Onko tämä totta? Älypuhelin käyttökelvoton, koska muisti on täynnä?
Kyseessä siis Huawein puhelin, pari vuotta vanha. Mitään muita ongelmia ei ole ollut, paitsi tämä yksi:
Puhelimen muisti on jatkuvasti täynnä. Niin täynnä, ettei puhelin enää toimi normaalisti, vaan on ihan jumissa. Muistikortti löytyy, olen siirtänyt kaiken mahdollisen sinne: kuvat, sovellukset jne. Kaiken, mitä en voi muistikortille siirtää, olen poistanut jo ajat sitten. Olen poistanut myös turhia sovelluksia, mutta mikään ei auta. Muisti on aina vaan täynnä. Nyt joudun jo poistamaan sellaisia sovelluksia, joita tarvitsen päivittäisessä elämässäni, kuten esim. whatsapp. En ole mitenkään loistava puhelimien tai tietokoneiden kanssa, mutta olen tehnyt kaiken mitä keksin ja ilman tulosta tottakai. Ainoa, mitä en ole vielä tehnyt, on tehdasasetusten palauttaminen.
Tänään kuitenkin keskustelin aiheesta erään tuttavani kanssa: hänen lapsensa puhelimella oli täysin sama ongelma. Kun mikään ei auttanut, he veivät puhelimen DNA:n liikkeeseen. DNA:lta työntekijä vastasi, ettei asialle ole mitään tehtävissä. Ilmeisesti kyseessä on ihan normijuttu. Android-puhelimet nyt vaan tekevät näin. Muisti menee täyteen normaalissa käytössä ja puhelimen käyttöikä päättyy siihen. Hän osti lopulta uuden puhelimen.
Omaan korvaani tarina kuulostaa aivan älyttömältä. Siis mitä? Pari vuotta vanha puhelin ja nyt jo käyttökelvoton, ihan ilman mitään "järkevää syytä" (en esim. ole vaikkapa tiputellut puhelinta asfalttiin tai muuten vaan rikkonut puhelinta)?
Olisin äärettömän kiitollinen, jos joltain löytyisi kokemuksia asiasta tai enemmän tietämystä. En yhtään tiedä mitä tehdä ja ärsyttää kyllä.
Kommentit (71)
Niin tehdään melkein kaikki puhelimet tarkoituksella. Osta Apple niin ei tule tuota ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Niin tehdään melkein kaikki puhelimet tarkoituksella. Osta Apple niin ei tule tuota ongelmaa.
Aikaisemmin minulla olikin Applen puhelin, eikä siinä ollut mitään vikaa ainakaan muistin kanssa (se sitten hajosi aivan yhtäkkiä niin, että näyttö vain pimeni ja that's it). Mietinkin, että jos tätä oikeasti tehdään tarkoituksella puhelimille. Koska puhelimet menee väkisin rikki, niin ihmisten on pakko ostaa useammin uusia. Toivon kyllä, että olen väärässä. - AP
osta ei-älypuhelin, eipä tule tuota ongelmaa, akku riittää ja kukaan tuskin haluaa varastaa, on suht edullinen ja ei mene helposti rikki
Vierailija kirjoitti:
Olethan tyhjentänyt välimuistin?
Olen, varmaan miljoonia kertoja ja lisäksi vielä laittanut asetukseksi sen, että välimuisti tyhjentyy automaattisesti joka päivä. - AP
Sovellukset varmaan päivittelevät itseään ja vievät tilaa. Oli vuoden 2015 Samsungin J5:ssä sama ongelma, ihan käyttökelvoton lopulta. Ostin paremman puhelimen.
Muisti? Tarkoitat varmaankin tallennustilaa? Montako gigaa sulla on puhelimen omaa tallennustilaa? Entä kortilla? Oletko surutta poistanut kaiken bloatwaren laitteelta?
Suosittelen ostamaan sellaisen puhelimen jossa EI tule bloatwarea kylkiäisenä. Samoin katsoisin, että tallennustilaa on vähintään 32gigaa ja että sdkorttipaikka löytyy.
Mielestäni tuon ei pitäisi olla mahdollista, jos puhelin ei tosiaan ole sen välimuistinkaan osalta täynnä. Jos olet kaiken siirtänyt muistikortille niin kannattaa kokeilla sitä tehdasasetusten palautusta, sillä puhelin on varmaan sitten jotenkin sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Muisti? Tarkoitat varmaankin tallennustilaa? Montako gigaa sulla on puhelimen omaa tallennustilaa? Entä kortilla? Oletko surutta poistanut kaiken bloatwaren laitteelta?
Suosittelen ostamaan sellaisen puhelimen jossa EI tule bloatwarea kylkiäisenä. Samoin katsoisin, että tallennustilaa on vähintään 32gigaa ja että sdkorttipaikka löytyy.
Joo, tallennustila siis. En edes tiedä, mitä bloatware tarkoittaa, mutta pikaisen googlettamisen perusteella sovelluksia, jotka tulevat automaattisesti puhelimen mukana? Olen poistanut kaiken, mitä pystyn. Sovelluksia oli puhelimessa valmiiksi paljon, pelejä yms. turhaa. Poistettu ajat sitten. Joistain sovelluksista puhelin sanoo, ettei niitä pysty poistamaan: "Järjestelmäsovellus, ei voi poistaa".
Kyseessä on siis Huawein Honor 7. Puhelimen muisti 16,00 Gt yhteensä. Sisäinen tallennustila: Yhteensä 10,35 Gt, vapaana 590 Mt. Puhelimen tilaa käytössä 9,77 Gt/10,35 Gt. SD-kortilla on reilusti tilaa käytössä. - AP
SD-kortilla on siis reilusti tilaa vielä KÄYTETTÄVISSÄ, ei käytössä. - AP
Ota puhelimesta varmuuskopio, vedä tyhjäksi, ja palauta kopiosta. Tuo itselläni ainakin aikanaan auttoi.
No ei kyllä itsellä ole honor 7 muisti loppunut kesken. Vanhemmissa ja tosi halvoissa puhelimissa se voikin olla mahdolista, mutta ei tuossa, ellei siinä ole joku vika
Suosittelisin kokeilemaan tehdasasetusten palautusta, todennäköisesti auttaa. Jotain siellä on selkästi jumissa.
Hyvä ap, minulla on myös vanha Huawein puhelin ja sama ongelma. Minäkin ostin muistikortin, mutta ongelmanani on, että miten saan sovellukset ym. siirrettyä sisäisestä muistista sille kortille, jotta muistia vapautuisi sisäisestä muistista? Olen toivoton tämän suhteen. :(
Vierailija kirjoitti:
No ei kyllä itsellä ole honor 7 muisti loppunut kesken. Vanhemmissa ja tosi halvoissa puhelimissa se voikin olla mahdolista, mutta ei tuossa, ellei siinä ole joku vika
Suosittelisin kokeilemaan tehdasasetusten palautusta, todennäköisesti auttaa. Jotain siellä on selkästi jumissa.
Sisarellanikin on sama malli. Meidän molempien puhelimet ovat ostettu vieläpä samaan aikaan (silloin, kun kyseinen puhelin oli juuri ilmestynyt Suomessa kauppoihin). En ole hänen kanssaan jutellut, mutta ei hän ole ainakaan koskaan maininnut, että hänellä olisi näitä samoja ongelmia. Näyttää siltä, että tuo tehdasasetusten palautus on ainoa vaihtoehto. Vähän kyllä kuumottaa, että jos sekään ei toimi, niin mitäs sitten. Eihän nuo DNA:n työntekijät mitään kaikkitietäviä jumalia ole, mutta sieltä sanottiin, ettei tehdasasetusten palauttaminenkaan tule auttamaan yhtään mitään. - AP
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ap, minulla on myös vanha Huawein puhelin ja sama ongelma. Minäkin ostin muistikortin, mutta ongelmanani on, että miten saan sovellukset ym. siirrettyä sisäisestä muistista sille kortille, jotta muistia vapautuisi sisäisestä muistista? Olen toivoton tämän suhteen. :(
Minulta löytyy ainakin asetuksista kohta, jossa lukee "Hallinnoi sovelluksia". Sieltä näen kaikki sovellukset, käynnissä olevat, SD-kortilla olevat ja ladatut. Sieltä voin avata haluamani sovelluksen tiedot, jossa sitten lukee vaihtoehto "Siirrä SD-kortille". Kaikkia sovelluksia en tosin pääse siirtämään, kuten esim. whatsapp, facebook tai youtube. - AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, tallennustila siis. En edes tiedä, mitä bloatware tarkoittaa, mutta pikaisen googlettamisen perusteella sovelluksia, jotka tulevat automaattisesti puhelimen mukana? Olen poistanut kaiken, mitä pystyn. Sovelluksia oli puhelimessa valmiiksi paljon, pelejä yms. turhaa. Poistettu ajat sitten. Joistain sovelluksista puhelin sanoo, ettei niitä pysty poistamaan: "Järjestelmäsovellus, ei voi poistaa".
Kyseessä on siis Huawein Honor 7. Puhelimen muisti 16,00 Gt yhteensä. Sisäinen tallennustila: Yhteensä 10,35 Gt, vapaana 590 Mt. Puhelimen tilaa käytössä 9,77 Gt/10,35 Gt. SD-kortilla on reilusti tilaa käytössä. - AP
Niin, niihin sovelluksiin ja puhelimen käyttöjärjestelmään on tullut päivityksiä ja ne vievät enemmän tilaa kuin kaksi vuotta sitten, koska puhelimien suorituskyky ja tallennustilat on kasvaneet ja ohjelmistoja kehitetään sen mukaisesti.
Kaikkia sovelluksia ei pysty siirtämään muistikortille tai poistamaan roottaamatta puhelinta. Älypuhelimen käyttöikä on n. 2-3 vuotta maksimissaan ja sitten ostetaan uusi puhelin.
Miten muuten älypuhelimia saataisiin myydyksi tarpeeksi jos samaa puhelinta voisi käyttää niin kauan kunnes se fyysisesti hajoaa? Kun suurimmalla osalla kansaa, jotka älypuhelimen haluavat, on jo sellainen, niiden myynti hiipuu ellei vanhat muutu käyttökelvottomaksi suhteellisen nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkia sovelluksia ei pysty siirtämään muistikortille tai poistamaan roottaamatta puhelinta. Älypuhelimen käyttöikä on n. 2-3 vuotta maksimissaan ja sitten ostetaan uusi puhelin.
Minulla on kaksi Nokia N9:ää vuodelta 2011 ja hienosti toimivat vieläkin.
Alustus puhelimelle. Ei kai se muisti voi jäädä täyteen, jos kaiken poistaa?