Sairaanhoitaja vaihteeksi taas itkee pienipalkkaisuutta IS:ssa
https://www.is.fi/asuminen/art-2000005450402.html
Ilmeisesti rahojen käyttö ei onnistu?
Kommentit (241)
Voisitteko rakkaat kanssasisaret lopettaa älyttömien kommenttien julkaisun. Jos itse on ollut niin tyhmä, että on kouluttautunut "huonopalkkaiseksi" sairaanhoitajaksi, on ääliömäistä vetää keskusteluun mukaan "hyväpalkkaisia" miesvaltaisia ammatteja. Tasa-arvoisessa maassamme nainenkin voi halutessaan hakeutua paremmin palkattuihin töihin, jos järkeä riittää. Typerää tehdä tästä mies-nais -kysymystä.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen vastavalmistunut sh ja saan käteen n. 2000e kuukaudessa. Tällä hetkellä se on riittävästi kun asun yksin mutta ei tolla varmaan perhettä elätettäis.
Joku sanoi aiemmin ettei sairaanhoitajat ole vastuussa ihmishengestä. Ihan tiedoksi vain, että osastolla on 24/7 käytettävissä sairaanhoitajat ja lääkärit käyvät siellä pikaisilla kierroksilla. Jos joku potilas saa sairaskohtauksen tai menee muuten vain elottomaksi, niin erittäin harvoin siellä ensimmäisten joukossa on lääkäriä paikalla. Toki sinne hälytetään lääkärit, mutta sairaanhoitajat siinä tilanteessa on ne, jotka sen hengen pelastaa.
Toki lääkärit pelastaa henkiä sitten leikkaussalissa yms. Ihan vain näin btw :)
Tämä on ihan totta. Vauvani oli vastasyntyneiden teho-osastolla ja ilman osaavia lastensairaanhoitajia olisi menehtynyt. Elintoiminnot romahtivat ihan yhtäkkiä. Elämäni kamalin kokemus mutta kiitokset silti sairaanhoitajille jotka pelastivat lapseni hengen. Liian harvoin te kiitoksia saatte vaikka se on totta että sairaanhoitajat ovat paikalla koko ajan kun taas lääkärin näin kerran päivässä pikaisella käynnillä. -Keskosen äiti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen vastavalmistunut sh ja saan käteen n. 2000e kuukaudessa. Tällä hetkellä se on riittävästi kun asun yksin mutta ei tolla varmaan perhettä elätettäis.
No itse olen ekonomi 10 vuoden kokemuksella ja nettotulot n 2500e kuukaudessa. Ei ole lisiä yksityisellä sektorilla.
Totuus on, että suurin osa Suomen työntekijöiden nettopalkka on 2000-3000 euroa. Jos haluaa lisää rahaa, täytyy kouluttautua sellaiseen ammattiin, mistä maksetaan paljon, eli osaajia on vähän. Ja täytyy tietysti myös tehdä pitkiä viikkoja jos tienaa niitä huippupalkkoja. Kaikkea ei voi saada.
Olet oikeassa, mutta en myöskään sanonut, ettenkö aikoisi opiskella lisää. Tällä hetkellä yksinasuvana 2000e riittää, mutta aion jatkokouluttautua, sillä en varmasti saa tarjottua lapsilleni tällä palkalla elintasoa, jonka heille haluaisin tarjota. Minusta sairaanhoitajan pohjakoulutus on todella hyvä, sillä tästä voi jatkaa monene suuntaan. :) -Se vastavalmistunut sh
Ei ole mitään alaa missä ihmiset tienais "riittävästi". Aina on joku joka valittaa.
TAAS kerran hoitajilla menee brutto ja netto sekaisin. Jos joku sanoo että hänen palkkansa on 2500€, niin se ei todellakaan ole käteenjäävä osa.
Ei mikään ihme että hoitajia pidetään hieman tyhminä, kun perusasiatkin on hukassa. Ja tämä ei ole mikään ensimmäinen kerta kun näin käy, vaan lähes joka kerta kun hoitajien palkasta puhutaan niin paljastuukin että hoitsu onkin puhunut koko ajan nettopalkasta samalla kun muut bruttopalkasta. Toistuu muuten melkein joka kerta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääkin valittaa ja kertoa kuuluvasti työn sisällöstä, vaativuudesta ja alhaisesta palkkatasosta näihin nähden.
Varmaan pitäisi. Olen lähihoitaja, tänään vapaalla, ja pistäydyin verotoimistossa katsomassa verotietoja.
Osastollami on 3-vuorotyö. Palkat valtionveronalaiset vähennysten jälkeen:
Sh 1: 41800
Sh 2: 40000
Sh 3: 43300
Sh 4: 41200
Sh 5: 36800
Sh 6: 42900Et silleen, varsinaiset ansiotulot paljon korkeammat.
On surullista, että sh:t esittelevät aina peruspalkkaansa ilman vuosisidonnaisia, henkilökohtaisia, työaikaan sidottuja lisiä tai kielilisää.
Palomiehet, poliisit, opettajat ja tavalliset ammatinharjoittajat kertovat kokonaispalkkaukaen. Sairaanhoitajat jatkavat yhteistuumin valehtelua.
On sulla jumalasta huvit! Laillista toki, mutta aika pimeetä touhua käydä kyyläämässä työkavereiden tulot.
Vierailija kirjoitti:
Mä sairaanhoitaja saan käteen 1980 euroa. Pidän sitä surkeena palkkana siitä taidosta mitä mulla on.
Nojuu, ei ihme, saan lastenhoitajana saman verran (vuorotyö).
Miksi mennä sairaanhoitajaksi jos haluaa esim alkaen 6000 €/kk tulot???? Pitäsi varmaan kouluttautua ja hakeutua toisille urille???
Vierailija kirjoitti:
On tuo ammatinvalintakysymyskin. Jo sairaanhoitajaksi opiskellemaan lähtiessä on tuleva palkkataso tiedossa. Palkka on yksi asia, mitä kannattaa miettiä alaa valitessa.. Jos enemmän palkkaa haluaa, niin sitten ei lähdetä opiskelemaan sairaahhoitajaksi ja valitaan ala sen mukaan.
Minusta tuo on, pahoittelut, vähän lapsellinen näkemys. Toki yksilön kannalta näin, mutta yhteiskunnallisella tasolla täytyy myös voida keskustella siitä, onko kunkin ammattiryhmän arvostus ja palkkaus kohdillaan. Ja jos jonkun ammattiryhmän matalaa palkkausta puolustellaan sillä, etteivät kyseisen ammattikunnan edustajat osaa vaatia riittävän aggressiivisesti oikeuksiaan, niin herää kysymys onko aggressiivinen omien etujen ajaminen todella sellainen asia mistä halutaan yhteiskunnassa palkita suuremmalla palkkakuitilla vai pitäisikö tulotason kuitenkin ensisijaisesti perustua johonkin muuhun kuin henkilön ahneuteen.
Viimeiseksi, yhdenkään muun alan työtaistelumahdollisuuksien rajoittamiseksi ei ole säädetty ihka omaa lakia. Tätä taustaa vasten kaikki "oma vika mitäs ette pyydä" -tyyppiset kommentit sairaanhoitajien palkoista ovat aikamoista hurskastelua.
Nykysairaanhoitajan homma on lepäilyyn verrattavaa tomintaa.
Joka ikinen hoitsu maailmassa tekee viikonloppuja joista saa tuplat!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikähän siinä on, että miehet harvemmin valittaa omasta palkkakuopastaan. Ilmeisesti valittava nainen saa enemmän klikkejä..
Johtuiskohan siitä, että monilla miesvaltaisilla aloilla tienaa paremmin, vaikka ei olisi AMK:n tasoista koulutusta eikä olisi vastuussa ihmishengestä?
No mihin niitä lääkäreitä tarvitaan, jos hoitsut on vastuussa ihmishengistä?
Vastuu ihmishengestä jakautuu kyllä sekä hoitajalle, että lääkärille. Lääkäri ei edes vilkaise sairaanhoitajan laittamaa nenämahaletkua, joka voi väärin laitettuna olla nopeasti hengenvaarallinen ja johtaa kuolemaan. Hoitajan työhön kuuluu myös tarkkailla vitaalien elinjärjestelmien toimintaa, tähän tarkkailuun ei lääkärillä yleensä ole aikaa.
Raskas ala. Siitä kuuluukin maksaa.
Kirjoita tänne nettopalkka, se mikä jää verojen jälkeen. Kun ethän sä bruttopalkkaa saa käyttöön. Realistisempi kuva.
Vierailija kirjoitti:
Voisitteko rakkaat kanssasisaret lopettaa älyttömien kommenttien julkaisun. Jos itse on ollut niin tyhmä, että on kouluttautunut "huonopalkkaiseksi" sairaanhoitajaksi, on ääliömäistä vetää keskusteluun mukaan "hyväpalkkaisia" miesvaltaisia ammatteja. Tasa-arvoisessa maassamme nainenkin voi halutessaan hakeutua paremmin palkattuihin töihin, jos järkeä riittää. Typerää tehdä tästä mies-nais -kysymystä.
Voihan tämän ongelman näinkin kuitata. Minusta on kuitenkin paljon yksittäisen henkilön palkkatasoa laajempi yhteiskunnallinen ongelma, että naisvaltaiset alat ovat systemaattisesti alipalkattuja miesvaltaisiin aloihin nähden. Useamman aiemmin arvostetun alan kohdalla on nähty, että naisvaltaistumisen myötä romahtaa ensin arvostus ja sen myötä palkkaus.
Ihmisillä on erilaisia taipumuksia ja lahjakkuuksia. On luonnollista, että nämä jakautuvat epätasaisesti eri sukupuolien kesken. Jostain syystä yhteiskunnassa on kuitenkin kautta linjan taipumus arvostaa miehille tyypillisiä vahvuuksia isommalla hintalapulla kuin naisille tyypillisiä vahvuuksia. Se ON minusta merkittävä tasa-arvo-ongelma.
Olen työtön akateeminen ja olisin tyytyväinen, jos saisin työtä 2400 eurolla kuussa. Brutto
Olen päivätöissä oleva sh ja nettona n. 1800 euroa/kk. Yksin asuvana pärjään, mutta perheen elättäminen olisi taiteilua noilla tuloilla..
Vierailija kirjoitti:
Hädin tuskin itsensä elättää, saati jos on yh. On nuo palkat huonoja.
Niin tai palkka ok mutta asuminen, ruoka yms maksaa liikaa.
No itse olen ekonomi 10 vuoden kokemuksella ja nettotulot n 2500e kuukaudessa. Ei ole lisiä yksityisellä sektorilla.
Totuus on, että suurin osa Suomen työntekijöiden nettopalkka on 2000-3000 euroa. Jos haluaa lisää rahaa, täytyy kouluttautua sellaiseen ammattiin, mistä maksetaan paljon, eli osaajia on vähän. Ja täytyy tietysti myös tehdä pitkiä viikkoja jos tienaa niitä huippupalkkoja. Kaikkea ei voi saada.