Lentokoneeseen sisälle otettaviin laukkuihin on saatava joku TOLKKU!
Ihan järjestöntä minkä kokoisia yli äyräyttensä tungettuja jättilaukkuja ihmiset raahaavat koneisiin. Eivätkä KOSKAAN laita niitä sinne penkin alle. Ne eihän ne mahtuisi. Mikseivät lentoyhtiöt puutu tähän asiaa, johon ei näköjään saada ikinä tolkkua. Nykyinen laukkukoko on aivan liian suuri! Sillä vaan hyysätään näitä köyhiä, joilla ei ole varaa maksaa laukkuaan ruumaan!
Kommentit (330)
Juu
Tolkku on saatava käsimatkatavaroihin. Ostin Luis Vittunin tolkun New Yorkista ja täytyy sanoa, että kateutta se herätti kaikissa tolkuttomia halpakasseja kuskaavissa. Yleensä olen ostanut parhaat tolkut Lontoosta.
Maailmaa ympäri lentokoneella jatkuvasti pörrätessä tolkusta on ollut suuri apu, vaikka merkkitolkkuna kallis olikin.
Cat kirjoitti:
Juu
Tolkku on saatava käsimatkatavaroihin. Ostin Luis Vittunin tolkun New Yorkista ja täytyy sanoa, että kateutta se herätti kaikissa tolkuttomia halpakasseja kuskaavissa.
Ketä hemmettiä kiinnostaa toisen Vuitton? Joka kolmannellahan tuollainen veska on.
Juuri noin! On todella kummallista, että (esim) Finnair sallii matkustajilla helposti 3 "käsimatkatavaraa" ja tietysti sen pakollisen selkärepun. Se reppu onkin tosi väistelyn aihe ja kiva niille kanssamatkustajille, jotka ovat jo istumassa käytäväpaikoilla. Ne selkärepulliset yleensä pyörivät käytävällä varsin huolelettomasti. Voisihan sen repun kantaa käsissäkin. - Ai niin käsissä kannetaan ne 3 muuta, "käsimatkatavaraa"... Pientä skarppausta Finnairin henkilökunta!
263
En ostanut Vuittonin laukkua.
Ostin Vittunin tolkun.
Lentomatkailu ei ole mikään ympäristöteko.
Lähilomailu kunniaan, s--tana!
Ihan älytöntä, että ihmiset jaksaa nähdä vaivaa toisten käsimatkatavaroista. Niissä lentoyhtiöiden ohjeissa on ihan selvät sävelet, millaisen laukun matkustamoon saa viedä / henkilö. Jos et tätä kestä, niin vedä vaikka se Vittunin tolkku päähäsi.
Vierailija kirjoitti:
Matkustan itse noin 80-100 lentoa vuodessa. Suurin osa lyhyita parin tunnin vetoja tyomatkalle ja takaisin muutamaksi paivaksi. Ajatuksiani asiasta useamman vuoden matkustuskokemuksella:
1) Lentotyhtio haluaa rajoittaa ruumalaukkujen maaraa. Joka ikisesta laukusta maksetaan per kpl kasittelykuluja. Lentoyhtiot haluat joko poistaa nama tai siirtavat nama asiakkaalle. Kun nesterajoitukset ovat ilmeisesti vihdoinkin poistumassa EU-aluella tana (vai ensi) vuonna trendi vain vahvistuu. Kuten tuotteessa muutenkin, matkalaukusta tulee maksullinen lisapalvelu ja / tai palkinto lojaaleille matkustajille.
2) Lentoyhtio voisi halutessaan muuttaa yli-isojen kassien ongelman silmanrapayksessa. Asia on kuitenkin lentoyhtiolle merkitykseton niin kauan kun OTP-metriikat eivat pauku eli koneet eivat myohasty kasimatkatavaroiden takia.
3) Kolmen paivan tyomatkalle en ala jattamaan ruumalaukkua. Liikaa aikaa ja liikaa riskia.
4) Istun aina ikkunapaikalla. Haluan mielenrauhan kun joku koheltaa laukkujen kanssa ja yllattavan usein tavaraa tulee myos alas.
1 b) Lisäksi lentoyhtiöt ottaa mieluummin rahtia, josta saa rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Sehän on nykään syy, miksi varsinkin nuoret matkustavat pelkällä sisään tulevalla laukulla. Ei raaski maksaa! Ja matkustusmukavuus kärsii aika paljon kaikilla.
Norskin halpislipullakin saa kaksi laukkua ruumaan
Vauva-palstan lukijoilla on myös vauvoja tai pieniä lapsia mukana koneessa. Mihin ne vauvan pilttipurkit j a vaipat mahtuu ylähyllylle. Ne on pakattava käsimatkatavaroihin, koska ruumalaukku saattaa kadota jo lähtiessä Helsinki-Vantaan kentälle.
en luota lastaajiin enää kirjoitti:
Vauva-palstan lukijoilla on myös vauvoja tai pieniä lapsia mukana koneessa. Mihin ne vauvan pilttipurkit j a vaipat mahtuu ylähyllylle. Ne on pakattava käsimatkatavaroihin, koska ruumalaukku saattaa kadota jo lähtiessä Helsinki-Vantaan kentälle.
Vauvat ja pienet lapset jotka eivät pysy hiljaa pitäisi kieltää normaaleilta lennoilta kokonaan ja näille olisi sitten erikseen merkityt lennot joissa muilla matkustajilla vähän halvemmat liput.
Se on yhtä helvettiä jos on pitkällä lennolla, haluaa nukkua ja sitten jossain lähistöllä joku vauva huutaa tai kakara kitisee tuntitolkulla.
Vierailija kirjoitti:
en luota lastaajiin enää kirjoitti:
Vauvat ja pienet lapset jotka eivät pysy hiljaa pitäisi kieltää normaaleilta lennoilta kokonaan ja näille olisi sitten erikseen merkityt lennot joissa muilla matkustajilla vähän halvemmat liput.
Se on yhtä helvettiä jos on pitkällä lennolla, haluaa nukkua ja sitten jossain lähistöllä joku vauva huutaa tai kakara kitisee tuntitolkulla.
Etkö sinä lennä lastesi kanssa normilennoilla Kanarialle? Laivallako matkustat? Kai sulla lapsia on kun tätä palstaa luet?
Ymmärrän kyllä niin täysin tämän ja olen ihan samaa mieltä. Siitä syystä kun matkustan itse laitan AINA käsimatkatavarat eteeni penkin alle. Ja sitten vielä kun kone on tulossa täyteen ja asiasta kuulutetaan että laittakaa niitä tavaroita edessä olevan istuimen alle niin kukaan ei liiku mihinkään. Varmaan kaikki vaan ajattelee "Ei mun tavarat nyt kenenkään tiellä tule olemaan". Sitten vielä takit... Kun niitäkin pitää tunkea sinne tavaratilaan vaikka niillekin on oma koukku edessä olevassa istuimessa johon ne voi ripustaa. Minusta olisi ihan hyvä sääntö sellainen että säilytystilat on tarkoitettu VAIN matkalaukuille ja sitten jos jää niiden jälkeen vielä tilaa, niin sitten voidaan laittaa muita tavaroita.
Toinen asia mikä ärsyttää on se että kaikki tunkevat sisään yhdessä lössissä ilman mitään logiikkaa siitä että taakse menevät kannattaisi päästää ensin. Monet lennot myöhästyvät sen takia kun kaikki puskee koneeseen yhtäaikaa ja sitten takana istuva joutuu odottamaan että ties miten monta edessä olevaa saa laukut laitettua asettuu istumaan ensin. Niissä lipuissa taitaa olla joku ryhmä numero jo tuota tarkoitusta varten jonka olen kuvitellut vaikuttavan siihen mutta eihän kukaan niistä välitä koska kaikkien on päästävä koneeseen juuri ekana. Englannissa käydessäni lentokentällä oli tapa ettei väärään ryhmään kuulunut edes päässyt koneeseen sisään ennen kuin oli oikeasti hänen ryhmänsä vuoro. Sama menetelmä saataisiin ottaa käyttöön Suomeenkin.
Cat kirjoitti:
263
En ostanut Vuittonin laukkua.
Ostin Vittunin tolkun.
Just. En tiedä mikä on tolkku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä vaiheessa, kun sinä pääset laukkuinesi ulos kentältä, minä olen jo kaukana.
Suorita sinä lomaasi, minä otan rennommin.
Katsos kun kaikki eivät lentele vain lomalle...
Vierailija kirjoitti:
Toinen asia mikä ärsyttää on se että kaikki tunkevat sisään yhdessä lössissä ilman mitään logiikkaa siitä että taakse menevät kannattaisi päästää ensin. Monet lennot myöhästyvät sen takia kun kaikki puskee koneeseen yhtäaikaa ja sitten takana istuva joutuu odottamaan että ties miten monta edessä olevaa saa laukut laitettua asettuu istumaan ensin.
Koneeseen nousuun pitäisi olla käytössä sellainen matkustajakohtainen aikaslotti. Jos et siinä ajassa kykene löytämään omaa paikkaasi, sijoittamaan sitä käsimatkatavaraasi oikein ja istuutumaan paikallesi, niin ei muuta kuin ULOS koneesta ja viimeisessä Ö-ryhmässä uusi yritys, JOS aikaa enää on jäljellä ja gate vielä auki.
Minua ei ole koskaan häirinnyt toisten matkustajien matkatavarat, enkä yleensä kiinnitä asiaan huomiota. Keskustelun myötä heräsi ihmetys, että matkatavara-asia herättää suomalaisissa näin suurta raivoa. Itselläni on aika paljon lentomatkoja takana. Vaikka itse olen hyvin tarkka siitä, että omat matkatavarat ovat lentoyhtiön vaatimusten mukaiset painoltaan ja määrältään, niin ymmärrän myös sen, että kaikille kansalaisuuksille ja ihmisille eivät nämä matkatavara-asiatkaan ole aina niin selkeitä. Mutta ongelma ei ole minun, vaan lentoyhtiön. Itse matkustan aina siten, että minulla on sallitut matkatavaramäärät. Minulla on aina vähintäänkin yksi matkalaukku ruumaan, joka on ollut tähän saakka maksuton. Joskus olen ottanut toisenkin laukun ruumaan, josta olen maksanut pyydettävän hinnan. Koneen matkustamoon otan aina yhden lentolaukun, jonka panen ylälokeroon, ja pienemmän laukun, jonka panen edessä olevan penkin alle. Päällystakin panen myöskin ylälokeroon, jos sellainen on mukana, tai panen sen lentolaukkuun, jos mahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisin vaikka maksaa käsimatkatavarasta, mutta en todellakaan jotain lyhyttä, alle viikon mittaista matkaa varten raahaa isoa matkalaukkua, jota ensin joutuu jonottamaan baggage dropiin ja sitten matkalaukkuhihnalta.
Siinä vaiheessa, kun sinä pääset laukkuinesi ulos kentältä, minä olen jo kaukana.Et pysty sitä halpaa mojitoa odottamaan edes 15 minuuttia?
Mitä ihmeen mojitoa? Siinä vaiheessa, kun sinä ähräät matkalaukkujasi taksiin, minä todennäköisesti istun jakkupuku ylläni palaverissa tai vaihtoehtoisesti pikkumustassa sampanjalasi kädessä coctailtilaisuudessa. Tai vähintäänkin istun kuljettajani kyydissä matkalla sinne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Prototyyppi kirjoitti:
Kyllä ne isot cabin size-matkalaukut laitetaan sinne ylös ja pienet laukut edessä istuvan penkin alle.
Sallittu käsimatkatavaramäärä "karjaluokassa":
"-Yksi käsimatkatavara, ulkomitat enintään 56 cm x 45 cm x 25 cm (22 in x 18 in x 10 in)
-Yksi henkilökohtainen tavara, kuten pieni käsilaukku, pieni kannettavan tietokoneen laukku tai pieni reppu, joka tulee sijoittaa edessäsi olevan istuimen alle ja jonka ulkomitat ovat enintään 40 cm x 30 cm x 15 cm.
-Yhteispaino enintään 8 kg."https://www.finnair.com/fi/fi/information-services/baggage/carry-on-bag…
Tuossa Finnairin säännöt (joka lentoyhtiöllä omansa).
Jaiks, itellä yleensä työreissuilla se käsimatkatavara, käsiveska ja läppärilaukku. Kaks viimeistä tosin laitan aina edessä istuvan penkin alle, kun sieltä veskasta pitää aina kaivaa jotain ja läppäriäkin monesti tarvii.
Yhteispaino kyllä jää alle tuon 8kg.
Olketko punninnut? Se 8 kiloa on yllättävän vähän.
Minä olen. Käytän Samsoniten uplite spinneriä, joka itsessään painaa vain 1,7 kg.
Aina on löytynyt tilaa mun lentolaukulle mutta pyrin etujoukoissa menemään koneeseen. Sitten mulla on pieni reppu jonka vähän vielä rullaan pienemmäksi. Olkoot vaikka ruuma ilmainen mutta en tarvi mitään laittaa ruumaan. Kerran jouduin ostamaan uuden matkalaukun koska ostin kenkää sun muuta ja laittamaan ruumaan.
Ei ole koskaan tällainen laukkuhomma häirinnyt. Jos laukku ei mahdu istuimen yläpuolelleni, niin annan sen lentoemännälle, ja hän löytää paikan esim. businessluokasta. Silloin saan sen menomatkalla ulos koneesta. Lennän tosi usein, mutta eipä ollut mitään ongelmia käsimatkatavaroiden kanssa.