Lentokoneeseen sisälle otettaviin laukkuihin on saatava joku TOLKKU!
Ihan järjestöntä minkä kokoisia yli äyräyttensä tungettuja jättilaukkuja ihmiset raahaavat koneisiin. Eivätkä KOSKAAN laita niitä sinne penkin alle. Ne eihän ne mahtuisi. Mikseivät lentoyhtiöt puutu tähän asiaa, johon ei näköjään saada ikinä tolkkua. Nykyinen laukkukoko on aivan liian suuri! Sillä vaan hyysätään näitä köyhiä, joilla ei ole varaa maksaa laukkuaan ruumaan!
Kommentit (330)
Turvavyö kannattaa pitää kiinni koko matkan. Jos sattuu maksimaalinen ilmakuoppa tms. voi lentää kattoon. Muistaakseni se oli japanilainen kone, jossa näin kävi ja turvavyöttömät loukkasivat itsensä.
Ihmisten käytöstavat ovat muuttuneet alkeellisimmiksi ja siksi näistä laukku- säännöistä on varmaan vaikeaa pitää kiinni. Oma turvallisuus on tärkeää myös lentokentän henkilökunnalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin samaa mieltä! Mua v*tuttaa ihan suunnattomasti se häsääminen ja häärääminen kun voisi vaan kävellä koneeseen, istua paikalleen ja sillä selvä. Laukkuja survotaan ja runnotaan minne sattuu, sitten niistä kaivellaan ties mitä kirjoja, soittimia ja eväitä jne. Ja matka on jotain kaksi tuntia. Huoh!!!!!!!!!
laittaa jo maankamaralla toiseen laukkuun tarvittavat välineet mitä tarvitsee. En ikinä ota lentolaukusta mitään. Sitä varten mulla on pieni reppu.
Mutta jos saa ottaa vain yhden käsimatkatavaran niin miten sinulla voi olla lentolaukun lisäksi pieni reppu?
ei ole sanottu mitään. Rullaan sen repun kainaloon. Katson silmiin ja ehkä murjasen jotain nasevaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lentokoneen sisälle otettaviin laukkuihin kohdistuu tarkat määräykset. Ne kannattaa lukea lentoyhtiön sivulta. Tässä erään lentoyhtiön säännöt matkustamoon otettavista laukuista. Säännöt ovat hyvin selvät ja ymmärrettävät, ja matkustajien on niitä noudatettava.
Carry-on: 1 personal item and 1 bag
Personal item
Your personal item must fit under the seat in front of you. Dimensions should not exceed 18 x 14 x 8 inches (45 x 35 x 20 cm ).Basic Economy customers are only allowed 1 personal item. All other bags must be checked.
Diaper bags (1 per child), child safety seats, strollers and medical or mobility devices don’t count as your personal item or carry-on.
Carry-on baggage allowance is 22 inches high by 14 inches long by 9 inches wide
Carry-on requirements
Shouldn’t exceed 22 x 14 x 9 inches / 56 x 36 x 23 centimeters (including handles and wheels)
Must fit in the sizer at the airport
If your items don’t fit in the overhead bin or under the seat, they may need to be checked. There may be additional carry-on baggage restrictions at certain airports or on certain airplanes.Musical instruments are also considered a carry-on item and must fit in the overhead bin or under the seat in front of you.
Niin, niin, niin, mutta miksi juuri MINUN pitäisi olla se mallioppilas ja antaa muiden raahata valtavia rinkkojaan koneeseen ilmaiseksi? Eikö sen laukkujen kontrollointi pitäisi tulla lentoyhtiöltä, ei matkustajien good willista?
Niillä lentoyhtiöillä millä itse lennän mannerten välisiä lentoja, ja lennän usein, niin nykyään ovat aina hyvin tarkkoja, että määräyksiä noudatetaan. Ne ajat ovat ohi, jolloin ihmiset toivat matkustamoon ylisuuria laukkuja tai liian monta laukkua.
No lue vaikka tämä viestiketju, niin huomaat, ettei taida olla kovin harvinaisia ne isot laukut, rinkat ja trolleyt ja monet nyssäkät ja pussukat vielä siihen päälle käsimatkatavaroina.
Perustan näkemykseni täysin omaan kokemukseeni, joita olen nähnyt ja kokenut lukuisilla mannertenvälisillä lentomatkoilla. Toki joku voi vieläkin nykypäivänä yrittää tuoda liian suuria tai liian monta laukkua, ehkä tietämättömyyttään tai pelkkää typeryyttään, mutta onneksi ei enää ole omalle kohdalleni sattunut. Viimeksi kun lensin, niin kone oli ihan täysi, mutta hyvin tavarat näyttivät mahtuvan, koska tavaramäärää todellakin tarkkaillaan. Ihmiset alkavat vähitellen oppimaan, että mitä tahansa tavaramäärää ei voi enää tuoda matkustamoon.
Täyttä mutua, mutta minusta tuntuisi loogiselta, että isojen käsimatkatavaroiden ongelmaa olisi ennemminkin short haul -lennoilla. Yleistäen voisi sanoa, että mitä pidempi lentomatka, sitä pidempään perillä ollaan ja sen myötä olisi todennäköisempää, että matkustajalla on ruumalaukku, jos reissussa ollaan kauan. Lisäksi long haul -koneet ovat wide bodyja, joissa on lähtökohtaisesti isommat käsimatkatavaraluukut. Niin ja long haul -lennoille monet lentoyhtiöt eivät myy lippuja, joka eivät sisällä ruumalaukkua toisin kuin Euroopassa, jossa alkaa olla yleistä, että halvimmat liput ovat hand baggage only -ajatuksella.
Mikä tässä on ongelma? Eikö Euroopassa sitten noudateta lentoyhtiön sääntöjä, ja väkisinkö ne matkustajat vievät matkustamoon ylimääräisiä tai ylisuuria matkatavaroita?
Öö oletko lukenut tätä ketjua ollenkaan? Jos et, niin kyllä, ongelma juuri on se, että sääntöjä ei noudateta, ja koneeseen tuodaan ylimääräisiä ja/tai ylisuuria matkatavaroita.
Kun matkustetaan mieheni kaa, hänellä on aina lentolaukku ja minulla käsiveska. Saatetaan hyvinkin kuljettaa myös toistemme kamoja, esim. mun käsilaukussa on miehen kirja, ettei sen tartte lennon aikana availla lentolaukkuaan.
Jos on lyhyempi reissu (esim. 3-5 päivää), otetaan yhteinen laukku, joka menee ruumaan. Pidemmällä reissulla kumpikin ottaa oman ruumalaukkunsa. Helppoa, eikä tartte paino- ja kokorajojen kanssa kikkailla. Jos ei ole varaa maksaa laukusta ruumassa, on liian köyhä matkustelemaan.
Ymmärrän bisnesmatkustajat, että he haluavat lentää kevyin tavaroin ja ilman ruumaan menevää laukkua. Turistilennoilla sen sijaan en ymmärrä lainkaan, miksi matkustamoon pitää raijata puoli omaisuutta, kun ruumalaukun luulisi olevan itsestäänselvyys ja matkustamoon otetaan vain se, mitä ilman ei muutamaa tuntia pärjää.
Jotkut sanoo, että pitäisi aina varautua siihen, että ruumaan menevä laukku ei saavukaan perille ja pakata siksi käsimatkatavaroihin varmuuden vuoksi kaikkea mahdollista. Minusta se on vähän sama kuin varaisi aamuisin 10 km työmatkaansa niin paljon aikaa, että ehtisi perille kävellen, jos autosta vaikkapa puhkeaisi rengas.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on aina nämä, koska riittää. En viitsi maksaa turhaan 30e suunta, kun ei ole pakko. Koskaan ei mitään ongelmia. Laukku mennyt ylähyllylle ja käsilaukku jalkoihin.
Why? Because I can!yksi käsimatkatavara, ulkomitat enintään 56 cm x 45 cm x 25 cm (22 in x 18 in x 10 in)
yksi henkilökohtainen tavara, kuten pieni käsilaukku, pieni kannettavan tietokoneen laukku tai pieni reppu, joka tulee sijoittaa edessäsi olevan istuimen alle ja jonka ulkomitat ovat enintään 40 cm x 30 cm x 15 cm
yhteispaino enintään 8 kg
Tää oli muuten mielenkiintoinen juttu, kun Finnair yhdessä vaiheessa määritteli lemmikinkuljetuskassille nää samat mitat. Eli se kassi olis saanut olla ensin 25 cm korkea ja sitten sivuille ilmestyi sääntö että 15 cm korkea. Samalla määriteltiin että eläimen pitää mahtua liikkumaan ja mm. istumaan kassissa. No, tohon olis ehkä pystynyt joku marsu.
Tää aiheutti ulkomailla asuessamme harmaita hiuksia, kun eihän nyt herranen aika tollasta kassia löydä mistään. Viimein löysin sellaisen joka menee n. 30 cm jos sen oikeen lyttää. Kassi lemmikkeineen saa painaa max. 8 kg ja se todellakin punnitaan lähtöselvityksessä. Huvitti kun 6 kg painoisen koiran kanssa säädettiin hulluuteen saakka (ja tietenkin tosta maksetaan erillinen maksu) ja samaan aikaan sinne koneeseen tuodaan jättimäisiä pakaaseja ja pahvilaatikoita joita sitten survotaan lokeroihin puoli tuntia. Ja tietenkin niistä pakaaseista tarvitaan jotain jo ennen kuin kone on päässyt ilmaan.
Sittemmin noi mitat poistui ja tuli vaan määritys että pitää mahtua istuimen alle ja saa painaa sen 8 kg.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut sanoo, että pitäisi aina varautua siihen, että ruumaan menevä laukku ei saavukaan perille ja pakata siksi käsimatkatavaroihin varmuuden vuoksi kaikkea mahdollista. Minusta se on vähän sama kuin varaisi aamuisin 10 km työmatkaansa niin paljon aikaa, että ehtisi perille kävellen, jos autosta vaikkapa puhkeaisi rengas.
Hei tää oli hyvä :D
Vierailija kirjoitti:
Kun matkustetaan mieheni kaa, hänellä on aina lentolaukku ja minulla käsiveska. Saatetaan hyvinkin kuljettaa myös toistemme kamoja, esim. mun käsilaukussa on miehen kirja, ettei sen tartte lennon aikana availla lentolaukkuaan.
Jos on lyhyempi reissu (esim. 3-5 päivää), otetaan yhteinen laukku, joka menee ruumaan. Pidemmällä reissulla kumpikin ottaa oman ruumalaukkunsa. Helppoa, eikä tartte paino- ja kokorajojen kanssa kikkailla. Jos ei ole varaa maksaa laukusta ruumassa, on liian köyhä matkustelemaan.
Ymmärrän bisnesmatkustajat, että he haluavat lentää kevyin tavaroin ja ilman ruumaan menevää laukkua. Turistilennoilla sen sijaan en ymmärrä lainkaan, miksi matkustamoon pitää raijata puoli omaisuutta, kun ruumalaukun luulisi olevan itsestäänselvyys ja matkustamoon otetaan vain se, mitä ilman ei muutamaa tuntia pärjää.
Tässä kommentissa hyvä logiikka. Juuri näin. Pieni ero loma ja bisnesmatkustajilla.
Vierailija kirjoitti:
Mikään ei ole niin rasittavaa kuin lähteä ostoksille heti loman alkajaisiksi. Laukku oli hukassa neljä päivää ja siinä joutui ostamaan jo paljon uutta vaatetta ja hygieniatuotteita. Nyt on aina käsitavaroissa vähintään kolmen päivän tavarat. Virheistä oppii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä kommentissa hyvä logiikka. Juuri näin. Pieni ero loma ja bisnesmatkustajilla.
Itse en ole bisnesmatkustaja, mutta lennän 2-3 kertaa kuussa kotimaan meno-paluulennon ihan vapaa-ajalla ja jätän laittamatta mitään ruumaan koska silloin tulisi olla lentokentällä aiemmin ja samoin kestäisi pitempään päästä kentältä pois. Mulla on longchampin weekender joka mahtuu hyllylle hyvin ja jonne saan kaiken tarvittavan. Kunnon lomat sitten erikseen, silloin harvemmin on niin kiire että täytyy säästää aikaa kentällä ja tarviihan sinne usein ruumaan laukun jo ihan erilaisten vaatteiden ja esim. Aurinkorasvojen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne ylätilat on sen takia, että sinne saisi ne isommat käsimatkatavarat. Sen sijaan pitäisi karsia käsimatkatavaroiden määrää. Parhaimmillaan niitä on se iso laukku, käsilaukku ja pari muovipussia kentältä ostettua kamaa, jotka on kaikki pakko saada sinne ylös. Sitten ne viimeisenä koneeseen pääsevät eivät saa yhtään laukkua mihinkään. Mielestäni paras ratkaisu on laittaa se yksi iso laukku ylös ja kaikki muu tungetaan sinne jalkatilaan.
No minne he sitten laitavat laukkunsa? Pitääkö jäädä lennolta pois? Uteliaisuudesta kysyn, en ole koskaan havainnut tuollaista tilannetta.
Silloin heidän laukkunsa pistetään ruumaan. Olen nähnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on aina käsitavaroissa meikit ja hygieniatuotteet sekä vaihtovaatteet. Oli toinen laukku ruumassa tai ei.
Ilmeisesti hygieniatuotteita ja meikkejä on sulla huomattavan vähän sillä niiden (nesteitä) määrälle on rajoituksia ja turvatarkastuksesta ei saa kovin paljon läpi!
hotellissa on shampoo ja saippua, käsimatkatavaraan litraan pussiin 50 ja 100 pakkauksia. Hyvin oon pärjännyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on aina käsitavaroissa meikit ja hygieniatuotteet sekä vaihtovaatteet. Oli toinen laukku ruumassa tai ei.
Ilmeisesti hygieniatuotteita ja meikkejä on sulla huomattavan vähän sillä niiden (nesteitä) määrälle on rajoituksia ja turvatarkastuksesta ei saa kovin paljon läpi!
Välttämättömät mahtuu litran pussiin pienissä pulloissa. Meikit on ihan tavallisessa meikkipussissa. Lisäksi käytän kosteuspyyhkeitä. Esim. hammastahnaakin on vain minituubi mukana.
Ripsivärin ja nestemäisen huulipunan laitan tietysti tuohon litran pussiin.
kosteusvoide, päivävoide, silmänympärysvoide, puhdistusvoide, aurinkovoide, pieniin puteleihin, tietenkin minihampitahna
Yksi kysymys teille, joita ärsyttää se ettei ylähyllyllä ole enää teidän koneeseen tullessanne tilaa koska ihmispaskat on säilöneet sen jo täyteen: miksi te ette laita kamojanne sinne edessä olevan istuimen alle? Sellainen on lähes kaikilla matkustajilla. Hyvää matkaa! Pus
Vierailija kirjoitti:
hei kamoon, parilla satasella pääsee business luokkaan tai tonnilla ekaan luokkaan ja pois karjaluokasta
Milläköhän mielikuvituslentoyhtiöllä näin on? Tiedätkö edes miten harvalla lentoyhtiöllä on nykyään mannertenvälinen eka luokka? Euroopasta Usaan ekan luokan lennot maksaa 5000 eurosta ylöspäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä sopiva koko olisi normaali selkäreppu. Siihen mahtuu jo parin päivän kamat ihan hyvin.
Mulla menee 8kg lähelle jo pelkällä läppärilaukulla. "Pakko" olla mukana läppäri, virtajohto, kännykän laturi, hiiri, paikasta riippuen adapteri(t), headset, avaimet, muistikirja, kalenteri. Yleensä muutama sivu jotain papereita. Sitten käsilaukku: lompakko, passi, kännykkä, lääkenyssykkä, taskulamppu, käsirasva, matkaharja, peili, nenäliinapaketti, kosteuspyyhkeitä, kynä.
Yöpymiseen: t-paita ja vaihtoalusvaatteet vähintään, hiusharja, dödö, naama- ja kasvorasva, ripsiväri, puuteri, hammasharja ja -tahna.Yleensä mukana myös niskatyyny, vaihtovaatteet, kirja ja lenkkarit (tai jos jalassa ulkoilukengät niin laukussa työkengät) jakku/neule, verkkarit, urheiluliivut ja t-paita. Ja siksipä mulla on lähes aina trolley ruumassa kun en millään saa kaikkea tungettua yhteen laukkuun.
Hassu tämä yksi keskustelija, joka on kirjoittanut sellaisen 50 viestiä tähän keskusteluun. Huomaa tuosta toistuvasta trolley-sanasta. :D Oikeesti mee töihin tai kato vaikka telkkaria välillä, jos on NOIN yksinäistä.
Vierailija kirjoitti:
Yksi kysymys teille, joita ärsyttää se ettei ylähyllyllä ole enää teidän koneeseen tullessanne tilaa koska ihmispaskat on säilöneet sen jo täyteen: miksi te ette laita kamojanne sinne edessä olevan istuimen alle? Sellainen on lähes kaikilla matkustajilla. Hyvää matkaa! Pus
Katsos kun, se cabin size-trolley harvemmin mahtuu istuimen alle. Sille on oma paikkansa ylälokerossa ja niille pienemmille kasseille omansa istuimen alla, jos ei muualle mahdu. Jos ne ylähyllyt on täytetty nyssyköillä, pussukoilla, pienillä repuilla/kasseilla tai takkimytyillä, ei ole tilaa enää noille käsimatkatavaroille, jotka eivät istuimen alle mahdu.
Jokainen lentoyhtiö määrittelee suurimman sallitun koon ja painon käsimatkatavaroille tietoisena siitä, etteivät kaikki mahdu ulkomittojen takia istuimen alle.
Trolley = vetolaukku, helvetin idiootti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hei kamoon, parilla satasella pääsee business luokkaan tai tonnilla ekaan luokkaan ja pois karjaluokasta
Milläköhän mielikuvituslentoyhtiöllä näin on? Tiedätkö edes miten harvalla lentoyhtiöllä on nykyään mannertenvälinen eka luokka? Euroopasta Usaan ekan luokan lennot maksaa 5000 eurosta ylöspäin.
3000 eurolla pääsee Suomesta Havaijille asti, ensin esimerkiksi Lufthansan businessluokassa Suomesta Saksaan, sieltä ensimmäisessä luokassa San Franciscoon tai Los Angelesiin ja sitten United Airlinesin ensimmäisessä luokassa (vastaa kyllä lähinnä businessluokkaa) Havaijille.
Ripsivärin ja nestemäisen huulipunan laitan tietysti tuohon litran pussiin.