Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairaanhoitaja vaihteeksi taas itkee pienipalkkaisuutta IS:ssa

Vierailija
15.11.2017 |

https://www.is.fi/asuminen/art-2000005450402.html

Ilmeisesti rahojen käyttö ei onnistu?

Kommentit (241)

Vierailija
81/241 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisitteko rakkaat kanssasisaret lopettaa älyttömien kommenttien julkaisun. Jos itse on ollut niin tyhmä, että on kouluttautunut "huonopalkkaiseksi" sairaanhoitajaksi, on ääliömäistä vetää keskusteluun mukaan "hyväpalkkaisia" miesvaltaisia ammatteja. Tasa-arvoisessa maassamme nainenkin voi halutessaan hakeutua paremmin palkattuihin töihin, jos järkeä riittää. Typerää tehdä tästä mies-nais -kysymystä.

Voihan tämän ongelman näinkin kuitata. Minusta on kuitenkin paljon yksittäisen henkilön palkkatasoa laajempi yhteiskunnallinen ongelma, että naisvaltaiset alat ovat systemaattisesti alipalkattuja miesvaltaisiin aloihin nähden. Useamman aiemmin arvostetun alan kohdalla on nähty, että naisvaltaistumisen myötä romahtaa ensin arvostus ja sen myötä palkkaus.

Ihmisillä on erilaisia taipumuksia ja lahjakkuuksia. On luonnollista, että nämä jakautuvat epätasaisesti eri sukupuolien kesken. Jostain syystä yhteiskunnassa on kuitenkin kautta linjan taipumus arvostaa miehille tyypillisiä vahvuuksia isommalla hintalapulla kuin naisille tyypillisiä vahvuuksia. Se ON minusta merkittävä tasa-arvo-ongelma.

yksityiselle vaan niin saa työstään markkinahinnan.

Vierailija
82/241 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä sairaanhoitaja saan käteen 1980 euroa. Pidän sitä surkeena palkkana siitä taidosta mitä mulla on.

Mä diplomi-insinöörinä saan käteen 2200 euroa, netto 4300€. Pidän sitä surkeena palkkana siitä että valtion vientitilasto hypähtää aina kerran vuodessa kun toimitamme tuotteemme.

t. ex-nettomaksaja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/241 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen vastavalmistunut sh ja saan käteen n. 2000e kuukaudessa. Tällä hetkellä se on riittävästi kun asun yksin mutta ei tolla varmaan perhettä elätettäis.

Joku sanoi aiemmin ettei sairaanhoitajat ole vastuussa ihmishengestä. Ihan tiedoksi vain, että osastolla on 24/7 käytettävissä sairaanhoitajat ja lääkärit käyvät siellä pikaisilla kierroksilla. Jos joku potilas saa sairaskohtauksen tai menee muuten vain elottomaksi, niin erittäin harvoin siellä ensimmäisten joukossa on lääkäriä paikalla. Toki sinne hälytetään lääkärit, mutta sairaanhoitajat siinä tilanteessa on ne, jotka sen hengen pelastaa.

Toki lääkärit pelastaa henkiä sitten leikkaussalissa yms. Ihan vain näin btw :)

Mutta eivät pelasta niitä henkiä ilman sairaanhoitajien ammattitaitoa ja apua. Ne ovat ne sh:t jotka varaavat välineistön, lääkkeet, laitteet ja instrumentit sekä kaiken potilaan leikkausvalmistelun ennen kuin lääkärit voivat alkaa pelastamaan niitä ihmishenkiä ja silloinkin he tarvitsevat siihen leikkaukseen tai toimenpiteeseen koko ajan sairaanhoitajan apua :)

Vierailija
84/241 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen vastavalmistunut sh ja saan käteen n. 2000e kuukaudessa. Tällä hetkellä se on riittävästi kun asun yksin mutta ei tolla varmaan perhettä elätettäis.

Joku sanoi aiemmin ettei sairaanhoitajat ole vastuussa ihmishengestä. Ihan tiedoksi vain, että osastolla on 24/7 käytettävissä sairaanhoitajat ja lääkärit käyvät siellä pikaisilla kierroksilla. Jos joku potilas saa sairaskohtauksen tai menee muuten vain elottomaksi, niin erittäin harvoin siellä ensimmäisten joukossa on lääkäriä paikalla. Toki sinne hälytetään lääkärit, mutta sairaanhoitajat siinä tilanteessa on ne, jotka sen hengen pelastaa.

Toki lääkärit pelastaa henkiä sitten leikkaussalissa yms. Ihan vain näin btw :)

Mutta eivät pelasta niitä henkiä ilman sairaanhoitajien ammattitaitoa ja apua. Ne ovat ne sh:t jotka varaavat välineistön, lääkkeet, laitteet ja instrumentit sekä kaiken potilaan leikkausvalmistelun ennen kuin lääkärit voivat alkaa pelastamaan niitä ihmishenkiä ja silloinkin he tarvitsevat siihen leikkaukseen tai toimenpiteeseen koko ajan sairaanhoitajan apua :)

sairaanhoitajat saa välineensä, mitkä antaa lääkäreille, veronmaksajilta. Miten pitkälle jatketaan?

Vierailija
85/241 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli hän harrastaa useita harrastuksia ja kursseja, lapset harrastaa, ja vasta puolivälissä kuussa tulee vaihe jolloin ostetaan vain ruokaa. Siis mitä ihmettä, mitä muuta pitäisi ostella? Oma palkka puolet tosta, ei riitä raha edes halvimpaan kuntosaliin mistä olen todella surullinen. En harrasta mitään ja kaikki mitä ostan on vain ruokaa. Ilmeisesti tämä nainen kuvittelee, että palkan pitäisi olla niin suuri että voisi törsätä kuin lottovoiton jälkeen.

Vierailija
86/241 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sh:n ammatti kiehtoo, koska se olisi oikeasti arvokasta työtä. Pelkkä kutsumus ei kuitenkaan elätä, joten siksi haen lääkikseen.

Vierailija
87/241 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä sairaanhoitaja saan käteen 1980 euroa. Pidän sitä surkeena palkkana siitä taidosta mitä mulla on.

Mä diplomi-insinöörinä saan käteen 2200 euroa, netto 4300€. Pidän sitä surkeena palkkana siitä että valtion vientitilasto hypähtää aina kerran vuodessa kun toimitamme tuotteemme.

t. ex-nettomaksaja

Mitähän tämäkin tarkoitti? Onko brutto 4300e ja jos on niin kyllähän netto pitäisi olla silloin paljon enemmän kuin 2200e?

Vierailija
88/241 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikähän siinä on, että miehet harvemmin valittaa omasta palkkakuopastaan. Ilmeisesti valittava nainen saa enemmän klikkejä..

Johtuiskohan siitä, että monilla miesvaltaisilla aloilla tienaa paremmin, vaikka ei olisi AMK:n tasoista koulutusta eikä olisi vastuussa ihmishengestä?

Olisiko myös niin, että suhteellisen matalasti koulutettuja, hyväpalkkaisia miesten hommia ovat ahtaajan ja paperimiesten duunit. Näistä ansioista nauttii kourallinen Suomen miehiä. Muut miehet elävät kyllä pienillä palkoilla.

Vierailija
89/241 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. ex-nettomaksaja

Teettekö laivoja kun noin harvakseltaan valmistuu? Kerta vuoteen meinaan.

Vierailija
90/241 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveydenhoitaja päivätyössä, bruttopalkka 2700€/kk. Perheellinen, asutaan Helsingissä. Puolisolla ei niin säännölliset tulot (it alalla yrittäjänä). Toimeen tullaan, lapset harrastavat ja lemmieläimet vievät oman osansa.

Säästöön saadaan rahaa, muttei mitään ulkomaanmatkoja tehdä. Minä olen palkkaani tyytyväinen.

Vierailija
91/241 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. ex-nettomaksaja

Mitähän tämäkin tarkoitti? Onko brutto 4300e ja jos on niin kyllähän netto pitäisi olla silloin paljon enemmän kuin 2200e?

Se 4300 on brutto.

Ja joo, munkin mielestä neton pitäis olla enemmän.

Multa tälle ahneelle kommunistivaltiolle ei mikään riitä.

Vierailija
92/241 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Norjaan sairaanhoitajaksi.

Vierailija
93/241 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikähän siinä on, että miehet harvemmin valittaa omasta palkkakuopastaan. Ilmeisesti valittava nainen saa enemmän klikkejä..

Johtuiskohan siitä, että monilla miesvaltaisilla aloilla tienaa paremmin, vaikka ei olisi AMK:n tasoista koulutusta eikä olisi vastuussa ihmishengestä?

No mihin niitä lääkäreitä tarvitaan, jos hoitsut on vastuussa ihmishengistä?

Sairaanhoitajat on vastuussa hengistä, kun puhutaan palkoista, mutta kun jotain tapahtuu ja aletaan puhua vastuusta, niin sitten on lääkäri vastuussa.

Jep. Ja sairaanhoitajankin työnkuvia on erilaisia. Leikkaussali/anestesiahoitajan vastuu on ihan erilainen kuin ajanvarauksia tekevän tai vastaanotossa istuvan hoitajan työ. Vain pieni osa tekee työtä jossa virheliike vie potilaan hengen.

Vierailija
94/241 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. ex-nettomaksaja

Se 4300 on brutto.

Ja joo, munkin mielestä neton pitäis olla enemmän.

Multa tälle ahneelle kommunistivaltiolle ei mikään riitä.

Sulla täytyy olla esim. jokin autoetu tai muu luontaisetu, joka nostaa verotusta. Ei ole muuten mahdollista.

Vierailija
95/241 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua sairaanhoitajana tympii kyllä tää jatkuva kollegoiden valitus palkasta. Vuorotyössä lisien kanssa voi päästä 3000 bruttoon kuussa, enkä mitenkään voi pitää sitä huonona palkkana. Toki jos tekee sh:na esim. päivätyötä yksityisessä palvelutalossa, saattaa palkka huonoimmillaan olla reilut 2100 brutto, joka on kyllä sitten oikeesti aika surkea tästä työstä. Mutta tuo lehdessä valittava tekee kuitenkin vuorotyötä. Mielestäni uskottavuutta palkkakeskustelussa syö myös se, että jotkut hoitajat ihan tosissaan vaatii peruspalkkaa 3000-4000 e väliin. Harvoin muistetaan, että esim. palomiesten alin peruspalkka on alle 2000 e, eikä poliiseillakaan taida päätä huimata. En muista koskaan nähneeni maksuhäiriömerkintäisiä palomiehiä tai poliiseja kitisemässä palkoista. 

Ja kyllä, omasta mielestänikin kuitenkin sh:n peruspalkka voisi esim. pari sataa olla enemmän, niin ei tarviis lisillä niin paljoo kikkailla. 

Miten tuo on muka mahdollista? TES:n mukaan vaativuusryhmä 4 on pääkaupunkiseudun ulkopuolellakin 2300 €/kk ihan ilman mitään lisiä. Vaativuusryhmä 3 tarkoittaa sitten jo lähihoitajan tehtäviä.

https://www.tehy.fi/fi/system/files/mfiles/muu_dokumentti/terveyspalvel…

Vierailija
96/241 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja taas kerran on brutot ja netot sekaisin.... Tottakai se palkka tuntuu pieneltä jos vertaa omaa nettoa muiden bruttoon!

Ei taida olla ihan keksittyjä ne jutut hoitsuista hieman yksinkertaisena väkenä, tämä sama kaava kuin toistuu joka ainoassa palkkavertailussa jossa puhutaan hoitajista :(

Vierailija
97/241 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko myös niin, että suhteellisen matalasti koulutettuja, hyväpalkkaisia miesten hommia ovat ahtaajan ja paperimiesten duunit. Näistä ansioista nauttii kourallinen Suomen miehiä. Muut miehet elävät kyllä pienillä palkoilla.

Ahhh, muuta en tässä eläkkeellä työelämästä kaipaa, mutta saunalisää on kyllä ikävä.

Sitä maksettiin paperin työntekijöille perjantaisin ja/tai lauantaisin jos työvuoro sattui niin ettei päässyt ehtoolla saunaan.

Heh, tätä on paljon kadehdittu muiden ammattilaisten toimesta.

- rullamies 51 -

Vierailija
98/241 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkka maksetaan maksukyvyn sekä kysynnän ja tarjonnan mukaan.

Jostain syystä tämä on monelle täysin vieras ajatus.

Vierailija
99/241 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän hoitsulla mitään vastuuta ole - kaikki hoitovastuu on lääkärillä. Hoitsut kiikuttaa lääkkeet ja ruuat ja pesee paskat ja kuuntelee murheet - tavallista naisten hommaa, niin kotona kuin töissäkin.

Vierailija
100/241 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaalassa työskentelevänä laboratoriohoitajana ihan suoraan sanottuna ärsyttää nämä purnaaja. Mikään muu ammattikunta sairaalassa ei ole niin negatiivinen ja aina vaatimassa itselleen kuin sairaanhoitajat. Ihan yhtä arvokasta työtä me muutkin teemme vaikka työ ei ole niin näkyvää kuin sh:lla. Perkele!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan viisi