En halua vuohia tms. hyväntekeväisyyslahjoja jouluna!
Ärsyttää aina jouluisin tää hyväntekeväisyyslahjahomma. Ihan järjetöntä. En voi ymmärtää, että ihmiset antaa toisilleen lahjaksi ilmoituksen siitä, että ovat lahjoittaneet rahaa hyväntekeväisyyteen. Kiva, että lahjoitit, mutta miksi siitä pitää muille ilmoitella?!
Älkää käsittäkö väärin. En halua lahjavuohien tilalle mitään muutakaan. Minusta on täysin fine, että aikuisena en saa joululahjoja. Joulukortteja on mukava saada, mutta en vedä hernettä nenään jos niitä en joiltain saa.
Joulukorttiasioissa on myös yksi ärsyttävä asia... Nimittäin se kun ihmiset ilmoittaa, että "tänä vuonna emme lähetä kortteja vaan laitamme korttirahat hyväntekeväisyyteen". Okei. Ei kuulu mulle. Onhan toi toki helppo summa lahjoittaa, kun se ei ole varsinaisesti itseltä pois vaan niiltä sukulaisilta/ystäviltä, jotka olis saattaneet ilahtua kortista. Miksi ei voisi vaikka tehdä niin, että julistaisi facessa tms. että "tänä vuonna jätin kaksi kampaamokertaa väliin ja lahjoitin rahat hyväntekeväisyyteen" tai "tänä vuonna meidän perhe ei käynyt Linnanmäellä vaan lahjoitimme rahat".
Mitäs mieltä muut ovat?
Kommentit (238)
Ja sekin inhottaa, kun ne joille Kirkon ulkomaanapu tai mikä lie, antaa eläinparkoja, ei varmaan osaa niitä hoitaa. Siellä niitä rääkätään.
Elävät eläimet eivät ole lahjatavaraa !
Minusta joulukortti, oikea paperikortti, on ihana joululahja. Minulla on niitä jo vinopino, mutta lisää toivon. On mukava ottaa aina välillä korttilaatikko esiin ja katsella kortteja ja ajatella ihmisiä, joilta ne on tulleet. Olen tälleen yksknkertainen. Lahjoitan jouluna hyväntekeväisyyteen jonkin verran, ja laitan kortteja ystäville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta nuo ovat ok lahjoja. En itsekään tarvitse mitään tai halua kippoja, jotka eivät sovi minnekään (niin kivoja kuin voivatkin toki olla), vielä vähemmän suklaata, pahanmakuista kahvia jne. Hyväntekeväisyyslahja on hyvä, muistin sinua ja tiedän, ettet mitään halua, joten annoin rahaa köyhille.
Ainoa ongelma tuossa on, että kaikki järjestöt eivät kovin isolla prosentilla toimita avustuksia perille saakka. Siksi toivon, että lahjoittaja selvittää järjestön toimintaperiaatteet aidosti, eikä lahjoita vain muodon vuoksi.
"Muistin sinua"? Mihin siinä sitä vuohta tarvitset?
No en minä sitä mihinkään TARVITSE. Silti se on minusta eleenä ihan okei ja ilahdun siitä, että vaikka se sukulainen on jollain tapaa ajatellut minua ja myös kunnioittanut sitä, etten halua itselleni mitään.
En sinänsä pahoittaisi mieltäni, vaikkei olisi mitään muuta kuin hyvänjoulun soitto tai kahvilla käynti ja jutustelu, mutta jos nyt haluaa jotain ostaa erityisesti, tuollainen lahja on oikein passeli. Toinen mikä aina ilahduttaa on joulukukka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallaan oon samaa mieltä, mut mitä sit antaisi tyypeille, joilla on jo kaikkee?
Mä antaisin jotain kulutettavaa. Siis esim. leffaliput, jonkun elämyslahjan, jotain syötävää tai juotavaa mistä tietää toisen tykkäävän.
Mitään tällaista en haluaisi. Niitä käyttämättömiä leffalippuja löytyy sitten nurkista ja jääkaapissa on avaamattomat purkit jotain töhnää, jonka joutuu heittämään menemään kun ei keksi, että mihin ihmeeseen tuollaista käyttäisi. Olen kieltänyt juuri tällaiset lahjat, koska ne vasta turhia ovatkin kun ne heitetään pois.
Itse inhoan myös kaikenlaisia syötäviä. Suklaata, kahvia, jotain joulukoreja täynnä marmeladia yms ällöä.
Olen kaikkiruokainen kyllä, mutta toisaalta aika tarkka siitä, etten syö mitään turhuuksia. Ja pyrin terveellisyyteen. Sitten joku kantaa korillisen sokerilitkuja ja esanssitököttejä. Hyi.
Leffalippu on ok, joskin aika vähän tulee käytyä, en sinänsä nauti siitäkään.
Summa summarum, av- mammat inhoavat kaikenlaisia joululahjoja, mutta silti moni loukkaantuu jos jää lahjatta.
Me päästään iltapuluun tällä ketjulla ;)
Tällainen hyväntekeväisyyslahja, varsinkin siis jos en ole itse sitä hommannut, ei tunnu kovin konkreettiselta eikä henkilökohtaiselta. Kuka tahansa voi sanoa lahjoittaneensa vuohen nimissäni, mutta mitä sitten. En ole nähnyt vilaustakaan lahjoitetuista rahoista, vuohesta enkä oikeastaan mistään muustakaan. Eikä ne siellä kehitysmaissa kuitenkaan tiedä, että tämä valkea vuohi on lahjoitettu juuri hra Virtasen nimissä kaukaisesta Suomesta. Toivottavasti joku sentään saa jossain jonkun vuohen, siitäkään ei ole takeita. Olen ymmärtänyt, että lahjarahoja ei ole varsinaisesti korvamerkitty juuri esimerkiksi vuohen ostamiseen, vaan hyväntekeväisyysjärjestö saa käyttää niitä muuhunkin hyödylliseen. Vuohi on mainittu vain, jotta lahjoitussumma konkretisoituisi.
Leffalippu ei ole siksi ok, että se on käytettävä tiettyyn päivään mennessä ja siksi se vaatii lahjan saajaa tekemään suunnitelmia, vain saadakseen järjestettyä mahdollisuus käydä kuluttamassa lahja. Siksi ne jää joka vuosi minulta käyttämättä. Muutenkin leffoissa pyörii nykyään kovin populaaria kamaa, eikä mitään kiinnostavaa, kantaa ottavaa pläjäystä. Eli pitäsi vielä käydä tuhlaamassa aikaa johonkin myyvään erikoistehoste jatko-osaan.
Cat kirjoitti:
Ostin juuri kuusi kanaa lapsilleni joululahjaksi. Tulee hyvä mieli, kun joulun kunniaksi auttaa jotain saamaan pari kanaa edes.
Mä ostan yhden kanan kerrallaan, säilyy paremmin.
Samaa mieltä ap:n kanssa.
Olen saanut vuohen. Olen antanut aineettomia lahjoja, yleensä koulutusta tytöille. Olen työskennellyt Afrikassa kehitysyhteistyöprojektissa neljän komennuksen verran. Kannatan kuukausilahjoittajana kahta-kolmea hyväntekeväisyysjärjestöä säännöllisesti. Jne jne.
Silti nyt ”aikuisena” pidän noita lahjoja puhtaana oman sädekehän kiillottamisena. Lahjoitan nyt ja jatkossa rahaa anonyymisti valitsemilleni kohteille, ilman mainontaa tai mainintaa facessa tai missään.
Tämä on kyllä malliesimerkki kategoriasta First world problems.
Vierailija kirjoitti:
Tavallaan, kyllä on osittain, mutta kyllähän krääsä, joka myös koetaan ongelmaksi avauksessa on oikea ongelma. Malliesimekki, että sinusta tämä on first world problem, kertoo enemmän siitä siitä itsestään, että kirjoitat aiheeseen viestin jossa ilmoitat sen olevan sinusta ongelma jolle nauraa.
Vierailija kirjoitti:
Totta.
Mikä av-palstan aloituksista EI mielestäsi ole first world problem?
Mikä on kaltaisesi elämää syvästi ymmärtävän ja pintaliitoa kaihtavan ihmisen mielestä sopiva keskustelunaihe tälle palstalle? Miksi viihdyt tällä palstalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallaan, kyllä on osittain, mutta kyllähän krääsä, joka myös koetaan ongelmaksi avauksessa on oikea ongelma. Malliesimekki, että sinusta tämä on first world problem, kertoo enemmän siitä siitä itsestään, että kirjoitat aiheeseen viestin jossa ilmoitat sen olevan sinusta ongelma jolle nauraa.
Äh, jos ihmiset käyttäisivät aikaansa johonkin järkevään sen sijaan, että tappelisivat siitä onko typerää vai ei antaa vuohia kehitysmaihin joululahjaksi, maailma voisi olla aika paljon parempi paikka. Ja kyllä, kulutan nyt itsekin täällä aikaa ihan turhuuksiin.
Krääsä onkin ongelma ja siksikin on hassua, että aineettomasta lahjasta pahastutaan, vaikka se olisi jollekin vain minäkuvan kiillottamista. Useimpiin tekoihin maailmassa liittyy jonkinlainen aspekti omasta hyödystä ja minäkuvasta, hyvin harva teko on totaalisen pyyteetön. Ja tottakai aikuiset voivat sopia, ettei lahjota ollenkaan - mutta jotkut lahjovat kuitenkin, vaikka sitten niillä vuohilla.
Itse en antaisi noita ihan siitä syystä että minusta se tuntuu omalla hyväntekeväisyydellä "pröystäilyltä". Vaikken uskovainen olekaan niin minusta Jeesuksen neuvo antaa almunsa salassa on hyvä, niin ettei ego pöyhisty siitä miten hyvä ihminen minä nyt olenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta.
Mikä av-palstan aloituksista EI mielestäsi ole first world problem?
Mikä on kaltaisesi elämää syvästi ymmärtävän ja pintaliitoa kaihtavan ihmisen mielestä sopiva keskustelunaihe tälle palstalle? Miksi viihdyt tällä palstalla?
Useimmat ovat, enemmän tai vähemmän, mutta kyllä yleisesti erilaiset poliittiset, ympäristöasiat, ihmismieli, maailman tapahtumat, terveys, parisuhteet jne ovat asioita, joista voi ja kannattaa keskustella. Eikä aina tarvitse pohtia syvällisiä, miksi pitäisi? Sen sijaan jostain vuohesta pahastuminen on kyllä niin turhaa, että oikeasti...? Yleisestikin lahjoista pahastuminen on, ellei se nyt ole aivan ilmeistä ilkeilyä.
Vierailija kirjoitti:
Paras lahja ikinä oli kun siskoni lahjoitti Pelastetaan koirat- yhdistykselle summan nimissäni. Ilmoitti siitä minulle kun tiesi minun ilahtuvan. Tuli hyvä mieli tuosta.
Meillä aineettomia lahjoja antaa muös aikuinen lapseni, ja olen ylpeä hänen asenteestaan.
Muuten ollaan sovittu jo vuosia, ettei aikuisille ostella mitään, ja hyvä niin.
n44
Tässä on mun mielestä asian ydin: tuo kohde oli sinulle mieluisa.
Jos joku välttämättä haluaa nimissäni tehdä hyväntekeväisyyttä, niin mieluummin sitten löytöeläimille (kotimaassa) tai syöpätutkimukseen. Ei tukemaan Afrikan väestönkasvukatastrofiaikapommia!
Vastenmielinen juttu tämä huijaus vuohen lahjoittamisesta. Mutta pakko myöntää, että tämä, jonkun markkinatyypin keksintö, saada ihmisiä lahjoittamaan rahaa muka vuohen ostamisella, on suorastaan nerokas. Voi kiillottaa kilpeään, ostaa söpö eläin tarvitsematta koskaan siitä eläimestä huolehtia.
Vierailija kirjoitti:
Ja sekin inhottaa, kun ne joille Kirkon ulkomaanapu tai mikä lie, antaa eläinparkoja, ei varmaan osaa niitä hoitaa. Siellä niitä rääkätään.
Elävät eläimet eivät ole lahjatavaraa !
Oikeassa olet siinä, että eläimet eivät ole lahjatavaraa! Mutta ei huolta: ei Kirkon ulkomaanapu niillä rahoilla mitään eläimiä osta, vuohia sen enempää kuin kanojakaan. Tämä selvisi minulle, kun kerran keskustelin asianomaisen tahon kanssa. Noilla kampanjoilla kerättävät rahat eivät ole mitenkään korvamerkittyjä, vaan menevät samaan kirstuun esim. luonnonkatatastrofien yhteydessä kerättävien raha-avustusten kanssa. Olin tästä aika pettynyt, olin nimittäin ostellut noita vuohia ja kanoja siksi, että halusin olla mukana auttamassa ihan ruohonjuuritasolla. Katastrofikeräyksiin olen aina antanut rahaa erikseen. Mutta kenenkään ei siis tarvitse enää pelätä saavansa vuohta minulta!
Mitään tällaista en haluaisi. Niitä käyttämättömiä leffalippuja löytyy sitten nurkista ja jääkaapissa on avaamattomat purkit jotain töhnää, jonka joutuu heittämään menemään kun ei keksi, että mihin ihmeeseen tuollaista käyttäisi. Olen kieltänyt juuri tällaiset lahjat, koska ne vasta turhia ovatkin kun ne heitetään pois.