Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyttäreni (9-luokalla) on huolissaan kun pitäisi jo alkaa tehdä uravalintoja tulevaisuuden suhteen. Ei tiedä mitä haluaisi tehdä "isona"

Vierailija
11.11.2017 |

Mikä avuksi, meillä on ihan terävä likka, tosin hyvin ujo ja herkkä, varmaan lukioon ns. ostamaan lisää aikaa ja kerryrrämään yleissivistystä? Mitä vaihtoehtoja tulee mieleen?

Kommentit (120)

Vierailija
1/120 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytön vanhemmat molemmat siis "amiksia" ja duunereita ollaan

ap

Vierailija
2/120 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän lukio ole hyvä suunta. Ajan ostamisen lisäksi ovia aukeaa laajemmalle. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/120 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No lukio tietty jos on fiksu. Avaa ihan eri tavalla mahdollisuuksia kuin amos.

Vierailija
4/120 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo lukio, plus kesätyöt niin siitä se lähtee.

Vierailija
5/120 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän lukio ole hyvä suunta. Ajan ostamisen lisäksi ovia aukeaa laajemmalle. :)

Näin varmasti. Tosin itselle ja miehelle tuo on vieras maailma kun olen itse siivooja ja mies ajaa taksia, niin en tiedä osaammeko auttaa tytärtä noissa asioissa sitten :(

Vierailija
6/120 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos amiksessa ei ole mieluista alaa ja koulu menee ihan hyvin niin kyllähän se lukio sitten kannattaa.

Vierailija
7/120 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku tommonen putkimiesamis-lukio yhdistelmä lienee paras. Sitten ku opiskelee vaikka lääkäriksi voi kesäisin tienata putkinaisena. Parhaimmillaan irtoaa 4k/kk putkimieshommista... ihan kiva lisä opiskelijan budjettiin vrt joku kassahommat tmv.

Vierailija
8/120 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi nyt v#ttu, jos tuon ikäisenä täytyisi tietää mitä haluaa ehdottomasti tehdä loppuelämänsä ajan. Siinä voi tulla MONTA muuttujaa matkan varrella, mm. ihan fyysiset ominaisuudet voivat estää montakin alavalintaa. Enkä tarkoita vartalon muotoja vaan aivan muita seikkoja. Kokemusta on. Sitä paitsi omat haaveenikin ovat muuttuneet vuosien saatossa sata kertaa. Nyt taidan vihdoin tietää mikä minusta tulee VARMASTI. Ja ikää on yli 20 vuotta.

Vierailija
9/120 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

niijoo ja arvaappa milloin rakennusfirmat tykkää rakentaa? No nimenomaan kesäisin..

Vierailija
10/120 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukioon. Ei sulje mitään pois, avaa uusia ovia ja antaa aikaa miettiä suuntaansa.

Vierailija
11/120 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu tunne, en vielä vuosikymmentenkään jälkeen pysty käsittämään miksi 15-vuotiaalta kysytään hänen uravalintaansa.

Vierailija
12/120 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin varmasti. Tosin itselle ja miehelle tuo on vieras maailma kun olen itse siivooja ja mies ajaa taksia, niin en tiedä osaammeko auttaa tytärtä noissa asioissa sitten :(

No en minä ainakaan lukiota käydessäni vanhemmilta tarvinnut mitään apua, apua saa kyllä esim. koululta, kavereilta ja netistä.

Vierailija
13/120 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkee että itselläsi taisi jäädä opiskelu aikanaan kesken...

Vierailija
14/120 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No voi nyt v#ttu, jos tuon ikäisenä täytyisi tietää mitä haluaa ehdottomasti tehdä loppuelämänsä ajan. Siinä voi tulla MONTA muuttujaa matkan varrella, mm. ihan fyysiset ominaisuudet voivat estää montakin alavalintaa. Enkä tarkoita vartalon muotoja vaan aivan muita seikkoja. Kokemusta on. Sitä paitsi omat haaveenikin ovat muuttuneet vuosien saatossa sata kertaa. Nyt taidan vihdoin tietää mikä minusta tulee VARMASTI. Ja ikää on yli 20 vuotta.

Näin hallutus on kaavaillut että yliopistojen pääsykokeet poistetaan ja sisään haetaan pelkillä lukion papereilla, eli periaattiissa kurssivalinnat jo lukion ekalla määrittävät sitä, mitä aikoo kirjoittaa jne. Jep, lyhytnäköistä ja typerää, mutta näillä mennään.

Vierailija
15/120 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en minä ainakaan lukiota käydessäni vanhemmilta tarvinnut mitään apua, apua saa kyllä esim. koululta, kavereilta ja netistä.

No juu, onhan se näinkin. Tosin meillä ei edes lähipiirissä ketään "koulutettua" että on se kyllä vieras maailma ja varmaan tytärkin on siellä vähän "yksin?"

ap

Vierailija
16/120 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

joku tommonen putkimiesamis-lukio yhdistelmä lienee paras. Sitten ku opiskelee vaikka lääkäriksi voi kesäisin tienata putkinaisena. Parhaimmillaan irtoaa 4k/kk putkimieshommista... ihan kiva lisä opiskelijan budjettiin vrt joku kassahommat tmv.

Höpö höpö. Jos on vaikka lääkäriksi tähtäämässä niin miksi ihmeessä opiskella jotain putkimiehen/naisen tutkintoa lukioaikana sen takia, että voi sitten korkeakouluopintojen aikana työskennellä EHKÄ kesäisin putkinaisena? Ei siihen kannata omaa energiaansa tuhlata, jos oikeasti ei aio kyseisiä töitä tehdä eikä mitään siihen liittyvää.

Se ei ole mitenkään varmaa, että edes pääsee noihin hommiin sitten kesällä korkeakouluopiskelijana, saati että tienaisi mitään 4k€/kk. Ei tasan taatusti kesätyöläinen tienaa tuollaista summaa missään. Alle puolet tuosta on realistinen.

Ja joka kevät valmistuu ammattikouluista näitä putkimiehiä/naisia kymmeniä ja moni menee harjoittelujen kautta kesätöihin, joten täysin eri alan korkeakouluopiskelijana niihin pääseminen voi olla heikompaa.

Noissa putkihommissa tienaamiseen vaaditaan esimerkiksi jotain urakkatöitä teollisuuslaitoksessa ja paljon työkokemusta. Töitä pitää tehdä todella paljon ja vauhdikkaasti ja se ei ole mitään kevyttä hommaa tienatakseen suurempia summia. Missään perus putkiliikkeessä tuntityössä ei mihinkään 4k palkkoihin pääse.

Vierailija
17/120 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No juu, onhan se näinkin. Tosin meillä ei edes lähipiirissä ketään "koulutettua" että on se kyllä vieras maailma ja varmaan tytärkin on siellä vähän "yksin?"

ap

Miten se siellä olisi vähän "yksin"? Ihan samalla tavalla peruskoulunsa päättävät sen lukion aloittaa, ei kai siellä nyt vanhempien ja sukulaisten koulutuksia kysellä ja sen mukaan aleta lajittelemaan porukkaa eri ryhmiin.

Tuolla tavalla nimenomaan luokkayhteiskunta kehittyy, jos lapsi ei "voi" kouluttautua korkeammalle kuin vanhempansa.

Vierailija
18/120 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Meidän koko perhe ja suku on amisduunareita. Ihan hyvin sovin lukioon enkä ollut lainkaan ulkopuolinen sen vuoksi.

Vierailija
19/120 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita tyttö lukioon, niin siinä kolmessa vuodessa kun kurssitarjotinta rukkaa omien mieltymysten mukaisesti, niin alkaa se oma unelma-alakin hahmottua - ja lukion kautta tie vie monesti yliopistoon. Silloin tyttäresi on etulyöntiasemassa, sillä perinteisesti kun koulutus periytyy, niin nyt tyttäresi saa molemmat: duunarin ja akateemisen arjen kokemuksen ja näin ymmärtää tätä maailmaa taas vähän paremmin. 

T: duunariperheen mukula, joka kirjoittaa gradua

Vierailija
20/120 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äläs ny, mä mietin itse vielä välillä, pitäisikö opiskella vielä yksi (hieman eri alan) tutkinto. Ja ikää on yli 40 v.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kaksi