Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luokanopettaja Haluatko miljonääriksi-ohjelmassa oli tyhmä kuin saapas!

Vierailija
18.11.2017 |

Ei minkäänlaista yleistietoa!

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
18.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nähnyt ko. suoritusta, mutta uskaltaisin väittää, että kansallisten urheilusaavutusten tietämyksen ja tyhmyyden välillä on negatiivinen korrelaatio.

Vierailija
22/59 |
18.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yhtään urheilua seuraa niin tossa oli aika helppo sauma. Janne Ahosen motiiveista jatkaa uraa on puhuttu ja paljon ja se motiivi on olympiakulta. Olikohan niin että hänellä ei ollut edes mitalia.

Tää on varmaan sellainen ettei välttämättä itse tiedä, mutta kyllä kilauta kaverille tyypeistä yhden pitäis olla todellinen urheilutietäjä. Se kysymys tulee aina ennemmin tai myöhemmin. Sit yhden pitää olla nuori tms. , joka tuntee tubettajat, bloggaajat, vloggaajat, pelit, musan jne.

Outoa ettei edes kaveri tiennyt. Niin paljon asia on ollut esillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
18.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos yhtään urheilua seuraa niin tossa oli aika helppo sauma. Janne Ahosen motiiveista jatkaa uraa on puhuttu ja paljon ja se motiivi on olympiakulta. Olikohan niin että hänellä ei ollut edes mitalia.

Tää on varmaan sellainen ettei välttämättä itse tiedä, mutta kyllä kilauta kaverille tyypeistä yhden pitäis olla todellinen urheilutietäjä. Se kysymys tulee aina ennemmin tai myöhemmin. Sit yhden pitää olla nuori tms. , joka tuntee tubettajat, bloggaajat, vloggaajat, pelit, musan jne.

Auts.. otatko sinä nämä "tosi-tv:t" aina näin tosissasi ja uskot niihin täysillä? Ja ikää sulla? Nämä ohjelmat pitää just sinunlaisista katsojista ja pitää sinua tyhmänä ja pilkkanaan.

Vierailija
24/59 |
18.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auts.. otatko sinä nämä "tosi-tv:t" aina näin tosissasi ja uskot niihin täysillä? Ja ikää sulla? Nämä ohjelmat pitää just sinunlaisista katsojista ja pitää sinua tyhmänä ja pilkkanaan.

En nyt oikeen ymmärrä. Millä lailla tosissaan? En mä ainakaan kehtais lähteä jonnekin tietovisaan häpäisemään itseäni jos olisin ylristietämykseltäni ihan nolla. En ole ja silti en lähde edes kokeilemaan. Haluatko Miljonääriksi on maailmanlaajuinen formaatti ja tottakai kysymyksiä profiloidaan osallistujien taustatietojen mukaan. Mutta on ihan yleisesti tiedossa, että maailmalla kilpailijat treenaavat, opettelevat nippelitietoa niistä aiheista jotka kysytään aina. Ja nää soitettavat valitaan huolella itse vieraan aihepiirin tietäjistä. Suomessa ei kukaan ole päässyt miljoonan kysymykseen ikinä. Koska kokeillaan onnea

Ja ihan hyvä niin. Esim. Ruotsissa on toisin.

Vai meinastko että tää opiskelija tahallaan esitti tyhmää käsikirjoittajan käskystä? Harva kai suostuis...

Vierailija
25/59 |
18.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt oikeen ymmärrä. Millä lailla tosissaan? En mä ainakaan kehtais lähteä jonnekin tietovisaan häpäisemään itseäni jos olisin ylristietämykseltäni ihan nolla. En ole ja silti en lähde edes kokeilemaan. Haluatko Miljonääriksi on maailmanlaajuinen formaatti ja tottakai kysymyksiä profiloidaan osallistujien taustatietojen mukaan. Mutta on ihan yleisesti tiedossa, että maailmalla kilpailijat treenaavat, opettelevat nippelitietoa niistä aiheista jotka kysytään aina. Ja nää soitettavat valitaan huolella itse vieraan aihepiirin tietäjistä. Suomessa ei kukaan ole päässyt miljoonan kysymykseen ikinä. Koska kokeillaan onnea

Ja ihan hyvä niin. Esim. Ruotsissa on toisin.

Vai meinastko että tää opiskelija tahallaan esitti tyhmää käsikirjoittajan käskystä? Harva kai suostuis...

Nelonen rakastaa sua!

Vierailija
26/59 |
18.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kilpailija oli vastasyntynyt toni niemisen olympiakullan aikaan ja ehkä 5v vanha jani soinisen kullan aikaan. En syyttelisi tietämättömyydestä!

Mitään omaa syntymää aikaisempia asioita ei siis tarvitse tietää? En minäkään ollut syntynyt esimerkiksi Tomi Poikolaisen olympiavoiton aikaan mutta silti hänet ja saavutuksensa tiedän.

Onko urheilusaavutukset ne tärkein asia, jotka mielestäsi pitää tietää ajalta ennen omaa syntymääsi?

Vierailija
27/59 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kilpailija oli vastasyntynyt toni niemisen olympiakullan aikaan ja ehkä 5v vanha jani soinisen kullan aikaan. En syyttelisi tietämättömyydestä!

Mitään omaa syntymää aikaisempia asioita ei siis tarvitse tietää? En minäkään ollut syntynyt esimerkiksi Tomi Poikolaisen olympiavoiton aikaan mutta silti hänet ja saavutuksensa tiedän.

Onko urheilusaavutukset ne tärkein asia, jotka mielestäsi pitää tietää ajalta ennen omaa syntymääsi?

Ei, enkä ole sellaista väittänytkään. Otin esimerkiksi toisen olympiavoittajan koska ohjelman kysymyskin koski olympiavoittajia. Tällaiset tiedot ovat yleistietoa, johon sisältyy hyvin monenlaista tietoa.

Aika tynnyrissä saa olla kasvanut jos ei ole olympiavoittaja Jouko Törmäsestä koskaan kuullut. Mutta onhan se huomattu nykyään, täälläkin usein väitetään ettei mitään tarvitse tietää kun kaiken löytää netistä ja sanomalehdistä luetaan vain sarjakuvasivut, jos ylipäätänsä mitään edes luetaan.

Vierailija
28/59 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurettavaa kisata jollain yleistiedolla. Älykkyydellä voisi kyllä kisata. Yleistietoasiat saa tarkistettua mistä tahansa, mutta älyä vaativat pähkinät oikeasti mittaavat jotain. Minusta henkilöt, jotka kehuskelevat yleistiedolla, ovat noloja.

Vierailija
29/59 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Urheilu ei kiinnosta kaikkia.

Vierailija
30/59 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naurettavaa kisata jollain yleistiedolla. Älykkyydellä voisi kyllä kisata. Yleistietoasiat saa tarkistettua mistä tahansa, mutta älyä vaativat pähkinät oikeasti mittaavat jotain. Minusta henkilöt, jotka kehuskelevat yleistiedolla, ovat noloja.

Mutta kun tässä nyt kuitenkin mitataan yleistietoa. Ja yleistieto on tärkeää. Ihminen hahmottaa elämää kokemusten ja tiedon avulla. Älykäs vailla tietoa mistään on aika avuton tapaus, lisäksi kyllä myös harvinainen, koska älykäs on usein myös utelias.

Vierailija
31/59 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen opettaja enkä tiedä huippu-urheilusta mitään, enkä haluakaan tietää. Täysin turhaa touhua koko kilpaurheilu. Ei ole mikään yleissivistys kysymys. Samassa kategoriassa kuin missit ja mallit ja paavin pallit.

Vierailija
32/59 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku luullut, että koulutus tuo sitä yleissivistystä, tietoa, fiksuutta..? Ikävä kyllä näin ei ole. On täysin ihmisen harrastuneisuudesta kiinni, miten paljon hän tietää asioista. Lukeminen on äärimmäisen tärkeää ja sitä ei moni koulutettukaan harrasta. Ihmisestä huomaa melko nopeasti harrastaako hän lukemista vai ei. Työssäni käyn läpi ihmisten tekemiä tekstejä ja aniharva osaa edes oikeinkirjoitusta, olipa koulutukseltaan maisteri tai sähköasentaja. Viimeksi olen korjaillut lääkärin, DI:n ja amk-sairaanhoitajan tekstiä. Surkein teksti, jota olen korjannut, tuli juurikin luokanopettajalta: täynnä yhdyssanavirheitä, pilkkuvirheitä, edes isot alkukirjaimet eivät olleet aina paikoillaan. Hirvittää myös, että nämä ihmiset ovat perustamassa yritystä (asiakkaani), mutta eivät näytä tietävän yrittäjyydestä yhtään mitään.

Hyvin usein huomaan ihmisten kanssa keskustellessani, että heillä on erittäin heikko yleissivistys, tietomäärä uskomattoman kapea ja he uskovat kaiken, mitä "lehdessä sanotaan",  tarkistamatta tietojen oikeellisuutta. Monilla on myös hyvin kapea osaamisalue ja puutteita ihan arkielämän perustaidoissa, esim. monet eivät osaa laittaa ruokaa tai tehdä mitään käsitöitä.

Koulutus on hyvä asia, mutta eihän se riitä paljon mihinkään. Ihmisen pitää lukea, tutkia, ottaa selvää, tehdä asioita, opiskella ja opetella jatkuvasti uutta, nähdä ja kokea.

Vierailija
33/59 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen opettaja enkä tiedä huippu-urheilusta mitään, enkä haluakaan tietää. Täysin turhaa touhua koko kilpaurheilu. Ei ole mikään yleissivistys kysymys. Samassa kategoriassa kuin missit ja mallit ja paavin pallit.

Juu, mitäpä sitä tietämään kuka on vaikka Paavo Nurmi tai Siiri Rantanen. Ihan turhaa tietoa! Tiedätkö, että näitä kuitenkin saatetaan kysyä esim. yläkoulun historian kokeessa? 

Vierailija
34/59 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä turhaa on myös kaikenmaailman taidetöhertelijät ja viulunvinguttajat, joten eihän mun niitä tarvi tietää, eihän?

Vierailija
35/59 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, mitäpä sitä tietämään kuka on vaikka Paavo Nurmi tai Siiri Rantanen. Ihan turhaa tietoa! Tiedätkö, että näitä kuitenkin saatetaan kysyä esim. yläkoulun historian kokeessa? 

Aikanaan näillä saattoi olla joku historiallinen merkitys, mutta nää nykyajan mäkihyppääjä-fitness-curlingisankarit unohtuu sinne historiaan totaalisesti.

Vierailija
36/59 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikanaan näillä saattoi olla joku historiallinen merkitys, mutta nää nykyajan mäkihyppääjä-fitness-curlingisankarit unohtuu sinne historiaan totaalisesti.

Luokanopettaja sitten kertoo meille kuolevaisille mitä pitäisi tietää.

Vierailija
37/59 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo toi kuuluu ammattiin ja sisällöt päättää opetushallitus. Mutta ei näillä nykyurheilijoilla oikeasti juurikaan ole historiallista merkitystä, koska niitähän riittää ja tulee koko ajan lisää. Ei yleensä ole mielekästä tietää esimerkiksi, kuka kävi kolmantena kuussa tai seitsemäntenä Mont Everestillä. Tämä urheilu nyt on vaan aika joutavaa viihdettä. Itse tiedän paljon enemmän esim. populaarimusiikista kuin urheilusta, koska se kiinnostaa mua, mutta ei sekään nyt mitään tärkeää yleistietoa ole.

Vierailija
38/59 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öh, muistatko sitten kaikenmaailman sattumamitalistit, esim. sen kuka voitti keihäänheitossa miesten kultaa moskovassa tai vaikka sen montako mitalia tapio rautavaaralla on olympialaisista (ja missä olympialaisissa ja lajissa mikäkin on saatu) tai kuka painija voitti ja missä ja mitä etc...

Noita urheilutuloksia on ihan järjetön määrä pelkästään viimeisen sadan vuoden ajalta eikä urheilua seuraamaton taatusti muista kuin joitain satunnaisia sieltä täältä eli on ihan sattumaa sattuuko tulemaan sopiva kysymys kohdalle. 

Vierailija
39/59 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo toi kuuluu ammattiin ja sisällöt päättää opetushallitus. Mutta ei näillä nykyurheilijoilla oikeasti juurikaan ole historiallista merkitystä, koska niitähän riittää ja tulee koko ajan lisää. Ei yleensä ole mielekästä tietää esimerkiksi, kuka kävi kolmantena kuussa tai seitsemäntenä Mont Everestillä. Tämä urheilu nyt on vaan aika joutavaa viihdettä. Itse tiedän paljon enemmän esim. populaarimusiikista kuin urheilusta, koska se kiinnostaa mua, mutta ei sekään nyt mitään tärkeää yleistietoa ole.

Haluaisin itsekin että luokanopettaja opettaisi lukemaan ja laskemaan. Mäkihyppääjien nimistä ei niin väliä.

Vierailija
40/59 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykypäivänähän ei tarvitse tietää itse mitään. Koulussakin uuden ops:n mukaan opetetaan vain, mistä ja miten löytää tietoa, kun sitä tarvitaan.

Minä tykkään pelata Trivial Pursuitia ja lapsena katselin aina kaikki tietokilpailuohjelmat, jotka silloin olivat valtavirtaa ohjelmistossa vähän samaan tapaan kuin nykyisin kaikki tosi-tv-ohjelmat. Jos Trivial Pursuitissa ei olisi urheiluosiota, voittaisin kaikki mennen tullen. Niitä urheilukysymyksiä en vain millään koskaan osaa, koska minua ei millään tavoin mitenkään laisinkaan kiinnosta mikään urheiluun liittyvä enkä saa sen alueen tietoa päässäni pysymään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi neljä