Sairaanhoitaja vaihteeksi taas itkee pienipalkkaisuutta IS:ssa
https://www.is.fi/asuminen/art-2000005450402.html
Ilmeisesti rahojen käyttö ei onnistu?
Kommentit (241)
Miksi ihmeessä hoitajat ilmoittavat aina nettotulonsa bruttotuloina? Ei kukaan muukaan niin tee. Luuleeko hoitajat että kaikki muut saa koko palkan puhtaana käteen?
Vierailija kirjoitti:
Mä sairaanhoitaja saan käteen 1980 euroa. Pidän sitä surkeena palkkana siitä taidosta mitä mulla on.
Mä saan saman verran siitä, että suunnittelen teille uusia laitteita ja mielestäni saan ihan riittävästi. Miksi sun taito on parempi/tärkeämpi kuin mun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikähän siinä on, että miehet harvemmin valittaa omasta palkkakuopastaan. Ilmeisesti valittava nainen saa enemmän klikkejä..
no suoraan sanoen naisistakin tuntuu valittavan lähinnä erilaiset hoitajat. En muista milloin olen viimeksi lukenut palkkaansa valittavasta tutkijasta, media-assistentista, sihteeristä, toimittajasta, kehityspäälliköstä tai myymälävastaavasta. Monella heistä palkka on n. 2500 jos sitäkään. Ylipäätään valitus on kumman keskittynyt julkiselle sektorille.
Juuri näin. Yleensä näillä valittajilla on myös vakituinen työ alalla jossa ei yt:tä tunneta.
Luettuani jutun heräsi kysymys, mistä tässä kerrottiin. Artikkelista syntyi kuva yksittäisen ihmisen rahankäytöstä, jossa tulot ja menot eivät kohtaa. Sairaanhoitajan tilalla olisi hänen kohdallaan voinut olla mikä hyvänsä ammatti. Jos tässä yritettiin korostaa alan palkkauksen epäkohtia esimerkki ei ehkä ole paras.
Ihmettelin myös jos perheessä on aikuinen kotona asuva nuori, eikö olisi järkevää, että hän oppii elämään itsenäisesti ja maksaa omat menonsa ja harrastuksensa jo kotona asuessaan.
Mua sairaanhoitajana tympii kyllä tää jatkuva kollegoiden valitus palkasta. Vuorotyössä lisien kanssa voi päästä 3000 bruttoon kuussa, enkä mitenkään voi pitää sitä huonona palkkana. Toki jos tekee sh:na esim. päivätyötä yksityisessä palvelutalossa, saattaa palkka huonoimmillaan olla reilut 2100 brutto, joka on kyllä sitten oikeesti aika surkea tästä työstä. Mutta tuo lehdessä valittava tekee kuitenkin vuorotyötä. Mielestäni uskottavuutta palkkakeskustelussa syö myös se, että jotkut hoitajat ihan tosissaan vaatii peruspalkkaa 3000-4000 e väliin. Harvoin muistetaan, että esim. palomiesten alin peruspalkka on alle 2000 e, eikä poliiseillakaan taida päätä huimata. En muista koskaan nähneeni maksuhäiriömerkintäisiä palomiehiä tai poliiseja kitisemässä palkoista.
Ja kyllä, omasta mielestänikin kuitenkin sh:n peruspalkka voisi esim. pari sataa olla enemmän, niin ei tarviis lisillä niin paljoo kikkailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikähän siinä on, että miehet harvemmin valittaa omasta palkkakuopastaan. Ilmeisesti valittava nainen saa enemmän klikkejä..
Johtuiskohan siitä, että monilla miesvaltaisilla aloilla tienaa paremmin, vaikka ei olisi AMK:n tasoista koulutusta eikä olisi vastuussa ihmishengestä?
No mihin niitä lääkäreitä tarvitaan, jos hoitsut on vastuussa ihmishengistä?
Meinaatko että lääkäri on kokoajan vieressä ohjaamassa ja tekemässä päätöksiä? Ei ole. Kyllä taitamaton(tai väsynyt ja hutiloiva) sairaanhoitaja/kätilö saisi jonkun hengiltä helpostikin.
No joo. Yleensä vain vastuuseen vaaditaan hiukan sitä aktiivistakin suoritusta eikä pelkästään sitä että mokaamalla voi saada asiat pahaan kuntoon. Ei autonkuljettajienkaan sanota olevan vastuussa kaikista jalankulkijoista vaikka mokatessaan voisi tappaa niitä aika paljonkin. Samaten sairaanhoitaja ei ole vastuussa potilaidensa hengestä vaan ainoastaan siitä että tekee tietyt hänelle koulutetut asiat.
Tuollainen tehtävä voisi olla vaikka sen lääkärin kutsuminen paikalle. Hoitaja on vastuussa siitä että kutsuu lääkärin paikalle, lääkäri on vastuussa potilaan hengestä. Sairaanhoitaja voi mokata eikä kutsukaan sitä lääkäriä, mutta ei hän silti ollut vastuussa tämän hengestä vaikka aiheuttikin tämän kuoleman.
Vierailija kirjoitti:
ärsyttää. 2000 e nettona on n. 2800 e/kk. Se on aivan keskiverto palkka, eikä mitenkään erityisen huono. Moni tienaa vähemmänkin eikä uikuta.
Tää on kyllä hassunhauskaa, kuinka aina kun joku duunari uskaltaa kritisoida palkkaansa, hyökkää hyvätuloinen kapitalisti julistamaan duunarin hyväpalkkaisuutta ja todistamaan, että hoitsun palkka on hyvä, koska paskempi palkkaisiakin löytyy.
Mikä olisi mielestäsi parempi lähtökohta? Pitäisikö sen vähemmän tienaavan palkkaa nostaa, vai hoitsun palkkaa laskea? Vahva arvaukseni on, että kannatat jälkimmäistä vaihtoehtoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johtuiskohan siitä, että monilla miesvaltaisilla aloilla tienaa paremmin, vaikka ei olisi AMK:n tasoista koulutusta eikä olisi vastuussa ihmishengestä?
No mihin niitä lääkäreitä tarvitaan, jos hoitsut on vastuussa ihmishengistä?
Sairaanhoitajat on vastuussa hengistä, kun puhutaan palkoista, mutta kun jotain tapahtuu ja aletaan puhua vastuusta, niin sitten on lääkäri vastuussa.
Monessa paikassa lääkäri on paikalla kerran viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no suoraan sanoen naisistakin tuntuu valittavan lähinnä erilaiset hoitajat. En muista milloin olen viimeksi lukenut palkkaansa valittavasta tutkijasta, media-assistentista, sihteeristä, toimittajasta, kehityspäälliköstä tai myymälävastaavasta. Monella heistä palkka on n. 2500 jos sitäkään. Ylipäätään valitus on kumman keskittynyt julkiselle sektorille.
Juuri näin. Yleensä näillä valittajilla on myös vakituinen työ alalla jossa ei yt:tä tunneta.
Samaa mieltä. Omalla alallani saan/joudun jatkuvasti kehittää osaamistani ja kilpailu on kovaa. Jos alkaisin valittaa, niin tilalleni olisi välittömästi tulossa kymmeniä sopivia tekijöitä tilalle. Kaikissa hommissa on omat huonot puolensa.
Kyse ei ole pelkästä palkasta. Vaan siitä vääristymästä, että esimerkiksi kätilöksi opiskellaan 4,5vuotta, koska siinä saadaan aina sh:n ja kätilön ammatti. Siihen koulutusmäärään nähden tuo palkka on aivan liian pieni. Vertaapas monta muuta lyhyemmän koulutuksen MIESvaltaista alaa, jossa palkka on 3500-5500 välissä helpostikin! Joka päivä ehtii syömään ja pissalle toisin kuin eräissä edellä mainituissa ammateissa.
Lähihoitajien pitäisi olla enemmän äänessä palkkansa kanssa. Nykyään varsinkin vanhustyössä sairaanhoitajia vähennetään ja lähihoitajat joutuvat tekemään töitä, joihin heillä ei ole edes koulutusta.
Vierailija kirjoitti:
2000e ei ole kyllä todellakaan paljon. Ilmeisesti teillä, joista se on, on ihan helvetin köyhä elämä.
Mun eläke on suunnilleen tuon verran. Asun yksin kaupungin 45 neliön kaksiossa vuokra 544,50. Tuntuu,ettei eläke riitä mihinkään. Mikä tulee olemaan tuon hoitajan eläke? Se on niin pieni, että hän tulee kauhistumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääkin valittaa ja kertoa kuuluvasti työn sisällöstä, vaativuudesta ja alhaisesta palkkatasosta näihin nähden.
Varmaan pitäisi. Olen lähihoitaja, tänään vapaalla, ja pistäydyin verotoimistossa katsomassa verotietoja.
Osastollami on 3-vuorotyö. Palkat valtionveronalaiset vähennysten jälkeen:
Sh 1: 41800
Sh 2: 40000
Sh 3: 43300
Sh 4: 41200
Sh 5: 36800
Sh 6: 42900Et silleen, varsinaiset ansiotulot paljon korkeammat.
No,ei ole kyllä kummoista palkkoja.3-vuorotyössä huonoja palkkoja .
On surullista, että sh:t esittelevät aina peruspalkkaansa ilman vuosisidonnaisia, henkilökohtaisia, työaikaan sidottuja lisiä tai kielilisää.
Palomiehet, poliisit, opettajat ja tavalliset ammatinharjoittajat kertovat kokonaispalkkaukaen. Sairaanhoitajat jatkavat yhteistuumin valehtelua.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen sh ja en ikinä valita palkasta. Teen aika paljon yötöitä ja aina kun on pyhäpäivä niin vuoro on 11-13 tuntia. Ja palkka sen mukainen. Keskipalkka tälle vuodelle 3500e. Ei kyllä varmaan mahdollista kaikissa paikoissa..
Netto vai brutto?
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ole pelkästä palkasta. Vaan siitä vääristymästä, että esimerkiksi kätilöksi opiskellaan 4,5vuotta, koska siinä saadaan aina sh:n ja kätilön ammatti. Siihen koulutusmäärään nähden tuo palkka on aivan liian pieni. Vertaapas monta muuta lyhyemmän koulutuksen MIESvaltaista alaa, jossa palkka on 3500-5500 välissä helpostikin! Joka päivä ehtii syömään ja pissalle toisin kuin eräissä edellä mainituissa ammateissa.
Oikeesti, valitkaa se ammattinne myös palkan perusteella. Niin miehetkin tekee.
Ihan turha valittaa jos menettää luottotiedot, se on pöljyyttä. Oli ammatti mikä hyvänsä.
Ihan hyvä palkka tuo on!
nimimerkillä työtön hoitsu
Vierailija kirjoitti:
Mua sairaanhoitajana tympii kyllä tää jatkuva kollegoiden valitus palkasta. Vuorotyössä lisien kanssa voi päästä 3000 bruttoon kuussa, enkä mitenkään voi pitää sitä huonona palkkana. Toki jos tekee sh:na esim. päivätyötä yksityisessä palvelutalossa, saattaa palkka huonoimmillaan olla reilut 2100 brutto, joka on kyllä sitten oikeesti aika surkea tästä työstä. Mutta tuo lehdessä valittava tekee kuitenkin vuorotyötä. Mielestäni uskottavuutta palkkakeskustelussa syö myös se, että jotkut hoitajat ihan tosissaan vaatii peruspalkkaa 3000-4000 e väliin. Harvoin muistetaan, että esim. palomiesten alin peruspalkka on alle 2000 e, eikä poliiseillakaan taida päätä huimata. En muista koskaan nähneeni maksuhäiriömerkintäisiä palomiehiä tai poliiseja kitisemässä palkoista.
Ja kyllä, omasta mielestänikin kuitenkin sh:n peruspalkka voisi esim. pari sataa olla enemmän, niin ei tarviis lisillä niin paljoo kikkailla.
Pitää nimenomaan huomioida että sairaanhoitajat joutuvat tekemään vuorotyötä päästäkseen 3000e bruttotuloihin joihin moni pääsee pelkkää päivätyötä tekemällä. Tällöin erotus kertyy niistä ikävistä ja elämää rajoittavista työajoista. Vuorotyö on raskasta, erityisesti yövuorot. Monikaan ei tätä tajua kun vertaa sh:n palkkaa jonkun päivätyötä tekevän esim. insinöörin palkkaan. Veikkaan että moni insinööri siirtyisi hiljaa takavasemmalle jos pyydettäisiin tuolla palkalla valvomaan öitä, tekemään iltoja ja viikonloppuja ja juhlapyhiä. Moni ei takamustaan nostaisi. Eikä paperityöläiset liioin, he vetävät vuorotyöstä moninkertaiset liksat.
Mä olen vastavalmistunut sh ja saan käteen n. 2000e kuukaudessa. Tällä hetkellä se on riittävästi kun asun yksin mutta ei tolla varmaan perhettä elätettäis.
Joku sanoi aiemmin ettei sairaanhoitajat ole vastuussa ihmishengestä. Ihan tiedoksi vain, että osastolla on 24/7 käytettävissä sairaanhoitajat ja lääkärit käyvät siellä pikaisilla kierroksilla. Jos joku potilas saa sairaskohtauksen tai menee muuten vain elottomaksi, niin erittäin harvoin siellä ensimmäisten joukossa on lääkäriä paikalla. Toki sinne hälytetään lääkärit, mutta sairaanhoitajat siinä tilanteessa on ne, jotka sen hengen pelastaa.
Toki lääkärit pelastaa henkiä sitten leikkaussalissa yms. Ihan vain näin btw :)
Palkka ei valitettavasti määräydy sen mukaan kuka saa eniten vahinkoa aikaan jos tekee työnsä huonosti.