Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En halua vuohia tms. hyväntekeväisyyslahjoja jouluna!

Vierailija
13.11.2017 |

Ärsyttää aina jouluisin tää hyväntekeväisyyslahjahomma. Ihan järjetöntä. En voi ymmärtää, että ihmiset antaa toisilleen lahjaksi ilmoituksen siitä, että ovat lahjoittaneet rahaa hyväntekeväisyyteen. Kiva, että lahjoitit, mutta miksi siitä pitää muille ilmoitella?!

Älkää käsittäkö väärin. En halua lahjavuohien tilalle mitään muutakaan. Minusta on täysin fine, että aikuisena en saa joululahjoja. Joulukortteja on mukava saada, mutta en vedä hernettä nenään jos niitä en joiltain saa.

Joulukorttiasioissa on myös yksi ärsyttävä asia... Nimittäin se kun ihmiset ilmoittaa, että "tänä vuonna emme lähetä kortteja vaan laitamme korttirahat hyväntekeväisyyteen". Okei. Ei kuulu mulle. Onhan toi toki helppo summa lahjoittaa, kun se ei ole varsinaisesti itseltä pois vaan niiltä sukulaisilta/ystäviltä, jotka olis saattaneet ilahtua kortista. Miksi ei voisi vaikka tehdä niin, että julistaisi facessa tms. että "tänä vuonna jätin kaksi kampaamokertaa väliin ja lahjoitin rahat hyväntekeväisyyteen" tai "tänä vuonna meidän perhe ei käynyt Linnanmäellä vaan lahjoitimme rahat".

Mitäs mieltä muut ovat?

Kommentit (238)

Vierailija
161/238 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyväntekeväisyyslahja voisi olla mieluinen kahdella tapaa:

- Mahdollisuus ostaa lahjakortti, jolla saaja voi itse valita haluamansa hyväntekeväisyyskohteen. Siitä tulisi edes pikkuisen hyvä olo myös tälle lahjakortin saajalle, kun voi itse vaikuttaa, rakennetaanko kaivo vai ostetaanko vuohi.

- Mahdollisuus lahjoittaa kondomeja / seksuaalivalistusta tms. Koska sehän se on perimmäinen ongelma. Vuohi ei ratkaise mitään.

Kondomeja? Heh. Afrikassa on yleinen luulo, että valkoihoiset levittävät tahallaan HIV:tä kondomien välityksellä niitä jakamalla. HIV myös lähtee kiksauttamalla nuorta neitsyttä. Noille sitten jotain valistusta antamaan.

Sterilointi olis parempi vaihtoehto. Jos jonkun porkkanan saisi siihen, saat 100 usd jos pistät piuhat poikki...

Ja tähän eivät varmasti maailmanhalausjärjestöt puuttuisi. Afrikassa aikaa viettäneenä voin kertoa, että koko manner on uppoava laiva. Haittoja muualle maailmaan vain säteilee koko ajan enemmän. Jos saisin päättää, niin jättäisin oman onnensa nojaan. Joko ryhdistäytyisivät ja hoitaisivat asiansa kuntoon, tai sitten eivät. Luonnonvaroja on vaikka millä mitalla ja lämpöä piisaa joten asuakin voi missä vain.

Vierailija
162/238 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivätkö ne afrikkalaiset vuohet osaa lisääntyä itse? On kyllä toivoton persläpi koko läntti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/238 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai vielä vuohia juomaan vettä ja mussuttamaan ruohoa. Eikö siellä ole pulaa vedestä muutenkin ja aavikoituminen riesana?

Vierailija
164/238 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ostelen itselleni nettihuutokaupoista tavaraa koko ajan eli jatkuvasti on joulu. Mutta ostan pääasiassa käytettyä tavaraa, joten kulutusjuhlani ei ole epäekologista. Naurattaa.

Kehitysmaihin en lahjoita penniäkään enkä uskovaisten keräyksiin. Hoitakoot itse asiansa, en ole heidän äitinsä.

Vierailija
165/238 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläinten ystävänä ja ihmisvihaajana suuttuisin oikeasti, jos tuollaista typeryyttä nimissäni harrastettaisiin!

Vierailija
166/238 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konmari ja tavaran vähentäminen ei sovi minulle. Tyhmää touhua. Tavaraa on mukava haalia ja tulee turvallinen olo kun sitä on nurkissa.

Vierailija
167/238 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikea vuohi omalle kotipihalle olisi kiva lahja.

Kellään kokemuksia? (:

Vierailija
168/238 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kellään kokemuksia? (:

Ei ole vuodesta, mutta vuokrasin lammaksen mökille. Se pitää ruohon lyhyenä.

Vierailija
169/238 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ostin kummilapsille viime jouluna vuohet afrikasta. Pikkasen niiden ilmeet valahtivat, kun odottivat jotain konsolipelejä ja leffoja. Mutta se oli hyvä opetus se! kannattaa vähän miettiä joulun sanomaa ja sitä, kuinka huonosti asiat on toisilla lapsilla.

Luulempa, että vanhemmiten muistavat ihan hyvällä, kun ajattelevat, että miten tiedostava kummisetä niillä on.

Vierailija
170/238 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ostelen itselleni nettihuutokaupoista tavaraa koko ajan eli jatkuvasti on joulu. Mutta ostan pääasiassa käytettyä tavaraa, joten kulutusjuhlani ei ole epäekologista. Naurattaa.

Kehitysmaihin en lahjoita penniäkään enkä uskovaisten keräyksiin. Hoitakoot itse asiansa, en ole heidän äitinsä.

Se kulutusjuhlasi epäekologisuus riippuu koko tuotteen elinkaaresta ja siitä miten alunperin rahat hankit kulutukseesi. Jos tilailet esim. ulkomailta, niin pelkkä kuljetus voi olla epäekologisempaa kuin uuden vastaavan lähellä tuotetun hankkiminen. Harva ajattelee, että esim. pakkauspahvit ja postipaketit voivat vaatia enemmän energiaa kuin itse tuote. Tuotteen loppusijoituksesta/kierrätyksestä puhumattakaan. Kehitysmaiden kehittymättömänä pysymisen mahdollistamisesta rahoittamalla olen samaa mieltä.

Vierailija
171/238 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, että vielä metaania päästeleviä vuohia liikakansoituksen lisäksi ilmastoa tuhoamaan? Tämä auttaa maailmaa miten?

Vierailija
172/238 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Konmari ja tavaran vähentäminen ei sovi minulle. Tyhmää touhua. Tavaraa on mukava haalia ja tulee turvallinen olo kun sitä on nurkissa.

Olet ns. hoarder. Keskustele ongelmastasi psykiatrin kanssa. Konmarituksen typeryydestä olen samaa mieltä. Ei niitä romuja pidä haalia alunperinkään turhaan.

Vierailija
173/238 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kellään kokemuksia? (:

Lammaksen!?

Vierailija
174/238 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kellään kokemuksia? (:

Lammaksen!?

Kyllä. Maatiloilta saa vuokrata kesäksi lammaksia ihan ruohonleikkureiksi. Kannattaa kysellä.

Vierailija
175/238 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet ns. hoarder. Keskustele ongelmastasi psykiatrin kanssa. Konmarituksen typeryydestä olen samaa mieltä. Ei niitä romuja pidä haalia alunperinkään turhaan.

En ole hoarder. Hoarderit eivät heitä mitään pois ja heidän asumuksensa pursuavat esimerkiksi sanomalehtiä ja käytettyjä jogurttipurkkeja. Siis roskaa.

Minä haalin vain arvokasta keräilykamaa. Ja sitä onkin kotona kasoittain.

Vierailija
176/238 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikkaat roistot vetää välistä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletteko koskaan miettineet? kirjoitti:

Miksi ne haluaa aina niitä vuohia? Entäs miksi niiden puhdasvesikaivoja maksetaan niille aina vaan?

Miksi ne asuu aina vaan niissä savimajoissa?

Miksi ne lapset aina vaan näkee nälkää? Mikään ei niillä ikinä edisty siellä - Miksi?

Kuka vetää aina niiden rahat välistä siellä Afrikassa ja vain nämä rikkaimmat ja ahneimmat rynnivät ja otetaan tänne Eurooppaan? 

Koska enemmän siellä tarvittaisiin koulutusta ja valvontaa. Välineitä tehdä itse. Ei ole vaikeaa, mutta ei vaan näytä onnistuvan. Pitkäkestoista ja vaativaa toki sinänsä muttei rakettitiedettä kuitenkaan.

Tuntuu olevan vaikeampaa kuin rakettitiede, kun ei etene afrikkalaisten savimajat ja puhdasvesikaivot mihinkään. Muistan jo lapsuudesta ne nälkää näkevät biafralaislapset, joille kerättiin rahaa ja säälittiin, kun heillä ei ollut mitään ei edes puhdasta vettä.

Minä kanssa ihmettelen, miten on mahdollista, ettei esim. sanitaatio etene. Vessan rakentaminen riukulatyyliin ei ihan hirveitä vaadi.

Vierailija
177/238 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

. Miksi on vaikea ymmärtää, että aikuinen ei välttämättä tarvitse mitään? Jos jotain haluaa ostaa, niin vaikka se suklaarasia, kynttilä, kahvipaketti tai joku muu pieni, joka tulee käytettyä. Mitään kun ei tarvitse.

En syö suklaakonvehteja, en polta kynttilöitä enkä juo kahvia. Mikään niistä ei tulisi käytettyä.

Mä vien töihin suklaat, joista en tykkää. Katoavat hetkessä. Kynttilät ja kahvit voi myös pistää kiertämään.

Kai tiedät, ettei lahjoja pidä lahjoittaa ettenpäin, myydä jne.

Miksi ei? Entä jos on saanut konvehteja, pitääkö se rasia säilyttää? Entä saako konmarittaa, jos lahjaksi saatu tavara ei enää tuota iloa minulle?

On todella epäkohteliasta. Haluisitko itse nähdä rakkaudella antamasi lahjan huuto.netissä pilkkahintaan?

Kohteliaampaa on kerätä kaapit ja nurkat täyteen itselle epämieluisia tavaroita?

Jos mun lahjan saaja saa lahjastani eniten iloa myymällä sen pilkkahintaan, niin ihan kaikessa rauhassa. Harmittaa toki, ettei lahja ollut mieluinen. Mutta se on hänen omaisuuttaan, ja on vapaa tekemään sille mitä haluaa. Parempi myydä huuto.netissä kuin pistää roskikseen.

Vierailija
178/238 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ihmisillä oikeasti niin huono omatunto omasta hyvinvoinnistaan, että tämmöisellä sit saa ostettua itselleen hyvän mielen? Vai onko jengi oikeesti niin typerää, että luulee tällä voivansa pelastaa maailman? Afrikkaan on syydetty vuosikymmeniä rahaa. Ainut mikä on muuttunut, on autettavien määrän hurja lisääntyminen. Ne, jotka muuten kuolisivat nälkään jäävätkin henkiin. Ja sitten pukkaamaan lisää ruokittavaa...

Tässä on kiteytettynä vuosikymmenien kehitysapu ja sen turhuus. Kaikki kehitysapu pitäisi lopettaa tällä sekunnilla, se ei aiheuta mitään muuta kuin valtavaa väestönkasvua ja siitä aiheutuvia maailmanlaajuisia ongelmia, ilmastonmuutos mukaanluettuna.

Vierailija
179/238 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cat kirjoitti:

Kanojen jälkeen ostan ipanoille muita lahjoja myös, mutta vähempiosaisia on hyvä auttaa.

onko mediaseksitöntä auttaa kotimaan vähäosaisia. viedä vaikka uusi villapaita jollekin tarvitsevalle? tai iso ruokakassi.

Vierailija
180/238 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä se  vuohi sua  häiritsee? Sehän määkii jossain kehitysmaassa. Enemmän mua haittaa joku karsee mariskooli tai muu turhake.

Missaat pointin. Määkivä vuohi kehitysmaassa on mahtava juttu, mutta ei siitä tarvi mulle ilmoitella. Ja se mariskooli, en halua sitäkään. Uskalla olla aikuinen ja jätä turhat lahjat antamatta!

-ap

Tuleeko huono mieli vai mikä siinä niin mättää? Amerikkalaisille on suuri kunnia jos joku lahjoittaa toisen nimissä hyväntekeväisyyteen.

Itse haluan ostaa niitä äitiyspakkauksia Afrikkaan. Menikö ne turkanoille , vai mikä se heimo oli?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kaksi