Mitä kappaletta ette voi kuunnella itkemättä ja miksi?
Itselläni PMMP:n Lautturi. Sanat liippaavat liian läheltä. Toinen samaa teemaa käsittelevä kappale Johanna Kurkelan Prinsessalle, jossa hyvästellään läheinen viimeiselle matkalle.
Kommentit (997)
Ville Valo Kaikuluotain
Niin kaunis ja herkkä. Lumoava Villen ääni
Juha Tapion Luvattu maa. Tutun lapsen hautajaisissa. Syöpä vei.
Itku loppumaton äideiltä maan Itku loppumaton loppunut kokonaan Kirvonnut kahle kyynelten, kirvonnut taakka ihmisen Loppumaton, itku loppunut on
Kertosäe: Ootko vastassa siellä odotatko jos tuun Ootko vastassa jos mä pääsen maahan luvattuun
Ompa lapsella helppoo laulella vaan Ompa lapsella helppoo, vailla tuskia maan Niin loistaa päivä kirkkauttaan, yötä ei enää milloinkaan Lapsella helppoo laulaa vaan
Kertosäe: Ootko vastassa siellä odotatko jos tuun Ootko vastassa jos mä pääsen maahan luvattuun
Tintti lensi taivaaseen
Itken aina.
Tori Amosin Winter. Se on isä-tytär-biisi, jonka sanat liippaavat minua hyvin läheltä (isä mm. seisoi lammen rannalla katsomassa, kun minä pikkupenskana luistelin sen jäällä). Rakastin sitä biisiä vuosikaudet, kunnes isän kuoleman jälkeen se tuli liian raskaaksi kuunnella. Isän kuolemasta on juuri tänään 12 vuotta.
Toinen on biisi nimeltä Prinsessalle. Kun Diandra esitti sen muinoin Idolsissa, tuli itku kesken katsomisen. Silloin oli äidin kuolemasta kulunut vain puoli vuotta ja haava oli edelleenkin aika auki. Vieläkin kyseinen biisi itkettää, vaikka kenen laulamana sen kuulisin.
Kim Lönholmin Minä olen muistanut. Se on niin paska kappale, että jos kokonaan joutuisi kuuntelemaan niin itkuhan siitä tulisi.
Vierailija kirjoitti:
Tori Amosin Winter. Se on isä-tytär-biisi, jonka sanat liippaavat minua hyvin läheltä (isä mm. seisoi lammen rannalla katsomassa, kun minä pikkupenskana luistelin sen jäällä). Rakastin sitä biisiä vuosikaudet, kunnes isän kuoleman jälkeen se tuli liian raskaaksi kuunnella. Isän kuolemasta on juuri tänään 12 vuotta.
Mua itkettää myös Musen Follow me, joka kertoo isän rakkaudesta. En perusta siitä dubstep-mätöstä, vaan ne sanat ja Mattin laulu avaa kyynelhanat.
Isäni on elossa, ja meillä on yhä hyvät välit. Tehtiin yhdessä kaikenlaista ja muistan kuinka isän syliin oli turvallista nukahtaa, kun hän silitteli hiuksiani.
Vieläkin kun menen kotona käymään, (olen 27, ja avoliitossa) isä saattaa tervehtiä: "Mitäs pieni tyttöni..."
Vierailija kirjoitti:
Varpunen jouluaamuna! Se itkettää aina, samoin Lumiukko-elokuvan tunnari Walking In The Air. Pienestä asti aina nyyhkyttänyt kun katsonut leffan ja lopussa Lumiukko sulaa pois ja poika menettää ystävänsä. :(
Aivan samoin tunnen ks. kappaletta kuunnellessa. Mainitsemaasi animaatiokuvaa ei voi olla liikuttumatta katsella. Ehkä kummastakkin tulee mieleeni isäni kuolema(olin silloin 9v.),siis rakkaan ihmisen menetys, kuten myös mieheni, kumpikin sairaskohtaukseen.
Anna Eriksson ja kesällä kerran
Johanna kurkelan prinsessalle täälläkin. Lauloin samalla kun kaksoset meni kesken ja ajettiin miehen kanssa sairaalaan. Halusin rauhoittaa niitä laulamalla:(
Kaikuluotain eli Annie's song. Oli mun ja exän The Song. 25 vuotta.
Vaikka uusi suhde on hyvä, ja tuo entinen on selvästi entinen, niin nuoruuden rakkauden muistot vaan ovat niin nostalgisia, että ei mahda mitään, tulee tippa linssiin.
Laura Närhen "Annan sut pois". Kyseisen laulun kuuntelu otti pientä tyttöäni todella lujille ja hän aina tarrautui minuun, jos tuo jossakin soi. Hänen reaktionsa liikutti minuakin.
Joni Mitchellin Little Green. Mitchell antoi Kelly-tyttärensä adoptoitavaksi. Kelly on tietty vihreän sävy englanniksi.
”Just a little green
Like the color when the spring is born
There'll be crocuses to bring to school tomorrow
Just a little green
Like the night's when the Northern lights perform
There'll be icicles and birthday clothes and sometimes
There'll be sorrow.”
Chisu - Auta mua
Miesystäväni kuoli kesällä.
Kappale ja siihen tehty video liippaavat todella läheltä, en pysty kuuntelemaan itkemättä.
Meidän piti mennä naimisiin ja perustaa perhe. Meillä piti olla koko elämä aikaa.
Nyt ei ole enää mitään.
Matti Esko - Elä ja nauti (ei hajuakaan miksi)
El Divo varmaan kaikki ensimmäisen ja toisen levyn kappaleet (koira kuoli)
Muitakin varmaan on, mutta nuo tuli ekana mieleen.
Kelly Clarksonin Peace by peace. Vie takaisin väkivaltaiseen elämään isäni (ym.perheen) luona silloin nuorempana. Mutta kertosäkeessä kuitenkin toivoa pidetään yllä oman nykyisen puolison kanssa.
"Peace by peace he collected me up off the ground where you abandoned things."
Irtauduttu kirjoitti:
Kelly Clarksonin Peace by peace. Vie takaisin väkivaltaiseen elämään isäni (ym.perheen) luona silloin nuorempana. Mutta kertosäkeessä kuitenkin toivoa pidetään yllä oman nykyisen puolison kanssa.
"Peace by peace he collected me up off the ground where you abandoned things."
Niin että rauha rauhalta keräsi sitten.
Voin kuunnella itkemättä mitä vaan. Itse asiassa en ole lapsuusvuosien jälkeen itkenyt koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Anna Erikssonin Heinillä härkien kaukalon
Tulkinta on yhtä aikaa niin herkkä ja vahva, että tämä lapsuuteni suosikkijoululaulu muuttuu todella koskettavaksi.
Anna Erikssonia kuulisin mieluummin muutenkin enemmän. Onkohan Anna liian teräväsanainen ja -päinen tuottajille jne?
Suomiräppärit koko tuotanto. (Paitsi Paleface.)
Aina käy itkettämään kun roskaa kuulee.
Röyksopp - Monument (ft. Robyn)
On ensinnäkin aivan mielettömän upea kappale, mutta itkuhanat on avannut biisin Youtube-videoon vuosi sitten kirjoitettu, munuaissyöpään kuolleen (?) miehen kommentti:
"I'm dying of renal cell carcinoma. I'm currently on Opdivo, and it shows promise, but like the other chemos (votrient and afinitor) that I've been on, it too will stop being effective one day. I cried uncontrollably when I heard this song.This is a death song. An end of life song. I hope that it's playing in my head in my final moment. I want my two sons to know that they are my monument.
Make a space For my body. Dig a hole. Push the sides apart. This is what I'm controlling. It's a moat The inside that I carve. This will be my monument This will be a beacon when I'm gone Gone, gone When I'm gone Gone, gone When I'm gone So that when the moment comes, I can say I did it all with love Love, love All with love Love, love All with love[...]"