Koulu ei halua lapseni osallistuvan koulun juhlaan
Koska pelkäävät ettei lapseni osaa käyttäytyä. Heillä ei avustajia tarpeeksi, lapsella autismin kirjon häiriö. Aika surullinen olo on itsellä ja lapsella.
Kommentit (26)
Peruskoulu ei voi jättää ketään mistään juhlasta ym retkestä pois. Koulu voi kyllä pyytää, että huoltaja anoo, ettei lasta oteta mukaan. Näin olen toiminut jonkun kerran, kun lapsi ei ole ollut retkikelpoinen käytöksensä puolesta.
Ope
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi autistin, joka peloissaan huutaa jatkuvasti kovalla äänellä, ei kannata osallistua juhlaan. Mitä tämäntasoinen autisti edes saa irti tapahtumasta? Kaikki ympärillä on uhkaavaa, pelottavaa ja outoa. Eikö silloin tuttu ja turvallinen ympäristö ole parempi? Kaikki ihmiset eivät nauti virikkeistä.
Entä mutisti, joka ei puhua pukahda koskaan mitään missään. Mutta koska on hiljainen, eikä häiritse muita, hänet tuodaan kuitenkin joulujuhlaan vaikka se on pelottavaa ja ahdistavaa ja outoa. Ei hänkään nauti virikkeistä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi nämä monihäiriöiset ja paljon tukea tarvitsevat lapset edes käyvät ns. normaalikoulua?
Kysy sitä päättäjiltä, jotka toimivat rahakirstun vartijoina! Onneksi oma lapseni on syntynyt sen verran onnellisten tähtien alla, että sai käydä koulunsa pienryhmässä ja on nyt ammattikoulussa, joka on tarkoitettu erityisoppilaille. Häntä vuoden nuoremmilla oli kaikki paljon paljon vaikeampaa, kun erityistä tukea tarvitsevat pakkointegroitiin normaaleille luokille. Säästösyistä.
Miltä kuulostaa, jos menisit itse lapsesi avustajaksi?
Vierailija kirjoitti:
Peruskoulu ei voi jättää ketään mistään juhlasta ym retkestä pois. Koulu voi kyllä pyytää, että huoltaja anoo, ettei lasta oteta mukaan. Näin olen toiminut jonkun kerran, kun lapsi ei ole ollut retkikelpoinen käytöksensä puolesta.
Ope
Ei pidä paikkaansa. Tiedän monia oppilaita, joilta on reissut evätty huonon käytöksen takia ihan koulun päätöksellä. Jos näin ei voi tehdä, saattavat reissut sitten loppua kaikilta. Kuka ope on niin hullu, että näkee vaivaa ja vie ryhmiä esimerkiksi teatteriin vain, jotta joku urpo pilaa tilaisuuden? Häiriköt jäävät meillä kouluun.
Ap: tarinasta sen verran, että hän taitaa projisoida omia halujaan lapseen. Luultavasti autisti, joka ei pysty olemaan rauhassa juhlassa, ei myöskään itse nauti siitä. Tilanne voi olla jopa pelottava ja ahdistava. Opettajat saattavat ajatella myös ihan lapsen parasta.
No jos ei osaa toimia normaalisti näissä tilaisuuksissa?