Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä tunnistaa veritulpan oireet?

apuva
13.11.2017 |

Mulla on nyt viimeisen kolmen viikon aikana ollut varsin outoja oireita jaloissa. Ensiksi alkoi neljä päivää kestävä todella voimakas puutumisen tunne kummassakin polvitaipeessa, joka paheni istuessa tai maatessa. Oireet kuitenkin lakkasivat viidentenä päivänä.

Oireet ilmaantuivat uudestaan viime torstaina, joskin puutumisen tunne ei ollut yhtä voimakas, vaan lähinnä tuntui siltä, ettei veri kiertänyt kunnolla raajoissa. Esimerkiksi kädet ja jalat puutuivat normaalia helpommin kun ne olivat koholla. Lisäksi kummatkin reidet paisuivat hiukan viime viikolla ja jalat tuntuivat hieman raskailta. Minulla on lisäksi vasemmassa jalassa tällä hetkellä verisuonet huomattavasti koholla, kun taas oikeassa jalassa ei ollenkaan (tämä alkoi myös viime torstaina).

Sanottakoon vielä, että minulla on ollut todella huonot elämäntavat about viimeiset 6kk. Poltin päivittäin noin puoli askia tupakkaa ja söin ainoastaan pikaruokaa päivisin + aamupalan ja iltapalan. Voiko olla, että mulla on jonkinlainen tukos jossain?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä pohkeet menevät tosi tiukoiksi ja kipu on TODELLA kova. Mutta käy nyt hyvä ihminen varmuuden vuoksi lääkärillä varmistamassa ettei ole veritulppa, ennen kuin tulppa matkustaa sydämeen asti!!! 

Vierailija
2/6 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wallah! kirjoitti:

Yleensä pohkeet menevät tosi tiukoiksi ja kipu on TODELLA kova. Mutta käy nyt hyvä ihminen varmuuden vuoksi lääkärillä varmistamassa ettei ole veritulppa, ennen kuin tulppa matkustaa sydämeen asti!!! 

Kiitos vastauksesta. Kannattaako käydä yksityisellä sisätautilääkärillä vai julkisella? Ja pitäisikö pyytää varmistamaan, ettei ole veritulppa vai kerronko vain oireet?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityisellä pääsee nopeammin ultraan.

Vierailija
4/6 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"– Turvotus ja kipu useimmiten vain toisessa jalassa on hyvä ottaa aina vakavasti. Veritulppa voi olla hyvin salakavala, hän sanoo.

Pitkälle edennyt tukos eli keuhkoveritulppa todetaan vuosittain noin kahdellatuhannella suomalaisella. Kaajan mukaan veritulppa on myös monen mystisen äkkikuoleman takana.

– Dramaattisen veritulpasta tekee se, että tukos ei vaani vain vanhempia ihmisiä, vaan myös nuoria, tosin onneksi harvemmin.

Laskimo-ongelmat lisääntyvät samaa tahtia ylipainon, liikkumattomuuden ja lentomatkailun kanssa.

– Helsingin Haartmanin sairaalan päivystykseen hakeutuu pitkien Bangkokin-lentojen jälkeen naisia, joilla on jalassa pohje- tai nivuskipuja.

Ja hyvä, että hakeutuu, sillä tukos löytyy usein kokeneen lääkärin tekemässä ultraäänitutkimuksessa. Hoito on helppo: verta ohentavalla lääkityksellä laskimotukoksen kasvu estyy ja oma elimistö liuottaa sen hiljalleen pois.

Laskimotukoksesta tekee kinkkisen se, että oireita ei aina ole tai niitä ei huomaa.

Turvonnut, raskas ja kipeä jalka on usein ainoa merkki tukoksesta. Laskimotukoskipu on tyypillisesti toispuolinen, äkillinen ja etenevä. Kipu tuntuu syvällä pohkeessa ja pahenee varpaille noustessa.

– Pohjekipu on syvemmällä kuin tavallinen lihassärky ja tuntuu enemmän paineelta."

Lähde: Kauneus&Terveys

Vierailija
5/6 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

apuva kirjoitti:

Mulla on nyt viimeisen kolmen viikon aikana ollut varsin outoja oireita jaloissa. Ensiksi alkoi neljä päivää kestävä todella voimakas puutumisen tunne kummassakin polvitaipeessa, joka paheni istuessa tai maatessa. Oireet kuitenkin lakkasivat viidentenä päivänä.

Oireet ilmaantuivat uudestaan viime torstaina, joskin puutumisen tunne ei ollut yhtä voimakas, vaan lähinnä tuntui siltä, ettei veri kiertänyt kunnolla raajoissa. Esimerkiksi kädet ja jalat puutuivat normaalia helpommin kun ne olivat koholla. Lisäksi kummatkin reidet paisuivat hiukan viime viikolla ja jalat tuntuivat hieman raskailta. Minulla on lisäksi vasemmassa jalassa tällä hetkellä verisuonet huomattavasti koholla, kun taas oikeassa jalassa ei ollenkaan (tämä alkoi myös viime torstaina).

Sanottakoon vielä, että minulla on ollut todella huonot elämäntavat about viimeiset 6kk. Poltin päivittäin noin puoli askia tupakkaa ja söin ainoastaan pikaruokaa päivisin + aamupalan ja iltapalan. Voiko olla, että mulla on jonkinlainen tukos jossain?

No jotain vikaahan sinulla nyt noissa koivissa näyttää olevan kun noin paljon oireita, miksi ihmeessä odottelet oireiden kanssa kolme viikkoa etkä mene lääkäriin?

Minä olisin mennyt jo ensimmäisellä viikolla jos tuollaisia oireita tulee yhtäkkiä eikä mitään selvää syytä niihin löydy.

Vierailija
6/6 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun vikaa on molemmissa jaloissa eikä kädetkään ole oikein kunnossa, niin kyllä kyse on jostakin muusta kuin veritulpasta. Jostakin syystä kerääntyy nestettä, toimiikohan munuaiset kunnolla?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kuusi