Miehelle tehty lobotomia tms.? (Ohimossa ja päälaella arvet, tietoisuudessa aukkoja..)
Olen tapaillut pari kuukautta 35-vuotiasta miestä. Hän hiljattain ajoi päänsä kaljuksi ja huomasin, että hänellä on vasemmalla ohimolla, juuri hiusrajan alla paksuhko n. 5 cm pitkä arpi ja päälaen vasemmalla puolella ohimon yläpuolella toinen samanlainen. Arpien ympärillä on selvät tikkauksesta jääneet pistearvet, mikä viittaisi leikkaukseen. En kysynyt asiasta mieheltä itseltään mitään, koska en halua loukata tuoretta tuttavuutta - antaa hänen ottaa asia puheeksi sitten kun itse niin haluaa.
Silti asia kiusaa minua. Rupesin googlaamaan mistä nuo arvet voisivat johtua ja löysin sivutolkulla dokumentteja erilaisista vasempaan aivojen etulohkoon tehtävistä leikkauksista. Muutamalla sivulla käsiteltiin lobotomiaa. Mietin, että olisiko miehelle tehty lobotomia tai muu vastaava radikaalimpi toimenpide? Lobotomiahan nimenomaan kohdistuu vasempaan otsalohkoon ja se suoritetaan joko ohimon kautta tai silmän sisäsyrjästä. Luettuani tarkemmin lobotomiasta hoksasin myös, että miehellähän on ainakin tähänastisiin keskusteluihimme viitaten aika suuriakin aukkoja yleissivistyksessä ja jotkin perustoimet (kuten käsienpesu, haarukalla ja veitsellä ruokailu sekä lauseiden painotukset) ontuvat - eikö tämä kuulosta aivoperäiseltä ongelmalta?
Olenko ihan väärillä jäljillä? Onko tällä palstalla sairaanhoitajia tai lääkäreitä, jotka osaisivat päätellä mihin nuo arvet voisivat liittyä? Mieheltä varmaan kysyn asiaa joskus tuonnempana, jos suhteemme tästä syvenee, mutta asia nyt vaan häiritsee minua..
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Eikös lobotomiat yleisesti tehdä silmien kautta eikä ohimoista/päälaelta?
Juu, ei siitä jää mitään näkyviä arpia ohimoihin tai muualle. Toisekseen, Suomessa ei ole tehty toimenpidettä vuosikymmeniin.
Ap, ihan mielenkiinnosta. Eikö sua häiritse se, että miehellä on ongelma käsien pesun kanssa? Kysyn tän ihan vilpittömästi, omani on alkanut jotenkin laiskotella käsienpesun suhteen ja minusta se on oksettavaa
Vierailija kirjoitti:
"Oletko ap oikeasti viehättynyt siitä miehestä, jos epäilet häntä lobotomiapotilaaksi?"
Siis miten nämä asiat nyt kumoavat toisensa? :D Oletko sitä mieltä siis, että sairasta ihmistä ei voi rakastaa? Ja linkittämässäsi ketjussa ei ollut mitään muita yhtäläisyyksiä tähän keskusteluun kuin tuo 2kk tapailuaika, että se siitä..
-----------------------
ap
En ajattele, että sairasta ihmistä ei voisi rakastaa. Yritin vain hahmottaa, miksi arvelet miestä lobotomiapotilaaksi. Kirjoitit, että miehellä on "suuriakin aukkoja yleissivistyksessä ja jotkin perustoimet (kuten käsienpesu, haarukalla ja veitsellä ruokailu sekä lauseiden painotukset) ontuvat". En tiedä, ovatko nämä piirteet ovat sinusta epätoivottavia kumppanissa (minusta ne olisivat). Hain lähinnä sitä, että joskus epäviehättäviä piirteitä on helpompi sietää, jos ajattelee niiden johtuvan jostakin sairaudesta eikä henkilön luonteesta. t. Se, jolle vastasit
Siis googletit noista arvista ja luit lukuisia artikkeleita aiheesta, myös lobotomiasta, mutta missään vaiheessa lukemissasi lobotomiaa käsittelevissä artikkeleissa ei mainittu, ettei kyseistä leikkausta ole Suomessa tehty moneen vuosikymmeneen enää?
Kyllä mä varmaan kysyisin ohimennen mieheltä itseltään noista arvista. En kylläkään mainitsisi mitään lobotomiaepäilyjä. Se olisi todella loukkaavaa miestä kohtaan.