Lapsettomien lomat lasten lomaviikoilla, millaisia ajatuksia herättää?
Nyt kun taas monissa työpaikoissa mietitään miten talven lomat jaetaan.
Itselläni on jo isot lapset (yläaste-lukioikäisiä) joten asia ei ole itselleni niin tärkeä, hieman tosin surettaa eka-tokaluokkalaisten vanhempien takia, kun tietää miten vaikea on saada pienten koululaisten lomat järjestymään.
Meillä esim. tilanne on se, että 15 työntekijästä vain max 2 saa olla kerrallaan lomalla muuten kuin kesäloma-aikaan. Yli puolella on kouluikäisiä lapsia. Koululaisten syys-, joulu ja hiihtolomien saamisesta myös omaksi lomaksi kilpaillaan joka vuosi. Jouluun tienoon ymmärrän lapsettomilla / aikuisten lasten vanhemmillakin. Toki on kiva pitää lomaa joulun läheisyydessä. Mutta sitä en yleensä ymmärrä, että lapseton tai aikuisten lasten vanhempia haluaa tieten tahtoen itselleen halutut koululaisten syys- ja hiihtolomaviikot lomiksi. Usein syy on "ai, onko se lasten lomaviikko? en tiennyt, mietin vaan et olis sopiva aika lomalle" tai "aika monilla sukulaisilla ja ystävillä on silloin loma niin on ihan hauska lomailla samaan aikaan". Esim. matkathan on kalleimmillaan lasten lomaviikoilla, halvemmalla pääsisi lämpimään muulloin....
Kommentit (234)
Vierailija kirjoitti:
Miten jotkut uskaltaa tehdä lapsia, vaikka ei ole esim. hoitopaikkaa tai hoitajaa mietittynä? Ei kai sitä sen varaan voi laskea, että työpaikka sitten joustaa tarpeen mukaan.
Minä aikoinaan teininä tienasin taskurahoja lapsenvahtina. Onko nykyään ihan mahdoton ajatus palkata joku nuori tai vaikka sukulainen olemaan sen lapsen kanssa, jos vanhemmat on loma-aikaan töissä? Ja onhan niitä ammattilaisiakin, joita voi palkata, jos pätäkkää riittää.
Ongelman tässä loma-asiassa aiheuttavat ne ratkaisukyvyttömät ja joustamattomat vanhemmat, jotka kuvittelevat, että muiden täytyisi kantaa vastuu heidän valinnoistaan.
No niinpä. Meillä ainakin aikoinaan oli yksi naapuruston tyttö parikin kesää lapsenvahtina, kun vanhemmat olivat töissä. Kolme muksua ja iät meillä taisi olla siinä neljän ja kahdeksan välillä. Samaten itse sitten teininä olin useamman kesän nuorempien serkkujeni lapsenvahtina, kun täti miehineen oli töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En koskaan ole halunnut lomaan lasten syys-tai talviloma-aikaan. Kesälomanikin olen pyrkinyt pitämään pahimman lomasesongin (heinäkuu) ulkopuolella, koska heinäkuu on aina ollut minun alalla hiljainen kuukausi töissä, niin jo se on lähes lomaa.
Sama täällä :) En ihan tajua lapsettomien hinkua pitää lomiansa koululaisten loma-aikaan, paljon mukavampaa lomailla muina aikoina.
Lue tämä ketju pariin kertaan läpi, johan täällä on jo monta kertaa perusteltu tuokin asia. Tietty sille ei sitten voi mitään, jos ei silti tajua.
Minä ja mieheni olemme lapsettomia ja tykkäämme matkustella. Ikävä kyllä mies on opetusalalla töissä, joten hän ei voi pitää lomaansa ihan milloin vain. Ja koska haluan pitää oman lomani samaan aikaan mieheni kanssa, niin pakko on koulujen loma-aikoina minukin pitää lomani. En kyllä haluaisi.
Mä en taas ymmärrä, miksi lapsellisten pitäisi saada AINA päättää omat loma-aikansa ennen lapsettomia.
Joka ikunen vuosi sama tappelu.
Mä en jousta enää yhtään. Mitä ne oikeasti luulee olevansa? Vähän kun on nuhaa, niin ollaan heti pois töistä. Muut painaa sitten niska limassa näidenkin työt.
Ei jatkoon.
Vierailija kirjoitti:
Mä en taas ymmärrä, miksi lapsellisten pitäisi saada AINA päättää omat loma-aikansa ennen lapsettomia.
Mä en jousta enää yhtään. Mitä ne oikeasti luulee olevansa? Vähän kun on nuhaa, niin ollaan heti pois töistä. Muut painaa sitten niska limassa näidenkin työt.
Ei jatkoon.
Työpaikalla kaikki on lomien suhteen ns samalla viivalla, kenelläkään ei ole isompaa oikeutta lomaan tiettyyn aikaan vuodesta kun jollakin toisella.
Jokaisella on omia vapaa-ajan juttuja ja harrastuksia ja yleensäkin elämä työn ulkopuolella.
Lapselliset on muutenkin tosi paljon poissa töistä kun "lapsi on sairas", yleensä maanantai tai perjantai.
Tiedän paljon ihmisiä jotka tekee niin että kun lapsi sairastuu viikonloppuna, nousee vaikka kova kuume, niin sit mennään vasta maanantaina lääkäriin, mutta jos lapsi sairastuu viikolla vaikka pieneen flunssaan, niin mennään heti sinne lääkärin vastaanotolle lapsen kanssa. Pienet lapset tuntuu olevan kipeänä ihan joka ikinen viikko. Miksi muuten se lapsen isä ei voisi joskus viedä lasta lääkäriin tai jäädä kotiin hoitamaan kipeää lasta?
En uskalla edes vitsillä ehdottaa että entäs jos mun koiraan tulee mahatauti, niin jäisin kotiin, mut vastauksen tiedänkin jo etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Ei jatkoon.
Työpaikalla kaikki on lomien suhteen ns samalla viivalla, kenelläkään ei ole isompaa oikeutta lomaan tiettyyn aikaan vuodesta kun jollakin toisella.
Jokaisella on omia vapaa-ajan juttuja ja harrastuksia ja yleensäkin elämä työn ulkopuolella.
Lapselliset on muutenkin tosi paljon poissa töistä kun "lapsi on sairas", yleensä maanantai tai perjantai.
Tiedän paljon ihmisiä jotka tekee niin että kun lapsi sairastuu viikonloppuna, nousee vaikka kova kuume, niin sit mennään vasta maanantaina lääkäriin, mutta jos lapsi sairastuu viikolla vaikka pieneen flunssaan, niin mennään heti sinne lääkärin vastaanotolle lapsen kanssa. Pienet lapset tuntuu olevan kipeänä ihan joka ikinen viikko. Miksi muuten se lapsen isä ei voisi joskus viedä lasta lääkäriin tai jäädä kotiin hoitamaan kipeää lasta?
En uskalla edes vitsillä ehdottaa että entäs jos mun koiraan tulee mahatauti, niin jäisin kotiin, mut vastauksen tiedänkin jo etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on jo isot lapset (yläaste-lukioikäisiä) joten asia ei ole itselleni niin tärkeä, hieman tosin surettaa eka-tokaluokkalaisten vanhempien takia, kun tietää miten vaikea on saada pienten koululaisten lomat järjestymään.
Meillä esim. tilanne on se, että 15 työntekijästä vain max 2 saa olla kerrallaan lomalla muuten kuin kesäloma-aikaan. Yli puolella on kouluikäisiä lapsia. Koululaisten syys-, joulu ja hiihtolomien saamisesta myös omaksi lomaksi kilpaillaan joka vuosi. Jouluun tienoon ymmärrän lapsettomilla / aikuisten lasten vanhemmillakin. Toki on kiva pitää lomaa joulun läheisyydessä. Mutta sitä en yleensä ymmärrä, että lapseton tai aikuisten lasten vanhempia haluaa tieten tahtoen itselleen halutut koululaisten syys- ja hiihtolomaviikot lomiksi. Usein syy on "ai, onko se lasten lomaviikko? en tiennyt, mietin vaan et olis sopiva aika lomalle" tai "aika monilla sukulaisilla ja ystävillä on silloin loma niin on ihan hauska lomailla samaan aikaan". Esim. matkathan on kalleimmillaan lasten lomaviikoilla, halvemmalla pääsisi lämpimään muulloin....
Minä en tiedä milloin on lasten lomaviikko, kun ei ole lapsiakaan. Ilmeisesti se viikko, johon melkein kaikki on merkinnyt lomatoiveen?
Onneksi olin toimistossa ainoa toimistoihminen kun lapseni meni kouluun ja tuli ensimmäinen koulun kesäloma. Sain ihan valita mihin aikaan pidän lomani.
Tämä on vähän OT; mutta olkoon: Olin yksinhuoltaja, siis ihan totaali, joten ongelmia tuli siitä, missä noinkin pieni lapsi voisi viettää sen ajan, kun minulla ei enää ollut kesälomaa. Suku asui toisella paikkakunnalla, eikä ollut sellaista ystävääkän, jolla olisi ollut mahdollisuus ja halua auttaa. Kunnan päiväleirillä meni sentään viikko, mutta jäihän siihen vielä loma-aikaa. Taisi olla muutaman päivän mummulassa, tosin mummu ei kovin kauaa jaksanut vilkasta poikaa kaitsea. Nyt ihmettelen itsekin, että oliko hän sitten kotona yksin jonkun aikaa. Pitää kysyä, muistaako itse.
Jotain kähinää oli aiemmassa toimistossa erään matkustavan työkaverin ja hänen tuuraajansa välillä. Matkustava kun oli varannut loman ajoissa, ja lapseton esimies asettui tämän (aikuiset lapset jo) matkan varanneen puolelle. Huomasi usein, että lapseton mies ei ollenkaan ymmärtänyt äitiyslomia, lapsen sairastamista jne. Karmea tyyppi muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Miten jotkut uskaltaa tehdä lapsia, vaikka ei ole esim. hoitopaikkaa tai hoitajaa mietittynä? Ei kai sitä sen varaan voi laskea, että työpaikka sitten joustaa tarpeen mukaan.
Minä aikoinaan teininä tienasin taskurahoja lapsenvahtina. Onko nykyään ihan mahdoton ajatus palkata joku nuori tai vaikka sukulainen olemaan sen lapsen kanssa, jos vanhemmat on loma-aikaan töissä? Ja onhan niitä ammattilaisiakin, joita voi palkata, jos pätäkkää riittää.
Ongelman tässä loma-asiassa aiheuttavat ne ratkaisukyvyttömät ja joustamattomat vanhemmat, jotka kuvittelevat, että muiden täytyisi kantaa vastuu heidän valinnoistaan.
No mut katoku elämä kantaa ja lapsi tuo leivän tullessaan. 25 vuoden joustaminen alkaa kypsyttää kun aina tuntuu että pilaa jonkun elämän jos lapsi joutuu heinäkuussa vieraaseen päiväkotiin.
Jotain ihme tehdastyö proletariaattia kun ei voi pitää lomaa milloin huvittaa vaan sovittava muiden kanssa...
Älkää tehkö kouluttamattomien hommia...
Miksi sinkku haluaiskaan lomailla samalla viikolla kuin on lasten lomat. Silloin on joka paikka täynnä perheitä ja meluavia lapsia. Ei ole alennuksia lomamatkoihin kun ne menevät kaupaksi muutoinkin. Jääkö syyksi vain kiusanteko?
Ymmärrän hyvin, että pienten lasten ja koululaisten loman aikaan äiti tai isä ottaa loman mielellään yhtäaikaa, mutta joulut ja juhannukset ja heinä-elokuu pitäisi vuorotellen olla myös lapsettomien käytössä, jos vaikka puoliso on sellaisessa työssä, että lomaa ei voi valita.
Näiden eräiden lapsellisten halu aina valita lomansa ensimmäisenä näkyy jatkuvan maailman tappiin tai ainakin siihen kun jo lastenlasten kanssa pitää viettää aikaa, ja sittenhän jäädäänkin jo eläkkeelle.
Selvintä on, että työnantaja määrää loma-ajankohdan kullekin vuorottelemalla eri vuosina ja jos haluavat, niin tietyt parit voivat vaihtaa sitten lasten lomien aikaan keskenään loma-aikoja.
Joulu ja perhe se on lapsettomillakin.
Olipa tosi kiva stressata aina loma-aikojen saantia, kun lapset olivat pieniä. Ainoa lähipäikkäri suljettiin kesällä tietyksi ajaksi ja työajat olivat sellaiset, että bussilla ei lasten hoitoon vienti onnistunut minnekään kauemmas. Ei ollut sukulaisia tai muutakaan hoitajaa, joille lapset olisi voinut viedä. Luonnollisesti palkattoman vapaan ottaminen aiheutti suuria taloudellisia ongelmia, kun rahat oli muutenkin tiukalla asunto-ja velkaloukussa.
Itketti myös jättää lapset eka- ja tokaluokkalaisina kesälomalla pärjäämään päivät yksin. Vaan minkäs teet, kun elämä ei mennytkään niin kuin oli suunnitellut ja lastentekovaiheessa asiat oli toisin. Työtä oli alennuttava tekemään paskapalkalla surkeilla työajoilla, koska karensseihinkaan ei ollut varaa. Ja yhteiskunnan silmissä vain työ on merkityksellistä, lapsista ei niin väliä. TYÖ TYÖ TYÖ ja TYÖ! VOI VITTU!
Ja kyllä, työpaikallamme oli näitä vitun periaatenihilistejä joillla jokaikinen talviloma osui lasten lomaviikolle, vaikkei siihen olisi ollut tarvetta. Kesälomien ajankohdatkin jaettiin "tasapuolisesti" oli lapsia tai ei.
VAAN VITTU SELVISIN JA LAPSET MYÖS!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti pitäisi ottaa lapset huomioon loma-asioissa! Mutta valitettavasti me suomalaiset ollaan hieman juntteja lapsiin liittyvissä asioissa : (
Ulkosuomalaisena voin kertoa että muualla maailmassa ollaan ihan yhtä juntteja. Ketään ei kiinnosta sinun lastesi lomat, kaikki haluavat pitää lomansa juuri silloin kuin heille parhaiten sopii.
Vierailija kirjoitti:
Te jotka puolustatte lapsettomien lomaoikeutta syys- ja hiihtolomilla koska lapseton haluaa lomailla sukulaisperheiden kanssa, oletteko ajatelleet niin että tuo lapseton voi olla sitten niiden sukulaislasten kanssa keskenään vanhempien ollessa töissä. Sillä sen sukulaisperheen vanhemman työpaikalla myös se lapseton pitää lomansa hiihtolomalla koska sillä on oikeus. Kumpi siis on tärkeämpää, lapsi koulun loma-ajalla tädin kanssa vai isän?
Kesälomat saa kiertää ihan rauhassa ja se onkin oikein. Sillä lapsellisten oikeus lomailla parhaimpaan aikaan esim 10v on väärin ja työnantajan tulee olla tasapuolinen, ei lapsetonkaan halua olla vuosikausia lomalla syyskuussa. Ja se surkea lomavuoro tulee vastaan kerran muutamassa vuodessa, tällöin haitta on tasapuolinen ja mahdollisimman vähäinen kaikille. Mutta toivoisi sitä jotain kohtuutta näihin muutamaan syys/talviviikkoon ja aivan pienten koululaisten vanhemmille ne lomat. Itsellä nyt ekaluokkalainen enkä ole ikinä yli 10v aikana ollut lomalla syys/hiihtolomalla, tänä vuonna ensimmäistä kertaa. Meillä kiertää myös nuo lomaviikot mutta ekaluokkalainen on työnantajalle etusijalla. Enkä seuraavia vuosia pidäkään niin tärkeinä, sillä lapsi pärjää jo itsekseenkin. Meillä on taas tulevina vuosia uusia ekaluokkalaisen vanhempia, heidän vuoro. Ja ennen kuin huomautatte isän lomista, niin meillä molemmilla on se 5 viikkoa, eli kesällä ollaan peräkanaa 4+4 viikkoa, isä piti syyslomaviikon ja minä hiihtoloman lomaa. Joulun aika molemmilla töitä, lapset viedään päiviksi mummolaan.
Joulun työajat on meillä herättäneet närää, toimimme siis vuorotyössä ja töitä on myös jouluna. Eräs lapseton juuri kysyi onko hänen edes ok toivoa joulua vapaaksi, tottakai on! Eikä voi olettaakaan että lapseton on aina töissä joulun, lapsellinen ei. Me olemme vuorotyöhön sitoutuneet, sekin kökkö nakki tulee kohdalle joskus. Joulun työt siis kiertävät myös, oli lapsia tai ei. Itsekin tänä vuonna töissä koko joulun, viime vuonna olin vapaalla. Toki aina on niitä jotka eurojen perässä haluavat tehdä töitä, usein saavatkin ilman suurta tunkua. Vapaaehtoisena olen uudenvuoden töissä myös, sillä tiedän lapsettomien nuorten juhlivan, itselleni ei niin väliä.
Oletko sinä koskaan ajatellut, että lapseton haluaa olla lasten kanssa mutta ei todellakaan ilman vanhempia? Minulla ei ole mitään intressiä nähdä lapsia ilman heidän vanhempiaan, niin paljon kuin noista lapsista pidänkin. Haluan tavata heitä, ja mielellään jopa useammin kuin nyt, mutta en halua ottaa vastuuta heistä. Ja vertaustasi työajoista en todellaan ymmärrä. Jos tämä lapseton henkilö haluaakin vaihtaa saamansa huippulomapäivät vähemmän haluttuihin, niin se todennäköisesti onnistuu ihan vain pomolle ilmoittamalla. Jos ei, niin löytynee joku vähemmän onnekas joka haluaa vaihtaa viikkoja?
Saanko tällä perusteella hakea vapaata yhtä aikaa kuin lasten vanhemmat? Enkö? Sinänsä sillä ei ole väliä, koska oikeuteni parhaaseen lomakauteen on joka tapauksessa yhtä suuri kuin lapsiperheillä.
Vierailija kirjoitti:
Olipa tosi kiva stressata aina loma-aikojen saantia, kun lapset olivat pieniä. Ainoa lähipäikkäri suljettiin kesällä tietyksi ajaksi ja työajat olivat sellaiset, että bussilla ei lasten hoitoon vienti onnistunut minnekään kauemmas. Ei ollut sukulaisia tai muutakaan hoitajaa, joille lapset olisi voinut viedä. Luonnollisesti palkattoman vapaan ottaminen aiheutti suuria taloudellisia ongelmia, kun rahat oli muutenkin tiukalla asunto-ja velkaloukussa.
Itketti myös jättää lapset eka- ja tokaluokkalaisina kesälomalla pärjäämään päivät yksin. Vaan minkäs teet, kun elämä ei mennytkään niin kuin oli suunnitellut ja lastentekovaiheessa asiat oli toisin. Työtä oli alennuttava tekemään paskapalkalla surkeilla työajoilla, koska karensseihinkaan ei ollut varaa. Ja yhteiskunnan silmissä vain työ on merkityksellistä, lapsista ei niin väliä. TYÖ TYÖ TYÖ ja TYÖ! VOI VITTU!
Ja kyllä, työpaikallamme oli näitä vitun periaatenihilistejä joillla jokaikinen talviloma osui lasten lomaviikolle, vaikkei siihen olisi ollut tarvetta. Kesälomien ajankohdatkin jaettiin "tasapuolisesti" oli lapsia tai ei.
VAAN VITTU SELVISIN JA LAPSET MYÖS!!!
Mistä sä tiedät kenenkään lomista mihin ne niitä tarvii ja mitä suunnitelmia on.
Ja aika monet meistä käy töissä saadakseen rahaa, töissä mä puhun enimmäkseen vain työasioista, eli oon kai tuollainen työ, työ, työ jankuttaja, mutta vapaa-ajalla en pahemmin töitä mieti, en vaan halua jakaa henkilökohtaisia asioitani työkavereitten kanssa. Eli se työpaikalla vähän tylsä, enimmäkseen töistä puhuva tyyppi voi olla vapaa-ajalla täysin erilainen ihminen. Töissä on aina niitä juoruilijoita ja selän takana puhujia, niin siinä tekee itselleen palveluksen kun puhuu töissä vain työasioista, vaikka vähän tylsältä vaikuttaisikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä lapsettomana joustin aina. Annoin lomaviikkoja jopa niille joilla lapset aikuisia.
Ei niistä jälkikäteen ole mitaleja jaettu. Kollegat suhtautuvat yhtä ynseästi kuin ennenkin. Lopetin joustamisen ja ajan nyt itsekin omaa etua.
Lapseton joustaa aina. Lomien suhteen lapseton pitää silloin, kun lapselliset eivät halua.
Lapsettomat tekevät myös lapselisten työt silloin, kun lapselisten täytyy olla kotona sairaan lapsen takia.
Lapsettomat tekevät pidempää päivää jotta lapselliset voivat lähteä aikaisemmin, kun se lapsi pitää hakea tarhasta ajoissa.
Koska lapsellinen joustaa?
Juurihan tuohon kysymykseen tuli vastaus, kun kysyin että mites jos 2 kertaa vuodessa oisin menossa koiranäyttelyihin, (joihin siis ilmoittaudutaan yleensä hyvissä ajoin), niin vastaus oli että "ai sä vertaat lasta koiraan", ja jos ei "kohtuutonta haittaa" aiheudu niin voi joustaa "kivan työkaverin" kohdalla, mut muuten se on "sorry".
Veikkaan että 2 päivää joustamista KOIRAN takia ei käy. Eikä kyseessä edes olisi lasten lomaviikot vaan ihan muu ajankohta.
Vierailija kirjoitti:
Jos reissaisin yksin tai kaksin, ei tulisi pieneen mieleenkään pyytää lomaa niiden parin etelä-Suomen hiihtolomaviikon ajaksi. Mutta kas kun minä vietä mahdollisuuksien mukaan lomaa myös sisarusteni perheiden ja kummilapseni kanssa. Jos sisaruksilla tai kummilapsen vanhemmilla ei ole lomaa, vietän lasten kanssa aikaa päivisin, vien hiihtämään, luistelemaan ja pulkkamäkeen. Jos vanhemmilla on lomaa, saatetaan lähteä yhdessä vaikkapa mökkeilemään. Siksi haluan sen hiihtolomaviikon omalla vuorollani, enkä jousta tässä yhtään sen enempää kuin joulun ajassa tai kesälomissa. Ihminen minäkin olen siinä missä lapsellisetkin, minullakin on elämä työpaikan ulkopuolella.
Nii. Sinä reissaat Etelä-Suomen lomien mukaan. Voi muuten olla monta, joiden työnkuvat on sellaisia että täytyy miettiä koko Suomea, Pohjolaa tai Eurooppaa. Ja kunka ollakaan voi olla niin, että sisarustesi lapset eivät saa lomaa juuri silloin kuin sinä haluaist.Mutta ei kai se sinua haittaa lomailemasta, yksiksesi, siellä mökillä?
Ja kas kun hitaana ihmisenä luin kommenttisi loppuun vasta omani kirjoitettuani, j menin ja loukkaannuin. Mielestäni asenteesi on oikea, ei ole muita vaihtoehtoja!
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kyse pelkästään siitä, että perhelomailu on kivaa, vaan ihan käytännön järjestelyistä. Ekaluokkalainen ei vain voi olla 9 tuntia kotona yksikseen ja hoitopaikkoja kunta ei järjestä. Kyllä se on paljon pakottavampi syy kuin se, että "ihanaa päästä reissuun". Miksi tämä unohdetaan kokonaan?
Jaa. Jos työpaikalla sovitaan etukäteen kuka milloinkin on töissä, niin tuskinpa hoitopaikat ovat ongelma. Eiköhän sielläkin osata varautua lomakausiin.