Mitä kappaletta ette voi kuunnella itkemättä ja miksi?
Itselläni PMMP:n Lautturi. Sanat liippaavat liian läheltä. Toinen samaa teemaa käsittelevä kappale Johanna Kurkelan Prinsessalle, jossa hyvästellään läheinen viimeiselle matkalle.
Kommentit (997)
Viime talvena lähdin ajamaan sairaalasta kotiin juuri syöpädiagnoosin saaneena. Radiosta lähti soimaan Ellinooran Elefantin paino. Kyllä ne sanat ja ääni iski siihen hetkeen niin lujaa etten vieläkään kuuntele kyseistä biisiä itkemättä. Se ahdistus ja pelko sillä hetkellä oli niin valtava.
Toinen on Maj Karman Sodankylä. Sanat pitää lähestulkoon täysin paikkansa omaan ensimmäiseen rakkaustarinaani kun avopuoliso ilmoitti jäävänsä sodankylään töihin ja minä olin juuri saanut opiskelupaikan etelä-suomesta. "Sä jäit seisoon pakkaseen, mun oli mentävä"
Monet lapsuuden ja nuoruuden ajan virret ja hengelliset laulut. Meillä oli joitakin vuosia sitten koulumme satavuotisjuhlat ja tietenkin myös juhlajumalanpalvelus, jossa virret olivat niitä, joita me keski-ikäiset ja vanhemmat olimme laulaneet koulussa Totuuden hengestä lähtien. Eihän siitä laulamisesta tullut mitään, kun voimakas liikutus jylläsi ja vedet valuivat silmistä. Harvoin on muuten kouraissut niin syvältä.
Lindbergin Vanha virsi Taalainmaan karjamajoilta oli äitini lempikappaleita ja se soitettiin sekä hänen että myöhemmin myös veljeni hautajaisissa. Pitkään aikaan en pystynyt edes kuuntelemaan sitä, vaikka se on minunkin lempikappaleitani.
En ryhdy luettelemaan monia jo edellä mainittuja kappaleita. Sen sijaan mainitsen vielä pari joululaulua, jotka aina koskettavat: Adamin Oi jouluyö, Halosen Sydämeeni joulun teet ja vielä Rydbergin Tonttu, jota isoäitini lauloi ollessani ihan pieni. Ja monet, monet muut joululaulut ja lastenlaulut ajalta, jolloin vielä oli kaukana kavala maailma.
Leevi and the Leavings: Joulukertomus
Don Huonot - Suojelusenkeli
Itkettää, koska tulee nuoruuden ensirakkaus mieleen.
Janus Valmunen - Bussipysäkillä. Aina kun näen bussipysäkin, tämä koskettava laulu tulee mieleen ja kyyneleet nousevat silmiin. Aika rankkaa liikkua kaupungilla.
Pekka Streng - Puutarhassa
Jostain syystä tästä biisistä mie romahan. Varmaan sen takia että se biisi täydellisesti kuvastaa hippien utopiaa, ja nykymaailma on sille aivan totaalinen vastakohta. Eikä tällaista biisiä kukaan enää pysty säveltämäänkään, se maailman ja sen mahdollisuudetoli ja meni, meillä on vain tämä nykyinen läjä paskaa.
Muitakin biisejä toki on mitkä liikuttaa kyyneliin, mutta tuo Puutarhassa on aivan omassa luokassaan.
Jenni Vartiaisen Suru on kunniavieras - osuu niin lähelle omaa elämää. Samoin Jennin laulamana Kaija Koon Sydän vähän kallellaan <3<3<3.
Anna Eriksson teit minusta sairaan, eli je suis malade.
Kuin äidistäni. Niin koskettava suomeksi.
Alapeukuttavatko tyypit niitä kappaleita jotka eivät saa heitä itkemään? Vai eikö toisen kokemus ole heidän mielestään arvokas?
Kate Bushin Wuthering heights... karskin rekkamiesisäni lempikappaleita. Isä nukkui pois kolme vuotta sitten 😢💔
Anathema - Dreaming light.
Kauneimpia kuulemiani kappaleita. Tulevien häideni ensitanssi.
Yön Erakko Veli teki itsemurhan ja biisi sopii täydellisesti sanoineen kaikkineen hänen elämäänsä.
Reino Nordin - Puhu vaan
Olen satuttanut parisuhteessa paljon ja tunnistan itseni tästä kappaleesta.
One more light by Linkin Park
#MakeChesterProud
Veteraanin iltahuuto ja Täällä pohjantähden alla.
On niitä varmaan useampikin, mutta nuo nyt tuli ekana mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Yön Erakko Veli teki itsemurhan ja biisi sopii täydellisesti sanoineen kaikkineen hänen elämäänsä.
Itse itken samasta syystä kappaleelle Päivät kuin unta, ihan kuin isästäni tehty biisi.
Roope Salminen & Koirat feat. Ellinoora - Tanssi se pois
14 -vuotias lapseni yritti itsemurhaa ja lähetin hänelle tästä biiseistä sanoja kun oli psykiatrisella osastolla hoidossa. Itken joka kerta kun kuulen tuon biisin tai edes luen noita sanoja.