En halua vuohia tms. hyväntekeväisyyslahjoja jouluna!
Ärsyttää aina jouluisin tää hyväntekeväisyyslahjahomma. Ihan järjetöntä. En voi ymmärtää, että ihmiset antaa toisilleen lahjaksi ilmoituksen siitä, että ovat lahjoittaneet rahaa hyväntekeväisyyteen. Kiva, että lahjoitit, mutta miksi siitä pitää muille ilmoitella?!
Älkää käsittäkö väärin. En halua lahjavuohien tilalle mitään muutakaan. Minusta on täysin fine, että aikuisena en saa joululahjoja. Joulukortteja on mukava saada, mutta en vedä hernettä nenään jos niitä en joiltain saa.
Joulukorttiasioissa on myös yksi ärsyttävä asia... Nimittäin se kun ihmiset ilmoittaa, että "tänä vuonna emme lähetä kortteja vaan laitamme korttirahat hyväntekeväisyyteen". Okei. Ei kuulu mulle. Onhan toi toki helppo summa lahjoittaa, kun se ei ole varsinaisesti itseltä pois vaan niiltä sukulaisilta/ystäviltä, jotka olis saattaneet ilahtua kortista. Miksi ei voisi vaikka tehdä niin, että julistaisi facessa tms. että "tänä vuonna jätin kaksi kampaamokertaa väliin ja lahjoitin rahat hyväntekeväisyyteen" tai "tänä vuonna meidän perhe ei käynyt Linnanmäellä vaan lahjoitimme rahat".
Mitäs mieltä muut ovat?
Kommentit (238)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan lukeneeni muutamia vuosia sitten artikkelin, jossa nämä Afrikan ym köyhät toivovat, että ei näitä rahalahjoituksia tehdä. Sillä he eivät saa yhtään näistä rahoita vaan rikkaat vain rikastuvat ja heidän olonsa huononee entisenstään.
En millään enää löydä tuota juttua, sillä en muista yhtään oliko se paperilehdessä vai netissä. Muistaako kukaan muu tällaista? Itselleni jäi tuo mieleen hyvin, sillä sitä ennen olin todella sinisilmäinen ja uskoin lahjoitusten menevän sinne minne pitääkin ja lahjoittelin köyhänä opiskelijana aina välillä.
Ystävä hyvä, ajattele nyt hiukan itsekin.
Afrikkaan on syydetty kehitysavun muodossa rahaa vuosikymmeniä, ja samat ongelmat jatkuvat siellä edelleen. Ne muutamat roposet mitä kerääjätahon kulujen jälkeen sinne kehitysmaahan päätyvät eivät korruption takia hyödytä niitä köyhimpiä mitenkään.
Koska länsimaalaiset yritykset kiristävät valtioita ja lähetämme jätteemme sinne, jolloin ruuan tuotanto ei onnistu. Nälkä tietää konflikteja.
Meidän pitäisi maksaa kahvista ja hedelmistä enemmän, mutta kun ei haluta.Suomi on vahingossa päässyt kehittymään sadassa vuodessa tälläiseksi, koska meillä ei ole timantteja tai öljyä maaperässä. Mitä enemmän maaperässä on rikkauksia, sitä enemmän konflikteja. Koska kaikki haluu omansa, länsimaat etunenässä.
Nykyään pahin on Kiina. Länsimaissa on nykyään ihmisoikeus- ja ympäristöasiat tapetills kovasti. Kiina ei moisista välitä. Eipä sillä, kyllä länsimaissa on syytä myös.
Vierailija kirjoitti:
. Miksi on vaikea ymmärtää, että aikuinen ei välttämättä tarvitse mitään? Jos jotain haluaa ostaa, niin vaikka se suklaarasia, kynttilä, kahvipaketti tai joku muu pieni, joka tulee käytettyä. Mitään kun ei tarvitse.
En syö suklaakonvehteja, en polta kynttilöitä enkä juo kahvia. Mikään niistä ei tulisi käytettyä.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää jo valmiiksi kuinka pitää esittää pitävänsä lahjasta, jonka saa. Vaikka siitä periaatteessa pitäisinkin, niin sekin tuntuu jotenkin näyttelyltä. Haluaisin jättää koko lahjarumban välistä, mutta aina minulle on jotain hankittu, enkä halua olla ilman vastalahjaa.
Jätä se välistä. Itselläni meni noin kymmenen vuotta rumbasta pääsemiseen. Pari ensimmäistä vuotta sanot, ettet halua lahjoja etkä niitä anna. Ne menevät tyyliin: "kaikkihan sanovat, etteivät halua saada/antaa lahjoja vaikka oikeasti haluavatkin". Näinä vuosina saat lahjoja entiseen malliin, mutta itse et saa lipsua antamaan kertaakaan. Vuodet kuluvat ja ihmiset alkavat miettiä onko se oikeasti tosissaan. Jatkat samaa rataa ja kymmenen vuoden päästä olet saavuttanut tavoitteesi. Saat enää velvollisuudentuntoisimmilta pakollisen suklaarasian ja villasukat. Huomaat myös miten helpottuneita monet läheisesi ovat kun on yksi lahjottava vähemmän. Nyt tuon statuksen saavutettuasi, jos oikeasti haluat antaa jollekin lahjan, niin sitä pidetään aivan erityislaatuisena ja arvokkaana eleenä. Mutta tämä on nuorallakävelyä ja voi aloittaa koko lahjakierteen alusta heti seuraavana jouluna. Itse pidän tästä syystä nollatoleranssia. Paljastuu muuten myös hauskasti ketkä oikeasti haluavat antaa lahjan ja ketkä niitä antavat vain velvollisuudentunteesta.
Kukas sen kissan hännän nostaa ellei kissa itse
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
. Miksi on vaikea ymmärtää, että aikuinen ei välttämättä tarvitse mitään? Jos jotain haluaa ostaa, niin vaikka se suklaarasia, kynttilä, kahvipaketti tai joku muu pieni, joka tulee käytettyä. Mitään kun ei tarvitse.
En syö suklaakonvehteja, en polta kynttilöitä enkä juo kahvia. Mikään niistä ei tulisi käytettyä.
Puhuinkin itsestäni. Ja tuttuni tietävät, että minä käytän noita. Omat tuttusi varmasti tietävät, että sinulla nuo eivät kuluisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä vien töihin suklaat, joista en tykkää. Katoavat hetkessä. Kynttilät ja kahvit voi myös pistää kiertämään.
Mulla on 2 kummilasta world visionin kautta, lisäksi sponsoroin 20e/kk erästä opiskelijaa köyhässä Etelä-Euroopassa ja olen MLL:n auttavan puhelimen kuukausilahjoittaja. Kuukaudessa menee 100e näihin kohteisiin. Joululahjaksi ei tulisi mieleenkään antaa hyväntekeväisyyttä kellekään vaan haluan ilahduttaa tarkoin valituilla lahjoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä vien töihin suklaat, joista en tykkää. Katoavat hetkessä. Kynttilät ja kahvit voi myös pistää kiertämään.
Kai tiedät, ettei lahjoja pidä lahjoittaa ettenpäin, myydä jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan lukeneeni muutamia vuosia sitten artikkelin, jossa nämä Afrikan ym köyhät toivovat, että ei näitä rahalahjoituksia tehdä. Sillä he eivät saa yhtään näistä rahoita vaan rikkaat vain rikastuvat ja heidän olonsa huononee entisenstään.
En millään enää löydä tuota juttua, sillä en muista yhtään oliko se paperilehdessä vai netissä. Muistaako kukaan muu tällaista? Itselleni jäi tuo mieleen hyvin, sillä sitä ennen olin todella sinisilmäinen ja uskoin lahjoitusten menevän sinne minne pitääkin ja lahjoittelin köyhänä opiskelijana aina välillä.
Ystävä hyvä, ajattele nyt hiukan itsekin.
Afrikkaan on syydetty kehitysavun muodossa rahaa vuosikymmeniä, ja samat ongelmat jatkuvat siellä edelleen. Ne muutamat roposet mitä kerääjätahon kulujen jälkeen sinne kehitysmaahan päätyvät eivät korruption takia hyödytä niitä köyhimpiä mitenkään.
Koska länsimaalaiset yritykset kiristävät valtioita ja lähetämme jätteemme sinne, jolloin ruuan tuotanto ei onnistu. Nälkä tietää konflikteja.
Meidän pitäisi maksaa kahvista ja hedelmistä enemmän, mutta kun ei haluta.Suomi on vahingossa päässyt kehittymään sadassa vuodessa tälläiseksi, koska meillä ei ole timantteja tai öljyä maaperässä. Mitä enemmän maaperässä on rikkauksia, sitä enemmän konflikteja. Koska kaikki haluu omansa, länsimaat etunenässä.
Nykyään pahin on Kiina. Länsimaissa on nykyään ihmisoikeus- ja ympäristöasiat tapetills kovasti. Kiina ei moisista välitä. Eipä sillä, kyllä länsimaissa on syytä myös.
Näinhän se on nykyisin. Kiinalaiset tyhjentävät koko Afrikan luonnonvaroista, jos tahti ei muutu. Ja mihin se muuttuisi kun afrikkalaiset rötösherrat homman mahdollistavat. Sotia käydään jostain tuhansia vuosia vanhoista heimoalueista ja muusta yhtä joutavasta, mutta rötösukkoja ja kiinalaisia vastaan ei nousta. Ihan oma on häpeänsä. Kiinalaiset rosvoavat jo hiekkaakin kun rakentavat niin huimaa tahtia ja tarvitsevat betonia.
Mulle voi lahjoittaa aineellisia ja aineettomia lahjoja, jos joku ei keksi muuta kohdetta. :) T: Syrjäytynyt ja sairas keski-ikäinen suomalainen heteromies. Kuulostaako tarpeeksi jalolta?
Mulle kelpaa vuohet ja mariskoolit, en loukkaannu :D
Ja etenkin kun tuo koko homma on ihan huijausta. En ainakaan hetkeäkään usko, että oikeasti joku saisi ne 6 kanaa mitä viime jouluna mulle lahjaksi annettiin. Hyväksyisin jotenkuten lahjana, jos saisin vaikka valokuvan siitä 6 kanan onnellisesta omistajasta kanoineen ja voisin vaikka kirjoittaa kirjeen hälle, että oleppas hyvä. Ai ei onnistu vai? Kas kummaa.
Ja en minäkään suuttunut siitä 6 kanasta, esitin ilahtunutta, oikeasti samantekevää minulle mihin joku rahansa haluaa lahjoittaa.
Abdulla abdulla abdi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle taas saa ostaa kernaasti näitä hyväntekeväisyyslahjoja. Olen sellaisia saanutkin ja mieluummin otan vastaan sellaisen kuin jonkin turhan tavaran.
Mitä ihmettä teet niillä kaikilla vuohilla? Halal-teurastatko ne? Pidätkö oikeasti vuohenlihasta niin paljon?
Kullä minä halal teurastan. Perhe tykkää vuohi. Maistu makea. Ensin minä ja velit nusi vuohi. Sitten teurasta. Vuohi onnellinen kuolema jos saa ensin seksi.
Ei helkkari. Ei saisi nauraa. XD
Minä en antaisi tuollaisia vuohi lahjoja kellekään
VIINIPULLON voi aina ostaa ihmisille, moilla on kaikkea. Jos eivät juo, voivat käyttää sen ruoanlaittoon!
Kyseenalaisia muutenkin noi vuohi ym eläinlahjat. Miettikääpä millaisissa oloissa niitä eläinparkoja kehitysmaissa pidetään ja miten huonosti niitä kohdellaan. En ikinä ostaisi sellaisiin oloihin eläintä.
Hyväntekeväisyyslahja voisi olla mieluinen kahdella tapaa:
- Mahdollisuus ostaa lahjakortti, jolla saaja voi itse valita haluamansa hyväntekeväisyyskohteen. Siitä tulisi edes pikkuisen hyvä olo myös tälle lahjakortin saajalle, kun voi itse vaikuttaa, rakennetaanko kaivo vai ostetaanko vuohi.
- Mahdollisuus lahjoittaa kondomeja / seksuaalivalistusta tms. Koska sehän se on perimmäinen ongelma. Vuohi ei ratkaise mitään.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko koskaan miettineet? kirjoitti:
Miksi ne haluaa aina niitä vuohia? Entäs miksi niiden puhdasvesikaivoja maksetaan niille aina vaan?
Miksi ne asuu aina vaan niissä savimajoissa?
Miksi ne lapset aina vaan näkee nälkää? Mikään ei niillä ikinä edisty siellä - Miksi?
Kuka vetää aina niiden rahat välistä siellä Afrikassa ja vain nämä rikkaimmat ja ahneimmat rynnivät ja otetaan tänne Eurooppaan?
Koska enemmän siellä tarvittaisiin koulutusta ja valvontaa. Välineitä tehdä itse. Ei ole vaikeaa, mutta ei vaan näytä onnistuvan. Pitkäkestoista ja vaativaa toki sinänsä muttei rakettitiedettä kuitenkaan.
Tuntuu olevan vaikeampaa kuin rakettitiede, kun ei etene afrikkalaisten savimajat ja puhdasvesikaivot mihinkään. Muistan jo lapsuudesta ne nälkää näkevät biafralaislapset, joille kerättiin rahaa ja säälittiin, kun heillä ei ollut mitään ei edes puhdasta vettä.
Olen alkuperäisen kanssa samaa mieltä. Siis eihän se että ostaa jonkun vuohen Afrikkaan ole lahja sille kenelle vie siitä kortin, vaan lahja sille Afrikassa asuvalle. Eli erikseen voisi ostaa lahjat omille tutuilleen. Nythän nämä vuohien ostajat eivät siis itse anna omaa rahaa kenellekään, vaan tavallaan varastavat lahjan joltain tutultaan ja siirtävät lahjan häneltä Afrikkaan. Se on ihan ok, jos kertoo sukulaisille että älkää ostakoo minulle lahjoja vaan ostakaa vuohia Afrikkaan, mutta on aika törkeää odottaa itse saavansa muilta lahjoja ja sitten korvata muiden lahjat jollain vuohilla. Eli päätöksentekijä ei itse menetä mitään, mutta muut tuttavat menettää lahjansa Afrikkaan halusivat sitä tai eivät. Itse ostelen vuohia omilla rahoillani, mutta ostan silti lahjat tutuille
Raili-Tädille voisi maksaa matkan Gambiaan. Sillä on siellä kummipoikia rannat täynnä, taskut tyhjinä ja pussit täynnä.