Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairaanhoitaja vaihteeksi taas itkee pienipalkkaisuutta IS:ssa

Vierailija
15.11.2017 |

https://www.is.fi/asuminen/art-2000005450402.html

Ilmeisesti rahojen käyttö ei onnistu?

Kommentit (241)

Vierailija
121/241 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tuo ammatinvalintakysymyskin. Jo sairaanhoitajaksi opiskellemaan lähtiessä on tuleva palkkataso tiedossa. Palkka on yksi asia, mitä kannattaa miettiä alaa valitessa.. Jos enemmän palkkaa haluaa, niin sitten ei lähdetä opiskelemaan sairaahhoitajaksi ja valitaan ala sen mukaan.

Tämä! En ymmärrä miksi se on niin vaikea sisäistää. Kaikilla aloilla ei voi maksaa jättipalkkoja ja jos sairaanhoitajien liksoja vielä korotettaisi, se tarkoittaisi myös nousua veroihin. Jos rahan perässä ollaan, pitää valita alakin sen mukaisesti. 

Vierailija
122/241 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ärsyttää. 2000 e nettona on n. 2800 e/kk.

Minua aina huvittaa nämä jutut... Opettajana saan 3600 euroa bruttona, ja nettona se on 2200. Siitä huolimatta minua pidetään aivan älyttömän paljon parempituloisena kuin hoitajia tai muita, jotka tienaavat bruttona tonnin vähemmän, vaikka käytännössä saamme käteen suurin piirtein saman verran.

Hoitajilla erilaiset lisät nostavat nopeasti kuukausiansiot reilusti yli 3500. Harvassa ammatissa saa noin ruhtinaallisen korvauksen esim. yö/viikonlopputöistä. Jos projektipäällikkö valmistelee viikonloppuna kalvot asiakastapaamiseen tai opettaja korjaa aamuyöhön kokeita niin se kaikki sisältyy siihen kuukausipslkkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/241 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TAAS kerran hoitajilla menee brutto ja netto sekaisin. Jos joku sanoo että hänen palkkansa on 2500€, niin se ei todellakaan ole käteenjäävä osa.

Ei mikään ihme että hoitajia pidetään hieman tyhminä, kun perusasiatkin on hukassa. Ja tämä ei ole mikään ensimmäinen kerta kun näin käy, vaan lähes joka kerta kun hoitajien palkasta puhutaan niin paljastuukin että hoitsu onkin puhunut koko ajan nettopalkasta samalla kun muut bruttopalkasta. Toistuu muuten melkein joka kerta.

Eivät kehtaa valittaa 3000 euron palkasta, joten puhuvat pelkästä nettoliksasta jotta saavat sympatiat puolelleen. Tuohan siinä on takana. 

Vierailija
124/241 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua aina huvittaa nämä jutut... Opettajana saan 3600 euroa bruttona, ja nettona se on 2200. Siitä huolimatta minua pidetään aivan älyttömän paljon parempituloisena kuin hoitajia tai muita, jotka tienaavat bruttona tonnin vähemmän, vaikka käytännössä saamme käteen suurin piirtein saman verran.

Hoitajilla erilaiset lisät nostavat nopeasti kuukausiansiot reilusti yli 3500. Harvassa ammatissa saa noin ruhtinaallisen korvauksen esim. yö/viikonlopputöistä. Jos projektipäällikkö valmistelee viikonloppuna kalvot asiakastapaamiseen tai opettaja korjaa aamuyöhön kokeita niin se kaikki sisältyy siihen kuukausipslkkaan.

piti kirjoittaa reilusti yli 3000. 3500 ansiot varmaan myös mahdollisia jos tekee paljon öitä ja pyhiä.

Vierailija
125/241 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin saman verran? Sähän teet töitäkin vain 9 kk per vuosi.

Vierailija
126/241 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No totta, tuo nyt oli vaan esimerkki siitä, miten maalikko luulee, että se, että roikkuu monta pulloa sängyn vieressä ja monitori piippaa, on jotenkin se  kaikista hurjin tehtävä ja vaatisi jotenkin ihmeitä oppia se. Ongelmana enemmänkin on se, että joka paikassa on hyvä ja huonoja työntekijöitä. Lisäksi palkka-erot vastavalmistuneiden ja kokeneiden  lisäkouluttautuneiden hoitajien välillä ovat liian pienet. On naurettavaa että nyt, 25 vuoden jälkeen, saan 300e kuussa enemmän kuin saisin vastavalmistuneena. Olen itse valmistunut siis 20-kymppisenä ja siitä lähtien tehnyt töitä. Olen perehdyttänyt satoja opiskelijoita ja tehnyt töitä koko ajan. Se ei millään tavalla näy palkassani. Mies kävi samaan aikaan ( nuorena) DI-koulutuksen ja tällä hetkellä samalla kokemuksella on esimiesasemassa ja kolminkertaistanut palkkansa suhteessa aloitustasoon. Että näin tällä alalla. Tyhmyydestä sakotetaan, ei voi muuta sanoa. Olen piakkoin vaihtamassa alaa ja aion jäädä vuorotteluvapaalle. Tämä ei olisi mahdollista ilman miestäni, jonka palkka riittää tähän vaihtoehtoon. Kerran täällä eletään ja nyt on aika.

Vierailija
127/241 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettajan työtunnit on jotakuinkin puolta vähemmän kuin hoitajilla joten kyllä se palkka on huomattavan paljon enemmän. Opettajalla on tunteja maksimissaan 25 vkossa, usein paljon vähemmän.

Vierailija
128/241 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites siivoja? viikonloppu ilman siivoojia ja töissä roskalaatikot täynnä. Mitä jos  eivät kävisi kuukauteen rutto ja kolera leviää.

Tärkeää työtä sekin. Meillä kyllä hoitaja tyhjentää potilas wc:n roskiksen lähtiessään ja myös roska- ja pyykkisäkit isosta kärrystä. Jakaa ruokaa päivittäin, purkaa pyykki -ja varastotilauksia hyllyihin. Tässä iso epäkohta vuodeosastoilla. Koulutettu henkilökunta tekee työtä johon pystyy muutkin. Sitten aikaa jää liian vähän siihen työhönjossa se koulutus vaaditaan.

Ohis, tuo kaikki ja paljon muutakin kuuluu (jo koulutuksen puolesta) laitoshuoltajan työhön. Yksityinen sektori päätti jossain kohtaa säästää, korvata laikkarit ulkoistetulla siivouksella ja sysätä muut kuin siivoustyöt hoitohenkilökunnalle. Samaa on tehty myös joissakin julkisissa laitoksissa. Katse kohti työnantajaa.

Vierailija
129/241 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat tulot on keskimäärin 3700 e kuussa. Mutta teen keskimääräistä enemmän pyhätyötä. Ottakaa huomioon, että tietyissä toimipisteissä tehdään 12-16 tunnin vuoroja ja jos tekee niitä pyhäpäivinä, niin se nostaa palkkaa. Monissa sairaaloissa on myös koko ajan pula sijaisista ja voi tehdä ylimääräistä jos jaksaa.  Pyhäkorvaukset kuitenkaan eivät ole peruspalkkaa vaan korvausta epämukavasta työajasta ja sen eteen siellä sitten täytyy ne pyhät viettää. Sillä on aika kova hinta. Kyllä ne lisät nostaa ihan samalla poliisin ja palomiehen palkkaa. Jokainen tuntemani palomies tekee oman työnsä ohella lisätyötä esim. taksissa, portsarina, hoitajana jne, jolloin ansiotaso on ihan toista mitä tilastot antavat ymmärtää. Palomiehillä toi 1 vrk töitä/  3 vapaata mahdollistaa tämän.

Vierailija
130/241 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, mitään ei tarttis ihmisten mukaan  sairaanhoitajille maksaa. T. Sh itse

“Meille ei makseta mitään” = ei makseta huomattavasti yli suomalaisen mediaanin.

Vierailija
131/241 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

piti kirjoittaa reilusti yli 3000. 3500 ansiot varmaan myös mahdollisia jos tekee paljon öitä ja pyhiä.

Todella uskottavaa argumentointia, jos vetoaa sanaparilla "varmaan myös". Toinen mutu on "harvassa ammatissa". Kuule, vuorotöistä maksetaan lisiä kaikissa ammateissa jotka ovat oikeasti vuorotöitä.  Jos ja kun peruspalkka on 2350, niin siinä saa ilman kokemuslisiä yli kolme tonnia bruttona saadakseen painaa pelkkää pyhää ja yötä, joista ensinmainittuja on kuussa 4-5 paitsi joulukuussa. Kaikki muutkin haluavat nuo rahavuorot, eli jos et ole vakiyökkö saat halutessasi 2-3 yötä kuussa. Vuorotyökorvaus on haittalisää, jota pitääkin maksaa siitä että uhraa sosiaalisen elämänsä viikonloput, illat ja terveytensä ( jo nuorilla rytmi- ja unihäiriöt) työlleen. 

Minun suvussani ja tuttavapiirissäni opettajien kokeenkorjaamiset kuuluvat kylläkin työaikaan ja ne on laskettu siihen. Oletko edes tietoinen opettajien tuntisysteemistä? En koskaan ns. paremmissa paperitöissä tehnyt viikonloppuna kalvoja, mutta voisin kyllä hyväpalkkaisessa työssä joskus niin tehdäkin. 

Vierailija
132/241 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No totta, tuo nyt oli vaan esimerkki siitä, miten maalikko luulee, että se, että roikkuu monta pulloa sängyn vieressä ja monitori piippaa, on jotenkin se  kaikista hurjin tehtävä ja vaatisi jotenkin ihmeitä oppia se. Ongelmana enemmänkin on se, että joka paikassa on hyvä ja huonoja työntekijöitä. Lisäksi palkka-erot vastavalmistuneiden ja kokeneiden  lisäkouluttautuneiden hoitajien välillä ovat liian pienet. On naurettavaa että nyt, 25 vuoden jälkeen, saan 300e kuussa enemmän kuin saisin vastavalmistuneena. Olen itse valmistunut siis 20-kymppisenä ja siitä lähtien tehnyt töitä. Olen perehdyttänyt satoja opiskelijoita ja tehnyt töitä koko ajan. Se ei millään tavalla näy palkassani. Mies kävi samaan aikaan ( nuorena) DI-koulutuksen ja tällä hetkellä samalla kokemuksella on esimiesasemassa ja kolminkertaistanut palkkansa suhteessa aloitustasoon. Että näin tällä alalla. Tyhmyydestä sakotetaan, ei voi muuta sanoa. Olen piakkoin vaihtamassa alaa ja aion jäädä vuorotteluvapaalle. Tämä ei olisi mahdollista ilman miestäni, jonka palkka riittää tähän vaihtoehtoon. Kerran täällä eletään ja nyt on aika.

Minusta tarinassasi surullista ei ole palkka, vaan se, että et nauti työstäsi (päätellen siitä, että haluat vaihtaa alaa, vaikka se ei mitenkään pakollista sinulle ole, kun mies tienaa). Vinkiksi sinulle: jos tekee työtä, jota rakastaa, palkka tulee perässä. Itsellä harrastus muuttui opinnoiksi, opinnot palkkatöiksi ja palkkatyö omaksi firmaksi. Nyt otan 30 tuhatta palkkaa ja 200-300 tuhatta osinkoa vuosittain.

Vierailija
133/241 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä yrityksessä työtä tekevä “paperinpyörittäjä” tein itsenäisyyspäivänä töitä, vastasin ulkomailta tuleviin puheluihin ja osallistuin etänä palaveriin. Nyt viikonloppuna olen valmistellut ensi viikon kokouksia kun en viikolla ehtinyt. Penniäkään ei tule lisää rahaa tai pyhäkorvauksia.

Vierailija
134/241 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hei älkää nyt. Laitetaan Suomen 77 tuhannelle sairaanhoitajalle (lähde: sairaanhoitajat.fi) vaikka se 2 000 euroa kuussa lisää (sivukuluineen siis 2 500, vuodessa se kertaa 12,5). Ei tuo lysti maksa yhteiskunnalle kuin 2,2 miljardia euroa. Pikkuhiluja.

Vierailija
135/241 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä yrityksessä työtä tekevä “paperinpyörittäjä” tein itsenäisyyspäivänä töitä, vastasin ulkomailta tuleviin puheluihin ja osallistuin etänä palaveriin. Nyt viikonloppuna olen valmistellut ensi viikon kokouksia kun en viikolla ehtinyt. Penniäkään ei tule lisää rahaa tai pyhäkorvauksia.

Oletpa hölmö. Ryhtyisit sinäkin yrittäjäksi. Pyhät ja viikonloput vapaata. Ei muiden pillin mukaan hyppimistä. 200-300 tonnia vuodessa paljon pienemmällä veroprosentilla.

Vierailija
136/241 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, jokainen ope voi käydä nopean aikuisille suunnatun lähärikoulutuksen ja mennä vaikka sinne helppoon vanhustyöhön vuorotyöhön. Jos niitä lisiä ja hyvää palkkaa kadehtii. Siinä vaan voi  hymy hyytyä kun kesä- ja joululomat vaihtuu tuohon normaalityöläisen lomamäärään ja jatkuvaan kolmivuorotyöhön univaikeuksineen ja rytmihäiriöineen. Siinä ei jouluna pipareita leivoskella jos on jouluna kolme pyhäpäivää peräkkäin 12-14 tuntia töitä. Et käytännössä näe lapsiasi ja uhraat pyhäsi töille. Ja siitäkin sitten kadehditaan tuota pyhäkorvausta, jonka siitä saat. Peruspalkallako luulette ihmisiä sinne pyhinä riittävän?

Vierailija
137/241 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikähän siinä on, että miehet harvemmin valittaa omasta palkkakuopastaan. Ilmeisesti valittava nainen saa enemmän klikkejä..

Johtuiskohan siitä, että monilla miesvaltaisilla aloilla tienaa paremmin, vaikka ei olisi AMK:n tasoista koulutusta eikä olisi vastuussa ihmishengestä?

No mihin niitä lääkäreitä tarvitaan, jos hoitsut on vastuussa ihmishengistä?

Sairaanhoitajat on vastuussa hengistä, kun puhutaan palkoista, mutta kun jotain tapahtuu ja aletaan puhua vastuusta, niin sitten on lääkäri vastuussa.

Jep. Ja sairaanhoitajankin työnkuvia on erilaisia. Leikkaussali/anestesiahoitajan vastuu on ihan erilainen kuin ajanvarauksia tekevän tai vastaanotossa istuvan hoitajan työ. Vain pieni osa tekee työtä jossa virheliike vie potilaan hengen.

Anehoitajan työnkuvan vaativuudelle nyt nauravat itse anehoitajatkin. "Tuu tänne, tää on helppoa hommaa, istut potilaan vierellä ja katsot monitoria". En halua provosoida, mutta ei todellakaan ole vaativimmasta päästä.

Laitatko ihan todisteet siitä, mikä on prosenttiosuus (se pieni prosentti) työstä sairaanhoitajana jossa virheliike ei voi viedä potilaan henkeä? Väärät lääkkeet väärään paikkaan väärälle henkilölle. Otetaanpa myös ihan tavallinen keskuslaskimokanyyli/-katetri. Pari ilmakuplaa tuosta sisään = henki pois. Ja näitä on ihan tavallisilla vuodeosastoilla, niitä huolletaan viikoittain ja tungetaan niihin antibioottia 6 x pvä. Kyllä minuakin, entistä paperinpyörittäjää välillä hirvittää.

Ei ju**lauta! 

Sulla ei ole mitään, toistan mitään hajua anestesiahoitajan työstä leikkausosastolla. Tällaista tekstiä tulee, kun asiasta täysin tietämätön laukoo "totuuksiaan". Väittäisin, että anestesiasairaanhoitajan työ on ehkä yksi top-3 vaativuusasteeltaan sairaanhoitajan toimenkuvista, varsinkin jos työskentelet päivystävässä keskus- tai yliopistosairaalassa.

Terveisin instrumentoiva sh leikkurista

Toinen on tietämätön, mutta itse tiedät olevasi top-3-vaativuudeltaan ja mihinkähän vertaat?  Pahoittelen kuitenkin kärjekkäitä sananvalintojani, sorruin samaan itsekin. Okei, tämän viestin olin saanut kolmelta entiseltä anehoitajalta ja yhdeltä nykyiseltä pääosin instruhoitajalta ja uskoin väärin perustein. Pääpointti oli kuitenkin tuo maallikko joka vertaili mikä on tärkeää ja mikä ei.

Vierailija
138/241 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja johan täälläkin joku itkee, että tekee viikonloppuna kotona paperitöitä eikä saa siitä korvausta. Ihan kun tätä voisi verrata siihen, että sairaanhoitajana teet pakkotahtista työtä määrättynä ajankohtana ja juhlapyhänä sairaalassa. Kyllä munkin mies tekee usein kotona hommia, mutta toisaalta on sitten vapaus vaikka lähteä joskus aiemmin tai olla menemättä, jos ei motivoi, jos työt tulee tehdyksi, niin se on pääasia, ei siihen käytetty aika tai se, missä työtä teet. Sairaanhoitajana annat ajan työpaikalle tiettynä ajankohtana, mitään vapautta työajan tai toimenkuvan suhteen ei ole. Sitä ei voi mitenkään verrata esim. yrittäjään tai korkeampaan virkamieheen, joka rauhallisena sunnuntaina pyörähtää toimistolla tekemässä jotakin ennen joulua. 

Vierailija
139/241 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on peruspalkkasi? Saanko veikata että ei ainakaan hiukan yli 2000? Työelämä on kylläkin muuttunut kiivaammaksi, erityisesti yksityisellä. Minäkin olin entisessä elämässäni sairaana töissä kun kukaan ei sijaistanut, ylitöitä painettiin kun projekti piti saada päätökseen ja ne saatiin vapaana takaisin eikä puhettakaan pyhälisistä. Silti kolmivuorotyö on omalla tavallaan raskaampaa - ihan tyhmää toisaalta verratakaan täysin erilaisia työtehtäviä. 

Vierailija
140/241 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauska keskustelu. Kun autonrassaaja tienaa 30tonnia on palkka järjettömän huono mutta kun hoitaja saa saman, on palkkaus varsin hyvä ja käytännössä turha valittaa kun palkkataso ollut tiedossa etukäteen. No, tämä nyt kertonee työn arvostuksesta jotain...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kaksi