Miksi kuvittelet saavasi oireita homeesta? (Hesarin pääkirjoitus)
https://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2000005441461.html?utm_source=fac…
"Ainakin yhdessä asiassa kannattaisi kurkistaa Ruotsiin. Siellä ei jostain syystä kohista homeongelmista. Ne eivät ole länsinaapurissa minkäänlainen huolenaihe, vaikka väestö, ilmasto ja rakennuskanta tuskin poikkeavat paljonkaan meikäläisestä. Miksi vain Suomessa joka nurkka homehtuu ja sairastuttaa?"
"Todellisuudessa sisäilmakyselyistä ei pysty päättelemään mitään varmaa huonon sisäilman tai oireilun syistä. Vastauksiin vaikuttavat yleinen mielipide ja oma alitajunta. Home on näkymätön uhka, joka herättää pelkoa."
Hyvää ja tärkeää pohdintaa! Homeoireet ovat varmasti tosia mutta vika ei taida useinkaan olla rakenteessa vaan korvien välissä.
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä, jotka kovasti puolustatte homeoireita...
Miten sitten selitätte, että täysin samalla rakennuskannalla Ruotsissa ei ole samanlaista boomia?
Koko ilmiötä ei edes juuri tunneta. Eikö voisi olla kyse joukkopsykoosista. Kun yhdellä vähän nenä tuhisee, niin toisellakin?
Rakentaminen on ruotsissa valvotunpaa eikä ihmisten terveyttä vaaranneta kustannustehokkuuteen vedoten. Ei maksaisi montaa sataa rakennusprojektin aikana suojata rakennusta kosteudelta mutta ei vaan viitsitä.
Laitatko todisteita kuinka ihmiset porukassa aiheuttavat ajatuksenvoimin ihottumaa, verisiä ysköksiä ja nenäverenvuotoa?
Mistä ihmeestä tällainen olettamus, että suomalaisten rakennusten homeongelmat ovat peräisin vain ja ainoastaan rakentamisen aikaisista suojaamattomuusvirheistä?
Miksi Suomessa ainoastaan koulut homehtuu, mutta kerrostalot ei laisinkaan?
Vierailija kirjoitti:
Ei viitsisi mokomaan edes vastata. Astma puhkesi homekoulussa vuonna 1997 ja lääkityksenä on siitä lukien kolme astmapiippua, nenäsuihke ja parit tabletit. Kortisonikuurin joudun ottamaan yleensä neljä-viisi kertaa vuodessa ja antibiootit siihen päälle.
Että tällainen psykofyysinen kokonaisuus jo 20 vuoden ajan.
Sinulla varmastikin on astma, mutta sillä ei välttämättä ole mitään tekemistä homekoulun kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei viitsisi mokomaan edes vastata. Astma puhkesi homekoulussa vuonna 1997 ja lääkityksenä on siitä lukien kolme astmapiippua, nenäsuihke ja parit tabletit. Kortisonikuurin joudun ottamaan yleensä neljä-viisi kertaa vuodessa ja antibiootit siihen päälle.
Sinulla varmastikin on astma, mutta sillä ei välttämättä ole mitään tekemistä homekoulun kanssa.
Tämä onkin se asia mihin jokainen biomedikaalista ajatussuuntaa edustava vetoaa: homeet eivät voi olla työpaikoilla, ne pitää olla kodeissa! Vaikka oireita tulisikin vain työpaikoilla, ei kodeissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sitten selitätte, että täysin samalla rakennuskannalla Ruotsissa ei ole samanlaista boomia?
Koko ilmiötä ei edes juuri tunneta. Eikö voisi olla kyse joukkopsykoosista. Kun yhdellä vähän nenä tuhisee, niin toisellakin?
Rakentaminen on ruotsissa valvotunpaa eikä ihmisten terveyttä vaaranneta kustannustehokkuuteen vedoten. Ei maksaisi montaa sataa rakennusprojektin aikana suojata rakennusta kosteudelta mutta ei vaan viitsitä.
Laitatko todisteita kuinka ihmiset porukassa aiheuttavat ajatuksenvoimin ihottumaa, verisiä ysköksiä ja nenäverenvuotoa?Mistä ihmeestä tällainen olettamus, että suomalaisten rakennusten homeongelmat ovat peräisin vain ja ainoastaan rakentamisen aikaisista suojaamattomuusvirheistä?
Varmaankin siksi koulut homehtuu, koska niiden ilmastointi on suunniteltu pienemmälle henkilömäärälle kuin todellisuudessa tilaa käyttäviä oppilaita on. Tämä taas johtuu leikkauksista opetustoiminnassa, joka on johtanut suurempiin luokkakokoihin sekä myös uusien koulujen rakentamiseen.
Ruotsissa on muuten sellainen hys-hys-kulttuuri, että vaikeista asioista ei puhuta. Tämäkin voi olla osasyynä, että homeongelmaa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitatko todisteita kuinka ihmiset porukassa aiheuttavat ajatuksenvoimin ihottumaa, verisiä ysköksiä ja nenäverenvuotoa?Mistä ihmeestä tällainen olettamus, että suomalaisten rakennusten homeongelmat ovat peräisin vain ja ainoastaan rakentamisen aikaisista suojaamattomuusvirheistä?
Mihin perustuu tieto siitä, etteivät kerrostalot homehdu lainkaan? Itse olen asunut kerrostaloasunnossa, jonka kylpyhuone oli läpeensä homeessa.
Olin viime kesänä urheilujoukkueen mukana Ruotsissa, ryhmämajoituttiin paikallisella koululla. Haju oli kammottavan homeinen, mutta ilmeisesti osa nuorista pelaajista vain kuvitteli yskivänsä tiloissa verestävine silmineen. Kummasti oireet helpottivat, kun he siirtyivät telttamajoitukseen pihalle.
Samaa kuulin useammasta majoituspaikasta.
Eli kyllä, Ruotsissa on täsmälleen samat ongelmat, eri asia miten siihen siellä suhtaudutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viestisi on hyvä esimerkki siitä, kuinka homeoireiden kieltäjät tekevät päätöksensä. Tietävät paremmin kuin ihminen itse että mistä sairastuminen johtuu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmmm... Mun iho kuvittelee ilmeisesti jotain, kun siihen alkaa tulla pientä näppylää. Samoin silmät kuvittelee jotain ja alkaa vuotamaan. Mun elimistökin kuvittelee jotain, kun tulee toistuvia tulehduksia milloin mihinkin. Kyllä mä oon sitten vilkkaalla mielikuvituksella varustettu tyyppi! Eikä pelkät aivot kuvittele, vaan tosiaan mikä milloinki ruumiinosa!
Tuostahan oli iso juttu Hesarissa, kuinka luja usko saa ihan todellisia oireita ilmaantumaan. Eli joo, olet ilmeisestikin vilkkaalla mielikuvituksella varustettu tyyppi. Oireitasi ei aiheuta home.
No entäs sitten kotonaan oirehtiva, jotka kaikin voimin haluavat uskoa, että ei meidän rakas koti voi olla homeessa, en halua en uskoa, kai nämä oireet ovat jotain muuta. Ja siltikin lopputulos on tyyliin talo matalaksi ja tavaroiden hävitysrumba... Mikäs julma mielikuvitus näin päin toimii?
Itse opiskelin vielä vuosi sitten homekoulussa. Raportissa luki, että koulussa on erittäin vaarallinen määrä sädesientä ja opiskelu siellä lopetettiin välittömästi. Sädesieni ei keuhkoista mihinkään katoa: "Pitkäaikaisessa altistumisessa voi sairastua astmaan tai homepölykeuhkoon. Altistuminen voi herkistää myös hengitysteiden tulehdussairauksille.".
Jännää että oireilin homeesta reilut 20 vuotta sitten kun näistä asioista ei edes puhuttu mitään. Kummaa että kuvittelin nuo oireet kun en edes tiennyt mitään homeoireita olevan olemassakaan, samoin kun mun koko perhe oltiin koko ajan flunssassa, keuhkoputkentulehduksissa ja limaa kurkussa. Meillä oli wc:ssä hiljakseen lattia kastunut ja levisi siitä myös keittiön lattian alle. Kaikki oltiin kipeitä useampi vuosi ennen kuin asia paljastui, ja sitten tervehdyttiin hiljakseen kun remontti oli tehty.
Mutta onhan suomalaiset metsät ihan homeessa syksyisin. Ei kyllä estä sienien poimimista?
Vierailija kirjoitti:
Mutta onhan suomalaiset metsät ihan homeessa syksyisin. Ei kyllä estä sienien poimimista?
luonnon homeet on aivan eri asiat kuin keinotekoisilla pinnoilla kasvavat homeet jotka tuottavat toksiineja.
Minä ainakin kuolen jos joudun homeiseen paikkaan.
Eikä se ole todellakaan kuviteltua.
Koska home. Tämä "ihanaa" suomen kieltä oleva ilmaisu esiintyy joka toisessa kommentissa. Koska elämäm koulu.
Vierailija kirjoitti:
Mulla alkaa metsässä aina nenä vuotaa hillittömästi. Liittyykin varmaan homeeseen. Olin muuten just yhdessä kylpylässä lomalla. Jouduin vaihtamaan huonetta kun nenäni vuosi kuin seula ja silmät turvoksissa. Moni muukin valitti samaa.
Brittituttuni omakotitalo on aivan homeessa. Hän on ratkaissut ongelman pitämällä ikkunoita jatkuvasti auki, jolloin homeiden erittämät myrkyt laimenevat. Sisälämpötila on maksimissaan +16.
Etelämmässä voidaan ottaa korvausilma kätevästi ulkoa suoraan ja taloissa myös oleskellaan keskimäärin vähemmän.
Tässäpä vastinetta http://www.iltalehti.fi/iltv-paivarinta/201711080212418_iv.shtml
Home tuhosi Petran terveyden - katso miten käy, kun hän ottaa hengityssuojaimen pois
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työterveyslaitoksen ja vakuutusyhtiön mielestä on. Ammattitauti (asthma bronciale professionale, aiheuttaja aspergillus versicolor, stachobotrys atra), haittaluokka 8.
Koko koulurakennus on sittemmin purettu.
Homeita on satoja erilaisia.
Nyt tyhmät niputtavat ne yhteen ja väittävät olevansa allergisia homeelle. Vähän kuin sanoisi: olen allerginen ruualle. Homeitiöitä on joka hetki ja joka paikassa hengitysilmassa.
Joukkopsykoosi on juuri oikea sana kuvaamaan tätä hysteriaa. Neuroottisten takia puretaan kokonaisia rakennuksia ja maksamme siitä käsittämättömän kovan hinnan.
Lääkärikunta yrittää taistella vastaan, mutta ei.
Joku kohu-Marja asuu teltassa, kun ei muualla pysty ja tästä on aukeaman juttu Iltapulussa. Se vakuuttaa enemmän kuin tuhannen lääkärin sana.