Hesa vs Stadi
Hesa koko Suomen tiedossa oleva Helsingin synonyymi, jota voi huoletta käyttää ympäri Suomea. Stadi taas kehä 3 sisäpiirijuttu, mitä nyt on saakelin noloa käyttää edes Keravan korkeudella enää ja porukka kattoo sua ihan pellenä. Hesalainen on helsinkiläinen eli henkilö joka asuu Helsingissä. Stadilainen on taas todennäköisesti jostain Vantaalta Helsinkiin muuttanut elämäm koululainen joka ei muka tiedä mitä Hesa tarkoittaa vaikkakin lyhentelee samaan aikaan lähiöiden nimiä "Kantsu", "Maltsu", "Puksu", "Sörkka" jne. Yleensä tämä Vantaalta muuttanut stadilainen ei edes tiedä, että alunperin stadi on tarkoittanut Helsingin kantakaupunkia eikä koko kaupunkia, mutta näitten "stadilaisten" levitessä ne on ottaneet virheellisesti käyttöön oletuksen Stadi=Helsinki.
Kommentit (114)
Stadi tulee ruotsinkielen sanasta stad joka tarkoittaa kaupunkia.
Aika typerää kutsua Helsinki-nimistä kaupunkia pelkäksi stadiksi eli kaupungiksi, koska Suomessa on 106 kaupunkia. Mieluummin sitten vaikka Hesa.
Minun lapsuudessani 70-luvun Kalliossa vanhemmat ihmiset sanoivat Hesa ja nuoremmat Stadi. Se ei ollut mikään paljasjalkainen vs. maaltamuuttanut kysymys vaan ikä määräsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aito Stadilainen on syntynyt helsingissä. Stadilaiseksi ei tule, vaikka olisit muuttanut kouvolasta 50 vuotta sitten. Stadilaiset puhuvat stadista ja hesalaiset on pöndejen keksimä juttu. Itse olen 4 polven stadilainen Töölöstä.
Liekö missään muualla niin nuivaa asennoitumista muualta muuttaneita tai ulkopaikkakuntalaisia kohtaan kuin joidenkin helsinkiläisten keskuudessa.
Kyllä on muuten miljoona kertaa helpompaa sopeutua asumaan vaikka Turkuun. Ei tarvitse sietää sitä hemmetin ylimielistä asennetta ja nälvimistä mitä Helsingissä saa joudenkin suusta kuulla tai keskustelupalstoilta lukea.
En ole varauksetta samaa mieltä. Useampikin tuttu on muuttanut Turkuun opiskelemaan ja töihin, ja on kertonut että sikäläisiin on ollut tosi vaikea tutustua. Monella kaikki kaverit ovat muualta Turkuun muuttaneita.
Vierailija kirjoitti:
Hesalla on kiva ärsyttää hesalaisia😁
Piikittelyähän se nimenomaan on, mutta kaikkien eniten "Hesa" ärsyttää, kun käyttäjänsä ei ymmärrä sen olevan haukkumasana... Isäni Vantaan Ikeassa puhelimeen... "no mä oon just Hesassa..."
Yks tyyppi vääntää Helsingin murretta ja inhoaa ihmisiä jotka tulee muilta paikkakunnilta.
No jossain vaiheessa kävi ilmi että hän on itse kotoisin Itä-Suomesta eikä ole alkuperäinen helsinkiläinen vaikka teeskentelee olevansa. Oli tullut sieltä idästä tänne lehmiä lypsämästä ja pissi noussut hattuun ja siksi rasistinen asenne.
Opin tuosta sen että alkuperäisiä helsinkiläisiä ei pahemmin kiinnosta mollata ulkopaikkakuntalaisia.
Voitaisko keksiä joku uusi sana kuvaamaan Helsinkiä jos Hesa ei kelpaa? Hesatus? Hessu? Hellitin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aito Stadilainen on syntynyt helsingissä. Stadilaiseksi ei tule, vaikka olisit muuttanut kouvolasta 50 vuotta sitten. Stadilaiset puhuvat stadista ja hesalaiset on pöndejen keksimä juttu. Itse olen 4 polven stadilainen Töölöstä.
Liekö missään muualla niin nuivaa asennoitumista muualta muuttaneita tai ulkopaikkakuntalaisia kohtaan kuin joidenkin helsinkiläisten keskuudessa.
Kyllä on muuten miljoona kertaa helpompaa sopeutua asumaan vaikka Turkuun. Ei tarvitse sietää sitä hemmetin ylimielistä asennetta ja nälvimistä mitä Helsingissä saa joudenkin suusta kuulla tai keskustelupalstoilta lukea.En ole varauksetta samaa mieltä. Useampikin tuttu on muuttanut Turkuun opiskelemaan ja töihin, ja on kertonut että sikäläisiin on ollut tosi vaikea tutustua. Monella kaikki kaverit ovat muualta Turkuun muuttaneita.
Minä en myöskään allekirjoita pääkaupunkiseudun kuppikuntaisuutta. Valtaosa on muualta tulleita, joten myös paljasjalkaiset ovat tottuneet siihen.
Turussa taas hämmästellään vähintään pari vuotta, jos muutit sinne pääkaupunkiseudulta. Ei auta, vaikka olisit lähtenyt Helsinkiin opiskelemaan Hollolasta.
Vierailija kirjoitti:
Minun lapsuudessani 70-luvun Kalliossa vanhemmat ihmiset sanoivat Hesa ja nuoremmat Stadi. Se ei ollut mikään paljasjalkainen vs. maaltamuuttanut kysymys vaan ikä määräsi.
Minä miellän jotenkin myös, että juuri sinun sukupolvesi sörnäisistä ovat niitä stadilaisia, siis keski-iän ylittäneet miehet ym.
En itse ole koskaan tiennyt mitä sanaa pitäisi käyttää (olen siis lapsesta asti asunut keskustassa), tuttavapiirini on ollut enemmän jostain Vantaalta ja sitten niitä muualta muuttaneita.
Syntyperäisenä helsinkiläisenä en koskaan sano Hesa tai hesalainen... Ei vaan voi. Se on Helsinki tai Stadi, mulle useimmiten Helsinki. Keskusta on ihan vaan keskusta tai sanon vaikka, että mennään kaupungille, kun lähdetään lähiöstä keskustaan. Hesa ja hesalainen kuulostaa maalaiselta. Ja lähiöstä ei kyllä lähdetä Helsinkiin jos siellä jo ollaan, silloin lähdetään keskustaan, kaupungille, ytimeen tai vaikka stadiin. Vähän vieraalta kuulostaa mun korvaan puhua Helsingistä kaupunkina Stadina, ehkä se on enemmänkin just se keskusta se Stadi.
Ja ihan rauhassa voi muut kuin helsinkiläiset puhua Hesasta ja hesalaisista ja miksei helsinkiläisetkin voi puhua, mä kyllä silloin aattelen, että tämä ihminen on jostain muualta kotoisin tai vähintäänkin hänen vanhempansa ovat maalta tulleita.
Ja olen muuttanut itse pois Helsingistä ja täällä muualla olen alkanut lämmetä Hesalle, mutta ei vaan vielä voi kuitenkaan... Kohta varmaan puhun Hesasta, mutta silloinhan se just paljastaakin, etten ole helsinkiläinen enää.
Hesaa on Stadissa käytetty aina ja olen oppinut sen melko neutraaliksi sanaksi vaikka Stadia olen itse enemmän käyttänyt. Joskus 90-luvulla olen vasta ensimmäistä kertaa kuullut tuosta väitteestä etteivät "oikeat helsinkiläiset" voisi sitä käyttää. Se tuntuu vähän väkisinväännetyltä teorialta helsinkiläisyyden (stadilaisuuden, hesalaisuuden) määrittelemiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Murteet joihin stadin slangikin kuluu kehittyy ajan myötä. Taitaa olla kymmenkuntavuotta, kun luin kielentutkijan haastattelua. Tutkija kertoi, että aiemmin tuo Helsinkiläiset ei käytä Hesa sanaa piti paikkansa, mutta sekin on muuttunut ja varsinkin nuorempi polvi on ottanut Hesa sanan käyttöön.
Toki murresanojen käyttöön vaikuttaa tuttuvapiiri eli jossain kaupunginosassa saattaa viidennen polven hesalainen puhua Hesasta vaikka hänen iso-isänsä olisi moisesta kauheudesta itkenyt silmät päästään.
Stadin slangi ei ole murre, helsinkiläisten murre kuuluu hämäläismurteisiin. Stadin slangi on lähinnä vain yksittäisiä sanoja ja useimmilla on aktiivisessa käytössä aika vähän niitä, murre taas kuuluu yleensä jokaisessa lauseessa.
Tämä! "Uusimaa" on Etelä-Hämettä,joka 1300-1500 luvuilla joutui ruotsalaisen kolonisaation kohteeksi. "Töölö"on ruotsalainen väännös hämäläisestä Työläjärvestä. Ja ei"stadi" kovin suomalaiselta kuulosta.
Vierailija kirjoitti:
Yks tyyppi vääntää Helsingin murretta ja inhoaa ihmisiä jotka tulee muilta paikkakunnilta.
No jossain vaiheessa kävi ilmi että hän on itse kotoisin Itä-Suomesta eikä ole alkuperäinen helsinkiläinen vaikka teeskentelee olevansa. Oli tullut sieltä idästä tänne lehmiä lypsämästä ja pissi noussut hattuun ja siksi rasistinen asenne.
Opin tuosta sen että alkuperäisiä helsinkiläisiä ei pahemmin kiinnosta mollata ulkopaikkakuntalaisia.
Kotosin Savonlinnasta, asuu Tiksissä ja on työssä pyöreässä talossa Viikissä? Pitkä tukka jätkällä ja vikisee kuinka haluais asua Kalliossa?
Vierailija kirjoitti:
Sama omassa lapsuudessani 50-luvulla.
Niin se slangi muuttuu: ennen "bisse" tarkoitti vanhaa äijää, nykyään kaljaa.
No hesen murre on muutenkin niin järkkyä että ei mitään järkeä.
Olen helsinkiläinen, syntyperäinen sellainen, mutta tällä hetkellä minulla on kuitenkin sukat jalassani.
Hesa-lemipinimi on nolo, en käytä koskaan sitä.
Stadi-nimi on luotaantyötävän kovis, en käytä koskaan sitä.
Helsinki on Helsinki.
Maailmassa on monta stadia, mutta vain yksi Hesa.
Muutin itse Helsinkiin töihin vuonna 84 ja työkaverina oli yksi silloin jo lähellä eläkeikää ollut ikänsä Helsingissä asunut mies. Hänen mielestään oli ihan kamalaa kun nykyihmiset eivät tiedä mitä eroa sanoilla 'stadi' ja 'hesa' on. Eli Stadi on kantakaupunki (jonka hän myös tarkkaan määritteli kadunkulman tarkkuudella) ja Hesa on kantakaupunki+lähiöt. Hän myös suositteli minulle että jos en ole ihan varma kumpaa sanaa pitää käyttää niin kannattaa käyttää mielummin Hesaa.
Kyllä on muuten miljoona kertaa helpompaa sopeutua asumaan vaikka Turkuun. Ei tarvitse sietää sitä hemmetin ylimielistä asennetta ja nälvimistä mitä Helsingissä saa joudenkin suusta kuulla tai keskustelupalstoilta lukea.