Miksi kuvittelet saavasi oireita homeesta? (Hesarin pääkirjoitus)
https://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2000005441461.html?utm_source=fac…
"Ainakin yhdessä asiassa kannattaisi kurkistaa Ruotsiin. Siellä ei jostain syystä kohista homeongelmista. Ne eivät ole länsinaapurissa minkäänlainen huolenaihe, vaikka väestö, ilmasto ja rakennuskanta tuskin poikkeavat paljonkaan meikäläisestä. Miksi vain Suomessa joka nurkka homehtuu ja sairastuttaa?"
"Todellisuudessa sisäilmakyselyistä ei pysty päättelemään mitään varmaa huonon sisäilman tai oireilun syistä. Vastauksiin vaikuttavat yleinen mielipide ja oma alitajunta. Home on näkymätön uhka, joka herättää pelkoa."
Hyvää ja tärkeää pohdintaa! Homeoireet ovat varmasti tosia mutta vika ei taida useinkaan olla rakenteessa vaan korvien välissä.
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä asian on todella monimutkainen. Uskon kyllä homeen aiheuttamiin oireisiin, ja mun on vaikea kuvitella, että kukaan voisi itsesuggestiolla saada aikaan hengitystieoireita, nenän vuotamista, astmaoireita ym. Mutta sitten toisaalta miksi esim. Englannissa ja Irlannissa, tai Italiassa vastaavaa homeoireilua ei esiinny lainkaan tässä mittakaavassa, vaikka rakennuskanta on vähintään yhtä homeessa kuin täällä? Ja miksi nyt viimeisten 5-10 vuoden sisällä oireilu on räjähtänyt käsiin? Ja ilmeisesti monet kokevat saavansa oireisiin avun siitä aivojen ohjelmointi -huuhaasta, mikä mielestäni viittaa siihen, että joidenkin ihmisten oireilulla on psykologinen komponentti. Eihän se tarkoita sitä, että oireet olisivat kuviteltuja.
Täällä (pohjois-)Saksassa on homeongelma varsin yleinen, mutta suhtautuminen suomalaisittain suorastaan leväperäistä. Rautakaupoissa myydään homeen poistoaineita (myös sisätiloihin, ei vain puutarhaan).
Toisaalta, mitä tulee ihmisten oireiluun, Suomessa ovat kyllä (oikeasti) muutkin allergiat yleisempiä. Siksi vainoharhainen suhtautuminen homeeseen ei välttämättä ole niin vainoharhaista.
Vierailija kirjoitti:
Nämä, jotka kovasti puolustatte homeoireita...
Miten sitten selitätte, että täysin samalla rakennuskannalla Ruotsissa ei ole samanlaista boomia?
Koko ilmiötä ei edes juuri tunneta. Eikö voisi olla kyse joukkopsykoosista. Kun yhdellä vähän nenä tuhisee, niin toisellakin?
Tämä on ilmeisesti kaksoissokkotesti Hesarin malliin. Otetaan eri henkilöt, eri ympäristö, kuvitellaan kaiken olevan ehkä vähän samanlaista, oletetaan tulokset ja päätellään, että ollaan itse oikeassa. Kuinka yllättävä tulos. En tiedä ketään, joka olisi tuollaisella tutkimusasetelmalla onnistunut tulemaan siihen johtopäätökseen, että oma ennakkoasenne ei ollutkaan oikea.
Vierailija kirjoitti:
Miten sitten selitätte, että täysin samalla rakennuskannalla Ruotsissa ei ole samanlaista boomia?
Koko ilmiötä ei edes juuri tunneta. Eikö voisi olla kyse joukkopsykoosista. Kun yhdellä vähän nenä tuhisee, niin toisellakin?
Rakentaminen on ruotsissa valvotunpaa eikä ihmisten terveyttä vaaranneta kustannustehokkuuteen vedoten. Ei maksaisi montaa sataa rakennusprojektin aikana suojata rakennusta kosteudelta mutta ei vaan viitsitä.
Laitatko todisteita kuinka ihmiset porukassa aiheuttavat ajatuksenvoimin ihottumaa, verisiä ysköksiä ja nenäverenvuotoa?
Kaipa niitä homekouluja ja muita julkisia rakennuksia on sitten hylätty ihan vain kuvitelmien ja joukkopsykoosin vuoksi? Tuskin yhdenkään kunnan tai kaupungin kannattaa siirtää koulua tai virastoa väistötiloihin vain siksi, että porukalla on vähänkuviteltua nuhaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä vietin itse yhdeksän vuotta sisäilmaongelmaisessa homekoulussa, olen ihan aidosti herkistynyt. Paljon oli sairaslomia, poissaoloja henkilökunnalla ja oppilailla vaikkei kukaan silloin mistään homeesta puhunutkaan.
Eli otsikkoon viitaten, en kuvittele vaan saan oikeasti oireita.
Oireesi ovat varmasti oikeita mutta kuvittelet saavasi ne homeesta. Hometta on kaikkialla ympärillämme, myös ihanan raikkaassa ja puhtaassa metsässä. Todellinen syy saattoi olla huono sisäilma, ahdistava ympäristö, astma, herkkyys hajusteille jne.
Samasta syystä kuin ns. laktoosi-intoleranssi.
Te jotka kiistätte homeoireet, onko parempi että siksi että itse ette ole joutuneet oireista kärsimään pakotetaan toiset altistumaan siihen asti että ovat työkyvyttömiä?
Miksi näin?
Ovatko teidän mielestänne kaikki ihmiset yksi ja sama henkilö kun olette sitä mieltä että koska ette ole itse sairastuneet eivät voi muutkaan sairastua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakentaminen on ruotsissa valvotunpaa eikä ihmisten terveyttä vaaranneta kustannustehokkuuteen vedoten. Ei maksaisi montaa sataa rakennusprojektin aikana suojata rakennusta kosteudelta mutta ei vaan viitsitä.
Laitatko todisteita kuinka ihmiset porukassa aiheuttavat ajatuksenvoimin ihottumaa, verisiä ysköksiä ja nenäverenvuotoa?
Missä nämä ovat nämä suuret joukot vakavasti sairastuneita henkilöitä?
Kun "todisteita" vähän penkoo, käy ilmi, että yhdellä on vähän iho rikki kädestä, toisella tulee joskus nenästä verta, eräs on väsynyt, Mirjalla on krooninen (tupakka)yskä, Pertti on lihava ja loput 50 henkilöä työpaikalla ovat terveitä. Ja syyksi moiseen "joukkosairastumiseen" epäillään hometta.
Mitäs kun kyseessä on lapsi, jolla ei ole sisäilmasta/homeesta mitään käsitystä, ei aikuisten antamia tietoja, kauhistelua, ennakkoluuloja ja silti tietty tila aiheuttaa - nenän vuotamisen, silmä-/iho-oireet. Mistä lapsi ne kuvittelemalla saa? Ja tilasta pois - oireet katoaa pikkuhiljaa.
Vierailija kirjoitti:
Te jotka kiistätte homeoireet, onko parempi että siksi että itse ette ole joutuneet oireista kärsimään pakotetaan toiset altistumaan siihen asti että ovat työkyvyttömiä?
Miksi näin?
Ovatko teidän mielestänne kaikki ihmiset yksi ja sama henkilö kun olette sitä mieltä että koska ette ole itse sairastuneet eivät voi muutkaan sairastua?
Jutun pointti olikin se, että kukaan ei kiistä oireita. Ihmiset kärsivät oikeasti mutta on väärin lietsoa homepaniikkia, kun home ei ole oireiden aiheuttaja. Psykosomaattisia syitäkään ei pidä vähätellä.
Vierailija kirjoitti:
Nyt loppui hesarin lukeminen, on taantunut aivan roskalehdeksi.
Minä parikymppinen fyysisesti hyvässä kunnossa oleva saan koulussani nenäverenvuotoa ja yskin verta. Ihoon nousee myös ihottumaa, joka onneksi katoaa. Useampi luokallani saa samanlaisia oireita. Osalla ihottuma muuttuu rakkuloiksi, jotka jäävät iholle. Missään muualla samankaltaisia oireita ei ilmesty.
Toistaiseksi en ole nähnyt kenenkään osaavan ajatuksen voimalla nostattavan rakkuloita iholle.
Homealtistusta ei ole myöskään tutkittu koska home on myrkkyä. Kuka haluaa osallistua tutkimukseen jossa kehoon laitetaan myrkkyä?
Joudun todella miettimään jätänkö koulun kesken ennenkuin sairastun pahemmin. Muutama luokkalaisistani on jo jättänyt koulutuksen kesken, vaikka se alkoi tänä syksynä.
Miksi kukaan haluaisi esittää home-oireita? Niiden kanssa ei saa minkäänlaista hoitoa eikä pääse edes sairaseläkkeelle.
Älä nyt viitsi :D mitään lääkkeitä ei siis tutkita maailmassa, koska ne ovat myrkkyä? Mitään sairauksia ei voida tutkia, koska kuka nyt haluaisi sairastua?
Keskivertopalstailijan tyhmyys jaksaa aina yllättää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi näin?
Ovatko teidän mielestänne kaikki ihmiset yksi ja sama henkilö kun olette sitä mieltä että koska ette ole itse sairastuneet eivät voi muutkaan sairastua?Jutun pointti olikin se, että kukaan ei kiistä oireita. Ihmiset kärsivät oikeasti mutta on väärin lietsoa homepaniikkia, kun home ei ole oireiden aiheuttaja. Psykosomaattisia syitäkään ei pidä vähätellä.
Miksi pitää kiusata sairastuneita väittämällä että oireet ovat psykosomaattisia? Miksi kaikki oireilevat huvikseen aiheuttavat itselleen oireita?
Miksi kunnolla rakennetuissa rakennuksissa oireita ei ilmene? Miksi oireet tulevat vain tietyissä rakennuksissa?
Suosittelen googlaamaan mikä on sädesieni ja mitä se voi aiheuttaa ihmiselle. Tutustukaa faktoihin, niihin oikeisiin, eikä teidän omiin mielipiteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin ketjussa huomaa, kuinka home on lyönyt itsensä läpi.
Normaali flunssa ja siitä mahdollinen pitkittynyt jälkitauti (esim. poskiontelotulehdus). laitetaan vain homeen piikkiin. Ja varsinkin, jos on valtion laitoksessa ja työkaverikin sanoo samaa.
Mitään asiallista faktaa ei homeesta ole, mutta koska home. Se on muodikasta ja kukaan ei voi kyseenalaistaa.
Onhan nyt kauhea homeongelma päällä.
Nimenomaan. Elämme äärimmäisen terveytietoista aikaa, jolloin ihmisellä ei voi olla mitään pieniäkään vaivoja ilman, että kyseessä on vakava tauti tai allergia. Flunssasta pitäisi selviytyä kahdessa päivässä takaisin salille ja murtunut jalka pitäisi saada muutamassa viikossa täysin entisenlaiseksi. Kuumetta kaksi kertaa vuodessa on jo merkki hengenvaarallisesta homeesta!
Ihmiset eivät hyväksy sitä, etteivät ole koneita. Parantuminen tavallisestakin nuhasta voi kestää viikkoja, jopa kuukausia, jos ei lepää kunnolla. Kun ottaa vielä huomioon sen, miten suuri osa aikuisesta väestöstä kärsii univajeesta tai paahtaa 110 % tehoilla työelämässä, ei ole mikään ihme että selittämättömän oireet yleistyvät.
Miten muka epäillyssä hometalossa vain muutamalla työntekijällä on näitä "home"oireita ja muilla ei mitään. Esim. uudet työntekijät alkavat oireilla ja vanhat työntekijät eivät huomaa mitään homealtistusta. Kun sisäilmatutkimus tehdään, niin mitään hometta ei löydy, mutta siitä huolimatta osa oireilee. Joku tässä nyt minunkin mielestäni mättää.
Mulla oli voimakkaita allergiaoireita 80-luvulla. Minut vietiin sitten allergiatestiin. Reagoin siinä koivulle ja homeille. Silloin homeita ei pidetty minään ongelmana. Meillä oli kissa, se sai lähteä :( Kouluni oli tasakattoinen ja asunto, jossa asuimme, muovitapettivessoilla ja formaldehydillä kyllästetty tasakattoinen rivari.
No en ole allerginen kissoille. Koivuille selvästi kyllä, ja homeille. Meillä on 60-luvulla rakennettu mökki, johon on ilmestynyt hometta. Ostimme aikanaan halvalla ja se on velaton. Alkuvuosina hometta tai hajua ei ollut, mutta nyt kuistilla ja välieteisessä haisee selvä maakellari. Saan mökillä silmäoireita, nuhaa, käheää kurkkua, hengenahdistusta. Oireet helpottaa heti kotona. Kesälomalla nukuin lasten kanssa tontin alkuperäisessä 1800-luvun aitassa, siellä kun on hyvä ilma. Olen ehdottanut, että puretaan torppa ja tehdään uusi eläkepäiviäkin ajatellen, hirrestä, tontti kun on jo ihkaoma. Mieheni vähättelee asiaa ja kieltäytyy nuukuuttaan 60-luvun onnelaa purkamasta. Käykööt sitten siellä yksin, minä ja lapset emme sinne mene viileillä keleillä....tultuaan aina valittaa, että onpa nuha ja käheä kurkku...ehkä tulee vielä järki päähän, kun jatkan takomista.
Ei home-ongelmat mitään liioittelua ole. Isäni oli neljännen polven kirvesmies ja luki Panu Kailaa hyvin tarkkaan ja opiskeli vielä rakennusmestariksi. Hän oli sitä mieltä, että tuulettuva rossipohja ja hirsi on ainoat oikeat, ja millään vesikelillä ei rakenneta, mutta koska oli firmoilla töissä, kertoi miten se oikeasti menee ja sanoi, että kyllä ihmisiä rahankiilto silmissä törkeästi kusetetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt loppui hesarin lukeminen, on taantunut aivan roskalehdeksi.
Minä parikymppinen fyysisesti hyvässä kunnossa oleva saan koulussani nenäverenvuotoa ja yskin verta. Ihoon nousee myös ihottumaa, joka onneksi katoaa. Useampi luokallani saa samanlaisia oireita. Osalla ihottuma muuttuu rakkuloiksi, jotka jäävät iholle. Missään muualla samankaltaisia oireita ei ilmesty.
Toistaiseksi en ole nähnyt kenenkään osaavan ajatuksen voimalla nostattavan rakkuloita iholle.
Homealtistusta ei ole myöskään tutkittu koska home on myrkkyä. Kuka haluaa osallistua tutkimukseen jossa kehoon laitetaan myrkkyä?
Joudun todella miettimään jätänkö koulun kesken ennenkuin sairastun pahemmin. Muutama luokkalaisistani on jo jättänyt koulutuksen kesken, vaikka se alkoi tänä syksynä.
Miksi kukaan haluaisi esittää home-oireita? Niiden kanssa ei saa minkäänlaista hoitoa eikä pääse edes sairaseläkkeelle.Älä nyt viitsi :D mitään lääkkeitä ei siis tutkita maailmassa, koska ne ovat myrkkyä? Mitään sairauksia ei voida tutkia, koska kuka nyt haluaisi sairastua?
Keskivertopalstailijan tyhmyys jaksaa aina yllättää!
En puhuisi tyhmyydestä, jos olisin sinä kun et näköjään voi ymmärtää että ihmiset ovat erilaisia ja kestävät eri asioita eri tavalla. Homealtistukseen vaikuttaa myös rakennuksessa vietetty aika.
Menetkö syöpään sairastuneelle myös kertomaan kuinka tämä on itse ajatuksillaan sairastumisen aiheuttanut? Jos et mene niin miksi et kun homeelle oireileville niin tulet kertomaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi näin?
Ovatko teidän mielestänne kaikki ihmiset yksi ja sama henkilö kun olette sitä mieltä että koska ette ole itse sairastuneet eivät voi muutkaan sairastua?Jutun pointti olikin se, että kukaan ei kiistä oireita. Ihmiset kärsivät oikeasti mutta on väärin lietsoa homepaniikkia, kun home ei ole oireiden aiheuttaja. Psykosomaattisia syitäkään ei pidä vähätellä.
Miksi pitää kiusata sairastuneita väittämällä että oireet ovat psykosomaattisia? Miksi kaikki oireilevat huvikseen aiheuttavat itselleen oireita?
Miksi kunnolla rakennetuissa rakennuksissa oireita ei ilmene? Miksi oireet tulevat vain tietyissä rakennuksissa?
Miksi psykosomaattisen oireen mainitseminen on muka kiusaamista. Oire on todellinen, vaikka sen aiheuttaja olisikin uskomus tai stressi.
Miten määritellään kunnolla rakennettu. Jokainen varmasti sairastuu, jos asuu vuoden läpimädän veneen alla, oli hometta tai ei.
Itse olen käynyt jokaisen koulutusasteen homekouluissa. Parissa ongelmaksi tiedetyssä paikassa käynnin jälkeen alkaa _aina_ hirvittävä päänsärky hetken kuluttua. Pidän homejuustosta. Nyt olen tullut allergiseksi, n. 5min. syötyäni pienenkin määrän, alkaa kurkkua kirveltää kuten flunssan alkaessa ja silmät turpoavat silmin nähtävästi. Muita ruoka-aine -allergioita ei ole.
No en tiedä. Ehkä Ruotsissa sitten rakennetaan paremmin? Ei esim. säästetä valetun lattian kuivumisajoissa jne?
Tiedän vain sen, että omat oireeni eivät ole kuvitelmaa.