Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En käsitä, miksi omakotitaloa pidetään jonain unelmien unelmana ja saavuttamisen arvoisena asiana?

Vierailija
10.11.2017 |

Minä nimenomaan haluan asua kerrostalossa, enkä omakotitalossa. Kerrostalossa asuminen on helppoa ja huoletonta. Ei tarvitse ikinä kolata lunta tai haravoida, ei kitkeä mitään tai korjata itse. Olen vastuussa vain siitä, mitä omien seinien sisällä tapahtuu.

Omakotitalo kuulostaa työleiriltä, vaikkei se sitä monelle ole. En pysty kuvittelemaan itseäni leikkaamassa ruohoa. En ole koskaan pitänyt pihalla istumisesta. Jos haluan istua auringossa, voin mennä täältä kerrostalosta meren rantaan istumaan.

Asun Helsingin keskustassa vanhassa jugend-kerrostalossa. Voi olla, että jossain Kontulan paperinohuiden seinien taloissa voisi tunnelmat olla erilaiset ja saattaisin paremman puutteessa haaveillakin omakotitalosta.

Miksi kerrostaloasuminen mielletään Suomessa jotenkin kakkosvaihtoehdoksi, jota kukaan ei _oikeasti_ halua?

Kommentit (86)

Vierailija
1/86 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pidetään" = joku pitää. Joku toinen pitää jostakin muusta. Ei siinä ole mitään sen vaikeampaa.

Vierailija
2/86 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet ei ymmärrä sitä, että heidän haaveensa ja unelmansa ei ole kaikkien unelma.

Itse kokisin ylipäätään asunnon omistamisen taakaksi. Autostakin sen verran vaivaa, että ajattelin siirtyä leasing autoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/86 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Pidetään" = joku pitää. Joku toinen pitää jostakin muusta. Ei siinä ole mitään sen vaikeampaa.

Yleinen mielipide on se, että kaikkien suomalaisten unelma on omakotitalo. Näkeehän sen jo lehdistä ja mielipidekirjoituksista. Kukaan ei koskaan haaveile kerrostaloasumisesta, vaan meillä on sellainen selkäytimeen juurtunut 'oma tupa, oma lupa - lähin naapuri 100 kilometrin päässä' -unelma.

ap

Vierailija
4/86 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se oli kai semmonen maaltamuuttaneen sukupolven unelma. Itse olen asunut lapsuuteni omakotitalossa lähiössä enkä muuttaisi sellaiseen enää koskaan.

Vierailija
5/86 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä asun myös mieluummin kerrostalossa ja haaveilen vain isommasta osakehuoneistosta. Mökki tuo kaupunkielämään vastapainoa (eli remontointia) enkä pidä esikaupungeista. Jos voittaisin lotossa voisin asua kylläkin maalla osan aikaa vuodesta jollon palvelusväkeni huolehtisi kaikesta. Muut saavat tehdä mitä lystäävät. En ole sen kummempaa painostusta kokenut, vaikka joka ihmisryhmästähän löytyy niitä jotka ihmettelevät toisenlaisia valintoja.

Vierailija
6/86 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitaloissa on usein enemmän tilaa ja paremmat pohjaratkaisut.

Näitä on kerrostaloissa harvemmin tarjolla.

Olosuhteiden muuttuessa muuttuu mieli samalla. Itse pääsin juuri omakotitalosta eroon ja olen kerrostaloon erittäin tyytyväinen.

Vierailija
7/86 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet ei ymmärrä sitä, että heidän haaveensa ja unelmansa ei ole kaikkien unelma.

Itse kokisin ylipäätään asunnon omistamisen taakaksi. Autostakin sen verran vaivaa, että ajattelin siirtyä leasing autoon.

Ai niin sekin vielä - suomalaisen on omistettava asunto ja asuntolaina on maksettava mahdollisimman äkkiä pois. Vuokralla asuvat on hulttioita. Unohdin tämän kokonaan..

ap

Vierailija
8/86 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin asuisin mieluiten jossain ihanassa jugend-talossa. Olen asunut Kontulassakin ja se ei ollut miellyttävää kun talo oli aika pieni ja ahdas. Käsittääkseni sellaisissa kunnon kerrostaloasunnoissa on kuitenkin ihan kivasti tilaakin, joten sekään ei ole se ongelma niissä.

Vierailija
9/86 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleinen mielipide on se, että kaikkien suomalaisten unelma on omakotitalo. Näkeehän sen jo lehdistä ja mielipidekirjoituksista. Kukaan ei koskaan haaveile kerrostaloasumisesta, vaan meillä on sellainen selkäytimeen juurtunut 'oma tupa, oma lupa - lähin naapuri 100 kilometrin päässä' -unelma.

ap

Keskimäärin varmaan vielä on näin. Mutta ajat muuttuu. Joskus kesämökki oli myös se tavoiteltu, nykyään enää harvemmat välittävät niin luonnonläheisestä lomanvietosta. Jos vilkaisee niitä kantakaupungin jugend-asuntojen hintoja, niin ei se asumismuotokaan aivan halveksittu ole kun niistä ollaan valmiita  maksamaan paljon. Mikä on kirjoituksesi tarkoitus? Sekä suurkaupungissa maailmalla että omakotitalossa nyt suomalaisessa kaupungissa asuvana ymmärrän molemmat tavat asua, itse haluan asua tässä elämäntilanteessa omakotitalossa ja niin näyttävä naapurinikin, sinun naapurisi ovat valinneet toisin, kaikki tyytyväisiä?

Vierailija
10/86 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä nautin okt:sta. Meillä on iso talo liki kaupungin keskustassa. Ja iso piha.

Tarvitsen happea, siis henkisestikin. Omassa talossa on ikkunoita joka suuntaan, pääsee ulos aina kun ahdistaa ja pihaa voi ihailla kun tarvitsee mielenrauhaa.

Mutta onhan tämä ihan hemmetin työleiri ja rahasyöppö. Ymmärrän kyllä että tällaista ei halua riesoikseen jos ei todella nauti omakotitaloelämästä. 

Rauhaa myös arvostan, että kukaan ei roiku oven vieressä ja pakko ei ole seurustella kenenkään kanssa. Ja saa soittaa musiikkia halutessaan niin lujalla kuin haluaa.

Vierailija
11/86 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiskalle kerrostalo on ainoa vaihtoehto.

Vierailija
12/86 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän okt:n ihanuuden, jos lähimpään naapuriin on vähintään puoli kilometria, mielummin enemmän. Oma ranta pitäisi olla myös. En ymmärrä ollenkaan näitä okt-lähiöitä. 

Ensimmäisessä olisi turhan pitkät työmatkat, ja lähikauppakin todennäköisesti ylihinnoiteltu suppealla valikoimallla.

Vierailija
13/86 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ihmisen ei tarvii välittää muiden odotuksista/perustella valintojaan.

Riittää kun itse on tyytyväinen valintaansa.

Vierailija
14/86 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä halunnut omaa taloa (ikää 50+ ja pikkukaupungista kotoisin) ja siihen liittyvää lämmitys-, puutarha-, auraus- tms. puleeraamista. Rivi- tai ketjutalo ehkä kyllä, mikäli auraus ja hiekoitus on ulkoistettu ja mielellään myös yhteisnurmen ajo. Korjaukset ja muut rempat taloyhtiön piikkiin. Kerrostalokin menettelee pakon edessä, alueesta tosin riippuen. Ei mitään kaupungin vuokrataloja niihin liittyvine sosiaalisine ongelmineen.

Vierailija
15/86 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ethän sinäkään tunnu ymmärtävän muuta kuin omat mieltymyksesi. Paasaat omat syysi pitää kerrostaloasumisesta ja ne ovat mielestäsi ok, mutta sitten omakotitaloasujien omat syyt tuntuvat sinusta kummallisilta.

Itse muutin kymmenen vuoden kerros- ja rivitaloasumisen jälkeen omakotitaloon enkä vaihtaisi tätä enää mihinkään. Ei ole _minun mielestäni_ mikään työleiri, ruohikon leikkaus menee siinä sivussa, kun on sen aika, pikku remppaa on ollut, mutta mies hoitaa ne, kun juuri tuollainen, joka tykkää tuusailla kaikenlaista pientä, ensi vuodeksi on suunnitteilla jo kasvimaata ja kukkapenkki jne. koska ne ovat minun mieleeni.

Mutta ei se silti mielestäni mitenkään pois sulje sitä, että joku muu voisi haluta asua kerrostalossa, vaikka itse en siitä ikinä juuri nauttinutkaan. Jokaisella mieltymyksensä.

Vierailija
16/86 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikissa omakotitaloissa vetää, sen takia mammat ihannoi niitä karseita villasukkia. 

Vierailija
17/86 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostalossa asuneena, niin ei koskaan enään. Nyt rivitalossa poissa keskustasta ja oikein hyvä. Pikku piha ja silleen.

valtaosallahan kyllä on tuo omakotitalo villitys. Hyvä niin

Vierailija
18/86 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai niin sekin vielä - suomalaisen on omistettava asunto ja asuntolaina on maksettava mahdollisimman äkkiä pois. Vuokralla asuvat on hulttioita. Unohdin tämän kokonaan..

ap

Vuokralla asuva haaskaa rahaa. Kuten korkoja maksavakin. Se nyt vaan on järkevämpää ostaa, jos pystyy.

Vierailija
19/86 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilla pientaloaluieilla omakotitaloasuminen tarkoittaa sitä, että ulkona ollessaan kuulee naapurin puheen, sanatkin. Rivitaloasuminen tarkoittaa sitä aina. Ei kiitos.

Minulle omakotitaloasumisessa olisi järkeä vasta noin 3000 neliön tontilla. Osa tonttia olisi pihaa, osa metsikköä, talo keskellä tonttia, naapuriin ei suoraa näköyhteyttä.

Sellaista ei saa pk-seudulta max 10 km päästä Helsingin keskustaa tai ainakaan minulla ei olisi varaa sellaiseen. Kauempana en halua asua. Joten kerrostaloasunto tunnelmallisessa vanhassa korkeintaan 1930 rakennetussa talossa Helsingin keskustan alueella on se ainoa vaihtoehto.

Vierailija
20/86 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tykkään asua omakotitalossa siksi, ettei tarvitse kuunnella yötämyöten naapureiden ääniä. Olen tosi herkkäuninen, ja kerrostalossa heräsin jatkuvasti kaikkiin kolinoihin ja mölinöihin. Omakotitalossa saa itse päättää talon kunnossapitokustannuksista, kilpailuttaa ja teettää mieluisimmallaan tekijällä tai tehdä itse. Kerrostaloasukkaat maksaa ihan järjettömiä summia simppeleimmistäkin remonteista, joita taloyhtiö teettää. Pihatöitä on just sen verran, millainen piha on. Voi olla laattaa, terassia, pensaita, kalliota ja ruohonleikkuuta ei lainkaan. Eivätkä kaikki omakotitalot ole jossain korvessa, meiltä on torille matkaa 4 km ja busseja menee ohi 10min välein.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi yhdeksän