Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hesa vs Stadi

Vierailija
17.11.2017 |

Hesa koko Suomen tiedossa oleva Helsingin synonyymi, jota voi huoletta käyttää ympäri Suomea. Stadi taas kehä 3 sisäpiirijuttu, mitä nyt on saakelin noloa käyttää edes Keravan korkeudella enää ja porukka kattoo sua ihan pellenä. Hesalainen on helsinkiläinen eli henkilö joka asuu Helsingissä. Stadilainen on taas todennäköisesti jostain Vantaalta Helsinkiin muuttanut elämäm koululainen joka ei muka tiedä mitä Hesa tarkoittaa vaikkakin lyhentelee samaan aikaan lähiöiden nimiä "Kantsu", "Maltsu", "Puksu", "Sörkka" jne. Yleensä tämä Vantaalta muuttanut stadilainen ei edes tiedä, että alunperin stadi on tarkoittanut Helsingin kantakaupunkia eikä koko kaupunkia, mutta näitten "stadilaisten" levitessä ne on ottaneet virheellisesti käyttöön oletuksen Stadi=Helsinki.

Kommentit (114)

Vierailija
1/114 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesalaiset ovat oma porukkansa

Vierailija
2/114 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin? Maalainen käyttää Hesaa, helsinkiläinen puhuu Helsingistä ja Stadista. Kukaan ei kehtaa sanoa olevansa Vantaalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/114 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin? Maalainen käyttää Hesaa, helsinkiläinen puhuu Helsingistä ja Stadista. Kukaan ei kehtaa sanoa olevansa Vantaalta.

Ei, kyllä helsinkiläisetkin käyttävät Hesaa, Stadia vähemmän. Asuin lapsuuteni Lauttasaaressa, eikä kukaan puhunut Stadista.

Vierailija
4/114 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä on Helsinki?

Vierailija
5/114 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesa on Helsinki. Hesalaiset ovat helsinkiläisiä. Näin se on vaikka hesalaiset kuvittelivsivat mitä. :)

Vierailija
6/114 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksikään nuoruutensa Helsingissä asuva tuttuni ei puhu Hesasta vaan Helsingistä tai stadista. Sen sijaan aikuisena Helsinkiin muuttaneet ja muualla Suomessa asuvat kaverini puhuvat Hesasta.

Vierailija
7/114 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse helsinkiläisenä sana hesalainen kuulostaa oudolta. Stadilainen tutummalta, vaikka en itse sitä sanaa juuri käytä. Helsinki sanana on asuinpaikkani, mutta täällä lähiössä ollessani Helsingistä puhuessani tarkoitan keskustaa. Lapseni puhuvat stadista. Minulle on ihan sama se mitä sanaa muut käyttävät. Hesa on ok.

Vierailija
8/114 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesalla on kiva ärsyttää hesalaisia😁

Vierailija
9/114 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin se maailma muuttuu.

Vierailija
10/114 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen Helsingistä (pohjoisrajalta tosin) mutta en käytä ollenkaan stadi-sanaa, pidän sitä vastenmielisenä. Minulle tämä on vaan Helsinki. Hesa häiritsee melkein vähemmän kuin stadi.

Vierailija
11/114 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinkiläinen kirjoitti:

Yksikään nuoruutensa Helsingissä asuva tuttuni ei puhu Hesasta vaan Helsingistä tai stadista. Sen sijaan aikuisena Helsinkiin muuttaneet ja muualla Suomessa asuvat kaverini puhuvat Hesasta.

Ai jaa, mun mielestä taas Hesa on sellainen yleiskäytössä oleva sana mutta kun siellä asuvat puhuvat keskenään niin puhuvat Stadista. Vähän niin kuin rovaniemeläiset puhuvat toisilleen Rollosta mutta muille ihan vaan Rovaniemestä.

Mulla on siis Helsingistä muuttaneita opiskelukavereita (ihan syntyperäisiä) eikä ne mulle puhuessa ikinä käytä sana Stadi, ihan sama kuin en minäkään käytä outoja oman seudun murresanoja.

Vierailija
12/114 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aito Stadilainen on syntynyt helsingissä. Stadilaiseksi ei tule, vaikka olisit muuttanut kouvolasta 50 vuotta sitten. Stadilaiset puhuvat stadista ja hesalaiset on pöndejen keksimä juttu. Itse olen 4 polven stadilainen Töölöstä. 

Vierailija
13/114 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun böndeserkut aina puhuu "tullaan ens viikolla hessaan", "kesällä  ku oltiin hesassa", "mitä hesalaiselle kuuluu".

Olen monen polven helsinkiläinen, Munkasta. En oikeastaan koskaan ole kuullut että helsinkiläiset käyttäisivät sanaa hesa. Se on Helsinki tai stadi.

Vierailija
14/114 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töölön rustokorvat....

Vierailija
15/114 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on kyllä taas yksi niitä niin naurettavia ketjuja. :D Mitä väliä nimityksellä on, ja sillä, että mistä kukin eri nimityksen käyttäjä sattuu olemaan kotoisin? Kukin käyttäköön mitä tykkää eikä mitkää. niistä ole sen parempi tai huonompi. :) Ei se Helsinki nyt ole kaupunkina edes mikään niin iso, että siitä kannattaisi näin tunteella aina puhua. 

t. Nykyinen helsinkiläinen, joka on asunut aikaisemmin ulkomailla. 

Vierailija
16/114 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, kyllä helsinkiläisetkin käyttävät Hesaa, Stadia vähemmän. Asuin lapsuuteni Lauttasaaressa, eikä kukaan puhunut Stadista.

No mä asuin lapsuuteni Vanhassakaupungissa ja Vallillassa, eikä KUKAAN puhunut siellä kyllä Hesasta. Kotonakin puhuttiin stadista, molemmat vanhemmat ja heidänkin vanhempansa oli syntyperäisiä stadilaisia. Ootko varma, että olit Lauttasaaressa, etkä siitä vielä pikkusen länteen? 

Vierailija
17/114 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsinkiläinen kirjoitti:

Ai jaa, mun mielestä taas Hesa on sellainen yleiskäytössä oleva sana mutta kun siellä asuvat puhuvat keskenään niin puhuvat Stadista. Vähän niin kuin rovaniemeläiset puhuvat toisilleen Rollosta mutta muille ihan vaan Rovaniemestä.

Mulla on siis Helsingistä muuttaneita opiskelukavereita (ihan syntyperäisiä) eikä ne mulle puhuessa ikinä käytä sana Stadi, ihan sama kuin en minäkään käytä outoja oman seudun murresanoja.

Tietysti se on sinulle yleiskäytössä oleva sana, koska et ole täällä asunut nuoruuttasi.

Vierailija
18/114 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Murteet joihin stadin slangikin kuluu kehittyy ajan myötä. Taitaa olla kymmenkuntavuotta, kun luin kielentutkijan haastattelua. Tutkija kertoi, että aiemmin tuo Helsinkiläiset ei käytä Hesa sanaa piti paikkansa, mutta sekin on muuttunut ja varsinkin nuorempi polvi on ottanut Hesa sanan käyttöön. 

Toki murresanojen käyttöön vaikuttaa tuttuvapiiri eli jossain kaupunginosassa saattaa viidennen polven hesalainen puhua Hesasta vaikka hänen iso-isänsä olisi moisesta kauheudesta itkenyt silmät päästään.

Vierailija
19/114 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon stadista. Mun hima on Helsingissä.

Vierailija
20/114 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan herttaisen yhdentekevää, tää asia jaksaa kiinnostaa korkeintaan pikkulapsia

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan neljä