Sairaanhoitaja vaihteeksi taas itkee pienipalkkaisuutta IS:ssa
https://www.is.fi/asuminen/art-2000005450402.html
Ilmeisesti rahojen käyttö ei onnistu?
Kommentit (241)
Kunnallinen eläinlääkäri(jonka työnkuvaan kuuluvat esim. diagnostiikka, leikkaukset ja viimesijainen vastuu hoitopäätöksistä) tienaa vain hieman enemmän.
Vierailija kirjoitti:
On tuo ammatinvalintakysymyskin. Jo sairaanhoitajaksi opiskellemaan lähtiessä on tuleva palkkataso tiedossa. Palkka on yksi asia, mitä kannattaa miettiä alaa valitessa.. Jos enemmän palkkaa haluaa, niin sitten ei lähdetä opiskelemaan sairaahhoitajaksi ja valitaan ala sen mukaan.
Niinhän se menee oikeassa elämässä. Tähän kuitenkin osa vastaa että no kuka tekisi hoitajan työt jos minä en olisi uhrannut elämääni joten minulla on oikeus valittaa loputtomasti. Voisiko katsoa kääntyä kohti omaa liittoa eikä kaikkia muita? Tietääkseni minulla ei ole sen kanssa mitään tekemistä että hoitajien palkka on alhainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tuo ammatinvalintakysymyskin. Jo sairaanhoitajaksi opiskellemaan lähtiessä on tuleva palkkataso tiedossa. Palkka on yksi asia, mitä kannattaa miettiä alaa valitessa.. Jos enemmän palkkaa haluaa, niin sitten ei lähdetä opiskelemaan sairaahhoitajaksi ja valitaan ala sen mukaan.
Niinhän se menee oikeassa elämässä. Tähän kuitenkin osa vastaa että no kuka tekisi hoitajan työt jos minä en olisi uhrannut elämääni joten minulla on oikeus valittaa loputtomasti. Voisiko katsoa kääntyä kohti omaa liittoa eikä kaikkia muita? Tietääkseni minulla ei ole sen kanssa mitään tekemistä että hoitajien palkka on alhainen.
Ja muutenkin minusta on hieman epärehellisestä tuijottaa pelkkää palkkaa ja unohtaa kaikki muut edut. Hoitajat usein vertaavat itseänsä insinööreihin, mutta koska viimeksi oli hoitajien joukkoirtisanomisia? Insinööri saa tuottavuutensa ansiosta joskus hyvääkin palkkaa, mutta työpaikka on paljon tuulisempi kuin julkisen puolen hoitajalla.
Vierailija kirjoitti:
Ei kyse ole pelkästään tuosta. Minä ainakin ihan jo asiakkaana toivon, että ala on edes jossain määrin houkutteleva kyvykkäille ihmisille, joista tulee hyviä ja motivoituneita hoitajia. Sairaanhoitajilla on iso vastuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikähän siinä on, että miehet harvemmin valittaa omasta palkkakuopastaan. Ilmeisesti valittava nainen saa enemmän klikkejä..
Johtuiskohan siitä, että monilla miesvaltaisilla aloilla tienaa paremmin, vaikka ei olisi AMK:n tasoista koulutusta eikä olisi vastuussa ihmishengestä?
No mihin niitä lääkäreitä tarvitaan, jos hoitsut on vastuussa ihmishengistä?
Sairaanhoitajat on vastuussa hengistä, kun puhutaan palkoista, mutta kun jotain tapahtuu ja aletaan puhua vastuusta, niin sitten on lääkäri vastuussa.
Ai jaa. Meillä sairaanhoitaja on kaikesta vastuussa, alkaen laitoshuoltajille kuuluvista siivoushommista muutamien epäpätevien lääkäreiden vahtimiseen ja tietenkin lääkäreiden ohjein toteuttamiseen joka on ydintyötä. Olisi pitänyt huomata sitä, olisi pitänyt huomata tätä kun jossain on virhe (jos maksetaan yli puolet enemmän palkkaa olisiko suotavaa että katsoisit mitä lääkettä määräät ja lukisit siirtoepikriisit kunnolla, kiitos). Eikä se lääkäri siellä kentällä ole juuri ikinä, me muistutamme katsomaan inrit jne. Jos ei muistutettaisi potilas voisi kuolla Tiedän, lääkäriksi opiskelu on paljon vaativampaa, mutta älkää tulko puhumaan että ei ole vastuuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikähän siinä on, että miehet harvemmin valittaa omasta palkkakuopastaan. Ilmeisesti valittava nainen saa enemmän klikkejä..
Johtuiskohan siitä, että monilla miesvaltaisilla aloilla tienaa paremmin, vaikka ei olisi AMK:n tasoista koulutusta eikä olisi vastuussa ihmishengestä?
Sairaanhoitajat on vastuussa hengistä, kun puhutaan palkoista, mutta kun jotain tapahtuu ja aletaan puhua vastuusta, niin sitten on lääkäri vastuussa.
Its eolen kyklä ymmärtänyt että vastuu lääkärien ja hoitajien välillä on ihan selkeästi jaettu? Hoitajat eivät voi tehdä monia asioita joita lääkärit voivat, mutta silti myös heillä on vastuullisia tehtäviä esim.lääkkeiden jakelun ja potilaiden tarkkailun kanssa. Olenko väärässä? Jos jotain menee pieleen, niin eikä ole tärkeää selvittää, missä kohtaa hoitoketjua virhe on tehty?
Vierailija kirjoitti:
Mä sairaanhoitaja saan käteen 1980 euroa. Pidän sitä surkeena palkkana siitä taidosta mitä mulla on.
Mää saan 2300€ ja 16 alaista vaativissa tehtävissä ja amk koulutus. Montako alaista sulla on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Ja sairaanhoitajankin työnkuvia on erilaisia. Leikkaussali/anestesiahoitajan vastuu on ihan erilainen kuin ajanvarauksia tekevän tai vastaanotossa istuvan hoitajan työ. Vain pieni osa tekee työtä jossa virheliike vie potilaan hengen.
Anehoitajan työnkuvan vaativuudelle nyt nauravat itse anehoitajatkin. "Tuu tänne, tää on helppoa hommaa, istut potilaan vierellä ja katsot monitoria". En halua provosoida, mutta ei todellakaan ole vaativimmasta päästä.
Laitatko ihan todisteet siitä, mikä on prosenttiosuus (se pieni prosentti) työstä sairaanhoitajana jossa virheliike ei voi viedä potilaan henkeä? Väärät lääkkeet väärään paikkaan väärälle henkilölle. Otetaanpa myös ihan tavallinen keskuslaskimokanyyli/-katetri. Pari ilmakuplaa tuosta sisään = henki pois. Ja näitä on ihan tavallisilla vuodeosastoilla, niitä huolletaan viikoittain ja tungetaan niihin antibioottia 6 x pvä. Kyllä minuakin, entistä paperinpyörittäjää välillä hirvittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Ja sairaanhoitajankin työnkuvia on erilaisia. Leikkaussali/anestesiahoitajan vastuu on ihan erilainen kuin ajanvarauksia tekevän tai vastaanotossa istuvan hoitajan työ. Vain pieni osa tekee työtä jossa virheliike vie potilaan hengen.
Tämä uskomus elää vahvana. Työskentelen sellaisella "helpolla terveyskeskuksen vuodeosastolla". Viikonloppuisin, iltaisin ja öisin, saati pitkinä pyhinä meillä ei ole lääkäriä paikalla. Puhelimitse tavoitettavissa. Kyllä se vain on minun ja työkavereideni osaamisen ansiota, että potilaan tlan muutos huomataan. Leikkuri työ on myös vaativaa, mutta siellä on aina läääri lähellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen vastavalmistunut sh ja saan käteen n. 2000e kuukaudessa. Tällä hetkellä se on riittävästi kun asun yksin mutta ei tolla varmaan perhettä elätettäis.
Joku sanoi aiemmin ettei sairaanhoitajat ole vastuussa ihmishengestä. Ihan tiedoksi vain, että osastolla on 24/7 käytettävissä sairaanhoitajat ja lääkärit käyvät siellä pikaisilla kierroksilla. Jos joku potilas saa sairaskohtauksen tai menee muuten vain elottomaksi, niin erittäin harvoin siellä ensimmäisten joukossa on lääkäriä paikalla. Toki sinne hälytetään lääkärit, mutta sairaanhoitajat siinä tilanteessa on ne, jotka sen hengen pelastaa.
Toki lääkärit pelastaa henkiä sitten leikkaussalissa yms. Ihan vain näin btw :)
Mutta eivät pelasta niitä henkiä ilman sairaanhoitajien ammattitaitoa ja apua. Ne ovat ne sh:t jotka varaavat välineistön, lääkkeet, laitteet ja instrumentit sekä kaiken potilaan leikkausvalmistelun ennen kuin lääkärit voivat alkaa pelastamaan niitä ihmishenkiä ja silloinkin he tarvitsevat siihen leikkaukseen tai toimenpiteeseen koko ajan sairaanhoitajan apua :)
sairaanhoitajat saa välineensä, mitkä antaa lääkäreille, veronmaksajilta. Miten pitkälle jatketaan?
No voi herrajumala. Mihin niitä verovaroja sitten pitäisi käyttää jos edes leikkauksissa käytettävät välineet eivät sinusta ole hyvä kohde?
Mites siivoja? viikonloppu ilman siivoojia ja töissä roskalaatikot täynnä. Mitä jos eivät kävisi kuukauteen rutto ja kolera leviää.
Huono palkkahan tuo on esimiestyöstä mutta ihan ymmärrettävää jos amk. Toisaalta tiedän täysin paskoja esimiehiä jotka saavat viisi tonnia käteen, ei kerro mitään. Sairaanhoitajien palkka on suhteellisen paska vastuuseen nähden, väänteli sitä miten vain.
Vierailija kirjoitti:
Mites siivoja? viikonloppu ilman siivoojia ja töissä roskalaatikot täynnä. Mitä jos eivät kävisi kuukauteen rutto ja kolera leviää.
Tärkeää työtä sekin. Meillä kyllä hoitaja tyhjentää potilas wc:n roskiksen lähtiessään ja myös roska- ja pyykkisäkit isosta kärrystä. Jakaa ruokaa päivittäin, purkaa pyykki -ja varastotilauksia hyllyihin. Tässä iso epäkohta vuodeosastoilla. Koulutettu henkilökunta tekee työtä johon pystyy muutkin. Sitten aikaa jää liian vähän siihen työhönjossa se koulutus vaaditaan.
Niin, mitään ei tarttis ihmisten mukaan sairaanhoitajille maksaa eikä ne osaa mitään. Käytännössä sitten asia on juuri toistepäin. Kaikki pitäis kyllä tietää erikoislääkäritasoisesti. Lisäksi pitäisi olla ennustaja. Sen lisäksi pitäisi olla poliisin, papin ja sossun taidot, vähintäänkin farmaseutti sekä RTG-hoitaja. Ihmisten vaatimukset on käytännössä kyllä sitten ihan toista....Ja jos jonkun pienen inhimillisen virheen teet, niin kyllä heti soitetaan Iltalehteen tai vähintäänkin vauva-palstalle ja avaudutaan aiheesta. Kaiken tuon lisäksi sairaanhoitajat saavat päivittäin ( toimipaikasta riippuen, ainakin päivystyksessä) kuulla valituksia oman työnsä lisäksi muiden ammattiryhmien virheistä tai toimintatavoista. Lääkäreiden kansallisuudesta, kielitaidosta, nuoruudesta / vanhuudesta, sukupuolesta, sairaalan ruoasta ja vääränlaisista peitoista tai tyynyistä, siivouksesta, jonotusajoista, huoltotöistä, sairaalan kahvista, taksimatkojen kalliudesta, väärän värisistä kanssaihmisistä, poliitikkojen ratkaisuista, sotesta, siitä miten nykyään on kaikki huonoa ja huonommaksi menee koko ajan. Alkaa olla jo niin nähty tämä ala. Älkää ikinä hakeutuko sairaanhoitajan töihin. T. Sh itse
Vierailija kirjoitti:
ärsyttää. 2000 e nettona on n. 2800 e/kk.
Minua aina huvittaa nämä jutut... Opettajana saan 3600 euroa bruttona, ja nettona se on 2200. Siitä huolimatta minua pidetään aivan älyttömän paljon parempituloisena kuin hoitajia tai muita, jotka tienaavat bruttona tonnin vähemmän, vaikka käytännössä saamme käteen suurin piirtein saman verran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anehoitajan työnkuvan vaativuudelle nyt nauravat itse anehoitajatkin. "Tuu tänne, tää on helppoa hommaa, istut potilaan vierellä ja katsot monitoria". En halua provosoida, mutta ei todellakaan ole vaativimmasta päästä.
Laitatko ihan todisteet siitä, mikä on prosenttiosuus (se pieni prosentti) työstä sairaanhoitajana jossa virheliike ei voi viedä potilaan henkeä? Väärät lääkkeet väärään paikkaan väärälle henkilölle. Otetaanpa myös ihan tavallinen keskuslaskimokanyyli/-katetri. Pari ilmakuplaa tuosta sisään = henki pois. Ja näitä on ihan tavallisilla vuodeosastoilla, niitä huolletaan viikoittain ja tungetaan niihin antibioottia 6 x pvä. Kyllä minuakin, entistä paperinpyörittäjää välillä hirvittää.
Ei ju**lauta!
Sulla ei ole mitään, toistan mitään hajua anestesiahoitajan työstä leikkausosastolla. Tällaista tekstiä tulee, kun asiasta täysin tietämätön laukoo "totuuksiaan". Väittäisin, että anestesiasairaanhoitajan työ on ehkä yksi top-3 vaativuusasteeltaan sairaanhoitajan toimenkuvista, varsinkin jos työskentelet päivystävässä keskus- tai yliopistosairaalassa.
Terveisin instrumentoiva sh leikkurista
Muutenkin on hyvin epäkollegiaalista verrata eri työpaikkoja keskenään, koska ei niitä voi verrata. Saati, että joku alalle kouluttamaton tulisi vertailemaan, että mikä vaatii enemmän. Ei joku anestesiahoitajan työ ole sen kummempaa kuin jonkun vanhainkodin hoitajankaan työ. Kuka vaan osaa vaihtaa tippapullon kun se opetetaan, mutta kuka vaan ei jaksa viikosta ja kuukaudesta toiseen olla dementoituneiden vanhusten kanssa. Joku taas ei kestä sekuntiakaan vanhoja skitsoja tai ahdistuneita vakkaripotilaita jossain psyk.päivystyksessä. Töiden luonne on ihan erilainen eikä niitä voi sillä tavalla vertailla keskenään. Ei se, että kone piipittää enemmän tai on enemmän piuhoja monitorissa tarkoita sitä, että työ olisi jotenkin sellaista, että siitä pitäisi maksaa enempää. Ei niitä voi keskenään verrata. Kaikki vaatii ihan omanlaistaan osaamista ja usein esimerkiksi kotihoidossa tai vanhainkodissa on ihan yksin hoitajana ja vastuu on ihan erilainen, miltä asia maallikosta äkkiseltään näyttää. Teho-osastolla on aina muita ja lääkärit on sekunnin päässä koko ajan. Itse olen kummassakin työskennellyt, niin on varaa sanoa. Itselläni ei hermot kestä psyk.potilaita eikä dementoituneita ollenkaan, olen joskus tehnyt lisätyönä keikkaa ja päiväkin on tuskaa näiden ahdistuneiden potilaiden kanssa. Leikkurissa nyt taas on ihan erilaista se työ, kun tietyt rutiinit oppii, niin ei tartte kestää samalla tavalla potilaita kun jossain dementoituneiden parissa tai mielisairaalassa. Itse koen sen itselleni paljon helpommaksi, kun on kauan tehnyt, niin siinä ei ole mitään mitä ei osasi tai tarvitsisi jännittää, ihan rutiinia kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen vastavalmistunut sh ja saan käteen n. 2000e kuukaudessa. Tällä hetkellä se on riittävästi kun asun yksin mutta ei tolla varmaan perhettä elätettäis.
Joku sanoi aiemmin ettei sairaanhoitajat ole vastuussa ihmishengestä. Ihan tiedoksi vain, että osastolla on 24/7 käytettävissä sairaanhoitajat ja lääkärit käyvät siellä pikaisilla kierroksilla. Jos joku potilas saa sairaskohtauksen tai menee muuten vain elottomaksi, niin erittäin harvoin siellä ensimmäisten joukossa on lääkäriä paikalla. Toki sinne hälytetään lääkärit, mutta sairaanhoitajat siinä tilanteessa on ne, jotka sen hengen pelastaa.
Toki lääkärit pelastaa henkiä sitten leikkaussalissa yms. Ihan vain näin btw :)
Mutta eivät pelasta niitä henkiä ilman sairaanhoitajien ammattitaitoa ja apua. Ne ovat ne sh:t jotka varaavat välineistön, lääkkeet, laitteet ja instrumentit sekä kaiken potilaan leikkausvalmistelun ennen kuin lääkärit voivat alkaa pelastamaan niitä ihmishenkiä ja silloinkin he tarvitsevat siihen leikkaukseen tai toimenpiteeseen koko ajan sairaanhoitajan apua :)
sairaanhoitajat saa välineensä, mitkä antaa lääkäreille, veronmaksajilta. Miten pitkälle jatketaan?
Ei mulle ole kukaan veronmaksaja antamassa niitä välineitä ja laitteita kun mä valmistelen leikkausta. Ihan itse joudun ne oman työkokemuksen ja ammattitaidon tuoman osaamisen mukaan keräämään väline- ja steriilistä varastosta.
Vierailija kirjoitti:
Muutenkin on hyvin epäkollegiaalista verrata eri työpaikkoja keskenään, koska ei niitä voi verrata. Saati, että joku alalle kouluttamaton tulisi vertailemaan, että mikä vaatii enemmän. Ei joku anestesiahoitajan työ ole sen kummempaa kuin jonkun vanhainkodin hoitajankaan työ. Kuka vaan osaa vaihtaa tippapullon kun se opetetaan, mutta kuka vaan ei jaksa viikosta ja kuukaudesta toiseen olla dementoituneiden vanhusten kanssa. Joku taas ei kestä sekuntiakaan vanhoja skitsoja tai ahdistuneita vakkaripotilaita jossain psyk.päivystyksessä. Töiden luonne on ihan erilainen eikä niitä voi sillä tavalla vertailla keskenään. Ei se, että kone piipittää enemmän tai on enemmän piuhoja monitorissa tarkoita sitä, että työ olisi jotenkin sellaista, että siitä pitäisi maksaa enempää. Ei niitä voi keskenään verrata. Kaikki vaatii ihan omanlaistaan osaamista ja usein esimerkiksi kotihoidossa tai vanhainkodissa on ihan yksin hoitajana ja vastuu on ihan erilainen, miltä asia maallikosta äkkiseltään näyttää. Teho-osastolla on aina muita ja lääkärit on sekunnin päässä koko ajan. Itse olen kummassakin työskennellyt, niin on varaa sanoa. Itselläni ei hermot kestä psyk.potilaita eikä dementoituneita ollenkaan, olen joskus tehnyt lisätyönä keikkaa ja päiväkin on tuskaa näiden ahdistuneiden potilaiden kanssa. Leikkurissa nyt taas on ihan erilaista se työ, kun tietyt rutiinit oppii, niin ei tartte kestää samalla tavalla potilaita kun jossain dementoituneiden parissa tai mielisairaalassa. Itse koen sen itselleni paljon helpommaksi, kun on kauan tehnyt, niin siinä ei ole mitään mitä ei osasi tai tarvitsisi jännittää, ihan rutiinia kaikki.
Ei pidäkään vertailla. Mutta nyt kyllä sorrut itse siihen, kun väheksyen toteat, että kuka tahansa osaa vaihtaa tippapullon jos se hänelle opetetaan. Ei sh:n työ ole pelkkien temppujen oppimista, vaan täytyy hallita hoitotyön kokonaisuus. Täällä maallikot kuvittelevat sh:n työn pikkuisten temppujen tekemiseksi ja siksi nämä keskustelut työn vaativuuksista ovat aivan turhia.
Hoitsuille matematiikka on täysin vieras asia...