En halua vuohia tms. hyväntekeväisyyslahjoja jouluna!
Ärsyttää aina jouluisin tää hyväntekeväisyyslahjahomma. Ihan järjetöntä. En voi ymmärtää, että ihmiset antaa toisilleen lahjaksi ilmoituksen siitä, että ovat lahjoittaneet rahaa hyväntekeväisyyteen. Kiva, että lahjoitit, mutta miksi siitä pitää muille ilmoitella?!
Älkää käsittäkö väärin. En halua lahjavuohien tilalle mitään muutakaan. Minusta on täysin fine, että aikuisena en saa joululahjoja. Joulukortteja on mukava saada, mutta en vedä hernettä nenään jos niitä en joiltain saa.
Joulukorttiasioissa on myös yksi ärsyttävä asia... Nimittäin se kun ihmiset ilmoittaa, että "tänä vuonna emme lähetä kortteja vaan laitamme korttirahat hyväntekeväisyyteen". Okei. Ei kuulu mulle. Onhan toi toki helppo summa lahjoittaa, kun se ei ole varsinaisesti itseltä pois vaan niiltä sukulaisilta/ystäviltä, jotka olis saattaneet ilahtua kortista. Miksi ei voisi vaikka tehdä niin, että julistaisi facessa tms. että "tänä vuonna jätin kaksi kampaamokertaa väliin ja lahjoitin rahat hyväntekeväisyyteen" tai "tänä vuonna meidän perhe ei käynyt Linnanmäellä vaan lahjoitimme rahat".
Mitäs mieltä muut ovat?
Kommentit (238)
Viestiä kirjoittaessani tulikin muutama kommentti joka valaisi tätä asiaa. Eli ongelmana on itsensä jalustalle nostaminen, että ostetaan ei-toivottuja lahjoja, hyväntekeväisyysjärjestöjen huijaaminen jne. Nyt ymmärrän hieman paremmin.
Pakko mainita kuitenkin että suurin osa lahjoista yleensäkin on ei-toivottuja. Jollekin kelpaa suklaarasia, kynttilä tai kahvipaketti mutta minulle ne olisivat aika turhia. Suklaarasiat ovat yleensä sellaisia mistä en pidä, kynttilöitä ei tule poltettua enkä juo kahvia jne. En siltikään vedä hernettä nenään jos noita saisin, enemmän arvostan elettä. Ja myös sen takia ennemmin otan vastaan sen kortin jossa lukee että olet lahjoittanut vuohen kuin että joku sanoo lahjoittaneensa, koska mistä minä tiedän onko se mitään lahjoittanut... :D
39 ja 42 siis sama kirjoittaja...
Kuka tietää kuinka moni vuohi perille asti pääsee. Taitaa iso osa rahoista mennä vuohen kasvattajile ja toiminnan ylläpitoon.
Kuka senkään tietää, että onko joku joulukorttirahansa hyväntekeväisyyteen laittanut oikeastu. Facessa voi huudella mitä vain ja ihmiset tykkäilee.
Ja meille kaikille vuohien kanssa tai ilman, alapeukkujen kanssa tai ilman alkaa aika, jolloin valo loistaa meille kaikille pimeyteen! Ihanaa. Hyvää joulua kaikille!
Cat kirjoitti:
Aina on niitä, jolle mikään ei kelpaa. Itse eivät anna ja nätkättävät, niille jotka antavat. Niin kauan on kaikki hyvin, kun on itse tulilinjalla näille tyypeille eikä samassa kuorossa. Mieluummin haukut ja nätkätykset niskaan kuin tähän joukkoon. Hyvää joulua ja kanoja kehiin!
Jokainen harrastakoon hyväntekeväisyyttä ihan omissa nimissään. Kuten tässäkin ketjussa on mainittu, että kortti tai ei mitään on parempi lahja kuin joku vuohi. Eikö lahjan ole tarkoitus ilahduttaa saajaansa?
Vierailija kirjoitti:
Mä oon ap:n kanssa samaa mieltä tosta korttiasiasta. Hirveetä oman kuvan kiillottamista. Mulla on nyt jo pari kaverii fb:ssa ilmoitellu et lahjoittavat korttirahat tänä vuonna. Hirveesti tulee tykkäyksiä ja sydämiä. Just. Satun tietämään ettei nää muijat oo koskaan aiemminkaan lähettäneet joulukortteja....
Mä en usko että kukaan lahjottaa mitään noihin oikeasti. Toi on vaan keino teeskennellä olevansa hyvä ihminen muidenkin mielestä. Täysin itsekästä paskaa kertoilla sellaista, jossa voi taas olla yhtä itsekäs kuin ennenkin eikä edes kortin vertaa tarvitse välittää läheisistään. Sitten ollaan hämmästyneitä kuinka suomessa on niin paljon yksinäisiä jotka ei edes sitä yhtä joulukorttia saa.
Ukko35 kirjoitti:
Sukulaiset odotti kieli pitkänä kaikkea materiaalista hyvää. Siinä oli muikeat ilmeet kun saivat tietää lahjoittaneensa vuohen kehitysmaahan.
Mitähän sinäkin sadisti tästäkin sait? Sadistista mielihyvää hait, taisit saadakin. Ja luulet, että mollaat muita tällä pikku kertomuksellasi?
Vierailija kirjoitti:
Viestiä kirjoittaessani tulikin muutama kommentti joka valaisi tätä asiaa. Eli ongelmana on itsensä jalustalle nostaminen, että ostetaan ei-toivottuja lahjoja, hyväntekeväisyysjärjestöjen huijaaminen jne. Nyt ymmärrän hieman paremmin.
Pakko mainita kuitenkin että suurin osa lahjoista yleensäkin on ei-toivottuja. Jollekin kelpaa suklaarasia, kynttilä tai kahvipaketti mutta minulle ne olisivat aika turhia. Suklaarasiat ovat yleensä sellaisia mistä en pidä, kynttilöitä ei tule poltettua enkä juo kahvia jne. En siltikään vedä hernettä nenään jos noita saisin, enemmän arvostan elettä. Ja myös sen takia ennemmin otan vastaan sen kortin jossa lukee että olet lahjoittanut vuohen kuin että joku sanoo lahjoittaneensa, koska mistä minä tiedän onko se mitään lahjoittanut... :D
Miksi ei voi vain sopia, ettei aikuisten kesken osteta lahjoja. Eikö se ole helpompaa, kuin väkinäinen vuohien ostelu kehitysmaalaisille.
Minä en kaipaa vuohia tai kanoja kellekään, mutta en kaipaa suklaata tai kahviakaan. Autan ihmisiä tarvittaessa, en siksi, etten keksi sukulaiselle joululahjaa. Auttamiseen ei tarvitse tällaista välikättä, että mitä pirua ostan tuolle kaverille lahjaksi. No autanpa vähän jotain järjestöä ja panen sille rahaa.
Paras lahja ikinä oli kun siskoni lahjoitti Pelastetaan koirat- yhdistykselle summan nimissäni. Ilmoitti siitä minulle kun tiesi minun ilahtuvan. Tuli hyvä mieli tuosta.
Meillä aineettomia lahjoja antaa muös aikuinen lapseni, ja olen ylpeä hänen asenteestaan.
Muuten ollaan sovittu jo vuosia, ettei aikuisille ostella mitään, ja hyvä niin.
n44
Cat kirjoitti:
Ostin juuri kuusi kanaa lapsilleni joululahjaksi. Tulee hyvä mieli, kun joulun kunniaksi auttaa jotain saamaan pari kanaa edes.
Ei kait joku oikeasti vielä kuvittele että niillä rahoilla jotain kanoja ja vuohia ostetaan?? Kymmeniä vuosia on kerätty rahaa milloin mihinkin, varmaan miljardeja ja mitä on oikeasti saatu aikaan? Hyvin hyvin vähän apua tavalliselle köyhälle kansalle mutta herrojen ja päättäjien tilipussit on kasvaneet.
Sitten vielä semmoinen pointti, että kuka takaa noille sädekehänkiillotusmielessä lahjoitetuille vuohille ja muille eläimille kohtuulliset elinolot ja riittävästi ruokaa ja vettä? Tässä vielä yksi hyvä syy olla noita lahjoituksua tekemättä...
Vierailija kirjoitti:
Mä oon ap:n kanssa samaa mieltä tosta korttiasiasta. Hirveetä oman kuvan kiillottamista. Mulla on nyt jo pari kaverii fb:ssa ilmoitellu et lahjoittavat korttirahat tänä vuonna. Hirveesti tulee tykkäyksiä ja sydämiä. Just. Satun tietämään ettei nää muijat oo koskaan aiemminkaan lähettäneet joulukortteja....
Että mua ällöttää ihmiset, jotka laittavat "tykkään" ja sydämiä tuollaisesta, ainoa, jolle tuossa tulee hyvä mieli on se lahjoittaja!
Toiveita pukille kirjoitti:
Minä haluaisin mielummin oman norsun. Saakohan sellaista pitää parvekkeella?
Ei, mutta todella monella on virtahepo olohuoneessa. Ehkäpä kohta teilläkin? Kiva lisä olemassaolevaan apinalaumaan.
Vierailija kirjoitti:
Minusta nuo ovat ok lahjoja. En itsekään tarvitse mitään tai halua kippoja, jotka eivät sovi minnekään (niin kivoja kuin voivatkin toki olla), vielä vähemmän suklaata, pahanmakuista kahvia jne. Hyväntekeväisyyslahja on hyvä, muistin sinua ja tiedän, ettet mitään halua, joten annoin rahaa köyhille.
Ainoa ongelma tuossa on, että kaikki järjestöt eivät kovin isolla prosentilla toimita avustuksia perille saakka. Siksi toivon, että lahjoittaja selvittää järjestön toimintaperiaatteet aidosti, eikä lahjoita vain muodon vuoksi.
"Muistin sinua"? Mihin siinä sitä vuohta tarvitset?
Onko ihmisillä oikeasti niin huono omatunto omasta hyvinvoinnistaan, että tämmöisellä sit saa ostettua itselleen hyvän mielen? Vai onko jengi oikeesti niin typerää, että luulee tällä voivansa pelastaa maailman? Afrikkaan on syydetty vuosikymmeniä rahaa. Ainut mikä on muuttunut, on autettavien määrän hurja lisääntyminen. Ne, jotka muuten kuolisivat nälkään jäävätkin henkiin. Ja sitten pukkaamaan lisää ruokittavaa...
Vierailija kirjoitti:
Minulle taas saa ostaa kernaasti näitä hyväntekeväisyyslahjoja. Olen sellaisia saanutkin ja mieluummin otan vastaan sellaisen kuin jonkin turhan tavaran.
Mitä ihmettä teet niillä kaikilla vuohilla? Halal-teurastatko ne? Pidätkö oikeasti vuohenlihasta niin paljon?
Oletteko koskaan miettineet? kirjoitti:
Miksi ne haluaa aina niitä vuohia? Entäs miksi niiden puhdasvesikaivoja maksetaan niille aina vaan?
Miksi ne asuu aina vaan niissä savimajoissa?
Miksi ne lapset aina vaan näkee nälkää? Mikään ei niillä ikinä edisty siellä - Miksi?
Kuka vetää aina niiden rahat välistä siellä Afrikassa ja vain nämä rikkaimmat ja ahneimmat rynnivät ja otetaan tänne Eurooppaan?
Koska enemmän siellä tarvittaisiin koulutusta ja valvontaa. Välineitä tehdä itse. Ei ole vaikeaa, mutta ei vaan näytä onnistuvan. Pitkäkestoista ja vaativaa toki sinänsä muttei rakettitiedettä kuitenkaan.
Mä haluaisin että kaikki hyväntekeväisyys lopetettaisiin. Ainoa ongelma noissa rupumaissa on alkukantainen kulttuuri kaikkine jäänteineen.
Jos saisin ilmoituksen vuohilahjoituksesta lahjaksi, laittaisin saman vuohen takaisin antajalle ens jouluna. Mukana kortti, että kiitti vaan, ei ollut oikein käyttöä, joten tässä saat sen takaisin, hauskat joulut.
Minusta nuo ovat ok lahjoja. En itsekään tarvitse mitään tai halua kippoja, jotka eivät sovi minnekään (niin kivoja kuin voivatkin toki olla), vielä vähemmän suklaata, pahanmakuista kahvia jne. Hyväntekeväisyyslahja on hyvä, muistin sinua ja tiedän, ettet mitään halua, joten annoin rahaa köyhille.
Ainoa ongelma tuossa on, että kaikki järjestöt eivät kovin isolla prosentilla toimita avustuksia perille saakka. Siksi toivon, että lahjoittaja selvittää järjestön toimintaperiaatteet aidosti, eikä lahjoita vain muodon vuoksi.