En käsitä, miksi omakotitaloa pidetään jonain unelmien unelmana ja saavuttamisen arvoisena asiana?
Minä nimenomaan haluan asua kerrostalossa, enkä omakotitalossa. Kerrostalossa asuminen on helppoa ja huoletonta. Ei tarvitse ikinä kolata lunta tai haravoida, ei kitkeä mitään tai korjata itse. Olen vastuussa vain siitä, mitä omien seinien sisällä tapahtuu.
Omakotitalo kuulostaa työleiriltä, vaikkei se sitä monelle ole. En pysty kuvittelemaan itseäni leikkaamassa ruohoa. En ole koskaan pitänyt pihalla istumisesta. Jos haluan istua auringossa, voin mennä täältä kerrostalosta meren rantaan istumaan.
Asun Helsingin keskustassa vanhassa jugend-kerrostalossa. Voi olla, että jossain Kontulan paperinohuiden seinien taloissa voisi tunnelmat olla erilaiset ja saattaisin paremman puutteessa haaveillakin omakotitalosta.
Miksi kerrostaloasuminen mielletään Suomessa jotenkin kakkosvaihtoehdoksi, jota kukaan ei _oikeasti_ halua?
Kommentit (86)
Tää on hyvin yleistä: luullaan, että omat pakkomielteet ovat myös muiden pakkomielteitä.
Ei kai sitä tartte kaikkea ymmärtää.
Meillä on omakotitalo ja kerrostaloasunto.
Kerrostalossa asutaan nyt pääsääntöisesti, johtuen lasten kouluista ja päiväkodista. En vaan jaksa ajaa joka aamu ruuhkassa kolkytkilsaa.
Molemmissa on omat hyvät puolensa tottakai!
Omakotitalo (mieluiten hirsinen) ja järven rannalla ja ei missään kaupunkien keskustoissa on tietysti se paras asumismuoto, jos ei ole ihan umpilaiska tapaus. Työmatkaa sitten sellaiset max 50km (vaikka sinne kaupunkiin), niin siinäpä se on. Ja rantasauna tietysti pitää olla.
Ja kokemusta on kyllä kaupunkien kerrostaloasumisestakin...
Vierailija kirjoitti:
Noita kustannuksia aloin miettimään. En löytänyt googlaamalla kovin uskottavia arvioita.
Pitäisi tietää millaiset kustannukset ovat pitkältä aikaväliltä, siinä 30-40 vuotta. Vaikka ei asuisi samassa talossa/asunnossa, silti yleisimmät kustannukset tulee maksettavaksi.
Putkiremppa esimerkiksi, on todella kallis kerrostalossa 50-100k yleensä, PK-seudulla, mutta okt-talossa alle kymppitonnin.
Sitten pitäisi myös saada selville paljonko aikaa keskiverto-okt-perhe käyttää semmoisiin töihin, mitä kerrostalo-perheessä ei ole.
Toi putkiremppa on muuten hurja juttu: kaverilla on alle 100 neliötä kerrostalossa ja putkirempalle on tulossa hintaa 80 tuhatta! Isälläni on 200 neliön okt ja putkiin meni nelisen tonnia.
Kun me asuttiin kerrostalossa, vesimaksu oli kuussa 17€/hlö. Neljältä hengeltä siis lähes 70€ joka kuukausi. Okt:ssa vesilasku tulee 3 kk välein ja on aina noin 90€.
Yhtiövastike on kerrostaloissa joskus sikamaisen korkea. Sadan neliön kämpästä se voi helposti olla 400-500€ joka kuukausi. Siihen hintaan tekee okt:ssa ilokseen jo muutamat lumityöt ja heittelee klapit takkaan, pistää jonkun satasen rahastoon tulevia korjauksia varten ja maksaa jätefirmalle roskikseen tyhjennyksestä sen satasen vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Pidetään" = joku pitää. Joku toinen pitää jostakin muusta. Ei siinä ole mitään sen vaikeampaa.
Yleinen mielipide on se, että kaikkien suomalaisten unelma on omakotitalo. Näkeehän sen jo lehdistä ja mielipidekirjoituksista. Kukaan ei koskaan haaveile kerrostaloasumisesta, vaan meillä on sellainen selkäytimeen juurtunut 'oma tupa, oma lupa - lähin naapuri 100 kilometrin päässä' -unelma.
ap
Höpö höpö. Ei ole yleinen mielipide, sisustuslehdissäkin on enemmän "ihania asuntoja" kuin taloja.
Kyselytutkimuksien perusteella käsittääkseni okt-asuminen on suositumpaa. Siitä vaan kerrostaloasumisen puolestapuhujat vastaamaan toisin, niin pikku hiljaa loppuu käsitys, että okt:t on mieluisampia. Sisustuslehtien juttujen mukaan ei kannata suuria johtopäätöksiä vetää. Niissä voi olla ok-taloja esitelty enemmän vaikka siitä syystä, että sellaisissa asuvat haluavat tuoda kotejaan enemmän esille. Kaupungeissa ja kerrostaloissa asuvat (etenkin nuoret) pitävät usein koko kaupunkia olohuoneenaan. Ei heille niillä seinien sisäpuolella olevilla neliöillä ole niin suurta merkitystä. Totta kai heissäkin on sisustusintoilijoita, mutta varmaan keskimäärin vähemmän kuin isoon ok-taloon muuttaneissa.
Itse asun nyt tyytyväisenä kerrostalossa, mutta tulevaisuudessa ehkä muualla. Kaikissa asumismuodoissa on hyvät ja huonot puolensa.
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalo (mieluiten hirsinen) ja järven rannalla ja ei missään kaupunkien keskustoissa on tietysti se paras asumismuoto, jos ei ole ihan umpilaiska tapaus. Työmatkaa sitten sellaiset max 50km (vaikka sinne kaupunkiin), niin siinäpä se on. Ja rantasauna tietysti pitää olla.
Niin, mutta jos se työpaikka on Helsingin keskustassa, menee jo vaikeammaksi. Ei Jyväskylässä, Oulussa, Lahdessa, Imatralla, Porissa... silloin 50 km säteellä tosiaan alkaisi löytyä hirsitaloja rantasaunalla (oi mikä ihana ajatus!!).
Ymmärrän täysin, jos joku haluaa asua omakotitalossa koska se helpottaa harrastamista tai tuo harrastusta elämään. Esim. vanhempani pitävät suuressa arvossa sitä, että SAAVAT hoitaa puutarhaa ja ajaa nurmikkoa koska nämä ovat mieluisia aktiviteetteja eläkeläisille. Eräs työkaveri taas rassaa harrasteautoa ja on tyytyväinen isosta autotallistaan. Aikaisemmin vuokrasi työtilaa erikseen, mikä oli paitsi kalliimpaa, myös epäkäytännölistä kun harrastuksen pariin piti matkustaa. Nyt riittää kun astuu autotalliin ja ottaa työkalun käteen.
Itse en todellakaan kaipaa mitään ylimääräistä tekemistä ja olen täysin tyytyväinen kerrostaloasuja.
Uskoisin, että käsillä tekevälle ja fyysisyyttä haluavalla OK-talo on sopiva. Minulle elämä kerrostalossa, puistossa, kirjastossa ja kavilassa olisi yhtä helvettiä. Haluan sahata lautoja palasiksi vaikka turhaan! :D
M 35v
Vierailija kirjoitti:
Esim. vanhempani pitävät suuressa arvossa sitä, että SAAVAT hoitaa puutarhaa ja ajaa nurmikkoa koska nämä ovat mieluisia aktiviteetteja eläkeläisille.
Ei kaikki eläkeläiset halua tehdä puutarhatöitä. Tunnen erään, joka teettää kaikki puutarhatyöt ulkopuolisella, koska inhoaa tehdä niitä. Hän tykkää patikoimisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. vanhempani pitävät suuressa arvossa sitä, että SAAVAT hoitaa puutarhaa ja ajaa nurmikkoa koska nämä ovat mieluisia aktiviteetteja eläkeläisille.
Ei kaikki eläkeläiset halua tehdä puutarhatöitä. Tunnen erään, joka teettää kaikki puutarhatyöt ulkopuolisella, koska inhoaa tehdä niitä. Hän tykkää patikoimisesta.
Niin mitä sitten? Kirjoittaja puhui vanhemmistaan, mikä jäi epäselväksi?
En minäkään ymmärrä mikä siinä ok-talossa joitain viehättää, ja miksi kuvitellaan että se olisi kaikkien unelma, kun ei todellakaan ole. Itse en asuisi mistään hinnasta ok-talossa, sehän vaatisi toisenkin aikuisen saman katon alle, että sellasta jaksaisi hoitaa, enkä välitä elää parisuhteessa.
Ja kaikki pitäisi itse jaksaa ja muistaa tehdä, ostaa ja korjata, ei kyllä sopisi yhtään mulle, haluan olla kotona useimmiten tekemättä yhtään mitään, ilman että katto romahtaa niskaan ja jäätyy kalikaksi.
Kerrostalossa huolto pelaa ja saa keskittyä elämiseen. Ainoa mitä pitää tehdä huushollin eteen, on siivoaminen. Ja soittaa huoltoyhtiöön tai isännöitsijälle jos joku menee rikki tms.
Tätini aikoinaan muutti miehensä kanssa isoon sen ajan muodikkaaseen omakotitaloon, mutta alkoi heti kaivata kerrostalokaksioon. Muuttikin muutaman vuoden päästä ja ei ole katunut päivääkään. Että ei se ok-taloasuminen ole mikään shangri la kaikille siihen päätyneillekään.
En ymmärrä jos tehdään jättivelat talon vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kerrostaloasuminen mielletään Suomessa jotenkin kakkosvaihtoehdoksi, jota kukaan ei _oikeasti_ halua?
Miksi tällainen asia rassaa sinua näin paljon?
Ei omakotitalossa tartte kokoajan tehdä tai korjata.
Ihme harhaluulo!
Tai nojoo, ehkä joku vanha omakotitalo, joka on ostettu remppakunnossa, niissä sitten tehdään.
Ei nurmikkoa tartte ajaa päivittäin tai haravoida.
Lumi on asia erikseen jos sitä tulee paljon?! Aina ei tule.
Monessa paikassa on myös ns. omakotitalo-talkkari, joka tekee pientä korvausta vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin mitä sitten? Kirjoittaja puhui vanhemmistaan, mikä jäi epäselväksi?
Ehkä jäi epäselväksi, ehkä ei. Ethän sinäkään voi varmuudella tietää kumpaa hän tarkoitti. Hän puhui ensin vanhemmistaan, mutta sen jälkeen minun käsitykseni mukaan yleisesti eläkeläisistä, joille pihatyöt on sopivaa aktiviteettia.
Olen aika luonnonläheinen, katson mieluimmin ikkunasta metsää kun betoniseinää. Vihaan kaupungissa ihmisiä. Kerrostalossa on aina joku mummo joka valittaa, jos aivastaa klo 22 jälkeen tai teini joka itkee jos, imuroi sunnuntaiaamuna. Joku päivittelee miten koirat kärsii kerrostalossa, ja toisaalta menipä mihinkä pusiikkoon vaan jossa ei uskoisi ihmisten liikkuvan, niin sen kerran kun koirankakkapussi unohtuu siellä on joku joka nostaa metelin.
Kaikesta huolimatta, itse saa kestää naapurien ääniä, koska sille nyt vaan ei voi mitään, että seinän takana on joku koliikkivauva.
No on tässä puolensakin, palvelut on lähellä, on joten kuten toimiva julkinen liikenne (tosin sen varassa ei voi olla ja auton pitäminen on 100x vaikeampaa kun maalla).
Tällä nyt mennään toistaiseksi, silti se suurin unelma on omakotitalo maalla. Oma tontti oma lupa. Enkä nää mitään järkeä maksaa jollekkin vuokraa, kun voin maksaa itselleni. Vaikka myöhemmin myisi talon ja tekisi tappiota, niin enemmän jää käteen, kun siitä vuokrakämpästä.
Ihmettelen todella miten ihmiset haluaa asua esim Helsingin ytimessä.
Meillä on ollut oma kerrostaloasunto 9 vuotta, rivitalokämppä 7 vuotta ja omakotitalo nyt 18 vuotta.
Kerrostalossa kuuluu naapurin äänet ja jos naapuri tekee kaaliruokaa, saat sitä itsekin haistella. Joku rikkoo jotain, kaikki maksavat, jos syylistä ei tiedetä. Päätetään hallituksessa remontit ja kaikki maksaa suunnitelman mukaan.
Aika helppoa asumista, mutta paljon haittapuolia.
Rivitalossa on vieläkin tiiviimpi yhteisö, jos sattuu tietyntyyppiset asukkaat yhtiöön, kuten meillä oli. Omaa rauhaa ei ole senkään vertaa, mitä kerrostalossa. Oma pieni piha grillausmahdollisuuksineen ja kukkapenkkeineen, sekä oma sauna parannuksina kerrostaloasumiseen verrattuna.
Omakotitalossa ei tarvitse nähdä, kuulla, eikä haistaa ketään muuta, ellei itse halua.
Voi hyppiä vaikka alasti omalla pihalla, kenenkään näkemättä. Kun jotain uusitaan, korjataan, rakennetaan, saa päättää itse miten, milloin ja minkä hintaista haluaa, muiden mielipiteistä välittämättä.
Kun se talo on sitten velaton, niin kerrostaloon ja rivariin verrattuna asuminen on aika edullista, koska yhtiövastiketta ei ole.
Meillä on uudellamaalla tila 5 ha. ja polttopuut teemme omasta metsästä, sekä oma porakaivo. Koska talo on nyt velaton, meidän asumiskustannukset jäävät vuositasolla n. 3000 euroon= n. 250 euroa/kk. Tämä summa sisältää ihan kaiken kiinteistöverosta sähköön, jäteastian tyhjennyksestä jätevesikaivon tyhjennykseen ja pitää sisällään myös rakennusten vuosittaiset vakuutukset.
Toki työtä saa tehdä enemmän, mitä kerrostalossa/rivarissa, mutta mikäs siinä, kun itselleen tekee ja vieläpä nauttii tästä kaikesta.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä jos tehdään jättivelat talon vuoksi.
Onko jättivelkojen ottaminen sitten jotenkin hyväksyttävämpää, jos ne ottaa rahoittaakseen kerrostalo-asuntoon? En ymmärrä, miksi kerrostalo asumist pidetään automaattisesti, jotenkin erityisen paljon edullisempana ratkaisuna.
Sukulaiseni asuu Helsingin Kruununhaassa (vai Kruunuhakako se on) ja minusta idyllisempää asuinaluetta saa hakea. Hieman mäkiset kaupungin kadut, jugendtalot, valtavasti tunnelmaa. Itse asunnossa myös, rappukäytävässä jne. Kesällä, talvella, syksyllä, keväällä. Ainoa miinus on parkkipaikkojen puute. Mutta muuten ihastuttavampaa kaupunkiasumista saa hakea. Vaikka minulla on se ok-talo maalla, ihan maaseudun rauhassa, mielessä käy unelmana eläkepäivien viettäminen juurikin tuolla Kruununhaan maisemissa. Kaikkialle kävelymatka!
Noita kustannuksia aloin miettimään. En löytänyt googlaamalla kovin uskottavia arvioita.
Pitäisi tietää millaiset kustannukset ovat pitkältä aikaväliltä, siinä 30-40 vuotta. Vaikka ei asuisi samassa talossa/asunnossa, silti yleisimmät kustannukset tulee maksettavaksi.
Putkiremppa esimerkiksi, on todella kallis kerrostalossa 50-100k yleensä, PK-seudulla, mutta okt-talossa alle kymppitonnin.
Sitten pitäisi myös saada selville paljonko aikaa keskiverto-okt-perhe käyttää semmoisiin töihin, mitä kerrostalo-perheessä ei ole.