En käsitä, miksi omakotitaloa pidetään jonain unelmien unelmana ja saavuttamisen arvoisena asiana?
Minä nimenomaan haluan asua kerrostalossa, enkä omakotitalossa. Kerrostalossa asuminen on helppoa ja huoletonta. Ei tarvitse ikinä kolata lunta tai haravoida, ei kitkeä mitään tai korjata itse. Olen vastuussa vain siitä, mitä omien seinien sisällä tapahtuu.
Omakotitalo kuulostaa työleiriltä, vaikkei se sitä monelle ole. En pysty kuvittelemaan itseäni leikkaamassa ruohoa. En ole koskaan pitänyt pihalla istumisesta. Jos haluan istua auringossa, voin mennä täältä kerrostalosta meren rantaan istumaan.
Asun Helsingin keskustassa vanhassa jugend-kerrostalossa. Voi olla, että jossain Kontulan paperinohuiden seinien taloissa voisi tunnelmat olla erilaiset ja saattaisin paremman puutteessa haaveillakin omakotitalosta.
Miksi kerrostaloasuminen mielletään Suomessa jotenkin kakkosvaihtoehdoksi, jota kukaan ei _oikeasti_ halua?
Kommentit (86)
Makuasioista ei kiistellä. Itselle sopisi sekä uusi kerrostaloasunto jossa olisi hyvä pohjaratkaisu ja hyvät äänieristeet että omakotitalo/rivitalo, oma piha kesällä olisi ihana, mutta menisi se terassikin tai iso lasitettu parveke. Pihatöitä ei kiinnosta tehdä. Mutta varmaan se "oma" rauha on se jota monet arvostaa, itseni mukaan lukien., tämän takia se ok-talo olisi itselläkin se tavoite, vaikka osakeomistaminen tavallaan turvallisempaa remontteja ajatellen, tosin kalliimpaa, ok-talossa voi tehdä lähes kaiken itse halvemmalla, jos vaan kiinnostusta/osaamista on. Oma asunto on vanhuuden turva, kun on lainat maksanut ja lapset on muuttanut pois, voi myydä sen ok-talon ja ostaa pienemmän rivarin/kerrostaloasunnon, kun ei enää jaksa itse pitää talosta huolta, ei mene pienestä eläkkeestä rahaa vuokraan vaan maksettava vaan vastike joka on vuokraa yleensä paljon pienempi, rahaa jää enemmän käyttöön, sitä ei moni tunnu ajattelevan. Kukin toki tyylillään, ei ketään mihinkään pakoteta. Itselläni kokemusta sekä rivari- että kerrostaloasunnon omistuksesta. Mielestäni on järkevää sijoittaa raha johonkin, vaikka omaan asuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet ei ymmärrä sitä, että heidän haaveensa ja unelmansa ei ole kaikkien unelma.
Itse kokisin ylipäätään asunnon omistamisen taakaksi. Autostakin sen verran vaivaa, että ajattelin siirtyä leasing autoon.Ai niin sekin vielä - suomalaisen on omistettava asunto ja asuntolaina on maksettava mahdollisimman äkkiä pois. Vuokralla asuvat on hulttioita. Unohdin tämän kokonaan..
ap
Vuokralla asuva haaskaa rahaa. Kuten korkoja maksavakin. Se nyt vaan on järkevämpää ostaa, jos pystyy.
No kaikkien ei tarvi ajatella aina sitä rahaa, jos riittää haaskattavaksi, niin miksi se olisi jotenkin järkevää sitoa itsensä asuntoon?
T. Leasing autoa harkitseva
https://www.radionova.fi/uutiset/viihde/a-150710Robinhan osti juuri itsellensä jugend- lukaalin. Ei nekään mitään halpoja asuntoja oo välttämättä.
https://www.seiska.fi/Uutiset/Suosikkipoppari-Robin-19-osti-ensimmaisen…
Eikös hän jossain haastattelussa sanonutkin että hän ei ikinä halua omakotitaloon muuttaa eikä valkoista aitaa eikä kultaista noutajaa. Joten ei se omakotiasuminen ihan kaikkien mielestä se unelma ole. 😁
Robinhan osti juuri itsellensä jugend- lukaalin. Ei nekään mitään halpoja asuntoja oo välttämättä.
https://www.seiska.fi/Uutiset/Suosikkipoppari-Robin-19-osti-ensimmaisen…
Eikös hän jossain haastattelussa sanonutkin että hän ei ikinä halua omakotitaloon muuttaa eikä valkoista aitaa eikä kultaista noutajaa. Joten ei se omakotiasuminen ihan kaikkien mielestä se unelma ole. 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Pidetään" = joku pitää. Joku toinen pitää jostakin muusta. Ei siinä ole mitään sen vaikeampaa.
Yleinen mielipide on se, että kaikkien suomalaisten unelma on omakotitalo. Näkeehän sen jo lehdistä ja mielipidekirjoituksista. Kukaan ei koskaan haaveile kerrostaloasumisesta, vaan meillä on sellainen selkäytimeen juurtunut 'oma tupa, oma lupa - lähin naapuri 100 kilometrin päässä' -unelma.
ap
Höpö höpö. Ei ole yleinen mielipide, sisustuslehdissäkin on enemmän "ihania asuntoja" kuin taloja. yritätkö provosoida omakotiasujia äkkiä vaihtamaan mielipidettä vai onko sinulla huono itsetunto kerrostaloasujana kun tätä pitää korostaa?
minäkin asun mielellään rivitalossa, on pieni piha ja autolle katos mutta ei nurmikonhoitoa eikä järkyttäviä lumitöitä. minä olenkin sohvaperuna! mun kaverilla on iso talo ja se puuhaa koko ajan jotain ja mielellään, voisin kuvitella että hermostuisi rivarissa kun ei ole askartelutilaa tai kävelisi tuskastuneena rinkiä kerrostalossa kun ei ole tekemistä.
Meillä eläminen siirtyy puutarhaan keväällä. En saisi samaa kerrostalosta.
On ihanaa kun muutettiin lasten kanssa omaan talon, pihaan voin laittaa puun tai istuttaa kukkia, tehdä perheen kanssa kaikkea mitä ei voi kerrostalon pihassa noin vain tehdä.
Ei minua haittaa nurmikon leikkaaminen, päinvastoin se on mukavaa puuhaa. Eikä sitä kokoajan voisi edes tehdä ja siinäkin voi jälleen päästä tuohon että millainen piha, sellainen hoitaminen. Ei kaikilla omakotitaloasujilla ole kilometrien mittainen huolella hoidettu nurmikko. Ajoin kesällä alle 10 kertaa nurmikon. En pidä sitä ponnistuksena.
Remontit on ihania, niitä tehdessä tulee vaan lisää unelmia! Olisi niin tylsää elää jossain vuokrahelvetissä jossa saat valita otatko seinälle sinertävän vai vihertävän valkoisen betonivärjäyksen.. Omassa kerrostaloasunnossa en eläisi ennen eläkeikää. Ja juurikin nuo edellämainitut asiat vaikuttaa minuun. Tahdon pihan jota rapsuttaa ja jonne elämä siirtyy talven jälkeen. Pelkät seinät ahdistaa, enkä taas tahtoisi LÄHTEÄ erikseen jonnekin meren rannalle.. Kun voi vaan avata terassin oven ja astella nurmikolle!
Köyhät itkee. "Minä HALUAN että kaikki lapseni antautuvat yhteen huoneeseen.. Minä HALUAN nukkua itse olkkarissa ja tapella yhdestä vessasta." joopajoo.
T. Okt asuja jolla lapsilla omat huoneet + peli ja tv aula ja vessa, erikseen vielä vierasvessa ja muutama vierashuone sekä kaikille omat vaatehuoneet.
Harmi vaan ku Suomessa kesät on niin kylmiä. Muuten minäkin viettäisin puutarhassa paljon aikaa muutenkin kuin pihatöitä tehden. Ennemin sitten lähden juoksulenkille kuin palelen.
En käsitä näitä "vain minun mielipide on oikea" -aloituksia. Ap haukkuu omakotitaloasujat, mutta itse sortuu samaan yleistykseen.
Vierailija kirjoitti:
Köyhät itkee. "Minä HALUAN että kaikki lapseni antautuvat yhteen huoneeseen.. Minä HALUAN nukkua itse olkkarissa ja tapella yhdestä vessasta." joopajoo.
T. Okt asuja jolla lapsilla omat huoneet + peli ja tv aula ja vessa, erikseen vielä vierasvessa ja muutama vierashuone sekä kaikille omat vaatehuoneet.
Mikä siis sulla saa elämän noin kurjaksi :(
Vierailija kirjoitti:
En käsitä näitä "vain minun mielipide on oikea" -aloituksia. Ap haukkuu omakotitaloasujat, mutta itse sortuu samaan yleistykseen.
En minäkään. Enkä sitä, että täytyy horveästi perustella omaa valintaa.
Ymmärrän etteivät kaikki halua ok-taloon eikä se kaikille sopisikaan. Jos on ns. "huoneihminen" joka haluaa enimmäkseen olla sisällä yhdessä kohtaa (vaikka katsella paljon TV:tä ja hengailla netissä), ei okt ole hyvä vaihtoehto.
Minulle taas taloyhtiö on kauhistus, ja kerrostaloissa oleminen ahdistaa, joten en voisi itse sellaisessa asua muuta kuin pakon edessä. Opiskeluajoilta on kyllä kokemusta siitäkin.
Olisi kamalaa kun joku muu päättäisi asumiseen kuuluvien rahojeni käytöstä ja siitä, mitä remontoidaan ja milloin ja keneltä remontit tilataan. Kun yläkerran Mirkku tukkisi putket vessanpönttöön heitetyillä terveyssiteillään ja seinän takana majaileva Kale sammuisi taas kerran suihkuun ja minä saisin olla mukana makselemassa putkiremontteja... Tai kun yöllä joutuisi heräämään naapureiden riitelyyn... Juu, ei kiitos!
Oma tupa oma lupa. Eli jos ja kun ajattelee tai yrittää ajatella, että miksi omakotitalossa asumista ihannoidaan Suomessa(kin) enemmän johtunee ajatuksesta, että silloin ei ole, tai ei ainakaan ole niin paljon muiden armoilla -hyvässä ja pahassa- harva kun ostaa koko kerrostaloa itselleen, jolloin naapuriksi - tai useimmi naapureiksi saattaa tulla oikeastaan ketä ja kuka vain, jonka kanssa sitten joutuu enemmän ja vähemmän onnistuneesti päättämään, miten mm. yhteiset tilat, kuten porraskäytävät ja talon piha hoidetaan.
Tosin oman kokemuksni mukaan on hämmentävää, kuinka moni jättää osallistumatta mm. taloyhtiön kokouksiin, joissa tehdään taloa koskevista päätöksistä ne merkittävimmät. Asunto on kuitenkin useimmilla elämän ellei suurin niin yksi suurimmista hankinnoista, oli se sitten kerrostalosta tai omakotitalo.
Omakotitalon asukkaana et voi paeta naapurien tai huoltoyhtiön taakse ja odottaa, että he kyllä hoitavat homman. - Toisaalta jos ne hoitavat huonosti homman, niin joudut sitten alistumaan siihen. Omakotitalon asukaana voit katsoa ensi-sijassa peiliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet ei ymmärrä sitä, että heidän haaveensa ja unelmansa ei ole kaikkien unelma.
Itse kokisin ylipäätään asunnon omistamisen taakaksi. Autostakin sen verran vaivaa, että ajattelin siirtyä leasing autoon.Ai niin sekin vielä - suomalaisen on omistettava asunto ja asuntolaina on maksettava mahdollisimman äkkiä pois. Vuokralla asuvat on hulttioita. Unohdin tämän kokonaan..
ap
Vuokralla asuva haaskaa rahaa. Kuten korkoja maksavakin. Se nyt vaan on järkevämpää ostaa, jos pystyy.
No kaikkien ei tarvi ajatella aina sitä rahaa, jos riittää haaskattavaksi, niin miksi se olisi jotenkin järkevää sitoa itsensä asuntoon?
T. Leasing autoa harkitseva
Jos on niin hyvä tilanne että eläkepäivätkin on turvattu, ilman että laskee julkisen terveydenhuollon varaan, tai perinteiselle eläkkeelle pääsystä mikäli nyt on 35 tai alle, niin sitten ei varmaan ole tarvetta. Jotkuthan haluavat jatkaa töitä kuolemaan saakka, mutta voiko nuorempana jo tietää tuleeko vanhanakin jaksamaan?
Jos on alle 30 niin voipi olla ettei tule perintöäkään, koska se tulee menemään vanhempien omaan terveydenhoitoon. Että sitä ei ainakaan kannata ottaa mukaan suunitelmiin. Tosin tuskin sinäkään vielä suunnittelet mitään niin pitkälle, kovin tarkasti. Itse toivon että olisin aiemmin alkanut tosissaan miettiä näitä.
Kun on työssä Helsingin keskustassa, on kiva mennä kävellen töihin. Se riittää perusteluksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siis sulla saa elämän noin kurjaksi :(
Ei minun elämäni ole kurjaa, vastasin vain aloitukseen. Toki on mukavampaa elää niin että on tilaa.
Kerrostalossakin asuminen maksaa varsinkin jos on omistusasunto. Jos kiinteistöön on tulossa putkiremontteja, parvekeremontteja....ym....ym..... voi joutua maksamaan asuntonsa useampaan kertaan. 😳
Niin se vain on, että ne jotka tykkäävät
Puuhastella käsillään, valitsevat okt:n - mielellään vielä vanhan sellaisen. Itsekin olen sellainen.
Kärsin tästä kerrostalossa asumisesta, mutta onneksi tunnin ajomatkan päässä on vapaa-ajan asunto, jossa riittää puuhasteltavaa.
Jos olisin sinkku, olisin muuttanut sinne asumaan jo kauan sitten.
Hyväksytään, että on erilaisia ihmisiä. Se on vain rikkaus.
Useimmat ihmiset tykkäävät paskasta. Näin on aina ollut.
Omakotitalon plussat on oma rauha eikä tarvi välittää seinänaapureista. Meillä on suojaisa piha eikä naapurit pääse kyttäämään. Ei siis asuta missään uudisalueella "omakoti" talossa jossa ei ole mitään yksityisyyttä. Kyllä se puutarhanhoitokin on mukavaa kunnes joka kesä huomaan että kesä meni jo ja kaikki aika meni pihan laittoon enkä ehtinyt nauttia terassilla olosta yhtään. Sitten on vielä keväästä syksyyn aina jotain kunnostettavaa ja syksyisin haravointiurakka yms. Talvisin kolaamiset... Kaikki ylimääräinen raha menee talon hoitoon ja korjaamiseen. Olen niiiiin kyllästynyt. Voisin sen uhrauksen tehdä että sietäisin seinänaapurit ( ja joka talossahan on se yksi tyranni joka kyttää muiden tekemisiä ja on aina neuvomassa muita miten pitäisi elää ja olla) kun ei tarttis aina olla kotona töissä.