Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En halua vuohia tms. hyväntekeväisyyslahjoja jouluna!

Vierailija
13.11.2017 |

Ärsyttää aina jouluisin tää hyväntekeväisyyslahjahomma. Ihan järjetöntä. En voi ymmärtää, että ihmiset antaa toisilleen lahjaksi ilmoituksen siitä, että ovat lahjoittaneet rahaa hyväntekeväisyyteen. Kiva, että lahjoitit, mutta miksi siitä pitää muille ilmoitella?!

Älkää käsittäkö väärin. En halua lahjavuohien tilalle mitään muutakaan. Minusta on täysin fine, että aikuisena en saa joululahjoja. Joulukortteja on mukava saada, mutta en vedä hernettä nenään jos niitä en joiltain saa.

Joulukorttiasioissa on myös yksi ärsyttävä asia... Nimittäin se kun ihmiset ilmoittaa, että "tänä vuonna emme lähetä kortteja vaan laitamme korttirahat hyväntekeväisyyteen". Okei. Ei kuulu mulle. Onhan toi toki helppo summa lahjoittaa, kun se ei ole varsinaisesti itseltä pois vaan niiltä sukulaisilta/ystäviltä, jotka olis saattaneet ilahtua kortista. Miksi ei voisi vaikka tehdä niin, että julistaisi facessa tms. että "tänä vuonna jätin kaksi kampaamokertaa väliin ja lahjoitin rahat hyväntekeväisyyteen" tai "tänä vuonna meidän perhe ei käynyt Linnanmäellä vaan lahjoitimme rahat".

Mitäs mieltä muut ovat?

Kommentit (238)

Vierailija
101/238 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan lukeneeni muutamia vuosia sitten artikkelin, jossa nämä Afrikan ym köyhät toivovat, että ei näitä rahalahjoituksia tehdä. Sillä he eivät saa yhtään näistä rahoita vaan rikkaat vain rikastuvat ja heidän olonsa huononee entisenstään.

En millään enää löydä tuota juttua, sillä en muista yhtään oliko se paperilehdessä vai netissä. Muistaako kukaan muu tällaista? Itselleni jäi tuo mieleen hyvin, sillä sitä ennen olin todella sinisilmäinen ja uskoin lahjoitusten menevän sinne minne pitääkin ja lahjoittelin köyhänä opiskelijana aina välillä.

Ystävä hyvä, ajattele nyt hiukan itsekin.

Afrikkaan on syydetty kehitysavun muodossa rahaa vuosikymmeniä, ja samat ongelmat jatkuvat siellä edelleen. Ne muutamat roposet mitä kerääjätahon kulujen jälkeen sinne kehitysmaahan päätyvät eivät korruption takia hyödytä niitä köyhimpiä mitenkään.

Koska länsimaalaiset yritykset kiristävät valtioita ja lähetämme jätteemme sinne, jolloin ruuan tuotanto ei onnistu. Nälkä tietää konflikteja.

Meidän pitäisi maksaa kahvista ja hedelmistä enemmän, mutta kun ei haluta.

Suomi on vahingossa päässyt kehittymään sadassa vuodessa tälläiseksi, koska meillä ei ole timantteja tai öljyä maaperässä. Mitä enemmän maaperässä on rikkauksia, sitä enemmän konflikteja. Koska kaikki haluu omansa, länsimaat etunenässä.

Vierailija
102/238 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, minä koen, että jos lahjani ostamiseen käytetyt rahat on roinan sijasta pantu hyväntekeväisyyteen, se ON minun lahjani.  Ja paljon kivempi, älykkäämpi ja minulle sopivampi kuin mikään roina.

Jos jotain tarvitse, ostan sen yleensä itsekin vuoden mittaan, hyvätuloinen kun olen.

Ok, palvelut - vaikkapa teatteriliput tai lahjakortti fysioterapeutille ovat kivoja, mutta tavaraa EN tarvitse lisää, oikeastaan minkäänlaista. Kirjojakin ostelen koko ajan itse, joten on aika suuri riski sille, että jos joku minulle ostaa kirjoja, ne on jo minulla entuudestaan.

Eli vuohia minulle, kiitos!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/238 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan lukeneeni muutamia vuosia sitten artikkelin, jossa nämä Afrikan ym köyhät toivovat, että ei näitä rahalahjoituksia tehdä. Sillä he eivät saa yhtään näistä rahoita vaan rikkaat vain rikastuvat ja heidän olonsa huononee entisenstään.

En millään enää löydä tuota juttua, sillä en muista yhtään oliko se paperilehdessä vai netissä. Muistaako kukaan muu tällaista? Itselleni jäi tuo mieleen hyvin, sillä sitä ennen olin todella sinisilmäinen ja uskoin lahjoitusten menevän sinne minne pitääkin ja lahjoittelin köyhänä opiskelijana aina välillä.

Afrikkaan on syydetty kehitysavun muodossa rahaa vuosikymmeniä, ja samat ongelmat jatkuvat siellä edelleen. Ne muutamat roposet mitä kerääjätahon kulujen jälkeen sinne kehitysmaahan päätyvät eivät korruption takia hyödytä niitä köyhimpiä mitenkään.

Itse asiassa ongelmat ovat vain pahentuneet. Köyhimmät saa noilla rahoilla hankittuja sotapäälliköiden luoteja sisuksiinsa. Siinä konkreettinen hyöty.

Vierailija
104/238 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nuo nimettäisiin oikeilla nimillään kuten lahjoita Kalashnikovi, lippaallinen luoteja, viidakkoveitsi, huumeita ja horoja kyläpäälliköille niin voisin lahjoittaakin väestönkasvun hillitsemiseksi. Vuohia ja kanoja.. LOL!

Vierailija
105/238 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ystävä hyvä, olet pahasti väärässä.

Isojen hyväntekeväisyysorganisaatioiden keräyskuluja ei oteta tuollaisista lahjoituksista laisinkaan. Isot avustusjärjestöt saavat valtion apua ja myyvät esimerkiksi kortteja ja muita lahjatuotteita, joilla rahoittavat toimintansa. Organisaatiokulut ovat muutaman prosentin luokkaa esimerkiksi SPR:llä ja Unicefilla, joten voit olla varma, että lahjoitusvarasi menevät juuri sinne, mihin on luvattukin.

Mitä tulee kehitysapuun, niin sitä on monenlaista. On vientiteollisuutta pönkittävää tukea, jossa vaikkapa afrikkalaismaalle viedään suomalaisia traktoreita - tästä ollaan pitkälti pyritty eroon, koska se tuhoaa traktoriteollisuuden idut siellä kehitysmaissa, eikä muutenkaan ole kovin kestävää. Kepun, Kokoomuksen ja Persujen hallitus tosin on lisännyt taas tämän osuutta, arvanet miksi.

Osa tuesta on sitä, että autetaan kehitysmaata itseään perustamaan vaikkapa teollisuutta tai rakennetaan sinne infrastruktuuria, joka mahdollistaa teollisuutta.

Osa on koulutusta.

Osa on suoraa budjettitukea, jota on valvottava tarkasti, ettei se tosiaan valu jonkun paikallisen ministerin taskuun.

Mutta näiden valvonta ON tiukkaa, ja väärinkäytökset - pienetkin- yleensä tulevat esille ja nousevat uutisiksi. Miljoonat, jotka menevät asianmukaisesti vaikkapa koulujen perustamiseen eivät ole uutinen, siksi et kuule niistä.

Kehitysmailta kupataan edelleen esimerkiksi tulleina enemmän kuin mitä ne saavat kehtysapuna. Se ON väärin ja hullua, koska se tekee tyhjäksi avun.

Koska teollistuneilla mailla on jo toimiva infrastruktuuri, osaava työvoima, vakaat yhteiskuntaolot, toimiva lainsäädäntö ja oikeuslaitos ja toista sataa vuotta luotu teollisuus, meillä menee hyvin. Mutta mieti itse, jos täällä pitäisi luoda kaikki tyhjästä. Rautateitä tai kunnon tielaitosta ei ole, väestä kolmasosa ei osaa lukea, maatalous on pitkälti härillä kyntämisen tasolla ja kuivuus vie sadon joka neljäs vuosi kokonaan, rajat on siirtomaakauden jäljiltä vedetty ihan vituralleen ja osa kansasta on naapurivaltion puolella ja sotia on vähän väliä...

Ei se kuule ole ollenkaan helppoa, varsinkin kun viennissä tuollaisen valtion pitää kilpailla teollistuneiden länsimaiden kanssa, joilla on yli sadan vuoden etumatka ja jotka vielä kehtaavat periä kauheat tuontitullut kehitysmaiden tuonnilta!

103

Vierailija
106/238 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä lahjoittaisin jollekin tytölle koulutuksen. Se auttaa väestönkasvun hillitsemisessä eli on ympäristöteko, samalla nostaen yhteiskuntia jaloilleen.

Vähemmän terrorismia.

Koulutusta on tosi vaikea varastaa joltain pois, se pysyy aina mukana, vaikka muu omaisuus menisikin.

Samalla kun maailma hukkuu turhaan materiaan, jättäisin ne enkelikoristeet ja piikkimatot ostamatta ja tekisin ympäristötekoja.

Mutta tämäkin on ihmisten mielestä väärin.

Ajatus hyvä, mutta mitenkä luulet toteutuvan käytännön tasolla? Menisivätkö rahat perille vai huijareiden taskuihin? Rakennettaisiinko koulu tytöille jonka Boko Haram räjäyttäisi taivaan tuuliin oppilaineen. Mitä todisteita saisit siitä, että joku rahoillasi opiskelisi yhtään mitään? Pakko todeta näin kyynisesti, mutta kehitysmaissa asuneena ja reissanneena luottoni noihin lahjoitustouhuihin on pahasti pakkasen puolella. Niillä vain lisätään eriarvoisuutta ja kurjuutta. Kaikki ongelmat johtuvat maanviljelyn keksimisestä ja siitä seuranneesta väestönkasvusta. Tietoisuus siitä, että lasten on mahdollista saada ilmainen koulutus ei tosiaan vähennä lisääntymishaluja. Päin vastoin. Mitä enemmän mukuloita paremmissa pesteissä niin sitä turvatumpi tulevaisuus vanhemmille ja kierre pahenee entisestään.

Vierailija
107/238 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tavallaan oon samaa mieltä, mut mitä sit antaisi tyypeille, joilla on jo kaikkee?

Esimerkiksi elämyksellinen lahjakortti... elokuviin, hierojalle, ravintolaan, teatteriin ym. ym.

Mikä ihmeen pakko antaa yhtään mitään? Ja jos haluaa väkisin antaa niin vaikka siivousapua, yhteinen illanvietto, laatuaikaa ylipäänsä. Mennyt hieman överiksi tämä kulutushysteria kun ei tiedetä enää mitä lahjaksi antaa väkisin keksimällä ja samaan aikaan konmaritetaan edellisvuosien joutolahjoja kaapeista pölyttymästä.

Vierailija
108/238 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin kuitata lahjahankinnat sanomalla hankkineeni vuohia ja kanoja kaikille. Säästyy rahat ja kukaan ei saa koskaan tietää totuutta kjeh kjeh! :D

Vierailija
109/238 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakakkisedälleni voisin jonkun vuohen Afrikasta hommata.

Vierailija
110/238 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä voisin haluta vuohipaistin!

Vierailija
111/238 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ostanut sinulle lahjaa, vaan sijoitin 5 euroa mikroliinaan, jolla kiillotin sädekehääni. Lämmitele sen valossa ja lämmössä, sillä olen tänä vuonna ollut älyttömän hyvä ihminen. En ole puhunut jaskaa kenestäkään, juoruillut, pilkannut saara aaltoa vauvapalstalla, nauranut kaatuville lapsille, kadehtinut, vihannut, toivonut peräsuolisyöpää jollekin poliitikolle tai muuta sellaista mitä tavalliset ihmiset tekevät. Ei! Minä olen ollut vain hyvä ja antanut paljon rahaa köyhälle rahvaalle, köyhille ulkomaalaisille ja kerran annoin kruunun kerjäläiselle. Ainoa toiveeni on, että sinäkin saisit sädekehän. Yritä ensi vuonna!

Vierailija
112/238 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska länsimaalaiset yritykset kiristävät valtioita ja lähetämme jätteemme sinne, jolloin ruuan tuotanto ei onnistu. Nälkä tietää konflikteja.

Meidän pitäisi maksaa kahvista ja hedelmistä enemmän, mutta kun ei haluta.

Suomi on vahingossa päässyt kehittymään sadassa vuodessa tälläiseksi, koska meillä ei ole timantteja tai öljyä maaperässä. Mitä enemmän maaperässä on rikkauksia, sitä enemmän konflikteja. Koska kaikki haluu omansa, länsimaat etunenässä.

Höpö höpö. Aasia on lähtenyt samoista lähtökohdista ja vaurastunut huimaa vauhtia. Ai vahingossa Suomi kehittynyt? Justiinsa joo. Tulevaisuudessa voidaan olla kyllä pulassa kun puhdas vesi tulee olemaan öljyä arvokkaampaa. Toisaalta siihen mennessä vedet on varmasti joko myyty tai pilattu kyvykkäiden päättäjien toimista.

Vierailija
113/238 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavallaan oon samaa mieltä, mut mitä sit antaisi tyypeille, joilla on jo kaikkee?

No ei esimerkiks yhtään mitään? Tai toivottaa vaan hyvää joulua ilman itsensä ja "hyväntekeväisyytensä" mainostamista.

Vielä pahempia tosin on nämä jotka antaa noita "hyväntekeväisyyslahjoja" lapsille lahjaksi. Muistan kun olin jotain 10 ja sain eräältä sukulaiselta "lahjaksi" kirjekuoren jossa oli joku vuohen kuva ja kortti missä kerrottiin et en saa lahjaa koska ne rahat meni parin vuohen ostamiseen johonki päin afrikkaa. Jo silloin tuota osasi pitää vittuiluna ja oman itsensä korostamisena eikä minään joululahjana.

Vierailija
114/238 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poppaukkojen joulupatoihin kilisee ropoja kiihtyvällä tahdilla. Se on hyvä se. Aseet ja ammukset maksaa ja pitää ne lapsisotilaatkin jollain ruokkia.

Vierailija
115/238 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rakakkisedälleni voisin jonkun vuohen Afrikasta hommata.

Olisi ainakin mieluinen lahja kun tietäisi, että vuohirahat menneet oikeasti aseisiin ja pari potentiaalista juhlapaikanhakijaa päästetty päiviltään.

Vierailija
116/238 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ystävä hyvä, olet pahasti väärässä.

Isojen hyväntekeväisyysorganisaatioiden keräyskuluja ei oteta tuollaisista lahjoituksista laisinkaan. Isot avustusjärjestöt saavat valtion apua ja myyvät esimerkiksi kortteja ja muita lahjatuotteita, joilla rahoittavat toimintansa. Organisaatiokulut ovat muutaman prosentin luokkaa esimerkiksi SPR:llä ja Unicefilla, joten voit olla varma, että lahjoitusvarasi menevät juuri sinne, mihin on luvattukin.

Mitä tulee kehitysapuun, niin sitä on monenlaista. On vientiteollisuutta pönkittävää tukea, jossa vaikkapa afrikkalaismaalle viedään suomalaisia traktoreita - tästä ollaan pitkälti pyritty eroon, koska se tuhoaa traktoriteollisuuden idut siellä kehitysmaissa, eikä muutenkaan ole kovin kestävää. Kepun, Kokoomuksen ja Persujen hallitus tosin on lisännyt taas tämän osuutta, arvanet miksi.

Osa tuesta on sitä, että autetaan kehitysmaata itseään perustamaan vaikkapa teollisuutta tai rakennetaan sinne infrastruktuuria, joka mahdollistaa teollisuutta.

Osa on koulutusta.

Osa on suoraa budjettitukea, jota on valvottava tarkasti, ettei se tosiaan valu jonkun paikallisen ministerin taskuun.

Mutta näiden valvonta ON tiukkaa, ja väärinkäytökset - pienetkin- yleensä tulevat esille ja nousevat uutisiksi. Miljoonat, jotka menevät asianmukaisesti vaikkapa koulujen perustamiseen eivät ole uutinen, siksi et kuule niistä.

Kehitysmailta kupataan edelleen esimerkiksi tulleina enemmän kuin mitä ne saavat kehtysapuna. Se ON väärin ja hullua, koska se tekee tyhjäksi avun.

Koska teollistuneilla mailla on jo toimiva infrastruktuuri, osaava työvoima, vakaat yhteiskuntaolot, toimiva lainsäädäntö ja oikeuslaitos ja toista sataa vuotta luotu teollisuus, meillä menee hyvin. Mutta mieti itse, jos täällä pitäisi luoda kaikki tyhjästä. Rautateitä tai kunnon tielaitosta ei ole, väestä kolmasosa ei osaa lukea, maatalous on pitkälti härillä kyntämisen tasolla ja kuivuus vie sadon joka neljäs vuosi kokonaan, rajat on siirtomaakauden jäljiltä vedetty ihan vituralleen ja osa kansasta on naapurivaltion puolella ja sotia on vähän väliä...

Ei se kuule ole ollenkaan helppoa, varsinkin kun viennissä tuollaisen valtion pitää kilpailla teollistuneiden länsimaiden kanssa, joilla on yli sadan vuoden etumatka ja jotka vielä kehtaavat periä kauheat tuontitullut kehitysmaiden tuonnilta!

103

Mikseivät ole kehittäneet infraansa ja käyvät idioottimaisia sotiaan? Muidenko ongelma se on? Mieti mikä kehitysmaa Suomi oli sata vuotta sitten. Tuliko paljon kehitysapua ja lahjoituksia? Ja esim. Aasia. Siellä samat siirtomaasekoilut ja sodat käyty kuin Afrikassa vaan missä ovat nyt? Jos Afrikan ja Aasian väestö vaihdettaisiin yössä päittäin, niin mitenkä luulet, että kävisi? A. Afrikka alkaisi kehittymään nopeaa vauhtia ja Aasia rapistumaan. B. Afrikka rapistuisi entisestään ja Aasian kehitys kehittyisi entisestään. Jokainen itselleen rehellinen tietää vastauksen ja syyt sille.

Vierailija
117/238 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiveita pukille kirjoitti:

Minä haluaisin mielummin oman norsun. Saakohan sellaista pitää parvekkeella?

Mininorsua voi pitää kesällä, kunhan ottaa yöksi sisälle. 

Vierailija
118/238 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poistuisi kyllä minun joulukorttilistaltani jos ilmoittaisi lahjoittaneensa rahaa Afrikan ylikansoittamiseen ja huumeparoneille. 

Vierailija
119/238 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää jo valmiiksi kuinka pitää esittää pitävänsä lahjasta, jonka saa. Vaikka siitä periaatteessa pitäisinkin, niin sekin tuntuu jotenkin näyttelyltä. Haluaisin jättää koko lahjarumban välistä, mutta aina minulle on jotain hankittu, enkä halua olla ilman vastalahjaa. 

Vierailija
120/238 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Afrikka on hauska manner. Vähän niinkuin ihmiseläintarha johon voi kohdistaa apua ja varoja parantaakseen omaatuntoaan kuitenkin tietäen, ettei mikään tule muuttumaan parempaan suuntaan. Voi siellä lomallakin käydä ihmettelemässä alkukantaista touhuilua. Voisihan sen jättää kokonaan omillensakin ja katsoa miten se nousisi jaloilleen ihan itsekin, mutta sitten jäisi kaikki omat jalouden tunteet tyydyttämättä. Aivan pahin asenne on maailmanhalaajilla jotka eivät pidä afrikkalaisia oikeastaan edes ihmisinä, vaan lapsenomaisina villeinä joita pitää kädestä pitäen auttaa joka asiassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yksi