"Seksuaalinen häirintä voi olla vahinko" – Näin ajattelee yli puolet suomalaisista
Kommentit (458)
Vierailija kirjoitti:
Normaalit vuorovaikutustaidot on eri asia kuin käydä käsiksi esim sammuneeseen.
Hyvyys on kauneutta, pahuus on rumuutta. Kukaan ei ole automaattisesti ruma, mutta rumat teot tekee rumaksi ja huonoksi tekijänsä.
Ja missähän kommentissa tässäkään keskustelussa on sanottu, että sammuneeseen käsiksi käyminen olisi millään tavalla hyväksyttävää?
Ja olet sinä ihme epeli, kun pystyt näemmä näkemään ihmisen sieluun ilman että sanaakaan on vaihdettu. Kannattaisiko harkita uutta uraa maailman ainoana telepaattina?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ei varmaan puhuta ihan samasta asiasta kun esitetään tuijottamista häiritseväksi. Hullut tuijottaa eikä sille voi mitään. Minua ei häiritse että joku nainen on kiinnostunut minusta mutta koskettelu hartioihin/hauiksiin, sekä tahallaan vaste painautuminen, muka vahingossa on epämiellyttävää.
Jos työkaveri taputtaa sinua harteisiin ja kehuu hyvästä työstä, se on sinusta häirintää? Ihan tosi...
Kyllä se VOI olla häirintää, jos se tapahtuu seksuaalisessa kontekstissä, mutta kun tuo voi olla myös täysin sukupuolineutraalia tsemppaamistakin. Normaalisti ihmiset osaavat erottaa ne toisistaan.
Kyllä, voin kokea senkin seksualiseksi häirinnäksi, varsinkin kun puristetaan lihaksista samalla. Se on myös alentavaa. Olen pitkä ja tumma sekä minulla on leveät hartiat ja huomaan usein keskustelussa naisten katseen harhailevan hartioihini. Välillä kommentoidaan myös seksualisin viittauksin, kuten on sentään jotain silmänruokaa jne.
Tämä asia on unohdettu ja se on vääryys.
Siinä missä miehet eivät nähneet mitään väärää tuollaisessa vielä 30 vuotta sitten naiset saattavat nykyisinkin toimia kuin limaiset sikailijamiehet tuolloin tajuamatta sen olevan häirintää. Eikä siitä juuri meteliä pidetä.
Miksi miehet eivät pidä meteliä? Me naiset ollaan kyllä haluakkaita oppimaan. Minä ainakaan en koe mitään tarvetta aiheuttaa kenellekään pahaa mieltä. Eikä elämäni kaadu siihen etten saa kommentoida vihjailevasti miehen lihaksia.
Älä myöskään tuijota paidatonta lihaksikasta miestä.
Olisi epämiellyttävää ja kiusallista jos joutuisin vieraan, paidattoman miehen kanssa samaan tilaan. Varmasti molemmille osapuolille, uskoisin. En tuijottaisi, todellakaan. Rakastan ja haluan katsella alastomia mieslihaksia, mutta vain oman mieheni.
En kyllä ole se, kenelle vastasit.
On myös kamerat. Vastaavassa tilanteessa minua on naiset kuvanneetkin, ilman lupaani.
Tuo on yksiselitteisesti väärin ja sinuna menisin sanomaan. Ja nainen olen itsekin. Jollei kyse ole jostain painonnostokisoista jossa olet osallistujana.
Kaksois-standardit sitä ei pidetä yleisesti vääränä, että nainen osittaa seksualisuuttaan, hän on vain nuori ja villi tietää mitä haluaa(mutta ei mitä tekee) ja aiheuttaa hieman hämminkiä flirttailullaan, ymärtämättä että kohteella voi olla huonoja kokemuksia vastaavista tilanteista tai suhteista. Miehille ei ole samaa esimerkkiä, että mihin ja miten valittaa se näkyy myös tässä keskustelussa. Kenelle siitä sanoisi?
Niinpä. Se on vielä tämä sinkkuelämää-sukupolvi kun kuvittelee että samanthamainen lähestyminen tekee naisesta jotenkin vahvan ja haluttavan eikä oikeesti näe sitä miten säälittävää se ahdistelu voi olla. Seuraavat sukupolvet voivat olla jo tasa-arvoisempia, jos oikeesti keskitytään siihen, että molempia sukupuolia kohdellaan samalla tavalla eikä esim näitä feministien näkökulmia tuoda esiin. Selvästi kyse ei ole tasa-arvosta heillä.
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt puhutaan sekä laillisesta että moraalisesta vääryydestä, niin mun mielestä lähtökohtana täytyy olla tasa-arvoisessa yhteiskunnassa se, mitä se tekijä on aikonut ja tarkoittanut, eikä se miten uhri asian kokee. Musta on suorastaan huutava vääryys, et samat pikkutuhmat saunailtavitsit työporukassa on häirintää sen mukaan kuka vitsin kertoo eikä missä tarkoituksessa. Viattomasti heitetty läppä on häirintää ja toisaalta joku pervo pääsee jatkuvasti pälkähästä, kun on tarpeeksi kovassa asemassa, julkkis (tai vaikkapa nainen?) Ei näin. On satavarmaa muuten, että miesten ja naisten kokemaan ahdisteluun suhtaudutaan eri tavoin ja siksi myös elää vahvana olettama, että nainen ei voi ahdistella -sehän on vaan hassua ja viatonta pikkuflirttiä. Mitkään "Metoot" ei tässä ainakaan asiaa auta, kun miehet on siitä tarkoituksella suljettu pois.
Kun tekijä raiskaa sinut, koska tietää, että saat siitä mielihyvää niin se on sulle ok? Tarkoitushan oli vaan tuottaa mielihyvää, eiks yeah?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ei varmaan puhuta ihan samasta asiasta kun esitetään tuijottamista häiritseväksi. Hullut tuijottaa eikä sille voi mitään. Minua ei häiritse että joku nainen on kiinnostunut minusta mutta koskettelu hartioihin/hauiksiin, sekä tahallaan vaste painautuminen, muka vahingossa on epämiellyttävää.
Jos työkaveri taputtaa sinua harteisiin ja kehuu hyvästä työstä, se on sinusta häirintää? Ihan tosi...
Kyllä se VOI olla häirintää, jos se tapahtuu seksuaalisessa kontekstissä, mutta kun tuo voi olla myös täysin sukupuolineutraalia tsemppaamistakin. Normaalisti ihmiset osaavat erottaa ne toisistaan.
Kyllä, voin kokea senkin seksualiseksi häirinnäksi, varsinkin kun puristetaan lihaksista samalla. Se on myös alentavaa. Olen pitkä ja tumma sekä minulla on leveät hartiat ja huomaan usein keskustelussa naisten katseen harhailevan hartioihini. Välillä kommentoidaan myös seksualisin viittauksin, kuten on sentään jotain silmänruokaa jne.
Siinä missä miehet eivät nähneet mitään väärää tuollaisessa vielä 30 vuotta sitten naiset saattavat nykyisinkin toimia kuin limaiset sikailijamiehet tuolloin tajuamatta sen olevan häirintää. Eikä siitä juuri meteliä pidetä.
Miksi miehet eivät pidä meteliä? Me naiset ollaan kyllä haluakkaita oppimaan. Minä ainakaan en koe mitään tarvetta aiheuttaa kenellekään pahaa mieltä. Eikä elämäni kaadu siihen etten saa kommentoida vihjailevasti miehen lihaksia.
Olisi epämiellyttävää ja kiusallista jos joutuisin vieraan, paidattoman miehen kanssa samaan tilaan. Varmasti molemmille osapuolille, uskoisin. En tuijottaisi, todellakaan. Rakastan ja haluan katsella alastomia mieslihaksia, mutta vain oman mieheni.
On myös kamerat. Vastaavassa tilanteessa minua on naiset kuvanneetkin, ilman lupaani.
Tuo on yksiselitteisesti väärin ja sinuna menisin sanomaan. Ja nainen olen itsekin. Jollei kyse ole jostain painonnostokisoista jossa olet osallistujana.
Kaksois-standardit sitä ei pidetä yleisesti vääränä, että nainen osittaa seksualisuuttaan, hän on vain nuori ja villi tietää mitä haluaa(mutta ei mitä tekee) ja aiheuttaa hieman hämminkiä flirttailullaan, ymärtämättä että kohteella voi olla huonoja kokemuksia vastaavista tilanteista tai suhteista. Miehille ei ole samaa esimerkkiä, että mihin ja miten valittaa se näkyy myös tässä keskustelussa. Kenelle siitä sanoisi?
No sille naiselle tietysti että älä kuvaa. Jos et muuta uskalla niin puista vihaisesti päätä ja katso suoraan kameraan, kyllä se tehokkaasti pilaa naiselta sen videon. Ihme uhriutumismoodi tässäkin tekstissäsi, alan uskoa ettei sua ole koskaan kuvattukaan. Eikä miesten ahdistelu kyllä tällaisella marttyroinnilla lopu. Reippaasti #metoo-kokemuksia kertomaan.
Luuletko sinä että se tekee nämä asiat tapahtumattomiksi, vain koska sinä et niitä usko, olet täynnä itseäsi? Mitä luulisit poliisin sanovan jos 80 kg 190 cm mies menee laitokselle valittamaan että naiset ahdistelevat?
Juuri äsken radiossa nuori nainen kertoi kokemastaan seksuaalisesta häirinnästä, häneltä oli kuulemma pyydetty puhelinnumeroa tai kysytty että mitä hän tekee työvuoron jälkeen. Olen pahoillani mutta miehenä olen luullut että tuo on normaalia jos aikoo tutustua toiseen. Toivottavasti miehet ymmärtävät lopettaa tuollaiset törkeydet kun raja on vedetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moi mitä kuuluu ei ole koskaan ahdistelua.
"Moi mitä kuuluu" on hyvin potentiaalisesti ahdistelua esim. täysin tuntemattomalta keski-ikäiseltä mieheltä öisellä bussipysäkillä nuorelle yksinäiselle naiselle esitettynä.
Muitakin tapauksia löytyy, mutta tuo nyt oli selvin esimerkki.
No Suomessa kyllä kun täälä nyt on täysin epänormaalia puhua vieraille varsinkin kaupungeissa. Asuin vuoden Englannissa ja kyllä sielä ihan ventovieraat tervehtivät bussipysäkillä.
Ehkä kirkkaassa päivänvalossa, kun pysäkillä on muitakin odottelijoita. Yöbussia odotellessa kahden kesken epäilen että kyllä ne brittinaisetkin hieman turvattomaksi olonsa kokivat.
Mitä ihmettä te sinne baariin menette tissitopeissa jos ei niitä saa katsoa? Itse ainakin aikuisena naisena tiedän että miehet katsovat rintoja. Mitä sitten? Pitäisikö jokainen haastaa oikeuteen tissien tuijottamisesta? Siinä sitä menisi loppuelämä mukavasti syytteitä tehdessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sille naiselle tietysti että älä kuvaa. Jos et muuta uskalla niin puista vihaisesti päätä ja katso suoraan kameraan, kyllä se tehokkaasti pilaa naiselta sen videon. Ihme uhriutumismoodi tässäkin tekstissäsi, alan uskoa ettei sua ole koskaan kuvattukaan. Eikä miesten ahdistelu kyllä tällaisella marttyroinnilla lopu. Reippaasti #metoo-kokemuksia kertomaan.
Luuletko sinä että se tekee nämä asiat tapahtumattomiksi, vain koska sinä et niitä usko, olet täynnä itseäsi? Mitä luulisit poliisin sanovan jos 80 kg 190 cm mies menee laitokselle valittamaan että naiset ahdistelevat?
Ihan samaa kuin jos 60 kg ja 170 cm nainen menee laitokselle valittamaan että miehet ahdistelevat.
"Vastaajilta kysyttiin 11 kysymystä. Vastaukset eroteltiin muun muassa sukupuolen, iän, asuinpaikan, varallisuuden ja poliittisten näkemysten mukaan."
Tästä olisi kiva nähdä niitä tilastoja
Kun mies esittää että häntä ahdistellaan, riippumatta tahosta hänet jätetään yksin asiansa kanssa, eikä häntä uskota. Tämä on sitä mitä se nykyään on. Vaikka nainen valehtelisi häirinnästä se otetaan vakavasti aina. Jos tätä ei ymmärrä ei kannata kommentoida, koska tämä on se kaava jonka mukaan on aina toimittu ja keskustelusta päätellen toimitaan samoin täälläkin.
Vierailija kirjoitti:
Juuri äsken radiossa nuori nainen kertoi kokemastaan seksuaalisesta häirinnästä, häneltä oli kuulemma pyydetty puhelinnumeroa tai kysytty että mitä hän tekee työvuoron jälkeen. Olen pahoillani mutta miehenä olen luullut että tuo on normaalia jos aikoo tutustua toiseen. Toivottavasti miehet ymmärtävät lopettaa tuollaiset törkeydet kun raja on vedetty.
Ihmisiä ei lähestytä töissä, ja todellakin toivottavasti miehet ymmärtävät lopettaa tuon. Yhdelläkään aspalla ei ole velvollisuus koko ajan olla ottamassa vastaan miesten seksuaalisia aloitteita, mieti miten raskasta olisi kassalla koko ajan vastata itselleen epämieluisten ihmisten flirttailuun, kahdeksan tuntia päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi menisi kertomaan yhtään mihinkään? Itsekin olet vahva todiste siitä, ettei kannata. Vahvistat vaan käsityksiä kaksoisstandardeista. Kun täällä joku mies (tai miehet) erehtyy kertoman kokemuksistaan, ni
-en usko
-marttyroit
-uhriutumismoodi
Tässä on juuri se olennainen ja surullinen ero! Naisten häpeä kertoa kokemuksistaan on täysin ymmärrettävää ja vika ei koskaan ole uhrissa. Mites tässä nyt näin kävi?
Ohis (nainen)
Tämäkin keskustelu osoittaa, että on kiireellinen tarve määritellä ja erotella a) seksuaalinen häirintä ja b) seksuaalinen häiriintyminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Epäasiallinen katse"
Ihan oikeasti, tuotako sanavalintaa käytettiin kyselyssä ja 29% miehistä ja 16% naisista määritteli sen häirinnäksi? Jotenkin voisin ymmärtää jos kyse olisi tuijotuksesta, mutta katse?Katse on katsottavan silmissä. Kun on tarpeeksi vainoharhainen, voi tulkita hajamielisen tyhjääntuijottamisen ahdisteluksi.
Turha alkaa syyttäämään naisia vainoharhaisiksi, jos on kokenut katseen häiritseväksi. Kyllä naiset tietävät, kun kyse on sellaisesta härskistä tai rivosta ilmeestä miehen katsoessa. Varmaan moni nainen (tai fiksu mies) tietää, mitä tarkoitan.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä te sinne baariin menette tissitopeissa jos ei niitä saa katsoa? Itse ainakin aikuisena naisena tiedän että miehet katsovat rintoja. Mitä sitten? Pitäisikö jokainen haastaa oikeuteen tissien tuijottamisesta? Siinä sitä menisi loppuelämä mukavasti syytteitä tehdessä.
Varmaankin ne jotka menee tissitopeissa ei ole samat joita tissien tuijottelu häiritsee. Vaikka naisena olen kyllä samaa mieltä että baarissa en tuijottelusta piittaa, kun se on vähän koko jutun pointti että otetaan kontaktia vastakkaiseen sukupuoleen. Koskemisesta minäkin älähdän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moi mitä kuuluu ei ole koskaan ahdistelua.
"Moi mitä kuuluu" on hyvin potentiaalisesti ahdistelua esim. täysin tuntemattomalta keski-ikäiseltä mieheltä öisellä bussipysäkillä nuorelle yksinäiselle naiselle esitettynä.
Muitakin tapauksia löytyy, mutta tuo nyt oli selvin esimerkki.
Joo, tuo on ihan totta tietysti. Voihan tosiaan olla, että nää tyypit täällä ei pysty tippaakaan arvioimaan missä kontekstissa sen mitäkuuluunsa esittävät. En ihmettelisi yhtään.
Miksi sinulle on olemassa vain ääripäät? Miksi et näe kuin mustaa ja valkoista, vaikka harmaalla on monta eri sävyä? Otin tarkoituksella esimerkin, jonka pelottavuudesta ei ole mitään kiistaa, mutta se ei tarkoita että muut tapaukset olisivat yhtä selviä. Mustasta (=erittäin selvää ahdistelua) mennään sävy sävyltä vaaleampaan (=vähemmän selvään ahdisteluun) päin, mutta jokainen määrittelee itse sen mikä tilanne on itselle liian tumma (=ahdistelua) ja mikä riittävän vaalea (=ei ahdistelua).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisiä ei lähestytä töissä, ja todellakin toivottavasti miehet ymmärtävät lopettaa tuon. Yhdelläkään aspalla ei ole velvollisuus koko ajan olla ottamassa vastaan miesten seksuaalisia aloitteita, mieti miten raskasta olisi kassalla koko ajan vastata itselleen epämieluisten ihmisten flirttailuun, kahdeksan tuntia päivässä.
Muuten vaan todella suuri osa suomalaisten parisuhteista alkanut työpaikalta....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt puhutaan sekä laillisesta että moraalisesta vääryydestä, niin mun mielestä lähtökohtana täytyy olla tasa-arvoisessa yhteiskunnassa se, mitä se tekijä on aikonut ja tarkoittanut, eikä se miten uhri asian kokee. Musta on suorastaan huutava vääryys, et samat pikkutuhmat saunailtavitsit työporukassa on häirintää sen mukaan kuka vitsin kertoo eikä missä tarkoituksessa. Viattomasti heitetty läppä on häirintää ja toisaalta joku pervo pääsee jatkuvasti pälkähästä, kun on tarpeeksi kovassa asemassa, julkkis (tai vaikkapa nainen?) Ei näin. On satavarmaa muuten, että miesten ja naisten kokemaan ahdisteluun suhtaudutaan eri tavoin ja siksi myös elää vahvana olettama, että nainen ei voi ahdistella -sehän on vaan hassua ja viatonta pikkuflirttiä. Mitkään "Metoot" ei tässä ainakaan asiaa auta, kun miehet on siitä tarkoituksella suljettu pois.
Kun tekijä raiskaa sinut, koska tietää, että saat siitä mielihyvää niin se on sulle ok? Tarkoitushan oli vaan tuottaa mielihyvää, eiks yeah?
Olipa älytön vertaus. Kukaan ei nauti todellisesta raiskauksesta. Sellaiset raiskausleikin, joissa on sovittu, että muka raiskataan, mutta on turvasana, jolla homman saa keskeytettyä, eivät ole raiskauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi menisi kertomaan yhtään mihinkään? Itsekin olet vahva todiste siitä, ettei kannata. Vahvistat vaan käsityksiä kaksoisstandardeista. Kun täällä joku mies (tai miehet) erehtyy kertoman kokemuksistaan, ni
-en usko
-marttyroit
-uhriutumismoodiTässä on juuri se olennainen ja surullinen ero! Naisten häpeä kertoa kokemuksistaan on täysin ymmärrettävää ja vika ei koskaan ole uhrissa. Mites tässä nyt näin kävi?
Ohis (nainen)
Älä nyt jaksa, en todellakaan vähättele miehen kokemusta vaan tuota käsittämätöntä asennetta, että ei mikään kannata ja ei mitään voi ja ei ei ei, siitä huolimatta että naiset ihan koko ajan kehottaa miehiä että tehkää asiasta numero, kertokaa kokemuksistanne, perustakaa kampanja, ahdistelunne on väärin. Mutta ei. Sama marttyrointi vaan jatkuu ja tulee sellainen olo että mies ei oikeasti edes halua tehdä mitään tai hänellä ei ole oikeita kokemuksia, koko pointti on uhriutuminen, joka on tänne kirjoittelevien miesten harrastus. Kaikki puhe kaikuu kuuroille korville.
No eikä ajattele.