Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En halua vuohia tms. hyväntekeväisyyslahjoja jouluna!

Vierailija
13.11.2017 |

Ärsyttää aina jouluisin tää hyväntekeväisyyslahjahomma. Ihan järjetöntä. En voi ymmärtää, että ihmiset antaa toisilleen lahjaksi ilmoituksen siitä, että ovat lahjoittaneet rahaa hyväntekeväisyyteen. Kiva, että lahjoitit, mutta miksi siitä pitää muille ilmoitella?!

Älkää käsittäkö väärin. En halua lahjavuohien tilalle mitään muutakaan. Minusta on täysin fine, että aikuisena en saa joululahjoja. Joulukortteja on mukava saada, mutta en vedä hernettä nenään jos niitä en joiltain saa.

Joulukorttiasioissa on myös yksi ärsyttävä asia... Nimittäin se kun ihmiset ilmoittaa, että "tänä vuonna emme lähetä kortteja vaan laitamme korttirahat hyväntekeväisyyteen". Okei. Ei kuulu mulle. Onhan toi toki helppo summa lahjoittaa, kun se ei ole varsinaisesti itseltä pois vaan niiltä sukulaisilta/ystäviltä, jotka olis saattaneet ilahtua kortista. Miksi ei voisi vaikka tehdä niin, että julistaisi facessa tms. että "tänä vuonna jätin kaksi kampaamokertaa väliin ja lahjoitin rahat hyväntekeväisyyteen" tai "tänä vuonna meidän perhe ei käynyt Linnanmäellä vaan lahjoitimme rahat".

Mitäs mieltä muut ovat?

Kommentit (238)

Vierailija
21/238 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta nämä on just niitä parhaita lahjoja. Pari vuotta sitten pyöreitä täyttäessäni sukulaiset ja ystävät olivat yhteistuumin lahjoittaneet puolestani yli 1000€ Romanian katukoirille. Tämä oli elämäni ihanin lahja ja sen jälkeen olen aina toivonut lahjaksi lahjoitusta hyväntekeväisyyteen. Erityisesti eläimet on lähellä sydäntä. Ymmärrän kyllä, ettei kaikki osaa näitä vuohia yms arvostaa, joten en ostaisi joululahjaksi jos en ole varma, että vastaanottaja on OK asian kanssa.

Vierailija
22/238 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostat tosi ikävältä, kireältä ja huumorintajuttomalta ihmiseltä. Ei ihme, että lahjasi annetaan "hyväntekeväisyyteen"...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/238 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeesuskin sanoi jotta älkäät fariseukset ylpeilkö uhrilahjoillanne ja hyvyydellänne, tekopyhyyttä ja tärkeilyä jota nenästävedettävät sitten intona seuraavat ja jäljittelevät.

Vierailija
24/238 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut lääkärinä useissa jkehitysmaissa ja nähnyt kuinka tärkeitä nämä lahjoitukset ovat. Parempaa lahjaa en tiedäkään.

Eli sä ostelet niitä ja laittelet sitten ilmoituksia läheisille et sun lahjas on nyt sitten tää tiedonanto siitä et vuohi on ostettu?

Musta järkevämpää olis ostaa ne vuohet ja sanoa läheisille vaan oikein lämpimät jouluntoivotukset ilman mitään vuohi-ilmoituksia. Onnistuisiko?

Vierailija
25/238 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaahtootko yhtä paljon konkreettisista lahjoista? NO siinä syy, miksi sulle ei haluta antaa mitään.

Vierailija
26/238 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en halua tukea kehitysmaiden väestönkasvua, siksi en itse anna tuollaiseen hyväntekeväisyyteen rahaa. Vuohilahjaa pitäisin sylkäisynä naamalle. Jos jostain löytyisi hyväntekeväisyysjärjestö, joka tekee sterilointeja tai vie jotain muuta ehkäisyvälineistöä kehitysmaihin, siihen voisin osallistua!

Paikallisille löytöeläimille vien ruokaa, se ainakin menee tarpeeseen, eikä lahjoitusta juuri voi käyttää väärin.

Vierailija
27/238 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaahtootko yhtä paljon konkreettisista lahjoista? NO siinä syy, miksi sulle ei haluta antaa mitään.

Öö, kirjoitinko jossain vaiheessa ettei mulle haluta antaa mitään? Sehän olisi just paras tilanne ettei ihmiset turhaan lahjois toisiaan turhanpäiväisillä lahjoilla tai tekopyhillä vuohi-ilmoituksilla.

-ap

Vierailija
28/238 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekkin antanut tuollaisia hyväntekeväisyyslahjoja ja ajatellut että kivoja ovat. Nyt kuitenkin viime vuonna sain itse sellaisen ja eihän se tunnu miltään! Ihan typerä olo saada ilmoitus siitä että joku on tehnyt hyväntekeväisyyttä. Sellaiselta lähinnä tuntui että ok, annoit sitten jotain jollekkin ja mulle et mitään. :p Teen edelleen itsekkin hyväntekeväisyyttä, mutta en kyllä jaa näitä pöllöjä ilmoituksia siitä.

Vierailija
29/238 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut lääkärinä useissa jkehitysmaissa ja nähnyt kuinka tärkeitä nämä lahjoitukset ovat. Parempaa lahjaa en tiedäkään.

Niin onhan niillä lahjoituksilla kustannettu asumisesi tasokkaammassa bungalowissa, kuljetettu sinulle monipuolista ruokaa, yksityisautoilla kuljetettu ja lentoja makseltu. Palkka päälle. Kai siihen muutama satatonni vuodessa uppoaakin. Organisaatio, joka matkustelusikin järjestää saavat myös kivan vuosipalkan. Kehityismaissa sen sijaan ei muutu mikään, vaikka jossain rahankeräysmainoksessa on näytetty yhtä hyvinvoivaa (mainosmannekiini)vuohta savimajan vierellä. Organisaatioita syntyy silti uusia kuin sieniä sateella.

Syy, miksi en halua kauttani mitään hyväntekeväisyyslahjoituksia.

Vierailija
30/238 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin onhan niillä lahjoituksilla kustannettu asumisesi tasokkaammassa bungalowissa, kuljetettu sinulle monipuolista ruokaa, yksityisautoilla kuljetettu ja lentoja makseltu. Palkka päälle. Kai siihen muutama satatonni vuodessa uppoaakin. Organisaatio, joka matkustelusikin järjestää saavat myös kivan vuosipalkan. Kehityismaissa sen sijaan ei muutu mikään, vaikka jossain rahankeräysmainoksessa on näytetty yhtä hyvinvoivaa (mainosmannekiini)vuohta savimajan vierellä. Organisaatioita syntyy silti uusia kuin sieniä sateella.

Syy, miksi en halua kauttani mitään hyväntekeväisyyslahjoituksia.

Amen tälle.

Mun ei tarvitse tietää että mua ajatellen on lahjoitettu rahaa hyväntekeväisyysjärjestölle joka lennättää jonkun pikkujulkkiksen poseeraamaan katulasten keskelle tyyliin "siis mun silmät niinku aukes täl reissulla".

Vierailija
31/238 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina on niitä, jolle mikään ei kelpaa. Itse eivät anna ja nätkättävät, niille jotka antavat. Niin kauan on kaikki hyvin, kun on itse tulilinjalla näille tyypeille eikä samassa kuorossa. Mieluummin haukut ja nätkätykset niskaan kuin tähän joukkoon. Hyvää joulua ja kanoja kehiin!

Vierailija
32/238 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua nimissäni tehtävän lahjoituksia ilman omaa suostumustani. Haluan ihan itse valita mihin nimissäni lahjoitetaan.

Monet näistä firmoista vetää vain omaan taskuun, kuten niin moni tietää. Sellaista en halua tukea. Olen siis hyvin tarkka mitä haluan antaa ja minne.

Ja ei, en ilahdu noista vuohista, kanoista ym, mutta en myöskään turhista kipoista ja kupeista. Miksi on vaikea ymmärtää, että aikuinen ei välttämättä tarvitse mitään? Jos jotain haluaa ostaa, niin vaikka se suklaarasia, kynttilä, kahvipaketti tai joku muu pieni, joka tulee käytettyä. Mitään kun ei tarvitse.

Vierailija
33/238 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jopa loukkaantuisin hivenen siitä että nimissäni ostetaan jokin vuohi kehitysmaahan. Tuolla ilmoituksellahan lahjoittaja vain nostaa itseään jalustalle miten jalo hän on kun avustaa vähäosaisia. Olen myös skeptinen hyväntekeväisyysjärjestöjä kohtaan, enkä halua olla niiden kanssa missään tekemisissä. Niiden toimet hyvin harvoin kestävät täyttä päivänvaloa. Esimerkiksi Välimerellä ihmisoikeus- ja hyväntekeväisyysjärjestöt harrastavat laittoman maahantulon järjestelyä, eli ihmiskauppaa.

Vierailija
34/238 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavallaan oon samaa mieltä, mut mitä sit antaisi tyypeille, joilla on jo kaikkee?

En mitään. Minulla on jo kaikkea ja en tarvitse erikseen lahjoja. Tuntuisi oudolta, jos joku tuttu lähettäisi viestin, että lahjoitin rahaa hyväntekeväisyyteen sulle lahjana. Niin..ok, lähetit rahaa hyväntekeväisyyteen, mutta mitä se minuun liittyy. Kun minulla on jo kaikkea, niin miksi kaipaisin lahjoja ja jos haluat lahjoittaa rahaa, niin se nyt ei varmaan minuun liity millään lailla.

Vierailija
35/238 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cat kirjoitti:

Aina on niitä, jolle mikään ei kelpaa. Itse eivät anna ja nätkättävät, niille jotka antavat. Niin kauan on kaikki hyvin, kun on itse tulilinjalla näille tyypeille eikä samassa kuorossa. Mieluummin haukut ja nätkätykset niskaan kuin tähän joukkoon. Hyvää joulua ja kanoja kehiin!

Ja sinä luulet olevasi ystävällinen kun teet vastoin toisten tahtoa?

Vierailija
36/238 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää aina jouluisin tää hyväntekeväisyyslahjahomma. Ihan järjetöntä. En voi ymmärtää, että ihmiset antaa toisilleen lahjaksi ilmoituksen siitä, että ovat lahjoittaneet rahaa hyväntekeväisyyteen. Kiva, että lahjoitit, mutta miksi siitä pitää muille ilmoitella?!

Älkää käsittäkö väärin. En halua lahjavuohien tilalle mitään muutakaan. Minusta on täysin fine, että aikuisena en saa joululahjoja. Joulukortteja on mukava saada, mutta en vedä hernettä nenään jos niitä en joiltain saa.

Joulukorttiasioissa on myös yksi ärsyttävä asia... Nimittäin se kun ihmiset ilmoittaa, että "tänä vuonna emme lähetä kortteja vaan laitamme korttirahat hyväntekeväisyyteen". Okei. Ei kuulu mulle. Onhan toi toki helppo summa lahjoittaa, kun se ei ole varsinaisesti itseltä pois vaan niiltä sukulaisilta/ystäviltä, jotka olis saattaneet ilahtua kortista. Miksi ei voisi vaikka tehdä niin, että julistaisi facessa tms. että "tänä vuonna jätin kaksi kampaamokertaa väliin ja lahjoitin rahat hyväntekeväisyyteen" tai "tänä vuonna meidän perhe ei käynyt Linnanmäellä vaan lahjoitimme rahat".

Mitäs mieltä muut ovat?

Aamen! Minusta ilmiömäisen hyvä ehdotus, jollei jopa haaste :) , tuo ”jätin tänä vuonna jotain tekemättä js lahjoitin rahat..” - silloin antaa omastaan (en osta joulusuklaita / en hankkinut jouluksi uusia vaatteita / en käytä joulukuussa autoa oli se mitä tahansa ’itseltä annettua’) - sillä voisi kehuskella Facebookissa. Kaikkein älyttömämpiä ovat nuo ”Osan korttieahoista annoin Amnestylle” - eli lähetit kortit kenelle ’täytyy’ ja annoit 2€ meidän ’jotka emme edes kaipaa sun korttiasi’ korteista jollekin Amnestylle. Ok, siinäpä sitten niin teit, sinä facebook-fariseus.

Myös näistä aineettomasta lahjoista olen aika lailla samaa mieltä: lahjoitan kyllä esim Naisten Pankin kautta naisille ammattimahdollisuuksia vuoden aikana mutta miksi minä päättäisin että ystäväni Tarja ilahtuu siitä, että annoin sinne rahaa ja päätin sen olevan häneltä? Jos haluan ilahduttaa Tarjaa leivon hänelle vaikka kakun tai tarjoan hänelle kuohuviinilasillisetnkun seuraavan kerran nähdään - mutta lahja, joka siis ei edes ole lahja (hänelle) - miksi????

Ja ainakaan vanhat ihmiset meidän suvussa ei ymmärrä noista sitäkään vertaa - Tosin heille riittää hyvin postilla lähetetty mahdollisimman perinteinen joulukortti ja joulun sikaan viety joulukukka, ja kenties joku pieni itsetehty herkku. Itse olen jo ’aikanaan vanhana’ tilannut lapsiltani suklaalevyn ja mahdollisten lastenlasten käynnin+joululaulun :)

Vierailija
37/238 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annoin miehelle hyväntekeväisyydestä pillua. Siinä on nyt miehen suvulle joululahja. Mieheni tuli siitä niin onnelliseksi.

Ja peukutuksia odotellessa

Vierailija
38/238 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En halua nimissäni tehtävän lahjoituksia ilman omaa suostumustani. Haluan ihan itse valita mihin nimissäni lahjoitetaan.

Monet näistä firmoista vetää vain omaan taskuun, kuten niin moni tietää. Sellaista en halua tukea. Olen siis hyvin tarkka mitä haluan antaa ja minne.

Ja ei, en ilahdu noista vuohista, kanoista ym, mutta en myöskään turhista kipoista ja kupeista. Miksi on vaikea ymmärtää, että aikuinen ei välttämättä tarvitse mitään? Jos jotain haluaa ostaa, niin vaikka se suklaarasia, kynttilä, kahvipaketti tai joku muu pieni, joka tulee käytettyä. Mitään kun ei tarvitse.

Muuan ihana lahja olisi minulle myös esim joku jostain Partiomyyjöisistä (tai mistä vaan, missä tuetaan lasten harrastamista) ostettu lasten itse tekemä jouluaskartelu. Kokemuksen mukaan ne jää sina myymättä. Jos minulle joku ostaisi paikallisesta partiomyyjäisistä 5 käpytonttua olisin ilahtunut a) lasten käden jäljestä b) lasten harrastusten tukemisesta c) siitä hyvästä mielestä kun heille tuli kun ne meni kaupaksi D) siitä, että voisin ne ohan hyvillä mielin joulun jälkeen kipata pois.

Vierailija
39/238 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mikä näissä hyväntekeväisyyslahjoissa on ongelmana? Se että sieltä tulee ilmoitus että hyväntekeväisyyteen on annettu rahaa?

Koska omasta mielestäni olisi todella ihanaa saada lahjaksi ennemmin sellainen ilmoitus kuin jotain turhaa tavaraa tai vaikkapa konvehtirasia (niin paljon kuin suklaasta pidänkin)! Itse yleensä varaan tietyn verran rahaa jokaisen lahjaan ja jos lahjoittaisin ne, siitä tulee paljon enemmän kuin että jos lahjoittaisin "omista rahoistani". Jos tuota ilmoitusta ei tulisi, todennäköisesti siis varaisin joululahjarahoja (eli lahjoitusrahoja) paljon vähemmän.

Mutta taitaa olla parempi vain ostaa oikeat lahjat edelleenkin ettei kenellekään tule paha mieli kun joku nälkäinen afrikkalainen saa ruokaa.

Vierailija
40/238 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se raha, mitä sinne on vuosikymmeniä syötetty, ei koskaan ole näkynyt tavallisen ihmisen, afrikkalaisen elämässä. Siksi en tosiaankaan näitä vuohi-lahjoituksia tee.