"Seksuaalinen häirintä voi olla vahinko" – Näin ajattelee yli puolet suomalaisista
Kommentit (458)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli nyt introvertti nainen on se, jolle saa naureskella ja kehottaa soittaa auttavaan puhelimeen? Tosi reilua. Edelleenkään kaikilta ei vaadita sosiaalista silmää, vaan jos joku tosiaan haluaa istua bussissa rauhassa, niin toiset sitä sitten naureskelee?
Eiköhän tästä maasta löydy juttukavereita teille joiden mielestä se on teidän legitiimi oikeus. Jos joku ei katso muihin päin ja on omissa ajatuksissaan niin antakaa hänen olla. On täällä muitakin ihmisiä. Kunnioitetaan jokaista (paitsi ei sitä, joka on häirikkö).
Terv. introvertti joka ihmisten ilmoilla ollessaan ei hirveästi kontaktia kaipaa (jos kaipaa, omilta läheisiltään ja ystäviltään)
Kyllä introverttikin varmaan pystyy kertomaan että haluaisi istua rauhassa jos oikein pinnistää? Sekin on sitä sosiaalista silmää ettei automaattisesti oleta että muut toimisivat juuri niin kuin itse haluaisi vaan pystyy tällaiset kulttuurien törmäykset selvittämään hyvässä hengessä.
Kuka on niin tyhmä, että juttukaverikseen valitsee sen, joka kuulokkeet korvissa tuijottaa ikkunasta ulos :D Ja sitten itkee jossain kun ei naiset kiinnostu tai että suomalaiset on niin inhottavan tuppisuita.
Puhukaa mamuille tai mummoille, ne tykkää siitä.
Ongelmahan ei suinkaan ole siinä että naiset eivät kiinnostu vaan (sinun kannaltasi) siinä että ne kuulokkeet päässä ikkunasta tuijottelijatkin usein tykkää jutella kunhan joku avaa keskustelun. Ei toki aina, mutta onneksi suurin osa ihmisistä ei ole noin sosiaalisesti toistaitoisia kuin sinä vaan osaavat kyllä kohteliaasti ja mieltään pahoittamatta ilmaista, että eivät halua jutella.
Kyllä se lähes aina on tahallista ja tuottamuksellista toimintaa naiselta miehen mustamaalaamiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli nyt introvertti nainen on se, jolle saa naureskella ja kehottaa soittaa auttavaan puhelimeen? Tosi reilua. Edelleenkään kaikilta ei vaadita sosiaalista silmää, vaan jos joku tosiaan haluaa istua bussissa rauhassa, niin toiset sitä sitten naureskelee?
Eiköhän tästä maasta löydy juttukavereita teille joiden mielestä se on teidän legitiimi oikeus. Jos joku ei katso muihin päin ja on omissa ajatuksissaan niin antakaa hänen olla. On täällä muitakin ihmisiä. Kunnioitetaan jokaista (paitsi ei sitä, joka on häirikkö).
Terv. introvertti joka ihmisten ilmoilla ollessaan ei hirveästi kontaktia kaipaa (jos kaipaa, omilta läheisiltään ja ystäviltään)
Kyllä introverttikin varmaan pystyy kertomaan että haluaisi istua rauhassa jos oikein pinnistää? Sekin on sitä sosiaalista silmää ettei automaattisesti oleta että muut toimisivat juuri niin kuin itse haluaisi vaan pystyy tällaiset kulttuurien törmäykset selvittämään hyvässä hengessä.
Kuka on niin tyhmä, että juttukaverikseen valitsee sen, joka kuulokkeet korvissa tuijottaa ikkunasta ulos :D Ja sitten itkee jossain kun ei naiset kiinnostu tai että suomalaiset on niin inhottavan tuppisuita.
Ongelmahan ei suinkaan ole siinä että naiset eivät kiinnostu vaan (sinun kannaltasi) siinä että ne kuulokkeet päässä ikkunasta tuijottelijatkin usein tykkää jutella kunhan joku avaa keskustelun. Ei toki aina, mutta onneksi suurin osa ihmisistä ei ole noin sosiaalisesti toistaitoisia kuin sinä vaan osaavat kyllä kohteliaasti ja mieltään pahoittamatta ilmaista, että eivät halua jutella.
Minusta se taas on sosiaalista taitamattomuutta mennä puhumaan juuri sille henkilölle, joka kaikin puolin on omiin ajatuksiinsa vaipunut. Ei bussissa olla siksi että odotetaan jonkun ottavan kontaktia. Eikö se ole epäkohteliasta keskeyttää vaikka toisen musiikin kuuntelu tai kirjan lukeminen?
Ainakin minulle ne on päivän ainoita hetkiä olla vähän aikaa rauhassa ja miettiä niitä näitä. Totta kai osaan olla kohtelias, mutta se on kaksiteräinen miekka. Epäkohteliaasti keskustelun aloittava ei ansaitse kohteliasta torjumista. Jos joku on epäkohtelias, ignooraan täysin. Jos joku herrasmies alkaisi jutella, sanoisin nätisti etten halua keskustella, vaan lukea tai kuunnella musiikkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos oot lukenut tätä ketjua yhtään, niin joku, parikin ihmistä kai, kirjoitti aiemmin jo sen mitä minäkin ajattelen.
Eli olen itse vähän ujo ja huono aloittamaan juttelua, mutta vaikka bussissa/junassa katselisinkin maisemia niin ihan mielellään juttelen jonkun kanssa jos joku alkaa jutella mulle.Opettele sinä ottamaan kontaktia muihin, ja me jotka se osataan mutta ei ajoittain sitä haluta tehdä, saadaan olla rauhassa.
Tiedätkö minkä takia minä en ala bussissa höpötellä sen vieruskaverin kanssa? No just tuon takia, että joku voi haluta sen bussimatkan istuskella omissa oloissaan.
Ehkä se ujouskin muuten on oikeesti sitä että tietää ettei monet jossain bussipysäkillä halua jutella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs muuta siellä bussissa suomalainen tekee kun tuijottaa ulos? No eipä paljon muuta, ainakaan mun havaintojen mukaan.
Sinuako siellä sitten pitäisi viihdyttää? Ottaa jotenkin erityisesti huomioon? Kumartaa ja palvoa, kun nyt satuit tulemaan samaan bussiin. Mikä lottovoitto.
No ei, mutta harvemmin bussissa ihmiset muuta tekee kun tuijottelee ulos.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä näin voi joskus ollakin.
Sosiaalisesti heikkolahjainen ihminen voi käyttäytyä sopimattomasti ilman että tarkoittaa pahaa, mutta se ei silti poista sopimattoman käytöksen kohteeksi joutuneen kokemuksia.
Veikkaan silti että suurin osa ahdistelijoista käyttäytyy törkeästi koska he voivat. Ajattelevat ettei joudu teoistaan kuitenkaan vastuuseen.
Sen pitäisi kuitenkin poistaa se, että tekijä olisi rikosoikeudellisessa vastuussa. Lain on oltava selkeä jotta sitä voi tietoisesti olla noudattamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalisesti heikkolahjainen ihminen voi käyttäytyä sopimattomasti ilman että tarkoittaa pahaa, mutta se ei silti poista sopimattoman käytöksen kohteeksi joutuneen kokemuksia.
Veikkaan silti että suurin osa ahdistelijoista käyttäytyy törkeästi koska he voivat. Ajattelevat ettei joudu teoistaan kuitenkaan vastuuseen.Sen pitäisi kuitenkin poistaa se, että tekijä olisi rikosoikeudellisessa vastuussa. Lain on oltava selkeä jotta sitä voi tietoisesti olla noudattamatta.
Lakihan on kuitenkin aika selkeä tällä hetkellä eli ahdistelu on toisen koskettelua tavalla joka on omiaan loukkaamaan toisen seksuaalista itsemääräämisoikeutta. Eli jos pitää näppinsä kurissa niin mitään riskiä ahdistelutuomiosta ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan silti että suurin osa ahdistelijoista käyttäytyy törkeästi koska he voivat. Ajattelevat ettei joudu teoistaan kuitenkaan vastuuseen.Sen pitäisi kuitenkin poistaa se, että tekijä olisi rikosoikeudellisessa vastuussa. Lain on oltava selkeä jotta sitä voi tietoisesti olla noudattamatta.
Lakihan on kuitenkin aika selkeä tällä hetkellä eli ahdistelu on toisen koskettelua tavalla joka on omiaan loukkaamaan toisen seksuaalista itsemääräämisoikeutta. Eli jos pitää näppinsä kurissa niin mitään riskiä ahdistelutuomiosta ei ole.
Hankala oliskin todistaa jonkun tuijottelua tai jotain satunnaista kommenttia häirinnäksi, miten todistat että niin tapahtui tai ei tapahtuut? Tai mitä sillä kommentilla tarkoitti? Ihmiset tulkitsee asioita niin eri tavalla.
Toki eri asia joku yksipuolinen ja jatkuva "ehdottelu" ja sopimattomat puheet
Tein tänään rikosilmoituksen naisesta, joka katsoi minua käydessäni Prisman Otto-automaatilla. Kun käännyin niin huomasin, että nainen käänsi heti katseensa pois. Oli selvästi tuijotellut koko ajan, ja sivummalla ollut kaverinikin vahvisti tämän (onneksi ei lähtenyt tupakalle).
On niin nöyryytetty ja saastainen olo tällaisen jälkeen. Häirinnältä ei voi välttyä enää missään.
Vierailija kirjoitti:
Alan olla sitä mieltä, että iso osa ihmisistä on vain tilannetajuttomia idiootteja, jotka ymmärtävät että tässäkin tarkoitettu "katse" on sama kuin kuka tahansa vilkaisisi ketä tahansa jossain ohimennen. Tai että sillä ei ole eroa puhuuko säästä sopivan etäisyyden päästä jossain bussipysäkillä vai tuleeko ihan liki ja huohottaa korvaan että ompas ... märkää.
Ei helvetti.
Alan itsekin toivoa sitä maailmansotaa tai asteroidia tänne maan päälle.
Mahtaisi siinä nämä #meetootit olla ihmeissään, jos tulisivat meille töihin. Meillä naiset ja miehet härskeilee toisilleen tasapuolisesti, eikä kukaan ole moksiskaan. Ehkä joidenkin vaan katsis vähän löysätä sitä pipoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alan olla sitä mieltä, että iso osa ihmisistä on vain tilannetajuttomia idiootteja, jotka ymmärtävät että tässäkin tarkoitettu "katse" on sama kuin kuka tahansa vilkaisisi ketä tahansa jossain ohimennen. Tai että sillä ei ole eroa puhuuko säästä sopivan etäisyyden päästä jossain bussipysäkillä vai tuleeko ihan liki ja huohottaa korvaan että ompas ... märkää.
Ei helvetti.
Mahtaisi siinä nämä #meetootit olla ihmeissään, jos tulisivat meille töihin. Meillä naiset ja miehet härskeilee toisilleen tasapuolisesti, eikä kukaan ole moksiskaan. Ehkä joidenkin vaan katsis vähän löysätä sitä pipoa?
Niin no, kannattaa varmaan miettiä omaa käytöstä siinä vaiheessa, jos teille on tulossa uusia työntekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
No jos vaikka joku ope tuijottaa oppilaansa rintoja häiritsevästi, niin eikö tämä muka ole epäasiallinen katse ja sellainen että se ei ole ok?
No ei tietenkään ole. Monet oppilaista tulevat kiimaan aikaisenpaa nuorempina ja oikein esittelevät rintojaan ja haluaisivat että niitä kosketeltaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Ei helvetti.
Sama täällä. Kukaan ei ahdistele vahingossa. Luulen että tällaisen käsityksen levittäminen on vaan vastareaktio. Halutaan hämärtää sitä, mikä on ahdistelua, että sitten voidaan leikkilä typerää tyyliin "mitä se ahdistelu nyt on, en tiennyt ahdistelevani". Ahdistelussa on kyse vallasta, ei seksistä. Tässäkin ketjussa näkee hyvin miten ihmiset mielellään tekeytyy idiooteiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lopettanut baarissa naisille puhumisen ja katselen vain tuoppia, ei tarvitse tulla syyteleen häirinnästä.
Jos nainen heijastuu tuoppiin, olet raiskaaja ja äärioikeistolainen.
Näin se vain on! Vihervasemmistolaisten meetoo kampanja on muuttunut polittiseksi peliksi, jolla yritetään epämääräisillä ahdistelusyytöksillä mustata poliittisen vastustajan maine. Niitä esitettiin Trumpistakin kampanjan aikana, vaan yksikään ei edennyt otsikkoa pitemmälle.
Näyttöä pitää löytyä, muutenhan kyseessä on kunnianloukkaus. Weinsteinista sentään oli näyttöä koko ajan, mutta tuki demokraateille suojasi ja kuuluminen tiettyyn vähemmistöön. Mitenkä Bill Clinton, hän osallistui Kevin Spaceyn kanssa Lolita-express lennoille. Ja kuudesta niistä on FBI-todisteet. Milloinka kuulemme enemmän niistä? Minä ainakin aion runkata ja tuijottaa runkatessani!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lopettanut baarissa naisille puhumisen ja katselen vain tuoppia, ei tarvitse tulla syyteleen häirinnästä.
Jos nainen heijastuu tuoppiin, olet raiskaaja ja äärioikeistolainen.
Näin se vain on! Vihervasemmistolaisten meetoo kampanja on muuttunut polittiseksi peliksi, jolla yritetään epämääräisillä ahdistelusyytöksillä mustata poliittisen vastustajan maine. Niitä esitettiin Trumpistakin kampanjan aikana, vaan yksikään ei edennyt otsikkoa pitemmälle.
Näyttöä pitää löytyä, muutenhan kyseessä on kunnianloukkaus. Weinsteinista sentään oli näyttöä koko ajan, mutta tuki demokraateille suojasi ja kuuluminen tiettyyn vähemmistöön. Mitenkä Bill Clinton, hän osallistui Kevin Spaceyn kanssa Lolita-express lennoille. Ja kuudesta niistä on FBI-todisteet. Milloinka kuulemme enemmän niistä? Minä ainakin aion runkata ja tuijottaa runkatessani!
Hyvin sanottu! Kunhan Laurasta tulee koko kansan presidentti saadaan tämäkin metoo-vaino loppumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei helvetti.
Paitsi että usein ihmiset nauraa jollekin jutulle vain ollakseen kohteliaita, koska sehän on ilonpilaaja joka ei huumoria ymmärrä. Ja suljetaan työyhteisön ulkopuolelle. Se on eri asia jos tietää varmasti että toinen/toiset on samaa mieltä siitä mikä on hauskaa ja mikä ei.
Mä ainakin nään huumoria monissa asioissa ja naurattaa monikin asia mutta työpaikalla en "uskalla" heittää ihan mitä vaan, en kuitenkaan tunne työkavereita niin hyvin. Se on niin monta kertaa nähty kun lasketaan leikkiä asioista ja lopulta joku suuttuu, sit on kaikilla "kivaa" töissä kun siellä ollaan riidoissa.
Mut oon oikeesti vähän kateellinen jos teillä koko työporukka oikeesti tulee hyvin toimeen keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos vaikka joku ope tuijottaa oppilaansa rintoja häiritsevästi, niin eikö tämä muka ole epäasiallinen katse ja sellainen että se ei ole ok?
No ei tietenkään ole. Monet oppilaista tulevat kiimaan aikaisenpaa nuorempina ja oikein esittelevät rintojaan ja haluaisivat että niitä kosketeltaisiin.
Tässä mennään jo liian pitkälle, kun aletaan syyttämään miehiä. Kaikki miehet tykkäävät flirttailla nuorten tyttöjen kanssa, eikä sitä voi katsoa seksuaaliseksi häirinnäksi. Suomessa mentiin 14-vuotiaana jo avioon, joku vuosikymmen sitten.
Naiset vasta osaavat olla pirullisia ja ärsyttää tahallaan näitä vanhoja miehiä, lähettämällä itsestään kuvia nuoressa iässä vielä näyttäen. Onko tullut naisilta sota miehiä vastaan, näyttää vähän siltä. Onko tämä ainoa tapa saada lisää valtaa???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on karmivaa, että niin moni mies ajattelee heillä olevan oikeus jutella naisille. Että kun minä nyt olen tässä ja olen MIES, niin minä saan mennä naisten luo ja puhua niille. Moni tuntuu olevan sitä mieltä että saa koskeakin, ja että vähintään on oikeus tuijottaa ja arvioida ja kommentoidakin toisen ulkonäköä.
Siis todella karmiva ajatus.
Jos jollain on oikeus, silloin hänen mielestään jollain on velvollisuus.
Oletko ihan tosissasi tämän kirjoituksen kanssa? Että ihmisillä ei ole edes oikeutta puhua toisilleen? Tietenkään ei ole ok ilmiselvästi arvioida ja kommentoida toisen ulkonäköä, mutta siis että ei muuten vaan saisi puhua ihmisille?
Olen ihan tosissani. Ei se ole mikään ihmisoikeus, että mies näkee naisen ja olettaa, että nainen juttelee hänelle takaisin kun hän menee vähän tarinoimaan ja kyselemään kuulumisia. Lähdetään siitä oletuksesta, että mitä mun kuulumiset kenellekään tuntemattomalle miehelle edes kuuluu?
:)
Ei naisen tietenkään ole mikään pakko vastata, mutta siitähän sinä et aiemmin kirjoittanut vaan siitä kuinka miehet julkeavat mennä naisen luo ja puhua näille. Häirintää hommasta tulee vasta sitten kun nainen tekee selväksi ettei juttelu kiinnosta ja jankkaus jatkuu.
Sorry mutta en ymmärrä, miksi kukaan katsoo oikeudekseen tulla juttelemaan minulle bussipysäkillä tai kassajonossa tai kirjastossa, tai missä vain kuljen, jos ei ole oikeasti jotain kysyttävää (kuten että et tiedä missä on paikka X tai haluat tiedustella paljon kello). Muuten voi pysyä kaukana. Lähtökohta on, että ei naista kiinnosta. Jos kiinnostaa, hän kyllä sen jotenkin tuo esille. Silloinkin pitäisi olla kohtelias, eikä liero.
Olisi jäänyt aika monet treffit käymättä ja moneen mielenkiintoiseen ihmiseen tutustumatta jos noudattaisin tuota sinun ohjenuoraasi ja jättäisin kiinnostuksen ilmaisemisen vain naisten harteille. Sorry, mutta taidan edelleenkin mennä juttelemaan ihan kenelle hyvänsä joka minua kiinnostaa :)
Niin, mitäpä sitä turhaan toisen tunteista välittämään, kunhan itse saa sen mitä haluaa. Tällaisia kaikki miehet ovat.
Voi kyynel. Jos arkipäivän sosiaaliset tilanteet kokee noin ahdistaviksi niin kannattaisi hankkia jostain apua eikä olettaa että muu maailma muuttaa käyttäymistään sen takia.
Sinusta seksuaalinen ahdistelu siis on arkipäivän sosiaalinen tilanne, jolta uhrin pitäisi suojautua linnottautumalla kotiinsa? Aika törkeää vähättelyä.
Aika törkeää vääristelyä. Kyse oli edelleenkin siitä, että voiko tuntemattoman ihmisen kanssa aloittaa keskustelua. Suurimmalle osalle ihmisistä se on arkipäiväinen sosiaalinen tilanne, ei seksuaalista häirintää.
Suurimmalla osalla ihmisistä on myös riittävästi sosiaalisia taitoja ja tilannetajua huomatakseen milloin se keskustelun aloittaminen tuntemattoman kanssa on sopivaa ja milloin ei. Jos toinen ei vilkaisekaan sinuun päin vaan katsoo muualle, hän ei todennäköisesti halua keskustella. Miksi pitää sitten edes yrittää? Miten näin selvä merkki siitä että ei halua tulla häirityksi voi jäädä huomaamatta? Ihan eri asia jos nainen selvästi huomaa miehen, tervehtii edes nyökkäämällä tai jotenkin ilmaisee että sosiaalinen kanssakäyminen ei ole poissuljettua. Mutta jos nainen ei millään tavalla ilmaise haluaan edes huomata se mies ja mies silti haluaa väkisin iskeä juttua, niin miksi se ei olisi seksuaalista häirintää? Eikö miehiltä vaadita tippaakaan sosiaalista pelisilmää?
Kun se ei aina ole noin. Itse olen ujo nainen. En tosiaankaan kehtaa paljon katsella miehiä enkä missään nimessä nyökkäillä heille. Se, etten katso mieheen päin, ei siis tarkoita, etten halua keskustella. Olen ujoudestani huolimatta sosiaalinen ja juttelen mielellään ihmisten kanssa, jos he tekevät aloitteen. Jos mies on selvästi iskulinjalla, enkä ole kiinnostunut, niin kerron sen hänelle. Seksuaaliseksi häirinnäksi homma menee vasta jos hän ei lopeta iskuyrityksiään.
Niin me ihmiset ollaan erilaisia.
Siis koska sinä olet ujo mutta seuranhaluinen, pitää kaikkien maailman naisten hyväksyä miesten epätoivotut lähestymisyritykset? Mitäpä jos kehittäisit itseäsi että olisit osa ratkaisua etkä osa ongelmaa.
Näillä eväillä suomalaisten syntyvyys taas nousuun.
Ja ei, en aio edes elvyttää tai muutoinkaan auttaa yhtäkään naista tulevaisuudessa missään tilanteessa.
Sinuako siellä sitten pitäisi viihdyttää? Ottaa jotenkin erityisesti huomioon? Kumartaa ja palvoa, kun nyt satuit tulemaan samaan bussiin. Mikä lottovoitto.