En halua vuohia tms. hyväntekeväisyyslahjoja jouluna!
Ärsyttää aina jouluisin tää hyväntekeväisyyslahjahomma. Ihan järjetöntä. En voi ymmärtää, että ihmiset antaa toisilleen lahjaksi ilmoituksen siitä, että ovat lahjoittaneet rahaa hyväntekeväisyyteen. Kiva, että lahjoitit, mutta miksi siitä pitää muille ilmoitella?!
Älkää käsittäkö väärin. En halua lahjavuohien tilalle mitään muutakaan. Minusta on täysin fine, että aikuisena en saa joululahjoja. Joulukortteja on mukava saada, mutta en vedä hernettä nenään jos niitä en joiltain saa.
Joulukorttiasioissa on myös yksi ärsyttävä asia... Nimittäin se kun ihmiset ilmoittaa, että "tänä vuonna emme lähetä kortteja vaan laitamme korttirahat hyväntekeväisyyteen". Okei. Ei kuulu mulle. Onhan toi toki helppo summa lahjoittaa, kun se ei ole varsinaisesti itseltä pois vaan niiltä sukulaisilta/ystäviltä, jotka olis saattaneet ilahtua kortista. Miksi ei voisi vaikka tehdä niin, että julistaisi facessa tms. että "tänä vuonna jätin kaksi kampaamokertaa väliin ja lahjoitin rahat hyväntekeväisyyteen" tai "tänä vuonna meidän perhe ei käynyt Linnanmäellä vaan lahjoitimme rahat".
Mitäs mieltä muut ovat?
Kommentit (238)
Omavaltainen vuohilahjoitus mistä jälkikäteen muka lahjansaajalle ilmoitetaan EI OLE mikään LAHJA jollekin.
Se on TODELLA nolo moka, uskokaa jo.
Kitsaat ihmiset lähetti yksi vuosi tällaisia sposteja muka lahjoina.
Vierailija kirjoitti:
muuten hyvä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rekkalavallinen kortsuja kehitysmaahan olisi o.k.
Muuten hyvä, mutta kun ei niitä siellä osata/haluta käyttää vaikka vuosikymmenet on valistettu. Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ottaa.
Ah, Suomessa köyhyys on huonoa tuuria eikä ainakaan omista valinnoista seurausta. Köyhyys on hankalasti selitettävä ilmiö ja muun väittäminen on vain sitä, ettei tajua omaa onnekkuuttaan. Ja rikkaus on hyvää tuuria...
Globaalissa mittakaavassa taas kaikista köyhimpien surkeus on vain heidän omaa tyhmyyttään.
Mielenkiintoinen asetelma... Tekopyhyys ja älyllinen itsepetos samassa paketissa.
Etkö ymmärrä, että niitä kondomeja on viety Afrikkaan tonneittain mutta silti väestönkasvu siellä vain kiihtyy. Johtopäätös: kondomeja ei siis joko osata tai haluta käyttää. Simple as that.
Vierailija kirjoitti:
Mitä se vuohi sua häiritsee? Sehän määkii jossain kehitysmaassa. Enemmän mua haittaa joku karsee mariskooli tai muu turhake.
Mua häiritsee siinä se, että ennemmin tai myöhemmin saa lukea jostain, että rahoista vain prosentin tuhannesosa on mennyt siihen mihin piti, eli mitään vuohia ja kanoja ei olekaan.
Melkein kaikissa hyväntekeväisyys jutuissa on paljastunut ettei rahaa oo mennyt siihen mihin sitä lahjoitettiin.
Mä voisin vaik lahjoittaa johonkin hyväntekeväisyyteen jos oikeesti ois 100% varmaa että ne rahat myös menee siihen asiaan. Eikä jää sille kerääjälle "keräyskuluina".
-eri
muuten hyvä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
muuten hyvä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rekkalavallinen kortsuja kehitysmaahan olisi o.k.
Muuten hyvä, mutta kun ei niitä siellä osata/haluta käyttää vaikka vuosikymmenet on valistettu. Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ottaa.
Ah, Suomessa köyhyys on huonoa tuuria eikä ainakaan omista valinnoista seurausta. Köyhyys on hankalasti selitettävä ilmiö ja muun väittäminen on vain sitä, ettei tajua omaa onnekkuuttaan. Ja rikkaus on hyvää tuuria...
Globaalissa mittakaavassa taas kaikista köyhimpien surkeus on vain heidän omaa tyhmyyttään.
Mielenkiintoinen asetelma... Tekopyhyys ja älyllinen itsepetos samassa paketissa.
Etkö ymmärrä, että niitä kondomeja on viety Afrikkaan tonneittain mutta silti väestönkasvu siellä vain kiihtyy. Johtopäätös: kondomeja ei siis joko osata tai haluta käyttää. Simple as that.
Yhden naisen elinikänään synnyttämien lasten määrä on laskenut Afrikassa jo monta vuotta. Väestö kuitenkin kasvaa, koska synnytysikäisiä naisia on selvästi enemmän kuin oli esim. 20 vuotra sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
. Miksi on vaikea ymmärtää, että aikuinen ei välttämättä tarvitse mitään? Jos jotain haluaa ostaa, niin vaikka se suklaarasia, kynttilä, kahvipaketti tai joku muu pieni, joka tulee käytettyä. Mitään kun ei tarvitse.
En syö suklaakonvehteja, en polta kynttilöitä enkä juo kahvia. Mikään niistä ei tulisi käytettyä.
Mä vien töihin suklaat, joista en tykkää. Katoavat hetkessä. Kynttilät ja kahvit voi myös pistää kiertämään.
Kai tiedät, ettei lahjoja pidä lahjoittaa ettenpäin, myydä jne.
Miksi ei? Entä jos on saanut konvehteja, pitääkö se rasia säilyttää? Entä saako konmarittaa, jos lahjaksi saatu tavara ei enää tuota iloa minulle?
On todella epäkohteliasta. Haluisitko itse nähdä rakkaudella antamasi lahjan huuto.netissä pilkkahintaan?
No se ei tässä ole oleellista. Jos annat toiselle lahjan se toinen saa tehdä sillä lahjalla ihan mitä haluaa. Koska sehän on sitten hänen omaisuuttaan.
Vai palauttaakko se sulle pitäis jos ei tykkää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
. Miksi on vaikea ymmärtää, että aikuinen ei välttämättä tarvitse mitään? Jos jotain haluaa ostaa, niin vaikka se suklaarasia, kynttilä, kahvipaketti tai joku muu pieni, joka tulee käytettyä. Mitään kun ei tarvitse.
En syö suklaakonvehteja, en polta kynttilöitä enkä juo kahvia. Mikään niistä ei tulisi käytettyä.
Mä vien töihin suklaat, joista en tykkää. Katoavat hetkessä. Kynttilät ja kahvit voi myös pistää kiertämään.
Miksi ei? Entä jos on saanut konvehteja, pitääkö se rasia säilyttää? Entä saako konmarittaa, jos lahjaksi saatu tavara ei enää tuota iloa minulle?
On todella epäkohteliasta. Haluisitko itse nähdä rakkaudella antamasi lahjan huuto.netissä pilkkahintaan?
No se ei tässä ole oleellista. Jos annat toiselle lahjan se toinen saa tehdä sillä lahjalla ihan mitä haluaa. Koska sehän on sitten hänen omaisuuttaan.
Vai palauttaakko se sulle pitäis jos ei tykkää?
Vuohikortin kyllä palauttaisin.
En edes jaksa tässä nyt mainita sitä, mitä niille vuohille siellä kehitysmaassa tehdään. Joten olkaa hyvä ja jättäkää vuohet ostamatta.
Joululahjat aikuisille ihmisille on sen verta yhdentekeviä ettei toi juuri haittaisi, mutta sitten kun henkilökohtaisiin juhliin viedään tuollaisia "lahjoja" niin mennään aika mauttomuuksiin. Ei ole tosin omissa ja lähipiirin juhlissa ollut niin pörröjä tyyppejä.
Vierailija kirjoitti:
Tavallaan oon samaa mieltä, mut mitä sit antaisi tyypeille, joilla on jo kaikkee?
Miksi aikuisille pitäisi antaa mitään? Ei ne joulupukkiin enää usko.
Vierailija kirjoitti:
Se raha, mitä sinne on vuosikymmeniä syötetty, ei koskaan ole näkynyt tavallisen ihmisen, afrikkalaisen elämässä. Siksi en tosiaankaan näitä vuohi-lahjoituksia tee.
Tämä, jos olisi halua ratkaista tiettyjen maiden ongelmat, se olisi täysin mahdollista, siihen olisi keinot ja rahaa ja se voitais tehdä vaikka tänään, ois voitu tehdä jo vuosikymmeniä sitten, mutta kun ei haluta. Ja monet keräykset auttaa rahallisesti vaan kerääjää, ei sitä kohdetta. Onhan näitä niin paljon paljastunut, että malliksi on yksi vesijohto/kaivo rakennettu ja toimittajat on ollut sen kuvaamassa, ja se on uutisoitu, mut miljoonia on jäänyt rahaa kerääjien taskuun.
Joku yksi hyväntekeväisyystempaus jo tuottaa satoja tuhansia rahaa, ja muutenkin rahaa on kerätty ja lahjoitettu koko ajan vuosia ja kymmeniä vuosia, mut se vaan ei näy missään, eikä asiat parane.
Joulu on irvokasta aikaa. Kauhea lahjastressi kaikilla, ja aikuiset ihmiset juoksee jakamassa toisilleen jotain saamarin vuohia kehityismaihin.
Espanjasta tuodaan katukoiria Suomeen parempiin oloihin ja täällä taistellaan eläinten hyvinvoinnin puolesta. Samalla Suomessa kerätään rahaa, jotta vuohia lähetetään karuihin oloihin narun päähän. Ristiriitaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se raha, mitä sinne on vuosikymmeniä syötetty, ei koskaan ole näkynyt tavallisen ihmisen, afrikkalaisen elämässä. Siksi en tosiaankaan näitä vuohi-lahjoituksia tee.
Tämä, jos olisi halua ratkaista tiettyjen maiden ongelmat, se olisi täysin mahdollista, siihen olisi keinot ja rahaa ja se voitais tehdä vaikka tänään, ois voitu tehdä jo vuosikymmeniä sitten, mutta kun ei haluta. Ja monet keräykset auttaa rahallisesti vaan kerääjää, ei sitä kohdetta. Onhan näitä niin paljon paljastunut, että malliksi on yksi vesijohto/kaivo rakennettu ja toimittajat on ollut sen kuvaamassa, ja se on uutisoitu, mut miljoonia on jäänyt rahaa kerääjien taskuun.
Joku yksi hyväntekeväisyystempaus jo tuottaa satoja tuhansia rahaa, ja muutenkin rahaa on kerätty ja lahjoitettu koko ajan vuosia ja kymmeniä vuosia, mut se vaan ei näy missään, eikä asiat parane.
Afrikka ei almuilla nouse jaloilleen, vaan oikealla teollisuudella, sijoituksilla ja sinne syntyvillä oikeilla työpaikoilla. Kehitysapu nykyisessä muodossaan on täysin hyödytöntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai palauttaakko se sulle pitäis jos ei tykkää?Vuohikortin kyllä palauttaisin.
No joo, turha siitä on huuto.netissäkään yrittää myydä.
Vierailija kirjoitti:
Espanjasta tuodaan katukoiria Suomeen parempiin oloihin ja täällä taistellaan eläinten hyvinvoinnin puolesta. Samalla Suomessa kerätään rahaa, jotta vuohia lähetetään karuihin oloihin narun päähän. Ristiriitaista.
ei niitä vuohia täältä lentokoneella sinne sentään lähetetä, vaan hankitaan paikan päältä. Se vasta koomista olisikin😂
Suututin kerran yhden ystävän niin, että välit meni ja kaikki johtui vuohilahjasta. Sain häneltä siis tämän oman erinomaisuutensa kehumislahjan, "olen ostanut lahjasi sijaan vuohen köyhille". Naurahdin sitten tuttavaporukassa että "sain vuohen jeesukselta lahjaksi" ja jeesuksella viittasin tietysti tähän tuttavaan, kaikkia nauratti kun tiesivät kenestä kyse ja kuinka muita moraalisempi tämä henkilö mielestään oli.
no eiköhän joku ollut sitten tämän sutkauksen kertonut hänelle :D
mutta samapa tuo. nyt en saa sitä vuohilahjaakaan enää.
Jos voisi lahjoittaa Afrikkaan esim. kymmenelle naiselle ehkäisykierukan niin sitä voisi harkita.
Vierailija kirjoitti:
Ja monesti ne ei edes oo mitään rescue koiria, mitä monet haluaa pelastaa, vaan pentutehtaiden tuottamia koiria.
Viime viikolla radiossa oli tästä juttua, hyvää tarkoittavat ihmiset vaan tukee tuota pentutehtailua ja näin oikeasti pahentaa tilannetta, ei paranna.
Lisäksi katukoira voi olla tyytyväisempi vapaana laumassa, se ei koe tulleensa pelastetuksi kun se otetaan kerrostaloon ilman kavereita.
Mutta se on taas toinen juttu ja keskustelu.
Mut kyllä niin kusetukselta tuntuu nuo vuohet ja kanat, mistä kukaan tietää saako kukaan yhtään kanaa. Niinkuin monet muutkin keräykset on kusetusta, hyväntahtoiset ihmiset haluaa auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei niitä vuohia täältä lentokoneella sinne sentään lähetetä, vaan hankitaan paikan päältä. Se vasta koomista olisikin😂
Eikö?:D Ai ne vuohet onkin jo siellä paikan päällä ja siitä täällä maksetaan.
Mua ärsyttää eläinlahjojen ostaminen noihin oloihin. Ostit eläimen hyväksikäytettäväksi? Jep jep.