat joka kadunkulmauksessa odottamassa uusia asiakkaita. Lääkkeet olivat halvempia ja vakuutukseen sidottuja, jos tarvitsi resepti lääkkeitä.
Suomessa kun meillä on terv.keskus palvelut niin juuri koskaan en ole saanut erityisen hyvää palvelua vaan välillä jopa joutunut menemään yksityiselle kun asia ei ole edennyt puusta pidemmälle.
Tänään edessä inhottava iltavuoro :-? Ei yhtään huvita mennä töihin. No teille muille mukavaa tiistaita. t. emmi
Niin vaikka kovin keväiseltä ei ilma näytäkkään kun lunta hiljalleen satelee. Lomat on pidetty ja töihin palattu, kyllä olisi toinen viikko tehnyt terää, mutta minkäs teet. Loma oli oikein ihana ja rentouttava mutta tiedä tuosta piinailusta, jotenkin vaan ei tunnu siltä että olisi kuitenkaan tärpännyt. Viime yönä taas mahaa koski kovin ja piti jo vessaan kavuta katsomaan että joko ne menkat alkoivat.
On ollut tässä tuon mahan kanssa muitakin ongelmia joten voin kommentoida tuota lääkäri järjestelmää minäkin. Julkiselle puolelle olen nyt tällä kertaa hakeutunut ja se tarkoittaa työterveyslääkäriä kun täällä ei muuhun oikein voi päivystystä lukuunottamatta mennä kaupungin palveluksessa oleva. No tietäähän sen että jonottaamaan joutuu monta viikkoa ja sekään ei ole varma että mitään asian eteenpäin viemiseksi tapahtuu. Jos on varaa niin kannatan yksityisiä lääkäreitä. Minulla on kyllä vakuutus joka korvaa yksityisellä tapahtuvan hoidon mutta jotenkin tällä kertaa valitsin tuon julkisen puolen. kai se on niin kun maksat saat palvelua vaikka niinhän se ei saisi olla. Itsekkin alalla olevana pitäisi puolustaa tätä omaa aluetta mutta jotenkin se vaan ei niin mene vaikka niin toivoisi.
No tämäpä tästä. valittelut Sonjaemmalle ja Emmille tätin saapumisesta. Itse odottelen tätiä saapuvaksi viimeistään tuonne ensiviikon puoliväliin mennessä.
Kevään odotusta ja pääsiäinenhän on mukava katko kevään töihin. Siemeniähän sitä keväällä kylvetään eikös niin.
ja sitten piiiitkä vapaa, tulee kyllä tarpeeseen.
täällä tänään siis kp 19, ja eilen niin riemuitsin kun oli rinnat vielä kipeänä, mutta tänään taitaa ikävä kyllä olla vähenemään päin... pitäiskö jo suosiolla luovuttaa.... no, katsotaan pääsiäiseen.
kyllähän tuo hoitotaso vaihtelee, täällä pienemmillä paikoilla toimii mielestäni tosi hyvin, ottaen huomioon että kunnalla ei hääppösesti mene yms. itse olen muutaman kerran ollut tosi kiitollinen siitä että yhtälaista hoitoa saa kaikki vakuutuksista riippumatta ja niin sen pitää ollakin. tehostamisen varaa kyllä varmasti on niinkuin monessa muussakin asiassa.
vaan eipä tule torstai ennenkun saadaan tämä tiistai ensin ahkeroitua...
Minä täällä kirjoittelen muutaman sanasen ennen iltavuoroon lähtöä. Tai oikeastaan olen ollut viime sunnuntaista alk. sidottu myös vanhempiini, he kun sairastuvat molemmat samanaikaisesti ja isäni hieman vakavammin kun on olemassa olevakin sairaus siellä taustalla, niin olen käyttänyt koiraa aamuin-päivin ulkona ja käynnyt heille kaupassa ja apteekissa jne. On tämä rankka tilanne kun ei voi jäädä töistäkään pois, huomiseksi yrittävät löytää tuuraajan, mutta eivät luvanneet varmaksi. Huoh-nyt alkaa voivat olla vähissä. Onneksi vanhempani asuvat lähistöllä eli n.15min matka. Olisin koiran ottanut tänne meille, mutta isäni laittoi sellaisen porun :-? ettei siitä tullut mitään. No nyt on koirakin pipi, tai sillä oli korvatulehdus jo päällä ja tipat, mutta nyt äitini äsken soitti että korvasta oli valunnut jotakin vedentapaista ulos, ei kuulemma märkää. Nyt täytyy varata aika koirallekin lääkäriin heti huomis aamuun .. Voi pyhäjysäys !!! Ja mikä mukavinta minulla on velikin olemassa, mutta hän ei ole kertaakaan soittanut ja tiedustellut vanhempieni vointia, mutta hänelle kyllä kelpaa heidän apu mm. lastenhoidossa, olen hiukka raivoissani, mutta koitan niellä vihani.
Olen trattiksen kanssa samaa mieltä tuosta lääkipalvelusta, että onneksi meillä Suomessa kaikilla on oikeus julkisiin palveluihin, mutta sitten on se kolikon toinen puoli, kenellä on oikeus yksityisiin palveluihin, ainoastaan heillä kenen taloudellinen tilanne niin sallii. Amerikassa on kova luokkajako, mutta niin on Suomessakin. Oikeastaan en edes osaa sanoa kumpi on pahempi tai parempi. No se siitä !
Teti koita parantua ! Ja toivotaan, että siellä olisi pieni pääsiäistipun alku kasvamassa :-D Mukava oli kuulla, että loma oli kiva.
Täällä kp:t jo 3/25-31 taidetaan taas sonjaemman kanssa mennä samaa rataa.
Kaikille tarveisiä. Voikaahan hyvin ! t.emmi
vaan noitien seassa se tuttu akka....
eli tuhruttelu alkoi tänään. jotenkin sitä ehti taas saada toiveita ylös, kun ovis oli ja rintakivut jatkui yllättävän pitkään, mutta ei. huokaus. sopinee näihin pitkäperjantain tunnelmiin. mutta eikun valmistautumaan ensimmäiseen pääsiäislammaskattaukseen, näinhän tämä menee... no, punaviiniä ja suklaata talosta löytyy.
rentouttavaa pääsiäistä kaikille kuitenkin!