Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En käsitä, miksi omakotitaloa pidetään jonain unelmien unelmana ja saavuttamisen arvoisena asiana?

Vierailija
10.11.2017 |

Minä nimenomaan haluan asua kerrostalossa, enkä omakotitalossa. Kerrostalossa asuminen on helppoa ja huoletonta. Ei tarvitse ikinä kolata lunta tai haravoida, ei kitkeä mitään tai korjata itse. Olen vastuussa vain siitä, mitä omien seinien sisällä tapahtuu.

Omakotitalo kuulostaa työleiriltä, vaikkei se sitä monelle ole. En pysty kuvittelemaan itseäni leikkaamassa ruohoa. En ole koskaan pitänyt pihalla istumisesta. Jos haluan istua auringossa, voin mennä täältä kerrostalosta meren rantaan istumaan.

Asun Helsingin keskustassa vanhassa jugend-kerrostalossa. Voi olla, että jossain Kontulan paperinohuiden seinien taloissa voisi tunnelmat olla erilaiset ja saattaisin paremman puutteessa haaveillakin omakotitalosta.

Miksi kerrostaloasuminen mielletään Suomessa jotenkin kakkosvaihtoehdoksi, jota kukaan ei _oikeasti_ halua?

Kommentit (86)

Vierailija
61/86 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä jos tehdään jättivelat talon vuoksi.

Valtaosassa Suomea hyväkuntoinen, perus omakotitalo on halvempi kuin mitä tavallinen 2-3h kerrostaloasunto pääkaupunkiseudulla. 

Vierailija
62/86 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sukulaiseni asuu Helsingin Kruununhaassa (vai Kruunuhakako se on) ja minusta idyllisempää asuinaluetta saa hakea. Hieman mäkiset kaupungin kadut, jugendtalot, valtavasti tunnelmaa. Itse asunnossa myös, rappukäytävässä jne. Kesällä, talvella, syksyllä, keväällä. Ainoa miinus on parkkipaikkojen puute. Mutta muuten ihastuttavampaa kaupunkiasumista saa hakea. Vaikka minulla on se ok-talo maalla, ihan maaseudun rauhassa, mielessä käy unelmana eläkepäivien viettäminen juurikin tuolla Kruununhaan maisemissa. Kaikkialle kävelymatka!

Niinpä? Jokaisella on omat unelmansa.

Itse en muuttaisi keskustaan ikinä. Tykkään asua helsingissä, mutta täällä vähän syrjemmässä.

En mä silti kummastele ihmisiä jotka asuvat ytimessä, maalla tai missä nyt asuvatkin?

Jokainen tyylillään!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/86 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä jos tehdään jättivelat talon vuoksi.

Valtaosassa Suomea hyväkuntoinen, perus omakotitalo on halvempi kuin mitä tavallinen 2-3h kerrostaloasunto pääkaupunkiseudulla. 

Valtaosassa Suomea sitä edullista ok-taloa ei saa kaupaksi, ei sitten millään. Valtaosa kun on muuttotappiokuntia jossain kaukana kaikesta, varsinkin työpaikoista. Valitettavasti. Soisin itsekin, että asiat olisivat maassamme eri tavalla.

Vierailija
64/86 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhät itkee. "Minä HALUAN että kaikki lapseni antautuvat yhteen huoneeseen.. Minä HALUAN nukkua itse olkkarissa ja tapella yhdestä vessasta." joopajoo.

T. Okt asuja jolla lapsilla omat huoneet + peli ja tv aula ja vessa, erikseen vielä vierasvessa ja muutama vierashuone sekä kaikille omat vaatehuoneet.

Mikä siis sulla saa elämän noin kurjaksi :(

Ei minun elämäni ole kurjaa, vastasin vain aloitukseen. Toki on mukavampaa elää niin että on tilaa.

yleensä elämään tyytyväinen ihminen ei mollaa muita. Ellei sit oo joku persoonallisuushäiriö.

Vierailija
65/86 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

pääsee heikkoa lämmitystä pakoon jossa joku talossa asumaton huoltomies päättää miten lämmintä sinulla kuuluu olla ja viis veisaa pystytkö käyttämään edes puolet omistusasunnosta.

No eiku infrapunalämmittimiä joka huoneeseen ja polttamaan siihen 120 kw/talvipäivä..

Vierailija
66/86 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yksityinen ihminen, siksi oma talo sellaisessa paikassa ettei ole naapuri heti vieressä. Olen myöskin tekijä, enkä halua istua neljän seinän sisällä pyörittelemässä peukaloita, vaan rakastan käsillä tekemistä. Ok tuo tähän sopivat puitteet. Nuorena asuin k-talossa, mutta onneksi pääsin sieltä kyttänaapureiden silmien alta pois.

Vierailija
67/86 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lle:

Koska melkein jokainen on kokenut kerrostaloasumisen autuuden jossain vaiheessa elämäänsä, lähes jokaisella on siitä mielipide omiin kokemuksiin perustuen. Opiskelija-asunnot, ensimmäiset halvat vuokrakämpät... yleensä nämä ovat kerrostaloissa.

Niinpä monilla on tosi huonoja muistoja. Naapurista kuuluu ääniä tai tulee hajua. Ne häiritsevät. Katumelu tulee ikkunoista jos pitää niitä auki, ja jos ei pidä on kuumaa ja tunkkaista. Jos Ensimmäinen omistusasuntokin saattaa olla kerrostalossa ja asumiskulut voivat yllättää: lainan lyhentämisen lisäksi maksetaan isoja vastikkeita ja vesimaksuja ja kaikenlaiset korjaukset ja uudistukset on myös maksettava vaikkei esim. hissiä tai asfaltoituja parkkipaikkoja itse haluaisi tai tarvitsisikaan.

Niinpä moni ihan oikeasti alkaa haaveilla okt:sta. Vaikkei olisi ikinä sellaisessa asunut. Ja varsinkin silloin.

On helppo kuvitella että kaikki nuo ikävät ja ärsyttävät pulmat helpottavat kun joskus saadaan se oma talo. Eikä aina tajuta että siellä on sitten ne toisenlaiset harmit sitten vastapainoksi.

Vierailija
68/86 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä nautin okt:sta. Meillä on iso talo liki kaupungin keskustassa. Ja iso piha.

Tarvitsen happea, siis henkisestikin. Omassa talossa on ikkunoita joka suuntaan, pääsee ulos aina kun ahdistaa ja pihaa voi ihailla kun tarvitsee mielenrauhaa.

Mutta onhan tämä ihan hemmetin työleiri ja rahasyöppö. Ymmärrän kyllä että tällaista ei halua riesoikseen jos ei todella nauti omakotitaloelämästä. 

Rauhaa myös arvostan, että kukaan ei roiku oven vieressä ja pakko ei ole seurustella kenenkään kanssa. Ja saa soittaa musiikkia halutessaan niin lujalla kuin haluaa.

Onko omakotitalo oikeasti rahasyöppö asuinpinta-alaan suhteutettuna? Oletko pitänyt kirjaa menoista pitkällä aikavälillä? Minulla on sellainen käsitys, että asunto-osakeyhtiöissä säännölliset huolto- ja ylläpitokulut ovat asunto-osakeyhtiöissä neliötä kohti suuremmat, koska auraukset yms. hoitaa huoltoyhtiö. Isommat korjaukset teetetään tietysti omakotitaloonkin lähes aina ammattimaisella urakoitsijalla mutta etuna on, että urakoitsijat pääsee itse kilpailuttamaan. Toisaalta taloyhtiö voi saada paljousalennusta isoihin remontteihin.

Myös omakotitaloa ostettaessa pääsee halvemmalla neliöhinnalla osin siksi, että omakotitaloissa on enemmän asuinpinta-alaa, jolloin kalliiden neliöiden osuus jää pienemmäksi. Asunto-osakeyhtiöissä on myös isännöitsijä ja tekninen isännöitsijä, joille maksetaan palkkaa. Noissa kuluissa on mukana myös verokiila ja sivukulut, joten periaatteessa niitä ei kannata ulkoistaa, ellei oma aika ole merkittävästi kallliimpaa kuin isännöitsijöiden.

Vierailija
69/86 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet ei ymmärrä sitä, että heidän haaveensa ja unelmansa ei ole kaikkien unelma.

Itse kokisin ylipäätään asunnon omistamisen taakaksi. Autostakin sen verran vaivaa, että ajattelin siirtyä leasing autoon.

Ai niin sekin vielä - suomalaisen on omistettava asunto ja asuntolaina on maksettava mahdollisimman äkkiä pois. Vuokralla asuvat on hulttioita. Unohdin tämän kokonaan..

ap

Vuokralla asuva haaskaa rahaa. Kuten korkoja maksavakin. Se nyt vaan on järkevämpää ostaa, jos pystyy.

No kaikkien ei tarvi ajatella aina sitä rahaa, jos riittää haaskattavaksi, niin miksi se olisi jotenkin järkevää sitoa itsensä asuntoon?

T. Leasing autoa harkitseva

Jos on niin hyvä tilanne että eläkepäivätkin on turvattu, ilman että laskee julkisen terveydenhuollon varaan, tai perinteiselle eläkkeelle pääsystä mikäli nyt on 35 tai alle, niin sitten ei varmaan ole tarvetta. Jotkuthan haluavat jatkaa töitä kuolemaan saakka, mutta voiko nuorempana jo tietää tuleeko vanhanakin jaksamaan?

Jos on alle 30 niin voipi olla ettei tule perintöäkään, koska se tulee menemään vanhempien omaan terveydenhoitoon. Että sitä ei ainakaan kannata ottaa mukaan suunitelmiin. Tosin tuskin sinäkään vielä suunnittelet mitään niin pitkälle, kovin tarkasti. Itse toivon että olisin aiemmin alkanut tosissaan miettiä näitä.

En odottele perintöä joka on jo osittain tullutkin. Ikäni on jo 50 kymmenellä ja luultavasti elämä on kääntynyt loppupuoliskolle. Olen kyllä nähnyt miten huonokuntoiset omistusasunnnot syrjässä jää monelle vanhuuden taakaksi. Eräs nainen asuu hotellissa. Siinä on ihminem tehnyt normeista poikkeavan ratkaisun.

Vierailija
70/86 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhät itkee. "Minä HALUAN että kaikki lapseni antautuvat yhteen huoneeseen.. Minä HALUAN nukkua itse olkkarissa ja tapella yhdestä vessasta." joopajoo.

T. Okt asuja jolla lapsilla omat huoneet + peli ja tv aula ja vessa, erikseen vielä vierasvessa ja muutama vierashuone sekä kaikille omat vaatehuoneet.

Mikä siis sulla saa elämän noin kurjaksi :(

Ei minun elämäni ole kurjaa, vastasin vain aloitukseen. Toki on mukavampaa elää niin että on tilaa.

yleensä elämään tyytyväinen ihminen ei mollaa muita. Ellei sit oo joku persoonallisuushäiriö.

Nojaa, turha loukkaantua faktoista ;)

Vierailija
71/86 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No se oli kai semmonen maaltamuuttaneen sukupolven unelma. Itse olen asunut lapsuuteni omakotitalossa lähiössä enkä muuttaisi sellaiseen enää koskaan.

Tuskin. Aika moni maalta muuttanut kuitenkin asuu kerrostalossa. Eikähän se ole aika ihmiskohtaista, mistä kukakin haaveilee.

Minä olen viettänyt lapsuuteni toisen osan kaupungissa kerrostalossa, tosen puolikkaan rivarissa pk-seudulla.

Omakotitalossa asun nyt enkä täältä omin jaloin helposti lähde. Minulle on tärkeää, että naapurin musiikkimaku, riidat ja yrjöämiset (juu, kerrostalossa asuva ystävä juuri valitti) eivät meille kuulu, saan remontoida vaikka yöhön asti ja mitä tahdon ja on tilaa harrastaa (meillä mm. soitetaan erilaisia soittimia, urheillaan, kunnostetaan huonekaluja jne.) omassa kodissani. Piha on varsinkin keväästä syksyyn ihana. Lunta nyt ei Etelä-Suomessa tule vaivaksi asti (saisi tulla) ja ihan kaikkeen voi ostaa apua, jos sitä tahtoo.

Silti ymmärrän oikein hyvin, että kaikki eivät ole kuten minä. Mikä millonkin on "yleinen ihanne" ei minua kiinnosta. Miksi sen pitäisi kiinnostaa ketään, kun on vain yksi elämä kullakin?

Vierailija
72/86 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset ovat siinä käsityksessä että ne joilla on varaa, asuvat omakotitaloissa ja muut asumismuodot ovat köyhemmille. Tosiasiassa rikkaat asuvat isoissa kerrostaloasunnoissa kaupunkien parhailla paikoilla. Rikkaat eivät tee lumitöitä ja leikkaa ruohoa niin kuin omakotitalojen asukkaat tekevät, heillä on varaa maksaa siitä että muut tekevät ne heidän puolestaan. Statuskysymyshän tämä on.

Vierailija
73/86 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aika luonnonläheinen, katson mieluimmin ikkunasta metsää kun betoniseinää.

Minä katson horisonttia kahteen suuntaan kerrostaloasunnostani. Merta ja metsää, purjeveneitä ja ruotsinlaivoja. Auringon nousuja. Eikä ollut kallis kämppä, ~2500€/m2. Tosin putkiremppa tulossa kymmenen vuoden sisään.

Vierailija
74/86 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset ovat siinä käsityksessä että ne joilla on varaa, asuvat omakotitaloissa ja muut asumismuodot ovat köyhemmille. Tosiasiassa rikkaat asuvat isoissa kerrostaloasunnoissa kaupunkien parhailla paikoilla. Rikkaat eivät tee lumitöitä ja leikkaa ruohoa niin kuin omakotitalojen asukkaat tekevät, heillä on varaa maksaa siitä että muut tekevät ne heidän puolestaan. Statuskysymyshän tämä on.

Niin, löhöävät laiskuuttaan 24/7... Jotkut ihmiset tarvitsevat tekemistä ja haluavat väen vängällä tehdä vaikka ei tarvitsisi.. koska HALUAVAT!

Ei se ole mikään raha- tai statuskysymys vaan elämäntapa- ja temperamenttikysymys.

Vierailija
75/86 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asuimme mieheni kanssa ensin kerrostalossa, sitten rivitalossa ja nyt omakotitalossa. Kerrostalossa oli kiva asua, mukava naapurusto. Sen sijaan rivitalossa emme viihtyneet taloyhtiön riitaisan ilmapiirin takia. Omakotitalossa olemme viihtyneet erittäin hyvin, vaikka kallista tämä onkin (laina + muut kulut). Ei tämä mikään ökypalatsi ole, mutta kiva ja kodikas talo.

Vierailija
76/86 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen katsonut mielenkiinnolla alle 65-neliöisiä omakotitaloja. Niitä on yllättävän paljon myynnissä. Olisi ihana asua kaksiossa omakotitalossa, eikä missään 170-neliöisessä kahdestaan.

Vierailija
77/86 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut puolet elämästäni omakotitaloissa, noin. neljänneksen kerrostaloissa ja lopun aikaa rivareissa.

Liekö ollut tsägää, mutta jotain Espoon Kirstinmäkeä lukuunottamatta kerrostaloasuminen on ollut ihan mukavaa silloin, kun oli nuori ja opiskeli/aloitteli omassa ammatissaan. Nukkumassahan niissä kämpissä käytiin.

Lasten ollessa kouluikäisiä omakotitalo oli paras vaihtoehto. Mikäs sen mukavampaa kuin asua järven rannalla omakotitalossa melkein kaupungin keskustassa. Lapsilla koulumatkaa kilometri.

Nyt kun ollaan kaksistaan ollaan kokeiltu sekä kerrostalo- että rivitaloasumista. Viihtyvyyteen vaikuttavia tekijöitä on paljon. On esim. helpotus, että työhön pääse julkisilla kulkuneuvoilla ja että palveluita on tarjolla myös lähellä.

Että jotta olisiko se nyt joskus niin, että elämäntilanne ratkaisee aika paljon. Helsingin keskustaan en enää muuttaisi, mutta en myöskään minnekään metsän keskelle syrjäseudulle.

Omakotitalossa asuminen ei enää kiinnosta. Se seuraava etappi onkin sitten varmaan jokin hoivakoti.

Vierailija
78/86 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet ei ymmärrä sitä, että heidän haaveensa ja unelmansa ei ole kaikkien unelma.

Itse kokisin ylipäätään asunnon omistamisen taakaksi. Autostakin sen verran vaivaa, että ajattelin siirtyä leasing autoon.

Ai niin sekin vielä - suomalaisen on omistettava asunto ja asuntolaina on maksettava mahdollisimman äkkiä pois. Vuokralla asuvat on hulttioita. Unohdin tämän kokonaan..

ap

Vuokralla asuva haaskaa rahaa. Kuten korkoja maksavakin. Se nyt vaan on järkevämpää ostaa, jos pystyy.

No kaikkien ei tarvi ajatella aina sitä rahaa, jos riittää haaskattavaksi, niin miksi se olisi jotenkin järkevää sitoa itsensä asuntoon?

Mutta kun Suomessa on rikos ja synti, jos ei ole säästäväinen! Olit sitten rikas tai köyhä. Tämä on ahdasmielinen yhden totuuden maa.

Minä en huoli omistusasuntoa, koska muutan aika usein. Välillä ulkomaille, välillä muuten vaan vaihtelun halusta Helsingin sisällä. En omista enää edes sijoituskämppää, siitäkin on liikaa vaivaa.

T. Varakas, vuokralla asuva, autoton nainen Helsingin Ullanlinnasta

Vierailija
79/86 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrostalossakin asuminen maksaa varsinkin jos on omistusasunto. Jos kiinteistöön on tulossa putkiremontteja, parvekeremontteja....ym....ym..... voi joutua maksamaan asuntonsa useampaan kertaan. 😳

Appivanhemmilla on hankala tilanne, asuvat isohkossa kerrostaloasunnossa, joka on rakennettu -70 -luvun alussa. Ovat eläkkeellä ja kaikki superkalliit taloyhtiöremontit on nyt niskassa. Putket, julkisivu, ikkunat, katto.... Heillä on kohta niin iso vastike, että kustantaisivat sillä rahalla helposti omakotitalon kulut. On ihan kiikun kaakkn saisivatko edes omiaan pois jos asunnon myisivät.

Vierailija
80/86 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Mutta kun Suomessa on rikos ja synti, jos ei ole säästäväinen! Olit sitten rikas tai köyhä. Tämä on ahdasmielinen yhden totuuden maa.

Minä en huoli omistusasuntoa, koska muutan aika usein. Välillä ulkomaille, välillä muuten vaan vaihtelun halusta Helsingin sisällä. En omista enää edes sijoituskämppää, siitäkin on liikaa vaivaa.

T. Varakas, vuokralla asuva, autoton nainen Helsingin Ullanlinnasta

Mitä töitä teet, kun muutat noin usein?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän viisi