En halua vuohia tms. hyväntekeväisyyslahjoja jouluna!
Ärsyttää aina jouluisin tää hyväntekeväisyyslahjahomma. Ihan järjetöntä. En voi ymmärtää, että ihmiset antaa toisilleen lahjaksi ilmoituksen siitä, että ovat lahjoittaneet rahaa hyväntekeväisyyteen. Kiva, että lahjoitit, mutta miksi siitä pitää muille ilmoitella?!
Älkää käsittäkö väärin. En halua lahjavuohien tilalle mitään muutakaan. Minusta on täysin fine, että aikuisena en saa joululahjoja. Joulukortteja on mukava saada, mutta en vedä hernettä nenään jos niitä en joiltain saa.
Joulukorttiasioissa on myös yksi ärsyttävä asia... Nimittäin se kun ihmiset ilmoittaa, että "tänä vuonna emme lähetä kortteja vaan laitamme korttirahat hyväntekeväisyyteen". Okei. Ei kuulu mulle. Onhan toi toki helppo summa lahjoittaa, kun se ei ole varsinaisesti itseltä pois vaan niiltä sukulaisilta/ystäviltä, jotka olis saattaneet ilahtua kortista. Miksi ei voisi vaikka tehdä niin, että julistaisi facessa tms. että "tänä vuonna jätin kaksi kampaamokertaa väliin ja lahjoitin rahat hyväntekeväisyyteen" tai "tänä vuonna meidän perhe ei käynyt Linnanmäellä vaan lahjoitimme rahat".
Mitäs mieltä muut ovat?
Kommentit (238)
Cat kirjoitti:
Ostin juuri kuusi kanaa lapsilleni joululahjaksi. Tulee hyvä mieli, kun joulun kunniaksi auttaa jotain saamaan pari kanaa edes.
ethän sinä niitä kanoja lapsillesi ostanut
Vierailija kirjoitti:
Itse ostin kummilapsille viime jouluna vuohet afrikasta. Pikkasen niiden ilmeet valahtivat, kun odottivat jotain konsolipelejä ja leffoja. Mutta se oli hyvä opetus se! kannattaa vähän miettiä joulun sanomaa ja sitä, kuinka huonosti asiat on toisilla lapsilla.
Luulempa, että vanhemmiten muistavat ihan hyvällä, kun ajattelevat, että miten tiedostava kummisetä niillä on.
Ei joulun sanoma ole se, että maailmassa on huono-osaisia, joita pitää auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja etenkin kun tuo koko homma on ihan huijausta. En ainakaan hetkeäkään usko, että oikeasti joku saisi ne 6 kanaa mitä viime jouluna mulle lahjaksi annettiin. Hyväksyisin jotenkuten lahjana, jos saisin vaikka valokuvan siitä 6 kanan onnellisesta omistajasta kanoineen ja voisin vaikka kirjoittaa kirjeen hälle, että oleppas hyvä. Ai ei onnistu vai? Kas kummaa.
Minulla on tuttava töissä World Visionilla. Hän on ollut ihan oikeasti ostamassa niitä vuohia (siis eläviä eläimiä), joita ihmiset ovat lahjoittaneet lahjakaupan kautta.
En missään tapauksessa ostaisi tällaista lahjaa ihmiselle, jonka en tiedä pitävän ajatuksesta, mutta huijausta nämä lahjat eivät missään tapauksessa ole.
Jos mä ostan vaikka 10 vuohta, niin montako niistä oikeasti päätyy perille? Kuka huolehtii, että vuohilla on hyvät oltavat? Riittävästi ruokaa ja vettä, varjoisa paikka helteeltä jne
10 vuohta päätyy perille (ainakin silloin, jos ostat vuohia World Visionin lahjakaupasta - muiden järjestöjen toimintaa tässä suhteessa en tunne yhtä tarkasti). Eläimen oikean hoidon opettaminen on oleellinen osa lahjoitusta. Vuohi on perheelle arvokas eläin. Ei sitä haluta pitää huonosti, koska huonosti voiva vuohi ei tuota perheellekään mitään. Sitä en pystyy takaamaan, että vuohen olosuhteet täyttävät kaikki tiukkojen eläinsuojeluaktivistien vaatimukset.
Jos joku ostaa 1000 vuohta, onko takeita että sama määrä lähtee hetitoimituksella Afrikkaan? Missä sellainen vuohivarasto sijaitsee, josta vuohet nakataan savimaalle sitä mukaa kun järjestön tilille tupsahtaa vuohenostorahat? :D
Eivät ne vuohet tietenkään pikalähetyksenä lähde (ja sitä paitsi ne ostetaan paikan päältä tai ainakin jostain läheltä). Joo, en takaa sitä, että jos ostat tänään vuohen lahjakaupasta, niin viikon sisällä joku perhe kehitysmaassa on saanut vuohesi. Mutta viimeistään muutaman kuukauden sisällä vuohesi on oikeasti lahjoitettu jollekin. Ainakin World Visionilla on se periaate, että jotain tuotetta on lahjakaupassa myytävänä vain sen verran (kappalemääränä) kuin järjestö pystyy järkevästi projektiensa puitteissa toimittamaan niitä apua tarvitseville. Tuote voi loppua lahjakaupasta, jos sitä ostetaan niin paljon, että enempää ei pystytä järkevästi toimittamaan lähiaikoina. Aika monet lahjakaupan tuotteistahan ovat kuitenkin sen verran yleisluonteisia (esim. koulutarvikkeita tai puhdasta vettä), että niissä ei ole tätä ongelmaa.
Kiva kuulla että puhdasta vettä pystytään toimittamaan rajattomasti. Luulin että sen puutteesta johtuu suurin osa ongelmista mutta jos sitä on hyväntekeväisyysjärjestön lahjakaupassa niin ei kun joulupukki asialle vaan :D
Rakennekyntinen, volyymiripsinen, hiuslisäkkeinen jalosielu saa joulun alla aivopierun, että jos jostain lohkaistaan rahaa "hyväntekeväisyyteen", niin miksipä sitä ei lohkaistaisi ystävien joululahjoista.
Tätä mieltä. Noloa.
PS. Itse en halua ensimmäistäkään lahjaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se vuohi sua häiritsee? Sehän määkii jossain kehitysmaassa. Enemmän mua haittaa joku karsee mariskooli tai muu turhake.
Missaat pointin. Määkivä vuohi kehitysmaassa on mahtava juttu, mutta ei siitä tarvi mulle ilmoitella. Ja se mariskooli, en halua sitäkään. Uskalla olla aikuinen ja jätä turhat lahjat antamatta!
-ap
Tuleeko huono mieli vai mikä siinä niin mättää? Amerikkalaisille on suuri kunnia jos joku lahjoittaa toisen nimissä hyväntekeväisyyteen.
Itse haluan ostaa niitä äitiyspakkauksia Afrikkaan. Menikö ne turkanoille , vai mikä se heimo oli?
Juu vähän lisää äitiyspakkauksia Afrikkaan että mahdollismman moni lapsi syntyy elävänä, tarvitsee resursseja, kiihdyttää ilmastonmuutosta ja pyrkii paremman elämän toivossa Eurooppaan. Hieno homma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja etenkin kun tuo koko homma on ihan huijausta. En ainakaan hetkeäkään usko, että oikeasti joku saisi ne 6 kanaa mitä viime jouluna mulle lahjaksi annettiin. Hyväksyisin jotenkuten lahjana, jos saisin vaikka valokuvan siitä 6 kanan onnellisesta omistajasta kanoineen ja voisin vaikka kirjoittaa kirjeen hälle, että oleppas hyvä. Ai ei onnistu vai? Kas kummaa.
Minulla on tuttava töissä World Visionilla. Hän on ollut ihan oikeasti ostamassa niitä vuohia (siis eläviä eläimiä), joita ihmiset ovat lahjoittaneet lahjakaupan kautta.
En missään tapauksessa ostaisi tällaista lahjaa ihmiselle, jonka en tiedä pitävän ajatuksesta, mutta huijausta nämä lahjat eivät missään tapauksessa ole.
Jos mä ostan vaikka 10 vuohta, niin montako niistä oikeasti päätyy perille? Kuka huolehtii, että vuohilla on hyvät oltavat? Riittävästi ruokaa ja vettä, varjoisa paikka helteeltä jne
10 vuohta päätyy perille (ainakin silloin, jos ostat vuohia World Visionin lahjakaupasta - muiden järjestöjen toimintaa tässä suhteessa en tunne yhtä tarkasti). Eläimen oikean hoidon opettaminen on oleellinen osa lahjoitusta. Vuohi on perheelle arvokas eläin. Ei sitä haluta pitää huonosti, koska huonosti voiva vuohi ei tuota perheellekään mitään. Sitä en pystyy takaamaan, että vuohen olosuhteet täyttävät kaikki tiukkojen eläinsuojeluaktivistien vaatimukset.
Jos joku ostaa 1000 vuohta, onko takeita että sama määrä lähtee hetitoimituksella Afrikkaan? Missä sellainen vuohivarasto sijaitsee, josta vuohet nakataan savimaalle sitä mukaa kun järjestön tilille tupsahtaa vuohenostorahat? :D
Eivät ne vuohet tietenkään pikalähetyksenä lähde (ja sitä paitsi ne ostetaan paikan päältä tai ainakin jostain läheltä). Joo, en takaa sitä, että jos ostat tänään vuohen lahjakaupasta, niin viikon sisällä joku perhe kehitysmaassa on saanut vuohesi. Mutta viimeistään muutaman kuukauden sisällä vuohesi on oikeasti lahjoitettu jollekin. Ainakin World Visionilla on se periaate, että jotain tuotetta on lahjakaupassa myytävänä vain sen verran (kappalemääränä) kuin järjestö pystyy järkevästi projektiensa puitteissa toimittamaan niitä apua tarvitseville. Tuote voi loppua lahjakaupasta, jos sitä ostetaan niin paljon, että enempää ei pystytä järkevästi toimittamaan lähiaikoina. Aika monet lahjakaupan tuotteistahan ovat kuitenkin sen verran yleisluonteisia (esim. koulutarvikkeita tai puhdasta vettä), että niissä ei ole tätä ongelmaa.
Kiva kuulla että puhdasta vettä pystytään toimittamaan rajattomasti. Luulin että sen puutteesta johtuu suurin osa ongelmista mutta jos sitä on hyväntekeväisyysjärjestön lahjakaupassa niin ei kun joulupukki asialle vaan :D
Vielä on sen verran paljon kyliä, joista puuttuu kunnollinen kaivo tai vesijohto, että näitä projekteja toistaiseksi riittää kaikille halukkaille rahoittajille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä on sen verran paljon kyliä, joista puuttuu kunnollinen kaivo tai vesijohto, että näitä projekteja toistaiseksi riittää kaikille halukkaille rahoittajille.
Ja sit pitäisi opettaa myös ylläpitoa, kun ei ole mitään käsitystä hygieniasta. Eikä ilmeisesti aina intoakaan...
Rekkalavallinen kortsuja kehitysmaahan olisi o.k.
Saahan iso perhe vuohesta yhden paistin itselleen. Joten joululahja ajaa asiansa.
Vierailija kirjoitti:
Muuten hyvä, mutta kun ei niitä siellä osata/haluta käyttää vaikka vuosikymmenet on valistettu. Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ottaa.
muuten hyvä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten hyvä, mutta kun ei niitä siellä osata/haluta käyttää vaikka vuosikymmenet on valistettu. Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ottaa.
No paskaakos sitä sitten yrittää. Alkaa huolestutttamaan ne elävät vuohet. Miksi niitä sinne viedään liekaan kitumaan? Odottelen "Pelastakaa vuohet" -kampanjaa.
lyhytnäköistä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se vuohi sua häiritsee? Sehän määkii jossain kehitysmaassa. Enemmän mua haittaa joku karsee mariskooli tai muu turhake.
Missaat pointin. Määkivä vuohi kehitysmaassa on mahtava juttu, mutta ei siitä tarvi mulle ilmoitella. Ja se mariskooli, en halua sitäkään. Uskalla olla aikuinen ja jätä turhat lahjat antamatta!
-ap
Tuleeko huono mieli vai mikä siinä niin mättää? Amerikkalaisille on suuri kunnia jos joku lahjoittaa toisen nimissä hyväntekeväisyyteen.
Itse haluan ostaa niitä äitiyspakkauksia Afrikkaan. Menikö ne turkanoille , vai mikä se heimo oli?Juu vähän lisää äitiyspakkauksia Afrikkaan että mahdollismman moni lapsi syntyy elävänä, tarvitsee resursseja, kiihdyttää ilmastonmuutosta ja pyrkii paremman elämän toivossa Eurooppaan. Hieno homma.
Voi, kunpa kaikki ymmärtäisivät tämän yllä olevan!
Toiveita pukille kirjoitti:
Minä haluaisin mielummin oman norsun. Saakohan sellaista pitää parvekkeella?
Mene lähipubiin hakemaan semmoinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikea vuohi omalle kotipihalle olisi kiva lahja.
Kellään kokemuksia? (:
Ei ole vuodesta, mutta vuokrasin lammaksen mökille. Se pitää ruohon lyhyenä.
Lammaksen!?
Kyllä. Maatiloilta saa vuokrata kesäksi lammaksia ihan ruohonleikkureiksi. Kannattaa kysellä.
Oletko tyhmä, huono suomi vai trolli?
muuten hyvä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ah, Suomessa köyhyys on huonoa tuuria eikä ainakaan omista valinnoista seurausta. Köyhyys on hankalasti selitettävä ilmiö ja muun väittäminen on vain sitä, ettei tajua omaa onnekkuuttaan. Ja rikkaus on hyvää tuuria...
Globaalissa mittakaavassa taas kaikista köyhimpien surkeus on vain heidän omaa tyhmyyttään.
Mielenkiintoinen asetelma... Tekopyhyys ja älyllinen itsepetos samassa paketissa.
Nuo vuohet ja kanat kehitysmaahan on todella huonoja lahjoja. Tajuatteko, että vuohi on yksi pahimmista eroosiota lisäävistä elukoista?! Ja ylikansoitettujen kylien ympäristöt kuivassa Afrikassa on jo ennestään aivan paljaaksi kaluttuja!
Samoi kanat: syövät madot ja luonnon siemenet ja levittävät tauteja luonnonlintuihin (sikäli kun niitä vielä on).
Vierailija kirjoitti:
Nuo vuohet ja kanat kehitysmaahan on todella huonoja lahjoja. Tajuatteko, että vuohi on yksi pahimmista eroosiota lisäävistä elukoista?! Ja ylikansoitettujen kylien ympäristöt kuivassa Afrikassa on jo ennestään aivan paljaaksi kaluttuja!
Samoi kanat: syövät madot ja luonnon siemenet ja levittävät tauteja luonnonlintuihin (sikäli kun niitä vielä on).
Jos todella haluatte auttaa, kerätkää porukka joka hankkii kompostihuusseja kyliin, sekä antaa ilmaisia ehkäisyvälineitä ja valistusta nuorille naisille (joilta jää koulut kesken kun kakaroita alkaa pukata).
Toiveita pukille kirjoitti:
Minä haluaisin mielummin oman norsun. Saakohan sellaista pitää parvekkeella?
=D =D
Nuo hyväntekeväisyys”lahjat” ovat itarien ihmisten tapa lyödä kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Kun toisaalta olisi kiva lahjoittaa johonkin hyvään tarkoitukseen, mutta sitten toisaalta pitäisi ostaa kaverille lahja. Ostavat siis itselleen hyvän mielen toisen lahjan kustannuksella. Itse laitan joka joulu muutaman satasen hyväntekeväisyyteen, mutta en tietenkään tee sitä toisten kustannuksella vaan omallani.
Hirvittää vuohikorttilahjat.