En halua vuohia tms. hyväntekeväisyyslahjoja jouluna!
Ärsyttää aina jouluisin tää hyväntekeväisyyslahjahomma. Ihan järjetöntä. En voi ymmärtää, että ihmiset antaa toisilleen lahjaksi ilmoituksen siitä, että ovat lahjoittaneet rahaa hyväntekeväisyyteen. Kiva, että lahjoitit, mutta miksi siitä pitää muille ilmoitella?!
Älkää käsittäkö väärin. En halua lahjavuohien tilalle mitään muutakaan. Minusta on täysin fine, että aikuisena en saa joululahjoja. Joulukortteja on mukava saada, mutta en vedä hernettä nenään jos niitä en joiltain saa.
Joulukorttiasioissa on myös yksi ärsyttävä asia... Nimittäin se kun ihmiset ilmoittaa, että "tänä vuonna emme lähetä kortteja vaan laitamme korttirahat hyväntekeväisyyteen". Okei. Ei kuulu mulle. Onhan toi toki helppo summa lahjoittaa, kun se ei ole varsinaisesti itseltä pois vaan niiltä sukulaisilta/ystäviltä, jotka olis saattaneet ilahtua kortista. Miksi ei voisi vaikka tehdä niin, että julistaisi facessa tms. että "tänä vuonna jätin kaksi kampaamokertaa väliin ja lahjoitin rahat hyväntekeväisyyteen" tai "tänä vuonna meidän perhe ei käynyt Linnanmäellä vaan lahjoitimme rahat".
Mitäs mieltä muut ovat?
Kommentit (238)
Itsekin kannatan lahjoittamista ilman, että siitä tehdään numeroa.
Vuohilahjoja sata kertaa oudompia ovat kuitenkin hyväntekeväisyystempaukset. Sellaiset, jossa joku ääliö kerää rahaa hyppimällä yhdellä jalalla Hangosta Nuorgamiin. Miksi ihmeessä tämmöinen touhu inspiroisi minua lahjoittamaan penniäkään? Annan rahaa hyväntekeväisyyteen, kun koen kohteen tukemisen tärkeäksi, en siksi että "jee mahtavaa, Esko on jaksanut koikkia jo Forssaan".
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut lääkärinä useissa jkehitysmaissa ja nähnyt kuinka tärkeitä nämä lahjoitukset ovat. Parempaa lahjaa en tiedäkään.
Joo ovat tärkeitä, mutta pitääkö sitä mainostaa, että olen erinomainen ihminen kun muistan köyhiä. Jos laitan rahaa keräyksiin, niin en mainosta sitä ympäriinsä enkä halua mitään sädekehää itselleni.
Minä eläinrakastajana loukkaantuisin vuohilahjasta. Niitä eläimiä viedään köyhiin oloihin, joissa ei ihmisillekään riitä vesi ja ruoka. Eläinten kohtelu on siellä ihan lapsen kengissä eikä ymmärretä ettei eläin elä pelkällä ruoholla. Toinen pointti on se, että suuri osa siellä elävistä ihmisistä on laktoosi-intorelantikkoja. Ja kolmantena, ette edes halua ajatella miten ne eläimet siellä teurastetaan....
Joten pyydän, ennen kuin ostatte jollekin eettisenä pitämänne lahjan, tutustukaa toimintaan kunnolla. En pidä siitä, että edellisinäkin jouluina nimelläni on viety eläimiä kurjiin oloihin kärsimään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se vuohi sua häiritsee? Sehän määkii jossain kehitysmaassa. Enemmän mua haittaa joku karsee mariskooli tai muu turhake.
Missaat pointin. Määkivä vuohi kehitysmaassa on mahtava juttu, mutta ei siitä tarvi mulle ilmoitella. Ja se mariskooli, en halua sitäkään. Uskalla olla aikuinen ja jätä turhat lahjat antamatta!
-ap
No siinähän se uskallus juuri tuli. Jos joku haluaa tehdä hyvää niin että sä olet siinä mukana eikä osta sulle materiaalista lahjaa, niin vuohi on silloin hyvä valinta.
Mä ostin kaverille palan ikimetsää. En tiedä, saako hän mennä sinne, mutta tiedän että luonnonsuojelijana arvosti elettä.
Vierailija kirjoitti:
Onko ihmisillä oikeasti niin huono omatunto omasta hyvinvoinnistaan, että tämmöisellä sit saa ostettua itselleen hyvän mielen? Vai onko jengi oikeesti niin typerää, että luulee tällä voivansa pelastaa maailman? Afrikkaan on syydetty vuosikymmeniä rahaa. Ainut mikä on muuttunut, on autettavien määrän hurja lisääntyminen. Ne, jotka muuten kuolisivat nälkään jäävätkin henkiin. Ja sitten pukkaamaan lisää ruokittavaa...
Tuo on totta. Muistan katselleeni jo 60-luvun lopulla tv:stä Afrikan nälkää näkevistä lapsista. Mikään ei ole muuttunut, vaikka rahaa on sinne annettu. Rahat taitavat mennä aseisiin tai muille välikäsille.
Hyvä, koska nuo vuohiraukat menevät uhrattavaksi. Itkin kun luin siitä kertovan jutun.
Jahas, pikkusieluisten flirttikerho on taas koolla ;)
Vierailija kirjoitti:
Jahas, pikkusieluisten flirttikerho on taas koolla ;)
Mutta kiitos kun silti viihdyt seurassamme, sinä jalo ja kirkasotsainen ihminen.
Joo, poikani 6 v sai kanssa kanoja viime jouluna. Niistä keskusteltiin melko usein, mitä niille kuuluu jne. Voisivatko kanat joskus tulla Afrikasta meille kylään? (nauratti ajatella kanat laskeutumassa Finnairin koneen rappusia kentällä...)
no ei. Kyselin kyllä, olisko mahdollista ostaa lahjoja, joista todella saisi tiedon että kanat on menneet siinä ja siinä maassa siinä ja siinä kylässä asuvalle perheelle. Ei kuulemma onnistu edes lisähintaan. Tässä olisi kehitämisen paikka
Nuo vuohet sun muut ovat mauttomuuden huippu. Se lahjoittaja saa siitä itselleen hyvän mielen ja voisi tehdä sen ihan omiin nimiinsä halutessaan. Vähän kuin ostaisi jonkun palvelun/tuotteen itselleen ja ilmoittaisi: "lahjoitin läheisellesi jalkahoidon puolestasi". Vielä kun tietää millaista huijausta noihin hyväntekeväisyysbisneksiin voi sisältyä, niin ei kiitos minun nimissäni yhtäkään vuohea. Parhaimmillaan se voi se vuohi ollakin. Pahimmillaan rahat jonkun heimopäällikön rynnäkkökivääriin. Olen aikuinen, en tarvitse lahjoja ylipäänsä.
Vierailija kirjoitti:
Joo, poikani 6 v sai kanssa kanoja viime jouluna. Niistä keskusteltiin melko usein, mitä niille kuuluu jne. Voisivatko kanat joskus tulla Afrikasta meille kylään? (nauratti ajatella kanat laskeutumassa Finnairin koneen rappusia kentällä...)
no ei. Kyselin kyllä, olisko mahdollista ostaa lahjoja, joista todella saisi tiedon että kanat on menneet siinä ja siinä maassa siinä ja siinä kylässä asuvalle perheelle. Ei kuulemma onnistu edes lisähintaan. Tässä olisi kehitämisen paikka
No ei tietenkään ole mahdollista, koska 90% menee hallinnollisiin kuluihin ja korruptioon ja 10% paikallisten sotapäälliköiden aseisiin! Voi luoja miten sinisilmäistä porukkaa. Johan se nimikin "aineeton lahja" kertoo, että nyt viedään hönöjä kuin litran mittaa.
Vuohista en piittaa, mutta joku parikymppinen thaimimmi kyllä kelpaisi. Tämä näin vinkkinä, jos joku sukulainen sattuisi lukemaan. T: Pattayan Keijo
Muistan lukeneeni muutamia vuosia sitten artikkelin, jossa nämä Afrikan ym köyhät toivovat, että ei näitä rahalahjoituksia tehdä. Sillä he eivät saa yhtään näistä rahoita vaan rikkaat vain rikastuvat ja heidän olonsa huononee entisenstään.
En millään enää löydä tuota juttua, sillä en muista yhtään oliko se paperilehdessä vai netissä. Muistaako kukaan muu tällaista? Itselleni jäi tuo mieleen hyvin, sillä sitä ennen olin todella sinisilmäinen ja uskoin lahjoitusten menevän sinne minne pitääkin ja lahjoittelin köyhänä opiskelijana aina välillä.
Lahjoittakaa mieluummin vaikka kotimaisten löytöeläintalojen toimintaan, vesistöjen suojeluun tms. Ja sekin siis ihan omissa nimissä ilman mitään jeesusteluja ja lahjailmoitusten kuittailuja. Taas tätä itsensä korostusta, että pitää oikein ilmoitella miten on hyvää tehty. Varsinkin someaikana se lahjoitteluhan menisi ihan hukkaan, jos koko maailma ei siitä saisi tietää.
Vierailija kirjoitti:
Muistan lukeneeni muutamia vuosia sitten artikkelin, jossa nämä Afrikan ym köyhät toivovat, että ei näitä rahalahjoituksia tehdä. Sillä he eivät saa yhtään näistä rahoita vaan rikkaat vain rikastuvat ja heidän olonsa huononee entisenstään.
En millään enää löydä tuota juttua, sillä en muista yhtään oliko se paperilehdessä vai netissä. Muistaako kukaan muu tällaista? Itselleni jäi tuo mieleen hyvin, sillä sitä ennen olin todella sinisilmäinen ja uskoin lahjoitusten menevän sinne minne pitääkin ja lahjoittelin köyhänä opiskelijana aina välillä.
Ystävä hyvä, ajattele nyt hiukan itsekin.
Afrikkaan on syydetty kehitysavun muodossa rahaa vuosikymmeniä, ja samat ongelmat jatkuvat siellä edelleen. Ne muutamat roposet mitä kerääjätahon kulujen jälkeen sinne kehitysmaahan päätyvät eivät korruption takia hyödytä niitä köyhimpiä mitenkään.
Mä lahjoittaisin jollekin tytölle koulutuksen. Se auttaa väestönkasvun hillitsemisessä eli on ympäristöteko, samalla nostaen yhteiskuntia jaloilleen.
Vähemmän terrorismia.
Koulutusta on tosi vaikea varastaa joltain pois, se pysyy aina mukana, vaikka muu omaisuus menisikin.
Samalla kun maailma hukkuu turhaan materiaan, jättäisin ne enkelikoristeet ja piikkimatot ostamatta ja tekisin ympäristötekoja.
Mutta tämäkin on ihmisten mielestä väärin.
Vierailija kirjoitti:
Tavallaan oon samaa mieltä, mut mitä sit antaisi tyypeille, joilla on jo kaikkee?
Esimerkiksi elämyksellinen lahjakortti... elokuviin, hierojalle, ravintolaan, teatteriin ym. ym.
Vierailija kirjoitti:
Tämä nyt on täysin selvää ilman yhtäkään artikkelia vähänkään järkeä omaavalle. Pahimmillaan näiden rahojen saamiseksi kurjistetaan paikallisten elämää, että näyttäisi vielä surkeammalta ja rahaa tulisi enemmän. Lopettakaa jo tällaisen hyväksikäytön mahdollistaminen. Ja matkustakaa kehitysmaihin katsomaan miten hommat toimii. Tai siis eivät nimenomaan toimi. Kuka sen vuohen henkilökohtaisesti veisi ja kenelle? Jos siis rahoilla mitään vuohia edes hankittaisiin. Ja kun köyhän perheen viereen vietäisiin vuohi promokuvien ottamista varten, niin mitäs sen jälkeen? Lypsäisivätkö hymyssä suin päivästä toiseen vai päätyisikö paikallisen gepardihatun grillipippaloihin vartaaseen pyörimään? Herätkää nyt jo!
Juuri näin, ei kannata hamstrata liikaa pilaantumaan. Friida-kanat on parhaita, ovat viettäneet elämänsäkin vapaana. Niitä saa pakastettuna, joten voi ottaa useammankin.
Voitte siis arvata, että pyyhkisin persettäni jollain hyväntekeväisyyslahjailmoituspaperilla.
🐥🍴