Mikä villitys on tullut kiittää kun edellä oleva laittaa kaupassa välikapulan hihnalle?
Ei koskaan ennen olla kiitelty mutta viimeaikoina nähnyt tuota useampaan kertaan. Todella noloa.
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä.Mennään jurotetaan vaan edelleenkin jokainen omassa ylhäisessä yksinäisyydessä.Kyllähän se nyt riittää jos palvelutiskillä joutuu puhumaan ja/tai kenties vielä kiittämään kun myyjä antaa ostoksen.Nyt ollaan Suomessa.Menkööt ihmiset muualle kuin kauppaan jos puhua haluavat!
No kauppaan itse asiassa mennään lähinnä ostoksille eikä puhumaan. Ihan universaali ilmiö.
Ei kannata lähteä kovin kauas Suomesta kauppaan. Saatat kovin pelästyä.
Olen reissannut paljon ja en ole kyllä huomannut että ihmiset juttelisivat ulkomailla tuntemattomille mitenkään merkittävästi enempää arkitilanteissa. Ei johdu kielimuurista, koska olen käynyt myös maissa joissa puhutaan englantia. Juhlissa yms. monissa kulttuureissa meno on avoimempaa ja sosiaalisempaa, mutta en ole huomannut että muuallakaan väännettäisiin juttua jossain kaupassa. Ihan samalla tavalla ihmisillä on muuallakin maailmassa kiireinen arki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisittepa olleet kanssani junassa viime viikolla Keski-Euroopassa. Toisilleen tuntemattomat ihmiset alkoivat jutella lähellä istuvien kanssa, oikein puheensorina syntyi. Eikö ole hirveää? ;)
Tuo on mukavaa. Missäpäin olit?
Etelä-Saksassa
Suomalainen positiivisuus on kyllä ihailtavaa.
Omalla asenteella voisi paljonkin vaikuttaa omaan elämänlaatuunsa. No toisaalta jos nauttii olostaan mörököllinä, joka näkee selvästi positiivisetkin asiat negatiivisina, niin mikäs siinä.
En ole ilmiötä huomannut Jyväskylässä. Ei ole tullut edes mieleen kiitellä tai odottaa kiitosta vaikka peruskohtelias olen o.O Ensi kertaa kuulen kiitoksista täältä. Näen asian niin että jokainen rajaa kapulalla juuri omat ostoksensa, ja kapulan laitto on automaattinen osa kassatilannetta. Tai jos joku ei laita, laitan itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä.Mennään jurotetaan vaan edelleenkin jokainen omassa ylhäisessä yksinäisyydessä.Kyllähän se nyt riittää jos palvelutiskillä joutuu puhumaan ja/tai kenties vielä kiittämään kun myyjä antaa ostoksen.Nyt ollaan Suomessa.Menkööt ihmiset muualle kuin kauppaan jos puhua haluavat!
No kauppaan itse asiassa mennään lähinnä ostoksille eikä puhumaan. Ihan universaali ilmiö.
Olen reissannut paljon ja en ole kyllä huomannut että ihmiset juttelisivat ulkomailla tuntemattomille mitenkään merkittävästi enempää arkitilanteissa. Ei johdu kielimuurista, koska olen käynyt myös maissa joissa puhutaan englantia. Juhlissa yms. monissa kulttuureissa meno on avoimempaa ja sosiaalisempaa, mutta en ole huomannut että muuallakaan väännettäisiin juttua jossain kaupassa. Ihan samalla tavalla ihmisillä on muuallakin maailmassa kiireinen arki.
Nyt on ollut kyse kiittämisestä, ei aloituksessa puhuttu juttelemisesta mitään. Toki suomalaiselle yhdenkin sanan sanominen on jo small talkia. ;)
Se on ollut minä. Olen tällainen outo, en ehkä tajua sitten, missä tilanteessa ollaan mitenkin. Minusta tuo on kiitoksen paikka. Kiitos, että vapautat hihnan nyt minulle tms.
Vierailija kirjoitti:
Katsokaa Youtubesta Ihmebantu - Sutkauttelu, moikkaaminen, ihmiset. Kiteytyy hyvin suomalainen mielenmaisema :D
Suosikkikohtani on Moikkaamis-videon "Virallinen lupa saada olla moikkaamatta" . Nuo on ihan älyttömän hyvin tehty. Oon katsonut varmaan sata kertaa kaikki läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on ollut kyse kiittämisestä, ei aloituksessa puhuttu juttelemisesta mitään. Toki suomalaiselle yhdenkin sanan sanominen on jo small talkia. ;)
Varsinkin suuremmissa kaupungeissa varmaan tavallistakin.
Ja minä taas olen saanut mukavia kokemuksia ihmisten sosiaalisuudesta, kun olen viettänyt paljon aikaa vanhempieni ja sisarusteni luona niin Espanjassa, Italiassa kuin Turkissa. Ja on hyvin tavallista, että leipäkauppias tietää teidän perheen asiat, vastaantulijan kanssa tervehditään, bussipysäkillä jutellaan. Mutta isoja maita kaikki ja toki niissäkin on varmasti paikkakuntakphtaisia eroja. Berliinissä taas oli hauskaa, kun edellispäivänä näkemäni ravintolan työntekijä tervehti minua ihan eripuolella kaupunkia seuraavana päivänä asiointimme jälkeen.
Suomessakin on onneksi alkanut keskustelukulttuuri vähän vapautua.
Kassalla asioinnista on kyllä tullut rasittavaa, en ihmettele yhtään jos siitä moni ahdistuu. Itseäni lähinnä raivostuttaa vaan. Älyttömäksi mennyt kun kassoja olisi vähän isommassa kaupassa 10-20, kuitenkin se kaksi auki vaikka jonia on kymmeniä metrejä, osa työntekijöistä vaikuttaa olevan niim laiskoka tai muuten vaan niin hitaita, tekisi mieli itse ne viivakoodit lukea niin ei tarvitsisi sitä 15-20 minuuttia jonottaa, joka alkaa olla aika tavallinen jonotusaika nykypäivänä. Itsepalvelukassaa käytän aina jos saatavilla.
Mua ei kyllä tuo kiittäminen kapulan laittamisesta häiritse vaikken itse niin teekkään. Suomessa kun töykeys on niin jokapäiväistä, en näe mitään pahaa kohtelaisuudessa. Enemmän ärsyttää ne ihmiset jotka sen kapulan hirveellä kiireellä siihen laittaa ja vahtaa jokaisen ostoksen ettei mene vahingossakaan toisen ostos omien sekaan, siitäkin huolimatta etän jätän aina niin reilusti väliä että ei vahingossa siihen mene. Se mulkoilu ja kapulasta huolimatta pitää heti sanoa että noi enää ole minun.
Minä olen useasti sanonut edessäni olevalle "anteeksi, voisitko väistää?" tai "anteeksi, pääsiskö tästä?" ja sitten kun toinen on väistänyt olen sanonut "kiitos". Hyi kamala, nyt vasta tajusin miten nolo olenkaan, paljon parempi olisi vain työntää toiset tieltä pois ja mulkaista vihaisesti kun kehtasivat tukkia kulkureittini.
Kun on ystävällinen ja kohtelias tuntemattomillekin, joutuu - tai siis pääsee - usein mukaviin kohtaamisiin ja hyvää mieltä aiheuttaviin tilanteisiin. Luulen, että edistää onnellisuutta ja mielenterveyttä omalta osaltaan.
Minusta on vanhana alkanut pukata esiin ilmeisen hyvin piilossa majaillut ekstrovertti! Täältä maalta kun käyn Helsingissä, aika usein alan jutella ratikkapysäkillä ja jopa ratikassa. Toki katson, että kyseinen ihminen saattaa olla vastaanottavainen juttukumppani :) Voisikin seuraavalla kerralla testata epätodennäköisiä tyyppejä, nuorisoa, mamuja (ai niin, yksi kurdityttö katsoi vielä pysäkiltä ikkunan kautta pitkään minua, kun olin jutellut hänen kanssaan, tällä kertaa bussissa). Junassakin viimeksi juttelin erään hyvätapaisen nuoren miehen kanssa. Älypuhelimeni salat eivät ole vielä auenneet täysin, niin en viitsi sen ruutua tuijottaa.
Kassalla ei tosiaan ole suotavaa jutella pitkään, jos on jonoa. Mutta jos ei ole, silloin kyllä.
En laita kapulaa jos takanani ei ole ketään, sitten jos siihen joku ajan kuluttua tulee saa itse laittaa kapulansa paikalleen. Ei se hyödytä mitään tyhjällä hihnalla. Tilanne on eri jos lastaan kärrystä tavarat hihnalle ja takanani on jo jonoa, silloin se kapula menee paikalleen. Joskus takana olevan kerkeää sen nappaamaan ennen minua. Enkä kiittele ketään, joskus on joku minua kiitellyt, olen vain että 'k.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se tuntemattomille höliseminen on jotenkin parempi kuin se, että joku haluaa käydä rauhassa kaupassa? Kiittäminen nyt on asia erikseen, toki hyvät tavat pitää olla.
Ei siitä tosiaan tarvitse kiittää, mutta en kyllä näkisi tilanteessa mitään noloa. Hyvä mieli siitä saattaa jollekin tulla, hui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se tuntemattomille höliseminen on jotenkin parempi kuin se, että joku haluaa käydä rauhassa kaupassa? Kiittäminen nyt on asia erikseen, toki hyvät tavat pitää olla.
Enpä näe kumpaakaan huonona 😊
Vierailija kirjoitti:
En ole ilmiötä huomannut Jyväskylässä. Ei ole tullut edes mieleen kiitellä tai odottaa kiitosta vaikka peruskohtelias olen o.O Ensi kertaa kuulen kiitoksista täältä. Näen asian niin että jokainen rajaa kapulalla juuri omat ostoksensa, ja kapulan laitto on automaattinen osa kassatilannetta. Tai jos joku ei laita, laitan itse.
Sama täällä, Tampereella asun. En ole koskaan huomannut kenenkään kiittävän tuosta, enkä rehellisesti sanottuna ymmärrä miksi pitäisi, vaikka muuten olenkin aina kaikille kohtelias. Hymyilen, pidän ovea auki, tarjoan apua jos tilanne siltä näyttää...
Aivan kuten jo kirjoititkin, pidän myös normaalina ja automaattisena osana kassatilannetta. Ei tulisi mieleenkään odottaa jonkun kiittävän mua, kun automaattisesti sen kapulan siihen omien ostosteni perään laitan. :D
Minusta se on kohteliasta. Ei haittaa yhtään. Me suomalaiset ollaan muutenkin niin mörrimöykkyjä, naapureillekaan ei sanota kuin hei nopeasti.
Tuo on mukavaa. Missäpäin olit?