Mitä kappaletta ette voi kuunnella itkemättä ja miksi?
Itselläni PMMP:n Lautturi. Sanat liippaavat liian läheltä. Toinen samaa teemaa käsittelevä kappale Johanna Kurkelan Prinsessalle, jossa hyvästellään läheinen viimeiselle matkalle.
Kommentit (997)
"If tomorrow never comes" itkettää ihan hirveästi, sanat tuova mieleen kihlattuni joka päätyi itsemurhaan noin vuosi sitten.
Vierailija kirjoitti:
Maan korvessa kulkevi lapsosen tie.
Hänt' ihana enkeli kotihin vie.
Niin pitkä on matka, ei kotia näy,
vaan ihana enkeli vierellä käy.
vaan ihana enkeli vierellä käy.On pimeä korpi ja kivinen tie
ja usein se käytävä liukaskin lie.
Oi, pianhan lapsonen langeta vois,
jos käsi ei enkelin kädessä ois.
jos käsi ei enkelin kädessä ois.Ja syntikin mustia verkkoja vaan
on laajalle laskenut korpehen maan.
Niin pianhan niihinkin tarttua vois,
jos käsi ei enkelin kädessä ois.
jos käsi ei enkelin kädessä ois.Maan korvessa kulkevi lapsosen tie.
Hänt' ihana enkeli kotihin vie.
Oi, laps' ethän milloinkaan ottaa sä vois
sä kättäsi enkelin kädestä pois.
sä kättäsi enkelin kädestä pois.
Tämä oli yksi tyttäremme ristiäisissä esitetty kappale, siinä ehkä muutoinkin vähän liikuttuneessa mielentilassa vedet tuli vaan väkisinkin silmiin. Muutoinkin huomaan nykyään lapsen syntymän jälkeen olevani paljon herkempi ja liikuttuvani herkemmin eri lauluista, esim. Johanna Kurkelan Ainutlaatuinen, Lohtu ja onhan näitä vaikka kuinka monta..
Alan Walkerin Faded. Koirani nukkui pois sylissäni puolitoista vuotta sitten. Tuo biisi oli ensimmäinen joka auton radiossa soi kun lähdin eläinlääkäristä murtuneena ilman rakasta ystävääni... En ole sen jälkeen pystynyt kuuntelemaan vieläkään.
Toinen on Laura Närhen Mä annan sut pois.
Kova ikävä on edelleen :(
Kari Tapio - Sydmeni tänne jää, on soinut itselle rakkaiden ihmisten hautajaisissa
Veikko Lavin Lasijauholaivakeikka on uskomaton kuvaus menneestä Suomesta, "ei välttämättä niin kiltin" - pojan ja äidin suhteesta.
Yksittäinen kohta jossa putoan on se, kun äiti rasvaa vereslihalle selkänsä työssä saaneen pojan selkää putkayön jälkeen ja äidin kyynel valuu pojan selälle, ja miten Lavi kuvaa tämän pojan näkökulmasta?
"Sieluani silloin kirveli". Vaikka kipu on kova, niin kirvelevä sielu on se joka merkitsee.
Lavilla on muitakin nerokkaita kappaleita. Vahinko että Lavilla oli tulkitsijana usein sellainen puolivillainen suhtautuminen kappaleisiin. Eli moni kappale on esitetty huumorin kautta vaikka ei aina tarvitsisikaan.
Jukka-Poika teki muuten hvvän levyn takavuosina jossa on Lavin kappaleita J-P:n versioina. Moni niistä on helpompi kuunneltava kuin Lavin alkuperäiset.
Tällä hetkellä tämä laulu: koska olen viiskymppinen ja elämä on ollut yhtä kriisistä kriisiin kulkua joidenkin onnen pilkahdusten kera. Eino Leinon sanat koskettavat syvälle sieluun, Veskun äänestä kuulee elämänkokemuksen ja hauta on todellakin lähempänä, elämää edessä vähemmän kuin takana:
Vesa-Matti Loiri - Elegia-
Muutaman miehen perään on itketty aikoinaan näitä biisejä kuunnellen, niissä on kauniit koskettavat sanat:
1. Evanescence - My Immortal:
2. A Te - Jovanotti
(Postasin tän vahingossa ensin johonkin ikivanhaan vastaavaan ketjuun vuodelta 2010 kun en löytänyt googlettamalla oikeaa ketjua.)
Suomihiphop kirjoitti:
Huge L - Oon Nähny
Suomihiphop kirjoitti:
Huge L - Oon Nähny
Oon nähny miten kossu toimii
Oon nähny miten sossu toimii
Hieno kappale.
Minulle pahoja ovat tällä hetkellä kappaleet, jotka tuovat ex-avopuolison ja hänen kanssaan vietetyn ajan mieleen, kun oltiin me onnellisiakin yhdessä.
Loirin tulkinta Apulannan biisistä Armo.
Mariskan Kukkurukuu.
Miellän sen vahvasti hirviöiden käsiin joutuneen Eerikan kohtaloon. Kyyneleet tulee joka kerta.
Yleensä ei tuota yhtään ongelmia olla vetistelemättä mutta Arttu wiskarin kappaleen Mustaa kun kuulin eka kertaa niin iski ja kovaa. Ei liity läheisiin vaan lähinnä niiden puutteeseen, oma yksinäisyys pahimmassa alhossa itkettää.
Lohtu: Yksi pieni elämä, suuri valo sisällä. Katson hiljaa nukkuvaa, katson lohdunkantajaa. Pidä aina lähellä, kulje hetken vierellä, sillä saattajani on vasta syntynyt. Kyyneleet tulee silmiin joka kerta, ajattelen omia lapsiani ja pelkään menettäväni heidät. En tätä laulua vapaaehtoisesti kuuntelekaan.
Toinen on minullakin Finlandia. Tulee mieleen mummi ja pappa, lotta ja veteraani. Tulee mieleen Tuntematon sotilas ja kaikki, mikä tässä maassa on hyvää.
PMMP:n Lautturi on oma henkilökohtainen biisini. Se on äärimmäisen surullinen minulle, mutta ei minun elämäni nyt mikään ilotulitus ole ollutkaan.
Evakon laulu ja se Mauno Koiviston hautajaisissa kuultu Jorma Hynnisen laulama. En muista nimeä.
You Raise Me Up - Josh Groban <3
Vierailija kirjoitti:
Neitsyt pikku poijuttansa
Yleensä en pysty kovinkaan hyvin eläytymään uskonnollisten tekstien sisältöön, kun ovat mielestäni niin etäisiä, mutta tämä laulu on poikkeus. Liikutun kuunnellessani aina.
"Sydämeeni joulun teen" Vesa-Matti Loirin esittämänä. Ja sitten tuo jo täälläkin mainittu "Juokse sinä humma kun tuo taivas on niin tumma.." Tapio Rautavaaran laulamana.