Tuttavani saa 9 lapsen. Ei koskaan töissä,rahat aina loppu.
Hämmentävää. Aikaa ei ole kuulemma mihinkään koskaan ja nyt on taas raskaana vaikka nuorin on 2v. Oli kuulemma suunniteltu raskaus. Uskontoa heillä ei ole taustalla. Lapset ovat kahden eri miehen.. Huh sitä menoa sanon minä jolla kaksi lasta. Tuntuu että kahden menossakin välillä tarpeeksi. :D
Miksi tehdä lisää lapsia jos ei ole rahaa,ei aikaa ja oma jaksaminen on kortilla? En tajua,enkä kehtaa suoraan ystävältäni kysyä.
Kommentit (178)
*b) niillä EI saa ehkäistä (monesti)
Mulla eräs tuttu, joka koko ajan valittaa miten ei ole raha, elävät siis miehensä ja yhden lapsensa kanssa toimeentulotuella ja oikeasti rahat ovat niin vähissä, että ei ole varaa tehdä koskaan mitään. Lapsen 2v-synttäreitäkään ei ollut varaa järjestää, mitenkään. Itse eivät ostaneet lapselleen mitään, kakun + muut tarjottavat toivat vieraat nyyttärimeiningillä. Ja silti he ilmoittivat juuri noilla synttäreillä, että toinen lapsi tulossa. Mä en vaan käsitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja minkäänlaisissa töissäkään ei varmaan ole?
No missä välissä ehtii, jos koko ajan porsii.
Ihmiset ei "porsi".
Siat porsii meilläpäin sikaloissa.
Ehkä teillä toisin?
Eivätkä ihmiset jänistäkään tai tee koiruuksia. Kukaan ihminen ei myöskään ole puuma tai sika. Mutta silti niin sanotaan.
Tämä porsiminen on kyllä ihan vauvapalstan juttuja ja rumasti sanottu.
Ne porsaat hoitavat sinutkin vanhana jos saat vanhaksi elää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ei "porsi".
Ehkä teillä toisin?
Eivätkä ihmiset jänistäkään tai tee koiruuksia. Kukaan ihminen ei myöskään ole puuma tai sika. Mutta silti niin sanotaan.
Robotit hoitaa. Ja jos sosionomiekonominen asema periytyy, ei ne lapset töissä käy
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ei "porsi".
Ehkä teillä toisin?
Olet väärässä ekassa lauseessasi ja tokassa olet aivan metsässä. Ne porsaat (on ihan yleinen termi av:n ulkopuolella) todennäköisesti jatkavat emakkonsa mallia, ja porsivat itsekin yhteiskunnan tuella.
Suomessa on jo nyt yli puolimiljoonaa työtöntä. Tulevaisuudessa työpaikkoja on aina vaan vähemmän ja vähemmän. Ei mistään suurporsimon köyhästä pummiperheestä ainakaan tule yksikään työllistymään parinkymmenen vuoden päästä, kun viimeisistä työpaikoista taistelevat vähän paremmista perheistä ponnistaneet ainokaiset.
Vierailija kirjoitti:
Näitä löytyy..varsinkin WT osastolla itä-helsingissä...
Fiksummat porsivat mukulansa 3-4 vuoden välein, etteivät todellakaan vahingossakaan joutuisi töihin...ja kaikki maksetaan valtion pussista....
Ollaan kiinkuin vuosaaren somalit....mutta ihan suomalaisia.
Tunnen yhden tällaisen tapauksen, lapsia on 4 kappaletta 2 eri miehelle, kaikki syntyneet tasan 3 vuoden välein. Ihmettelin ensin kovasti moista sattumaa, lopulta tajusin mistä on kyse. :) Mamma ei tietenkään päivääkään oikeaa työtä ole elämässään tehnyt ja takana on kymmenen vuotta kotiäitelyä. Vauvat kiinnostavat, isommat lapset eivät niinkään.
Näissä suurperheissä usein ne vanhimmat lapset vielä joutuvat huolehtimaan pienemmistä ja mamma kovasti hehkuttaa miten reippaita lapsukaiset ovat kun vahtivat ja osallistuvat että äiti voi rauhassa leperrellä vauvalle. Teini-iässä ovat sitten stressaantuneita kun ei ole mitään yksityisyyttä, oma huone pitää jakaa 6-vuotiaan pikkusisaruksen kanssa, mihinkään ei ole varaa eikä äidillä ole antaa huomiota tasapuolisesti jokaiselle lapselle. Mutta onneksi äiti sai sen haaveilemansa suurperheen ja välteltyä 15 vuoden ajan työelämää! Totta kai sitten parille nuorimmaiselle keksitään jokin erityissairaus jonka varjolla voi jäädä kotiin "omaishoitajaksi".
Yhteiskunnan täytyisi kantaa vastuuta näiden "porsijoiden" puolesta niin, ettei lapsilisiä ja tukia maksettaisi kuin kahdesta lapsesta. Suuremman perheen haluavien täytyisi silloin rahoittaa toimintansa itse.
Olin avustajana eräässä alakoulussa opintojeni aikana. Siellä oli viidellä eri luokka-asteella saman perheen lapsia. Pari oli jo yläkoulussa ja äiti taas raskaana. Näillä lapsilla ei ollut harrastuksia ja he olivat todella huomionkipeitä. Toisaalta he saattoivat kaivata esim. välitunneilla omaa rauhaa, koska kotona sitä ei kuulemma koskaan saa. Eli he saivat liian vähän aikuisen aikaa ja viettivät liikaa aikaa sisarustensa kanssa.
Eihän suuren perheen kanssa voi paljoa edes matkustella, koska se tulisi aivan mahdottoman kalliiksi. Eikä kukaan voi antaa riittävästi huomiota lähes kymmenelle lapselle.
Mutta tärkein olikin tässä ketjussa jo mainittu: nämä suurperheet tuhoavat koko planeetan. Kenenkään ei pitäisi saada kuin 1-2 lasta.
Pitäisi Suomessa olla lapsilisien suhteen oikeasti jokin raja lapsiluvulle, että sen ylitettyä ei uusista lapsista enää lapsilisiä maksettaisi ollenkaan, vaan niiden lasten kasvatus täysin omilla rahoilla. Itse kannatan sellaista, että lapsilisät maksettaisiin vain kahdesta ensimmäisestä lapsesta, koska lapsiluvulla 2,1 yhteiskunnan väestön koko ja väestön ikärakenne pysyy pitkällä aikavälillä hyvin vakaana. Tuo lapsiluku siis tarkoittaa, että suurimmalle osalle riittäisi 2 lasta ja joillekkin harvemmille 3 lasta. Ja jos sen kolmannen lapsen tekijät olisivat jotain varakkaampaa väkeä, niin tuskinpa olisi heille mitenkään ylivoimainen tehtävä kasvattaa lastaan omilla rahoillaan. Eli lapsilisät kahdesta lapsesta toimisi siis oikein hyvin.
Ei ole yhteiskunnan tehtävä maksaa siitä, että osa tekee liudan lapsia, eikä käy koskaan töissä. Yhteiskuntaa ei voi laittaa maksamaan kaikkea ja lastenteko on kaiken lisäksi täysin vapaaehtoista. Tämän vuoksi taloudellisen vastuun lapsista on kuuluttava ensisijaisesti lasten vanhemmille, ei yhteiskunnalle. Lapsia haluaville voidaan kyllä antaa yhteiskunnan osalta taloudellista kannustinta ja helpotusta, mutta yhteiskuntaa ei voi laittaa yksin maksamaan siitä, että jotkut vain haluavat lisääntyä, eivätkä mennä koskaan töihin. Tällä taloudellisella kannustimella ja helpotuksella tarkoitan juurikin tätä, että lapsilisät maksettaisiin 2 lapsesta.
Mä luulin et lesta ja niillähän on hilloa.
ihan sama. HIrvee duuni yhdeksässä lapsessa, jos ne edes joten kuten säällisesti hoitaa ja kasvattaa. En ikinä jaksaisi.
Eli, kun Suomessa on liian alhainen syntyvyys, mun mielestä on ihan oikein, että 9:n lapsen äidin ei tarvitse tehdä kodin ulkopuolista työtä, vaan saa sen verran tukia, että voi hoitaa laumansa. Sitä en ymmärrä, miten kukaan siltikään valitsee tuollaista elämää.
tv. kahden äiti
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä. "Tuttavasi" saa yhdeksän lapsen?
Oli ihan pakko ruveta lukemaan tätä ketjua otsikon nähtyäni. Muuten ei olisi kiinnostanut, mutta kun oli vaan nähtävä kauanko aloituksesta on ehtinyt kulua siihen, että Päivystävä Pätijä iskee. 50 minuuttia näköjään.
Nannamanna kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen missä nämä suurperheet asuvat. Jos on vaikka 10 lasta, tai edes 6, niin siinähän tarvitsee jo tosi ison talon. Vai laittaako nää ihmiset vaikka neljä lasta asumaan samaan huoneeseen?
Joillakin on isot talot Kelan laskuun. Oman lapsuuteni jaoin huoneeni 2 sisaruksen kanssa. Ei ollut iso huone.
jos on 12 lasta niin 2 hengen makuuhuoneitakin tarvitaan 7..
Vierailija kirjoitti:
Jotkut jäävät ikään kuin koukkuun lastentekoon. Ja siis nimenomaan vauvoihin. On siis ihan tunnistettu ilmiö, patologinen vauvakuume. En tiedä onko se jokin hormonaalinen juttu vai mikä, mutta taaperoiän kynnyksellä sen lapsen hohto lakkaa ja pitäisi saada taas uusi vastasyntynyt.
Tämä! Tuttuni on juuri tällainen. Puhuu aina vain vauvoista ja on hankkinut jo viisi vauvaa. Kaikista on kasvanut tottakai lapsia :D Tuttuni pukee vauvat söpöihin vaatteisiin, mutta kun vauva-aika on ohi, ei yllättäen rahaa löydy, vaan lapset kulkevat liian pienissä vaatteissa. Ei ole normaalia ei. Vauvat ovat vain hetken vauvoja.
Suomessa pitäisi siirtyä malliin jossa lapsiperheet saisivat yhteiskunnan tukea tietyllä verovähennyksellä, esim. 5% vähennysoikeus per huollettava lapsi. Toki jonkun järkevän maksimin voisi myös asettaa. Lapsilisät voisi laittaa tiukkasn tarvehankintaan, niin että niillä ei voisi sokeasti netota ja (kuten moni tekee) vältellä työelämää.
Ohis, mutta joku väitti suurperheen lasten jäävän ilman normaalia lapsuutta.
Mitä mahtanee olla se mainittu normaali lapsuus? iPhonen uusin malli, huippuvälineitä ja -valmennusta edellyttävä urheiluharrastus, säännölliset ulkomaanmatkat, trendikkäät vaatteet, oma huone - niin mitä elintärkeää normaaliutta tässä tarkoitetaankaan?
Eikös se vain ole lapselle hyväksi, että opetellaan jakamista, muuden huomioimista, sosiaalisia taitoja, vuoronsa odottamista, pettymysten sietämistä (kaikkea ei saa vaikka haluaa ennenkuin itse omalla työllään ja omilla ansioillaan sen kykenee hankkimaan)ja vaikkapa huolenpitoa?
Valaiskaa, olkaa hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa pitäisi siirtyä malliin jossa lapsiperheet saisivat yhteiskunnan tukea tietyllä verovähennyksellä, esim. 5% vähennysoikeus per huollettava lapsi. Toki jonkun järkevän maksimin voisi myös asettaa. Lapsilisät voisi laittaa tiukkasn tarvehankintaan, niin että niillä ei voisi sokeasti netota ja (kuten moni tekee) vältellä työelämää.
Tämä olisi oikein tervetullut muutos! Saattaisi lisätä äkisti näiden innokkaimpien lapsitehtailijaloisien lisääntymishaluja, mutta turvaisi töissäkäyvän lapsiperheen tuloja.
Mutta kuule, kun se ei ole sun elämä. Anna olla. Saa elää niinkuin haluaa.
Jos on rahat loppu niin hän on sen itse valinnut.
Vierailija kirjoitti:
Monessa maassa on jo tämä systeemi. Vain muutamissa maissa lapsilisät maksetaan suoraan kaikille.
Mulla tuttavapiirissä yksi vähälahjainen mies. Hänellä on 5 lasta kahden eri naisen kanssa, jokainen näistä lapsista enemmän tai vähemmän vammainen. Kuudetta kuulemma yrittävät. Töitä ei kykene tekemään, kukapa tuollaista palkkaisi? Maksuhäiriöitäkin on, ulosotossa 5-numeroinen summa. Välillä tuo on jonkinlaisessa koulutuksessa, mutta eipä tuo oikein halua muuta kuin lisää lapsia, että voi olla kotona katsomassa lasten kanssa piirrettyjä.
Nykyinen vaimo aloittanut lähihoitajakoulutuksen x kertaa, mutta menestys ei ole ollut kovin hääviä. Ja kun koulua on käyty kuukausi tai pari, niin taas on raskaustestissä kaksi viivaa. Kuka sitä nyt raskausaikana päätään rasittaisi, kun voi maata kotona mahansa vieressä ja tuijottaa töllöä? Kaikki toisen vaimon kanssa saadut lapset ovat päivähoidossa täyspäiväisesti (ekan liiton lapset koulussa). Lastenlääkärin suosituksesta.
Oi voi. Kalliita ylläpidettäviä ovat yhteiskunnalle.
Hyi saatana. Miltäköhä tuon akan kroppa näyttää, puhumattakaan alapäästä. EI välttämättä oo maailman herkullisimman oloinen otus muutenkaan tuo akka.
Noita sikiäjiä on aina ollut maailma täys, mutta emmä kyl ymmärrä sitä logiikkaa, että miksi suomalaisilla tulisi olla sama oikeus kun muualta tulleilta. a) muualta tulleilla niillä ukko määrää, eikä ne b) saa ehkästä c) se ukko päättää koska painetaan ja koska ei. Kuullostaa pahalta elintasopakolaiselta, ja tommosia jos ois maa täys, niin aika pian oltas kuin Venäjällä. Sossutuet ois käytännössä olemattomia. Tuntuu pahalta kyllä itsestä joka on fy ysisesti vakavasti sairas, ja en saa ees opintotukea, kun oon opiskellut niin kauan (2. tutkinto). Kaikkia töitä en saa tehdä ja oon töitä hakenut ku hullu mutta en o saanut. Sossusta ei tuu mitää kun on säästöjä. Onneksi nyt sain apurahan ku älysin anoa (ei sossun kaa tekemisissä oleva juttu mitenkään)
Ite arvostan ihmisiä jotka rohkeevat elää elämäänsä ja pyrkiä itse elättää itteensä. Mä en vaa joskus tajua näitä porsijoita.