Voiko mies "jyvittää" kotitöitä tai hankintoja palkkansa perusteella?
Mitä mieltä asiasta.
Jos mies tienaa enemmän, nainen vähemmän ja on ehkä vähemmän ajasta töissä. Molemmat maksaa pakolliset menot.
Onko oikein, että mies tekee vähemmän kotona ja hankkii itselleen enemmän mitä rahalla nyt saa. Vaatteita, lomia, auton, elektroniikkka?
Kommentit (328)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies voi ostaa rahallansa esim. siivoajan kotiin. Ihemtyttää, mikä mies se sellainen olisi, joka haluaa ostaa vain itselleen asioita :O Miksi vain itselle vaatteita? Eiköhän vaimo ja mahdolliset lapsetkin niitä tarvitse. Elektroniikka taas saattaa olla asia, joka kiinnostaa enempi miestä, eli siitä vain minun puolesta. Mutta se olisi jo huippu, jos useamminkin lomailisi yksin niillä rakkailla OMILLA rahoilla ja jättäisi perheensä kotiin..... Arvot taas pepusta jollain, sorry!
Eli miehen pitäisi palkallaan kustantaa elektroniikka kotiin, lomat perheelle ja vielä vaatteetkin vaimolle?
Entä jos tasa-arvon vuonna 2017, se maksaa vaatteensa ja lomansa joka sinne haluaa? Olisiko paha?
Eli lapset ei pääsis koskaan lomamatkoille, heillä kun harvemmin on niitä itse varaa maksaa. Kuulostaa kyllä reilulta systeemiltä. Äiti ja isä lomailee ja lapset on kotona.
Ja se ei ole sulle vaihtoehto, että äiti ja isä yhdessä maksaisivat alaikäisten lasten osuuden lomista? Lomailla voi vain silloin, kun isä maksaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies voi ostaa rahallansa esim. siivoajan kotiin. Ihemtyttää, mikä mies se sellainen olisi, joka haluaa ostaa vain itselleen asioita :O Miksi vain itselle vaatteita? Eiköhän vaimo ja mahdolliset lapsetkin niitä tarvitse. Elektroniikka taas saattaa olla asia, joka kiinnostaa enempi miestä, eli siitä vain minun puolesta. Mutta se olisi jo huippu, jos useamminkin lomailisi yksin niillä rakkailla OMILLA rahoilla ja jättäisi perheensä kotiin..... Arvot taas pepusta jollain, sorry!
Eli miehen pitäisi palkallaan kustantaa elektroniikka kotiin, lomat perheelle ja vielä vaatteetkin vaimolle?
Entä jos tasa-arvon vuonna 2017, se maksaa vaatteensa ja lomansa joka sinne haluaa? Olisiko paha?
Eli lapset ei pääsis koskaan lomamatkoille, heillä kun harvemmin on niitä itse varaa maksaa. Kuulostaa kyllä reilulta systeemiltä. Äiti ja isä lomailee ja lapset on kotona.
Ja se ei ole sulle vaihtoehto, että äiti ja isä yhdessä maksaisivat alaikäisten lasten osuuden lomista? Lomailla voi vain silloin, kun isä maksaa?
Ymmärrätkö sinä että jos henkilö tienaa vaikka sen 1200e / kk ja maksaa puolet kaikista perheen menoista niin ei sillä lomailla yhtään missään. Ilmeisesti et ymmärrä, ok. Ja juu tiedän "menisi parempiin töihin" juujuu juu.
Vierailija kirjoitti:
En tajua, kuka perheellinen mies matkustelisi aina ilman perhettään. Tai siis että olisihan siinä perheessä lomien ulkopuolisenakin aikana aika onho asua, koska ei voi olla niin että mies vain lomilla innostuu itsekkääksi ja erilliseksi.
Exäni oli urheiluhullu ja matkusti ulkomaille vain katsomaan jääkiekko- ja jalkapallo-otteluita, formuloita yms. Mukaan lähti aina miehen urheiluhulluja kavereita. Tietenkin olisin voinut lähteä mukaan, mutta mua ei urheilu kiinnosta tippaakaan ja paikan päällä olisin jokatapauksessa joutunut viettämään aikaani yksin. Lapsia meillä ei ollut, mutta sama tilanne olisi ollut ja minä vain viettänyt ajan lasten kanssa. Matkustin siis itsekin mieluummin ilman miestä valiten oman matkaseurani itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkihan on tietenkin siitä kiinni mitä sovitaan. Jokainen perhe tehköön niin kuin parhaaksi näkee, kunhan se on vaan yhdessä sovittu, eikä ainoastaan toisen sanelemaa.
Tosin juridisesti omaisuuteni ja palkkani on avioliitossakin minun ja vain minun, puolison kanssa niistä ei tarvitse erikseen sopia.
Tämä on keskustelun yksi pointti mikä naisilta jää monesti sivuun. Työnantaja maksaa palkka henkilökohtaisesti, ei perheelle. Lainvoimaisesti naisella ei ole mitään valtaa miehen tilille ja palkkatuloon.
Laki ei myöskään estä lähtemästä suhteesta jossa kaikki asiat on pakko sopia juristin kanssa eikä mitään muuta neuvottelu varaa ole.
Onko joku niin väittänyt?
Nainen voi ihan hyvin lähteä etsimään seuraavaa kupattavaa jos nykyinen ei miellytä/anna tarpeeksi.
Ja todella moni lähteekin. Ei tosin etsimään ketään seuraavaa vaan elelemään onnellisena sinkkuna. :)
https://www.vauva.fi/keskustelu/3023200/kyselyn-mukaan-naiset-ovat-onne…
TämäKIN näyttää ulimiesten mielestä olevan väärin.
Näyttää myös unohtuvan, että avioliitossa on elatusvelvollisuus. Ei voi ylläpitää kahta eri elintasoa perheessä.
:D taas kerran. AV-mammalle elatusvelvollisuus = kuppaus miehen rahoilla parempaan elintasoon.
Mikään laki ei kiellä miestä ostamasta itselleen sisäfilettä ja etelänmatkoja. Ei kiellä naistakaan.
Elatusvelvollisuus toimii molempiin suuntiin.
Ja luuletko, ettet itse ole av-mamma? Kyllä olet.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miehiä, avatkaa joku minulle.
Miehet valittavat, kun naiset kiinnittävät parinmuodostuksessa huomion miehen tuloihin ja rahankäyttöön.
Miehet ottavat 'lähärin' ja sitten itkevät taloudellista rasitusta.
Miksei sitten etsi vaimoa, joka täyttää taloudelliset kriteerit tai elä valintansa mukaisin realiteetein?
Olen tehnyt tästä pari aloitustakin vuosien saatossa, mutta mitään järkevää vastausta ei ole tullut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tajua, kuka perheellinen mies matkustelisi aina ilman perhettään. Tai siis että olisihan siinä perheessä lomien ulkopuolisenakin aikana aika onho asua, koska ei voi olla niin että mies vain lomilla innostuu itsekkääksi ja erilliseksi.
Exäni oli urheiluhullu ja matkusti ulkomaille vain katsomaan jääkiekko- ja jalkapallo-otteluita, formuloita yms. Mukaan lähti aina miehen urheiluhulluja kavereita. Tietenkin olisin voinut lähteä mukaan, mutta mua ei urheilu kiinnosta tippaakaan ja paikan päällä olisin jokatapauksessa joutunut viettämään aikaani yksin. Lapsia meillä ei ollut, mutta sama tilanne olisi ollut ja minä vain viettänyt ajan lasten kanssa. Matkustin siis itsekin mieluummin ilman miestä valiten oman matkaseurani itse.
Joo, mutta tässäkin on pari pointtia. Se, että hän on eksä ja se, että te ette viettäneet yhteistä lomaa.
Meilläkin isä on eksä ja kävi vaeltamassa ja muissa urheilusysteemeissä yksin. Ja jätti vaivattomasti meidät lapset eron tultua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymyksesi perusteella miehellä ei ole vaimoa, vaan orja kotonaan.
Naisille nykyään kaikki velvollisuudet ovat "orjuutta".
Jos tämä miesten tällä palstalla nähtävissä oleva asennoituminen naisiin ja perhe-elämään on kovin yleinen (eikä jokin erityisen aktiivisen naisvihaajan aiheuttama vääristymä), en ollenkaan ihmettele sitä, että naiset yhä sankemmin joukoin valitsevat sinkkuelämän.
Miksi ihmeessä kukaan haluaisi olla jonkun ylimielisen leuhottajan ilmaisena kotipiikana, pahimmassa tapauksessa vielä mahdollistaa tuon kotityrannin leveän elämän maksamalla puolet pakollisista elinkustannuksista (jotka todennäköisesti on mitoitettu tuon miehen toiveiden mukaan - viitaten tässäkin keskustelussa lueteltuihin statussymboleihin lähtien huippu-hifistä ja päätyen siihen naurettavaan Audi-rehvasteluun).
Miksi ihmeessä sen parjatun ja halveksitun lähärin pitäisi mahdollistaa miehelle kaikki tuo ja vielä ilmainen täyshoito, kun paljon leveämmin ja mukavammin hän voi elellä omien tulojensa turvin itsensä näköistä elämää? Moni nainen valitseekin nykyään tämän vaihtoehdon, ja se tuntuu kovasti miehiä närästävän. Miksiköhän, jos se nainen pelkkä taakka ja kiviriippa?
Uskoisin tai toivoisin ainakin, että kyseessä on pelkkä vääristymä.
Ehkä elän omassa kuplassani, mutta minun käsittääkseni yhdessäkään oman lähipiirini parisuhteissa ei ole tuollaista asemaa. Ennemminkin ehkä toisinpäin. Ainoa tuntemani henkilö, joka ostelee kalliita autoja, merkkituotteita, pistää rahaa ns. makeaan elämään on oma siskoni. Hän on paljon parempituloinen kuin oma miehensä, ja antaa sen kyllä näkyäkin. Ehkä hän on Audi-nainen (ajaa siis uudella A6 Avantilla, miehensä ajaa vanhalla pakettiautolla).
Tuttavaperheissämme kaikki miehet tekevät ihan yhtä lailla kotitöitä kuin naiset. Moni mies on vielä puolisoaan innokkaampi esim. siivoamisessa (eräs kaverini siivoaa koko kämpän pari kertaa viikossa - metallimiehen tarkkuudella). Mistään "täyshoitoa" tarjoavasta pikkuvaimosta ei minulla ole kokemusta tai tietoa kuin korkeintaan muistikuvia siitä, miten jo 80 ikävuotta ylittäneet sukulaiset ovat aikanaan toimineet - nyt heillä käy jo kotiapu hoitamassa nämä tehtävät. Kaikissa tuntemissani perheissä (lukuun ottamatta em. siskoani perheineen) on elintaso yhteinen. Samoin tietenkin meillä.
Tosin minun tuttavaperheeni taitavat olla pääsääntöisesti tasapainoisia, onnellisia ja pitkäaikaisissa parisuhteissa eläviä ihmisiä, joilla ei selkeästi ole tällaisia ongelmia.
Mutta ehkä tämä on vain oma kuplani, totuus voi jossakin naapurissa olla todella toisenlainen.
Palkkansa perusteella ei.
Tuli rahaa miten paljon tahansa, jos talouden menot menew 50/50, niin menee kotityötkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, mutta tässäkin on pari pointtia. Se, että hän on eksä ja se, että te ette viettäneet yhteistä lomaa.
Meilläkin isä on eksä ja kävi vaeltamassa ja muissa urheilusysteemeissä yksin. Ja jätti vaivattomasti meidät lapset eron tultua.
Totta, mutta kommenttini olikin tarkoitettu vastaukseksi ihmettelyysi, miten kukaan mies haluaisi aina lomailla ilman perhettään. Onhan sulla omakohtaistakin kokemusta asiasta isäsi muodossa. On miehiä, joita kiinnostaa vain ja ainoastaan tietyn tyyppinen lomailu ja se lomailu ei taas välttämättä kiinnosta vaimoja ja lapsia.
Siis millä logiikalla on oikein että maksetaan puoliksi mutta koska mies tienaa enemmän, tekee nainen enemmän kotitöitä? :,D onko ok että minä teen vähemmän siksi koska minulla on pidempi tukka? Tai olen lyhyempi? Tai mitä vaan?
Meillä menee vähän samallalailla.
Mieheni tienaa vähän enemmän ja käy rahoillaan Thaimaassa ja Tsekeissä lomalla muutaman kerran vuodessa aika kun ehtii. Itseäni kun ei niin kiinnosta tuo matkustaminen, niin ei haittaa erityisemmin. :)
Voi tietenkin. Yhtä hyvin sillä voi olla vaikutuksensa suhteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta, mutta kommenttini olikin tarkoitettu vastaukseksi ihmettelyysi, miten kukaan mies haluaisi aina lomailla ilman perhettään. Onhan sulla omakohtaistakin kokemusta asiasta isäsi muodossa. On miehiä, joita kiinnostaa vain ja ainoastaan tietyn tyyppinen lomailu ja se lomailu ei taas välttämättä kiinnosta vaimoja ja lapsia.
Joo, mutta siihen kokemukseen sisältyy myös vahvasti pieleen mennyt parisuhde ja perhe-elämä eli siksi en pitäisi sitä mitenkään toimivana ratkaisuna.
Esim. sellainen voisi toimia että olisi kivat yhteiset reissut ja sitten lisäksi ne omat harrastematkat.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on juuri kuten aloitusviestissä kuvattiin. Itse kuljen rikkinäisissä vaatteissa, käytän rikkinäisiä laukkuja enkä IKINÄ osta itselleni mitään (no, joskus apteekista Decubal-rasvatuubin, se on mulle luxusta). Menot jaetaan 50/50. Sinne mun pienet tulot menevät. Mies keikkuu verolistoilla, itse olen yrittäjä jolla viimeiset vuodet olleet todella hankalia.
Aiemmin kun minulla meni hyvin niin maksoin paljon enemmän menoja ja esim. lasten kuluja. Hoidan koko kotitalouden pyörittämisen ja arjen, siis IHAN KAIKEN.
Ja kas, voitteko arvata - avioerohan tästä on tulossa.
Niinpä. Kun mies ei maksa kokoajan enemmän, niin erohan siitä tulee.
miestahtomattaan kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tämä miesten tällä palstalla nähtävissä oleva asennoituminen naisiin ja perhe-elämään on kovin yleinen (eikä jokin erityisen aktiivisen naisvihaajan aiheuttama vääristymä), en ollenkaan ihmettele sitä, että naiset yhä sankemmin joukoin valitsevat sinkkuelämän.
Miksi ihmeessä kukaan haluaisi olla jonkun ylimielisen leuhottajan ilmaisena kotipiikana, pahimmassa tapauksessa vielä mahdollistaa tuon kotityrannin leveän elämän maksamalla puolet pakollisista elinkustannuksista (jotka todennäköisesti on mitoitettu tuon miehen toiveiden mukaan - viitaten tässäkin keskustelussa lueteltuihin statussymboleihin lähtien huippu-hifistä ja päätyen siihen naurettavaan Audi-rehvasteluun).
Miksi ihmeessä sen parjatun ja halveksitun lähärin pitäisi mahdollistaa miehelle kaikki tuo ja vielä ilmainen täyshoito, kun paljon leveämmin ja mukavammin hän voi elellä omien tulojensa turvin itsensä näköistä elämää? Moni nainen valitseekin nykyään tämän vaihtoehdon, ja se tuntuu kovasti miehiä närästävän. Miksiköhän, jos se nainen pelkkä taakka ja kiviriippa?
Tästähän ei paljon yhtään paista miesviha läpi.... kunhan nyt vaan sanon....:D
En ole tuo, jolle vastasit, mutta ei tuossa minusta mitään miesvihaa ole. Itse olen täysin samaa mieltä, en todellakaan kelpuuttaisi tuollaista miestä, joka omii ahneesti rahat itselleen. Ilmeisesti suomalaismiehiin kuuluu nykyään harmittavan paljon tuollaisia itsekkäitä vätyksiä. Toivon, että reiluja, perhekeskeisiä suomalaismiehiäkin on vielä jäljellä. Oma aviomieheni on kotoisin maasta, jossa yksikään nainen ei suostuisi tuollaiseen "suomalaiseen tasa-arvoon", eikä minun ole ikinä hänen kanssaan rahasta tarvinnut tapella. Molempien palkat menevät suoraan yhteiselle tilille. Pikkuostoksia teen vapaasti oman halun mukaan, isommista jutuista keskustellaan ennen ostopäätöstä. Onneksi on vielä jäljellä maita, joissa miehet ovat vielä miehiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on juuri kuten aloitusviestissä kuvattiin. Itse kuljen rikkinäisissä vaatteissa, käytän rikkinäisiä laukkuja enkä IKINÄ osta itselleni mitään (no, joskus apteekista Decubal-rasvatuubin, se on mulle luxusta). Menot jaetaan 50/50. Sinne mun pienet tulot menevät. Mies keikkuu verolistoilla, itse olen yrittäjä jolla viimeiset vuodet olleet todella hankalia.
Aiemmin kun minulla meni hyvin niin maksoin paljon enemmän menoja ja esim. lasten kuluja. Hoidan koko kotitalouden pyörittämisen ja arjen, siis IHAN KAIKEN.
Ja kas, voitteko arvata - avioerohan tästä on tulossa.
Niinpä. Kun mies ei maksa kokoajan enemmän, niin erohan siitä tulee.
Tuossa tapauksessa mies voi ehdottaa, että pienennetään kustannuksia. Mies voi tehdä edullista kotiruokaa ja hoitaa kotityöt yksin, niin tuo yrittäjänainen voi käyttää senkin ajan yrityksen pyörittämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Joillekin miehille on hirveän vaikeaa nostaa naisen elintasoa
Ehkä joillekin.
Käytännössä tiedät itsekin ehkä miten kuvio etenee?
miestahtomattaan kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästähän ei paljon yhtään paista miesviha läpi.... kunhan nyt vaan sanon....:D
Ei, tästä ei paista läpi mitään yleistä, kaikkiin miehiin kohdistuvaa vihaa. Tästä paistaa läpi inho ja ihmetys niitä miehiä kohtaan, jotka kuvittelevat perhe-elämän ja parisuhteen olevan pelkästään heidän oman henkilökohtaisen statuksensa ja mukavuutensa takaamiseksi perustettu yritys, josta pyritään imemään irti mahdollisimman paljon taloudellista ja emotionaalista voittoa. Normaalit, tuntemaan ja ajattelemaan kykenevät miehet ovat sitten erikseen.
Ja ihan turha tulla mölähtelemään mitään lompakkoloisista. Nykysin elätän työtöntä miestäni, ja sen lisäksi vielä teen osuuteni kotitöistä. Enkä edes tunne olevani hyväksikäytetty, sillä saan mieheltäni paljon muuta, millä taloudellinen epätasapaino korjautuu mennen tullen. Näin se kuule käy, kun on mukana sekä järkeä että tunteita... Todennäköisesti et koskaan kykene tällaista käsittämään.
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä asiasta.
Jos mies tienaa enemmän, nainen vähemmän ja on ehkä vähemmän ajasta töissä. Molemmat maksaa pakolliset menot.Onko oikein, että mies tekee vähemmän kotona ja hankkii itselleen enemmän mitä rahalla nyt saa. Vaatteita, lomia, auton, elektroniikkka?
Öö what. Ei ole oikein jaotella kotitöitä tulojen määrän perusteella. Sen sijaan on musta ihan okei, että se jolla työ vie vähemmän ajassa tekee myös jonkin verran enemmän kotitöitä. Tavoitteenahan olisi että MOLEMMILLE jää mahdollisimman paljon vapaa-aikaa (kotitöiden tekoon menevää aikaa ei katsota vapaa-ajaksi). Tai no, siis ainakin meillä. Tällä hetkellä meillä on kotitöissä aika lailla tasajako, itse olen vakkaritöissä ja mies tekee keikkoja, on enemmän kotosalla mutta työnhaku on oikeasti todella aikaavievää hommaa ja stressi on enemmän päällä niin tasajako toimii musta tässä kohtaa hyvin.
Tähän kommenttiini vielä lisään, että mulle koti, jossa asun, on ihan viimeinen asia, josta taloudellisen kriisin kuten esim työttömyyden vuoksi haluaisin luopua. Sen vuoksi mulle säästöt ja sijoitukset ovat tärkeitä. Kriisitilanteessa lasketaan elintasoa, mutta puuttuvaa osaa tuloista kompensoidaan käyttämällä harkiten säästöjä ja pääomatuloja, tarvittaessa realisoidaan sijoitukset. Mitä enemmän kodin lisäksi on muuta varallisuutta ja tuloja, sitä pidemmän kriisin talous kestää ilman, että on laitettava koti myyntiin.